Hjælp til start af co2-flaske

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 3574

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 11:58 12/04-2010 11:58
Nu har jeg efter små 3 uger endelig fået mit co2-anlæg og håbede at kunne komme i gang hurtigt og let - men det gik bare ikke sådan.
Jeg har tilsluttet det hele nu, og gjort som jeg tror der står i manualen (der kun er på tysk).
Mit problem nu er så, at jeg ikke kan få åbnet for ventilen ned til selve flasken. Den er så fandens hamrende lorte stram, og jeg har på fornemmelsen, at der er noget andet jeg så må have gjort forkert. Hvad, ved jeg ikke, så det er der, jeg håber på jeres hjælp!

Slangen er tilsluttet korrekt (det kan selv jeg se), trykreduceren er nulstillet ved at dreje den helt til venstre - og nu står der, at jeg skal dreje den lille drejeknap helt til højre - ehmm, hvilken lille drejeknap? Der er ingen lille drejeknap og det frustrerer mig! Kald mig idiot, and so be it. Jeg fatter nada lige nu.

Hjælp!

Anlægget er fra Niercbachtal, 500g flaske med magnetventil. Denne: Eksternt link http://www.niersbachtal.de/products/CO2-Anlagen/CO2-Anlagen-bis-3...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 12/04-2010 12:15 12/04-2010 12:15
Flasken åbnes ovenpå :P :D
Den sorte skrue(den lille drejeknap), der sidder lige mellem måleglassene er finskruen, du skal bruge til at justere antallet af bobler.
Magnetventilen, den med ledningen. Der skal være strøm til, før der er åbnet for ventilen. Når der ikke er strøm til, så er ventilen lukket. Den giver et smæld, når den til og frasluttes.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 12:21 12/04-2010 12:21
Magnetventilen er sat til, og jeg har prøvet at skrue på den sorte skrue øverst - og det er den, jeg ikke kan skrue på fordi den er så stram. Så alt andet er tilsluttet.

Og btw. så er det altså ikke en lille skrue, den er lige så stor som den på trykreduceren :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 12:23 12/04-2010 12:23
Opstilling >

Først luk for alle ventiler på flaske, tryk reduktion, og nåle ventilen som sidder øverst på manometer sættet på billedet.

På udgangen på nåleventil trækker du slange til indgangen på megnet ventilen.
udgangen af magnet ventilen forbinder du med slange til kontraventilen, VEND DEN DEN RIGTIGE VEJ
og kontraventilen monteres bedst så tæt på akvariet som muligt, det vil sige bag på akvariet og øverst lige inden slangen går rundt om kanten og ned i akvariet, og så forbindes den til reaktoren.

Så åbner du for flaske ventilen, så burde den sætte tryk på manometeret der viser flaske trykket, gør den det ?

så skruer du på reduktions ventilen til den sætter tryk på det andet manometer,
så skulle den sætte tryk på manonmeteret der viser arbejds tryk, sæt den til omkring 1 bar.
så sætter du strøm til megnet ventilen, så den åbner.
og så åbner du lidt for den lille nåleventil, så burde den begynde at sende co2 ned i reaktoren.

hvis det virker, så monter et strøm ur på strømmen til megnet ventilen,
og kør kun med co2 i den tid dit akvarie har lys.

du regulere mængden ved at tælle bobler per minut.
hvis det er svært i din reaktor, så monter en boble tæller, eksempelvis >
Eksternt link http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ee71c5a39b241b39fb527a5b8e...
(sættes efter magnet ventil)

Det er klogt at starte forsigtigt op med eksempelvis 20 bobler i minuttet-

Husk at montere en permanent tæster i akvariet, eller tjække hjævnligt med et co2 test sæt fra eksempelvis tetra.
hold co2 verdien imellen 10 til 25 PPM (PPM er det samme som miligram per Liter)

Hold øje med din KH i akvariet, den vil falde over tid og må ikke falder til under 3 - 4 stykker, brug et test sæt.

Din PH vil også dykke ret hurtigt, husk at holde øje med den.

Læs eventuelt nærmere her >

Eksternt link http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 12:27 12/04-2010 12:27
Hele mit problem er jo, at jeg ikke kan åbne for flaskeventilen, da den sidder for stramt. Jeg har prøvet alt, og intet hjælper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 12:32 12/04-2010 12:32
Okay, det vil sige at du ikke engang får tryk på det manometer der viser flaske trykket ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 12/04-2010 12:32 12/04-2010 12:32
Indlægget er rettet 12/04-2010 12:36 12/04-2010 12:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, man kan godt størrelsen på skruen på billedet :D
Har du prøvet med en polygriptang ?
Husk at åbne den "lille" skrue til sidst, ellers fiser der for 100.- CO2 ud i den blå luft.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 12:34 12/04-2010 12:34
jeg har prøvet med håndkraft og med tang, lige fast sidder den. På et andet forum har jeg lige fået at vide, flasken muligvis kan være defekt, hvis jeg ikke kan åbne den med håndkraft.

Der er intet tryk nogle steder..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 12:38 12/04-2010 12:38
hvis du ser på den oven fra, så lukkes den ved at dreje med urets retning, og åbnes ved at dreje imod urets retning, og hvis du ikke kan det med håndkræft, så vil jeg også mene at den muligvis er defekt, jeg ville aldrig bruge tang på en ventil, og slet ikke på en der er helt ny.
så det lyder lidt underligt :-(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 12:43 12/04-2010 12:43
Hvilken lille skrue?

jeg har skrevet til Frank fra Niersbachtal nu. Må se, hvad han siger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 12/04-2010 12:56 12/04-2010 12:56
Ja, den store skrue, der blev omtalt som den lille.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 12:58 12/04-2010 12:58
Lortet må være defekt. Så går der nok meeeeget lang tid før jeg kan komme i gang med det her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 14:00 12/04-2010 14:00
Så fristes man til at sige Fuck, det er synd for dig :-(

Hvordan er servicen fra det firma, jeg mangler nemlig mere udstyr, og kan se de er billige.
har det været længe om at blive tilsendt ?

Nu den CO2 flaske der, hvordan havde du planer om at få den genfyldt ?

De steder jeg kan finde frem til i nærheden af mig, de køre nemmelig et system hvor man betaler en flaskepant (800 kr)
og når så den er tom, så får man bare en "bytter" for 366 kr, det vil sige man får en anden flaske.
Jeg kan ikke finde noget sted de vil fylde flasker der ikke er deres ejne.

Dit sæt ser ellers spændende ud, især reaktoren som jo er en kombination med både spiral og keramik defus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 14:06 12/04-2010 14:06
Indlægget er rettet 12/04-2010 14:08 12/04-2010 14:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg bestilte tirsdag den 23. og det ankom i fredags. Men det var pga. påske, hvor DHL ikke hentede pakker fra dem.
Jeg havde hørt en masse godt om dem, og de er godt nok de billigste, men jeg har ikke tænkt mig at handle der igen. De trak pengene 1½ uge før de sendte pakken af sted og de er lidt længe om at svare på mails, hvilket ikke er normalt, synes jeg, når man handler med tyskere.

Jeg har læst en tråd på Eksternt link www.akvarieplanter.dk , hvor jeg kan se at jeg kan få min flaske genfyldt hos DK Brandteknik i Karlslunde - ca. 10 min. fra mig. Endda for ret billige penge. Omkring 100 kr. mener jeg.

Sættet virker ganske fint, bare ikke den fucking flaske. Men mon ikke Frank får lyst til at være sød og sender mig en 2kg's flaske? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 14:21 12/04-2010 14:21
Okay, det lyder da som om de er ret langsomme, syntes også tyske firmaer plejer at sende inden for en uges tid,
og først trække penge når de har sendt det, alt andet er ufint.

Takker for oplysningen om brand teknik i karlslunde.
er der noget om at de kun vil fylde den hvis den er trykprøvet inden for 5 år, og at det er dyrt at få foretaget ?

Ja det er da ærgeligt når du nu endelig fik det hjem, at det så ikke virker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 14:29 12/04-2010 14:29
Ja, de plejer at sende inden for et par dage, og trække beløbet når det er sendt, ikke 1½ uge før. Måske var jeg bare uheldig med dem denne gang - men det gør så, jeg ikke har lyst til at handle der mere.

Jeg har ikke selv undersøgt forholdene omkring genopfyldning, ved bare at de fylder de ukurante tyske co2-flasker mens man venter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 15:15 12/04-2010 15:15
Jeg har prøvet at ringe til dk brandteknik
Eksternt link http://www.dkbrandteknik.dk/Kontakt/

og de fylder IKKE tyske flasker

De fylder kun flasker købt hos dem, og en 2 kilo flasker koster 1557 kr plus moms,
og så tager de 635 kr plus moms.

Jeg tror jeg holder mig til min lokale fadøls forhandler, priserne for leje og upfyldning jeg omtalte længere oppe i tråden er for 6 kilos flasker c",)

Så det er spørgsmålet om det overhovedet kan svare sig for dig at gøre mere ved det med den defekte flaske. :-(

Du kunne overveje eksempelvis >
Eksternt link http://www.skafte.dk/kulsyreTilEgetAnlaeg.asp
(hvis du har pladsen til så høj en flaske altså, for fadøl køre tilsyneladende ikke med mindre end 6 kilos.

ellers er der muligheden for at køre med sodastream 420 gram flasker, de koster 249 kr i punkt 1
og 89 kroner for en "bytter"
så skal du bare bruge en adapter >
Eksternt link http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=anschluss...

den fås også i vinkel >
Eksternt link http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=winkelans...

bemærk at disse 2 adaptere kun virker til de nye 420 grams sodastream aluminiums flasker,
og ikke passer til de gamle og nu udgåede 300 grams stål flasker.
( det skifte skete for nogle år siden )

De nye patroner bruges foruden af sodastream også af denne maskine
Eksternt link http://www.aqvia.dk/
Og selv om etiketterne er forskellige på flaskerne, så er gevindet ens.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 15:35 12/04-2010 15:35
Nu venter jeg lige og ser, hvad der sker med ham Frank fra Niersbachtal. Man må jo sige, at flasken er en lettere relevant del af et co2-sæt, så et eller andet skal der ske. Jeg må jo kunne få den fyldt et eller andet sted her på Sjælland.

Men tak for de fine initiativer, som jeg da helt klart vil gøre brug af, hvis det kommer så langt! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger 10nnitus - 12/04-2010 16:44 12/04-2010 16:44
Når du får en flaske i hånden og skal bruge den første gang tjekker du at den kan åbne før tilslutning af noget som helst.
Risikoen minskes så manometer og alt det andet der skal tilsluttes ikke ødelægges ved det pludselige tryk, kan ske.
Lukkehjulet kan og skal sidde stramt,(transportsikkerhed) har selv taget en rørtang til hjælp, metalet skriger,
men skal helst kunne gøres ved hjælp af hænderne.
For guds skyld ingen og jeg gentager ingen nogen form for smørremidler af nogen slags.
Denne måde bruges når du skifter flaske til svejse/skæreapperat

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 16:59 12/04-2010 16:59
Jeg havde hørt andet inde på AP, så jeg skrev en mail til DK Brandteknik, og fik dette svar:
Hej

Hvis det er til fisk så kan vi godt efter aftale med jeres formand

Har du problemer så skal bare sige du har snakket med undertegnet

Jeg bestemmer

Med Venlig Hilsen
Jesper Mortensen

Så de tyske flasker kan godt fyldes der, hvis det er til akvariebrug.

Jeg startede med at dreje ganske gelinde, og forsøgte derefter med en tang, ganske roligt, og intet skete der heller. Må bare vente på svar fra Frank.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Ullits (Inaktiv) - 12/04-2010 19:29 12/04-2010 19:29

Hvis den hane sidder fast, så vrid den løs med en tang der er stor nok, en vandpumpetang eller måske endnu bedre med en rørtang, bare tag ved, det eneste der kan ske er at du ødelægger bakelitten i håndtaget, men kommer den så kommer den... og bare find "mullerne" frem i stedet for de par myggestik du hidtil har haft i brug.. det sker der intet ved... og det er en forudsætning for at så co2 ud af alle huller... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 20:01 12/04-2010 20:01
Jørn, det kan godt være jeg er en ung purk, men myggestik kender jeg ikke noget til her ;)
Og jeg har virkelig prøvet alt, hvad jeg kan. Når jeg er hjemme fra arbejde må jeg i gang med tang og lignende igen. Der er ikke andet for.

Tak for det! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Butcher1 (Inaktiv) - 12/04-2010 20:37 12/04-2010 20:37
Du har evt prøvet og tryk ned og drej, eller hiv op og drej. Der kunne være en ala børnelås

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger vimse (Inaktiv) - 12/04-2010 21:03 12/04-2010 21:03
Okay så er det da underligt at de siger noget andet i telefonen,
der sagde de at de fyldte kun ejne flasker, og at alt andet er useriøst.

Nu opgav de så til mig at de tager 635 kroner for at genfylde en 2 kilos flaske,
Og 5 gange 420 gram sodastream er lig med 2,1 kilo
og 5 gange 89 kr for byttere af sodastream er 345 kroner, så det er faktisk billigere med sodastream,
hvis altså den pris de opgav passer. ved jo ikke om de har billigere priser når det ikke er brandslukning ?

Jeg har fundet en på lolland der fylder alle 2 kg flasker for kun 130 kr
Eksternt link http://www.noritbrandservice.dk/
ja jeg ved godt det ikke er relevant for dig c",)
(måske andre læser med her)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Ullits (Inaktiv) - 12/04-2010 21:15 12/04-2010 21:15
#22, ja ja, det var også spøg, men det fangede du da fint.. :D

Det jeg mener med det er at der sker intet ved at ta rigtig godt fat og har du en rørtang så afmonter de bøjler der evt. sidder på flasken så kan du få et ordentligt vrid, rørtangen kan virkelig tag fat... vil du ikke ødelægge håndtaget, så læg en blød klud mellem kæberne på tangen,,, og brug mullerne... så gir den sig...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Ullits (Inaktiv) - 12/04-2010 21:15 12/04-2010 21:15
op i skruestikken med den og så tag ved... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 22:04 12/04-2010 22:04
Haha, ja det troede jeg også først, Ullits, at den ville gi' sig. Men det gør den faktisk ikke. Den rykker sig, men det er hele gevindet der rykker med - det er ikke kun ventilen der rykker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger 10nnitus - 12/04-2010 22:19 12/04-2010 22:19
Du skal have et modhold når du bruger rørtangen
Der er et lille men hvis du er påpasselig
(Når du skal have løsnet en skrue/bolt der er groet fast hjælper det at give disse et lille men bestemt dask med en hammer
det løsner feks. rust og andet)
Nu er det du skal passe på, du kan forsøge at give den et lille let dask i midten af lukkehjulet fra oven af lige på ikke ramme skævt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 12/04-2010 22:47 12/04-2010 22:47
Haha, lortet gav sig kraftedeme! Så nu kører det hele derudaf.

Jeg måtte bruge en tang til at løsne lortet, måtte lægge alle kræfter i. Men det lykkedes ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Ullits (Inaktiv) - 13/04-2010 00:30 13/04-2010 00:30
Det er godt med muller frem for myggestik :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 13/04-2010 02:08 13/04-2010 02:08
Det kender jeg en masse til :P

Annoncører
Annoncører