Hvilke remedier bruger man??

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2071

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 07/04-2010 14:38 07/04-2010 14:38
jeg er så heldig at jeg skal ud og have mig et 128 liters saltvandsakvarie inden de næste par dage... jeg har derfor solgt ud af mit ferskvandsudstyr. det meste af det ihvertfald... men! skal jeg bruge slamsuger, aquasafe og sådanne ting til saltvand?? ved godt det er dumme spørgsmål... men det er jo en helt ny verden..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KimJ - 07/04-2010 15:26 07/04-2010 15:26
Aquasafe er ikke nødvendigt og slamsugeren gør som regel mere skade end gavn! Det eneste ferskvandsudstyr jeg har genbrugt, er faktisk nettene.

For en komplet liste over ting der er nødvendige, og hvordan de bruges:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Marine/Articles/Marinesetup/marinesetu...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 07/04-2010 15:33 07/04-2010 15:33
okay. tak, så får køber hele skidtet med... det skal heller ikke bruges til opstart?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 07/04-2010 15:33 07/04-2010 15:33
åh jo. hvad skal jeg bruge som bundlag??

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 07/04-2010 15:35 07/04-2010 15:35
Der er forskellige typer sand, som er specielt beregnede til saltvand. Det er også beskrevet i de artikler jeg linker til.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 07/04-2010 16:34 07/04-2010 16:34
jeg har siddet og kigget dit link igennem :) men jeg kan ikke lige se noget om bundlaget??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Park (Inaktiv) - 07/04-2010 16:47 07/04-2010 16:47
Det står i forsættelsen af artiklen ;)

"...Bundlag
Bundlaget er egentlig ikke særlig vigtigt, da det i et system som dette, mest er til pynt, og faktisk godt kan undværes. Der er derfor vide muligheder for at eksperimentere med forskellige typer bundlag, som blot skal leve op til det krav, at det ikke må kunne afgive skadelige stoffer. I praksis vælger de fleste dog en af de almindeligt tilgængelige typer "sand", som kan købes gennem velassorterede forhandlere, og som typisk består af en blanding af knuste koraller, muslinger, sneglehuse o.l. Det er da også en sikker metode, og der findes så mange forskellige slags, at det nok skulle være muligt at finde noget som man synes om. Ved valget af bundlag, bør man dog tænke over, om man ønsker dyr der skal leve på/i bundlaget. Mange fabrikater skriver selv, hvad de forskellige typer bundlag egner sig til.
Der findes noget som kaldes "levende sand". Det tilskrives af mange, næsten magiske egenskaber, men man skal være klar over, at dette sand skal ligge i et temmelig tykt lag, for at virke optimalt (mindst 9-10 cm). Ligeledes skal man være klar over, at alt sand, undtagen det allergroveste, med tiden bliver til "levende sand", som bare er bundlag med en aktiv bakteriekultur. Dette kommer af sig selv i løbet af et par måneder, når akvariet kører!
Bundlaget skal tidligst i, når al anden indretning er på plads, og man kan med fordel vente, til den første bølge af brunalger er overstået, da denne bare snavser det fine bundlag til...."

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 07/04-2010 17:21 07/04-2010 17:21
Som Park skriver, er artiklen delt i to. Anden del beskæftiger sig med selve opstarten og dekoration.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Brian C (Inaktiv) - 11/04-2010 20:41 11/04-2010 20:41
det er generelt nogle fine artikler Kim har fået kreeret :)
Dog er jeg så ikke helt enig i at bundlaget ikke er særlig vigtigt, det afhænger godt nok af hvad man har af dyr i akvariet, desuden er jeg af den holdning at et godt bundlag er med til at opretholde en god mængde liv til glæde for beboerne i tanken, hvis man da ikke lige hiver en sandsøstjerne, søpølse/agurk, eller sandspiser i tanken

og som en slut bemærkning har jeg hørt fra flere sider om folk der har problemer med akvarier uden bundlag...
men jeg er så også tilhænger af bundlag med mere end 2-3 cm's tykkelse, gerne blandet grovhed

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
hpj (Slettet) - 11/04-2010 20:51 11/04-2010 20:51
#1 glæder mig til at se/læse om hvordan det kommer til at gå med dit saltvand :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Proplayer (Inaktiv) - 11/04-2010 22:19 11/04-2010 22:19
10# tak :)

til de interesserede kan tråden om hvordan det skal startes op følges her: Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1093610#Sit...

jeg låser denne tråd i kraft af den anden.

Tråden er låst Tråden er låst og kan ikke besvares
Annoncører
Annoncører