Tør - tør ikke, forsigtighedens grænse?

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 2759

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Prik (Inaktiv) - 21/08-2010 17:45 21/08-2010 17:45
Mine multier vil utvivltsomt blive glade for nogle flere sneglehuse. Og i ferien var jeg så heldig i en genbrugs-butik at finde et stort glas med 34 vinbjergsneglehuse som jeg kunne få med hjem for en 20'er. Herligt!
MEN: Jeg måtte jo så ved nærmere eftersyn konstatere at sneglehusene tidligere har haft et eller andet andet formål som indebar lim (sikkert kontaktlim) og vist også madolie til at få dem til at se rigtig fine blanke ud *doh* .

Men tør man nu bruge dem i akrvariet?

Madolien ville selvfølgelig gå af med sæbe, men det vil der jo heller ikke være meget ved at få i akvariet, så mon ikke man kunne få det af ved kogning? Men jeg er nu ikke så bange for at det er det slår mine fisk helt ihjæl, selvom de lugtede forfærdeligt af olie.
Men limen: Jeg har selvfølgelig skrabt det af så godt jeg kunne og kaseret de 5 huse hvor jeg ikke kunne få det af. Men puhh hvor ville det være trist hvis alle mine dejlige fisk faldt døde om efter et par dage fordi jeg havde glæmt en lille stump lim :( , hvilket jeg nu er ret sikker på jeg ikke har. Jeg kan jo se at der er noget i det lim, det har ætset huller i sneglehusene næssten alle steder det har siddet.

Ville I ture bruge de snegelehuse i jeres akvarier? Eller nogle som har andre erfaringer med kontaktlim?

Det er jo ikke akut at de mangler sneglehuse, de har 18 huse til 9 fisk, og jeg får 12 sneglehuse mere om et par dag (sikkert også med madolie efter at have været på middagsbordet ved nogle bekænte, men helt sikkert uden lim). Sneglehuse han jo ikke blive for mange ;) .

Dilemma, dilemma :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger brib - 21/08-2010 17:53 21/08-2010 17:53
Kontaktlim er yderst giftigt for fisk . Så hvis der er den mindste antydning af kontaktlim på sneglehusene ville jeg droppe dem .

Jeg har selv haft kvajet mig og limet 2 stykker plexiglas sammen med kontaktlim , og resultatet var fiskedød hver gang . Selv efter limen havde været hærdet op i mange mdr. afgav den uønskede stoffer til vandet .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Prik (Inaktiv) - 21/08-2010 18:17 21/08-2010 18:17
Men der er ikke noget synlig lim nu, så det skal være hvis der er trængt noget giftigt fra limen ind i selve kalken :/.

Jeg overvejer at lave et forsøg med en guppy i et lille akvarie i et par uger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger soer5523 (Inaktiv) - 21/08-2010 18:18 21/08-2010 18:18
Hvis jeg var dig ville jeg koge dem i et par timer, flere gange.. . Så skulle limen være fuldstændig forsvundet :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sølz - 21/08-2010 18:48 21/08-2010 18:48
Jeg tror, at jeg ville glæde mig over den virkelig gode handel. Så ville jeg derefter ærgre mig over, at jeg ikke turde/synes jeg ville bruge de ny-indkøbte sneglehuse- Og så ville jeg ganske enkelt smide dem ud med den glæde, at de dog kun har kostet 20 kr. og lidt "knofedt".

UD med skidtet - brug aldrig noget som helst i et akvarium, hvis din sunde fornuft får dig til at overveje, om det nu er godt eller ej - så lad hellere være. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger LasseP (Inaktiv) - 21/08-2010 20:54 21/08-2010 20:54
Med al den tid du har brugt nu på at koge, skrabe og gøre pæne, kunne du vidst lige så godt have købt de rigtige sneglehuse. De har dem hos akvarie-west.dk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger nicolai og joachim (Inaktiv) - 21/08-2010 21:09 21/08-2010 21:09
brib skrev :
Kontaktlim er yderst giftigt for fisk . Så hvis der er den mindste antydning af kontaktlim på sneglehusene ville jeg droppe dem .

Jeg har selv haft kvajet mig og limet 2 stykker plexiglas sammen med kontaktlim , og resultatet var fiskedød hver gang . Selv efter limen havde været hærdet op i mange mdr. afgav den uønskede stoffer til vandet .

Er man helt sikker på at det var årsagen til fiskedøden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 21/08-2010 21:34 21/08-2010 21:34
#7: I mit tilfælde stort JA. Jeg prøvede gentagne gange at holde fisk i det akvarium og med samme resultat hver gang .

Men jeg skal da ikke forhindre dig i at forsøge :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Prik (Inaktiv) - 22/08-2010 10:47 22/08-2010 10:47
#4 Jeg er ikke sikker på at kogning har en efekt på kontaktlim. Måske skulle jeg spørge min kemi lære, hun ved jo alt :P

#5 Hvis jeg skulle holde alt væk fra akvariet som jeg var bare en lille smugle nervøs for, så vil jeg hverken have fileter eller termometer i mine akvarier, eller grus, eller sten, eller alle de sneglehuse jeg har nu, eller svamp til at rense ruden, eller trærødder eller rejer eller vand. Men jeg tror gu ikke det er min sunde fornuft der får mig til at være nervøs for noget af det, det er nærmere en usund over hysteriskhed, og så må den sunde fornuft jo sige at selvfølgelig kan sugekopperne på filteret tåle vand, og at der ikke er hunde-tis på stenene efter de er blevet kogt og at vandet gu nok ikke fejler noget og er en nødvendighed osv.
Og lige nu siger min sunde fornuft at der ikke er lim på de snegle huse efter at jeg har fjernet det, og jeg har såmen smagt efter om de smagte af madolie, hvilket de ikke gjorde... Men jeg over vejer stadig at lade den usund over hysteriskhed vinde denne gang.

brib - der er en del forskel fra at have limet med limen mellem to plader, til lim som er fjernet. Ville du hvis du fjernede kontaktlimen fra de plader ture bruge dem i akvariet igen?

Jeg er nu nede på 12 snegelehuse efter at have taget alle dem som limen havde ætset hul i og dem som har været kogt med lim på fra.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger brib - 22/08-2010 11:03 22/08-2010 11:03
citat #9 : brib - der er en del forskel fra at have limet med limen mellem to plader, til lim som er fjernet. Ville du hvis du fjernede kontaktlimen fra de plader ture bruge dem i akvariet igen? citat slut )

Jeg er ikke pivet når jeg bruger dekorationsmatrialer osv . Dvs : rødder sten osv bliver kun skyllet af for det værste snavs . Men jeg har respekt for kemi - og specielt ting der indeholder opløsningsmidler .

Feks . kan det at male et rum med oliemaling , afgive dampe nok til at fiskene kradser af .

Så min helt ærlige mening er , at jeg ville smide de sneglehuse af ht og investere i en pose nye . Jeg er af natur ret nærrig, og genbruger mange ting i min hobby - Men nogle ting er jeg yderst skeptisk over for brugen af . Så nej . Jeg ville ikke genbruge pladerne hvis limen var blevet fjernet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Prik (Inaktiv) - 22/08-2010 11:35 22/08-2010 11:35
Jeg tror også jeg er ved at have fundet frem til at jeg dropper dem, men det er nu ærgerligt, selvom jeg ikke mangler dem. Men måske falder man over nogle bedere en anden gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Midtjylland (Slettet) - 22/08-2010 11:39 22/08-2010 11:39
Se på det sådan her: 100 kroner til nogle andre sneglehuse eller flere hundrede kroner til nye fisk og meget besvær. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Prik (Inaktiv) - 22/08-2010 13:04 22/08-2010 13:04
30 huse må være nok i 54 L, selvom 64 havde været fedt at have.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Saaby (Inaktiv) - 17/09-2010 17:11 17/09-2010 17:11
Tag en tur i din lokale aldi butik... De har vinbjergsnegle (med indmad) på frost.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Prik (Inaktiv) - 17/09-2010 19:54 17/09-2010 19:54
Indlægget er rettet 17/09-2010 19:57 17/09-2010 19:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hehe, jeg har skam for længst være i aldi (eller en eller anden butik):
Prik skrev :
21/08-2010 17:45
Det er jo ikke akut at de mangler sneglehuse, de har 18 huse til 9 fisk, og jeg får 12 sneglehuse mere om et par dag (sikkert også med madolie efter at have været på middagsbordet ved nogle bekænte, men helt sikkert uden lim).

Jeg har faktisk lige fået dem hjem idag, de har godtnok også været længe under vejs. Så efter jeg har fået skiftet vand imorgen får de kære små fisk endelig 12 nye huse :) .
Det er heller ikke for tideligt, for endnu en fisk er begyndt at udvise han-adfær (jeg tror gu også den er vokset til dobbelt størrlse i løbet af et par måneder), så nu ved jeg altså at jeg har mindst 2 hanner, det kan jo godt kræve lidt flere huse. Men det giver også da også noget underholdning at se den nye han tilvinde sig et territorium.

Annoncører
Annoncører