Nyt akvarium 720 l. div hjælp søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2358

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ridder-finn - 30/07-2010 21:13 30/07-2010 21:13
hej allesammen.
som 'gammel' akvarieindehaver gennem små 10 år (med 6 års pause) , har jeg fået smidt et 720 liters akvastabil i nakken og dette skal da selvfølgelig fyldes med vand og fisk i min nye lejlighed :D

indtil videre har jeg forstærket fugerne og det har nu hærdet i 48 timer hvilket snarligt burde gøre det klar til at fylde vand i.
-dog har jeg en del spørgsmål som jeg håber nogle af alle jer vidensrige mennesker kan hjælpe mig med at få besvaret :)

1. pumpen
jeg har en eheim 2313 spandpumpe med indbygget varmelegeme i til rådighed... vil denne være tilstrækkelig til denne str akvarium?
kan man sætte bundfilter til sådan en sag, og i så fald, hvordan fungerer det så?

2. baggrund
har idag været nede og investere i 2 flamingo plader a 120x60x22 cm og en tube PU-skum. har også 2 tuber akvarie silicone liggende.
har efter et par dages gennemgranskning af foraet her, besluttet mig for at kaste mig ud i at lave min egen baggrund. -men så opstår spørgsmålene...
2.1
har set en masse skrive om overløb i baggrunden. kan ikke rigtig læse mig frem til hvad det er?
vil det være fint at skære 2 'rør' i baggrunden til ind/udsugning fra pumpen og montere dem sammen med baggrunden? - og simpelthen fastsætte dem til bagruden? eller skal der være et hulrum bag baggrunden?
2.2
når malingen på baggrunden er hærdet, skal den så stå i 'blød' i akvariet før jeg fylder op med grus og planter, eller kan jeg bare fastsætte den og begynde opstartsfasen?

3. fiskene
endnu et 'dilemma' *blink* - jeg ved virkelig ikke endnu hvad jeg vil have af fisk? kan enormt godt lide sumatra barber, balihajer, scalarer, zebra fisk, evt neonfisk.
har også en svaghed for perleguramier, dværgguramier. div maller. ville disse kunne gå sammen? er der evt nogle ciclider de ville kunne gå sammen med?
ville discos fisk kunne gå i et sådant akvarium eller kræver de for varmt vand/ph værdi ?
derudover kunne jeg godt bruge nogle forslag til fisk som ville passe godt ind med de andre?
kan man fx have små rejer eller krebs der passer ind og kan holde bunden/planter ren?

4.bunden
har altid haft en svaghed for sort grus, men vil det blive for mørkt med en grålig baggrund?
vil alle fiskene kunne fungere med sort grus som bund? (tænker mest på hvis der er nogle cichlider man kan putte i?)

5.planter
vil have masser af planter og 'pyntesten' i da jeg simpelthen har akvarium for den flotte grønne farve (så har kattene også lidt at kigge på) ;)
er der noget jeg skal være opmærksom på mht fiskene?

-ja det var jo en ordenlig smøre jeg fik skrevet lige pludselig. men vil gerne være på den sikre side, når sådan et sort projekt skal startes op.
har indtil videre haft et 180 liters som mit største, så glæder mig virkelig meget til det kommer op at køre...
vil meget gerne lægge billeder ind som det skrider frem...

håber der er nogen derude der vil bruge lidt tid på at hjælpe

på forhånd tak
mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jakob U. (Slettet) - 30/07-2010 21:40 30/07-2010 21:40
Indlægget er rettet 30/07-2010 21:48 30/07-2010 21:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Spændende

hvis det var mig der havde fået smidt sådan et akvarie lige i nakken :P så ville jeg vælge mellem sydamerika eller asien i stedet for et stort selskab.
Der kan nemlig godt være problemer med at blande fisk fra de 2 kontinenter
eks: guramier vil gerne have meget lidt strøm i vandet, mens de fleste sydamerikanske fisk og cichlider gerne vil have mere cirkulation
eks: mange cichlider fra sydamerika som sclalrer, discus og dværgcichlider er meget rolige og kan let blive stresset af fisk som barber som der en del fut i.
og så vil asiaterne generelt gerne have lidt højere temperaturer end sydamerikanerne

men det kan dog lade sig gøre med de rette valg og den rette sammensætning :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Jakob U. (Slettet) - 30/07-2010 21:56 30/07-2010 21:56
Hvor mange l pr time kan din pumpe trække?
man siger som tommelfingerregel at den skal kunne trække alt vandet igennem ca 4 gange på en time.
men jeg skulle mene at hvis den trækker 2000l/t så ville det være nok :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jannebabe (Inaktiv) - 30/07-2010 22:54 30/07-2010 22:54
Grus, er ikke super til ciclider, og du skal også passe lidt på mht nogle maller.
planter kan jeg kun se som et plus, nogle ciclider kan dog være ret voldsomme ved dem.
fisk, diskus, scalare og gurami, vil jeg holde langt fra barber af enværd art, zebrafisk, kan være stressende, men en mindre flok kan nok gå, du skal bare holde øje med de ikke snupper alt fodret fra de andre fisk.
rejer skader ingen, men det kan være de bliver ædt af fiskene.

Tillykke med baljen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ridder-finn - 02/08-2010 11:26 02/08-2010 11:26
ok så er der en lille opdatering her ovenpå weekenden og servernedbrud her på akvariesiden.

min pumpe trækker 1200 liter i timen, så den er for lille?

har besluttet mig for at der skal bl.a balihajer, sumatra barber, pande barber og nogle forskellige smerlinger.

er så småt gået i gang med udformningen til baggrunden og det skrider da fremad, men nøøøij hvor det sviner! :D

hvor i alverden køber jeg alfix til at male baggrunden med?
jeg har prøvet i 2 dyrehandlere, røverkøb, silvan og flugger? ingen af dem kender det, eller ved hvor man skaffer det??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ridder-finn - 02/08-2010 12:48 02/08-2010 12:48
så fik jeg fremskaffet alfix. efter 'kyndig' rådgivning i silvan fik den 3dje medarbejder jeg snakkede med da endelig vist mig hen til hvor det stod.
har købt 3x2kg. det må vel være tilstrækkeligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 02/08-2010 12:59 02/08-2010 12:59
Jeg kører med en 2080 + en 2180 og det er bestemt ikke for meget til et kort model 720L

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KStig (Inaktiv) - 02/08-2010 13:32 02/08-2010 13:32
En flok balihajer vil trives fint med den fiskesammensætning i nummer #5 .Ved dog ikke hvad en pande barbe er?

Ang dit bundlag er et mørkt bundlag da klart at foretrække, ser mere naturligt ud og det fremmer virkelig fiskenes og planternes farver. Gør ikke noget at du også har en mørk baggrund.

Din fiske sammensætning i #5 har ikke noget imod en masse planter :D

tillykke med baljen

Annoncører
Annoncører