Hjælp til sammensætning af 128l

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 2242

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/08-2010 18:00 21/08-2010 18:00
Hej alle,

Jeg har fået blod på tanden efter at starte mit 128L akvarium op med Tanganyika og har derfor brug for lidt råd og vejledning i forbindelse med det. Jeg har ikke holdt cichlider før, så er lidt spændt på det og vil gerne have en god start med det.

Jeg kunne godt tænke mig et par hulelegere og en stor koloni sneglehuslegere. Der har jeg tænkt på Similis, Multifasciatus eller Kungweensis. Kan man evt. have to forskellige slags sneglehuslegere? Mht. hulelegerne har jeg tænkt på hestenæser eller Leleupier. Men der har jeg bare læst, at Leleupierne kan være ret stride overfor sneglehuslegere, så de er måske ikke hensigtsmæssige at have i baljen.

Jeg har tænkt mig at lave stensætning i den ene side og ren sandbund med sneglehuse i den anden side.

Er der ellers andre forslag til sammensætning af fisk eller bare gode råd til min egen sammensætning?

Jeg ser frem til at høre fra jer,
Tobias.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Multi (Inaktiv) - 21/08-2010 22:11 21/08-2010 22:11
Har selv haft/har alle de fisk du forslår lige på nær Similis'en.

"Kongen" (Kungweensis) lever af at grave gange i naturen, og ikke at leve i sneglehuse. Der er bare mange der er for dovne til at grave nogle rør af en slags ned i sandet, så de kan udhule dem og så have en hule, og så giver de dem bare sneglehuse i stedet. Men de har en helt fantastisk adfærd! Mine graver gange under stenene. :P

Multier er bare helt fantastiske og kan KUN anbefales! Hannen vil grave sig et dybt krater, vælge sig nogle hunner og en masse sneglehuse. (ca 1-4 pr fisk). Hvis du har mere end en han, så hvis den ene han kommer lidt for lang væk, så snupper den anden lige et sneglehus. Derfor graver de sneglehusene ned. Hvis der er en hun der vil ind, skal hun rigtig vise sig, for så skal han jo til at grave et sneglehus op til hende. Når de yngler, kommer ungerne frem i sneglehusets årbnng, efter 2 uger. Hunnen vil fare forvirret rundt, og prøve at holde ungerne inde i sneglehuset, mens hannen forsvarer det ydre revir. Med alderen tager ungerne længere og længere væk fra sneglehuset og ud til kraterets sider. Dog stadig under mor og fars beskyttelse. Ingen andre fisk, end dem fra kolonien, vil få lov til at nærme sig ungerne. :P Hvis nogle af hunnerne skændes, kommer hannen og skiller dem ad. De har en helt fantastik adfærd, som skal opleves! Og især yngelplejen. Meget næmme at få i leg.

Leleupier er hulelegende, som du skriver, men de bliver mellemstore, og tager plads. OG ÆDER UNGER! Kan ikke anbefales, hvis man vil have fiskeunger. F.eks. med multier, så går de bare hen og stikker hovedet ned i sngelehuset og tager ungerne. :(

Derimod kan Julidochromis Transcriptus anbefales, da de ikke tager meget plads og har en rigtig sjov adfærd. :P

Hestenæserne er ikke en huleleger, men derimod en biparental mundruger, dvs at hunenn tager ungerne i munden de første 10-12 dage og så skifter de og hannen tager dem i 10-12 dage.
Men en rigtig nysgerrig fisk, Tanganyika klovnen, som kun kan anbefakes. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 22/08-2010 03:13 22/08-2010 03:13
Vil jeg kunne holde en kolono multier samt et par Transcriptus og et par hestenæser eller er det for meget i så lille et akvarium?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Multi (Inaktiv) - 22/08-2010 10:33 22/08-2010 10:33
Indlægget er rettet 22/08-2010 10:33 22/08-2010 10:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det skal jeg ikke gøre mig klog på.. Hvis du var hedlig, så kunne du nok godt... Multier og Transerne tager kun et lille territorie, men hestenæserne svømmer over det hele, og tager så meget plads, som de nu lige kan komme til... Du kunne prøve at starte med f.eks. multier og hestenæser, og så kunne du investere i et par Transer, hvis du syntes at det gik fint. ;)
Men det kan vel godt lade sig gøre. Man skal bare huske en masse sten, til undertrykte fisk, og tydelig opdelte terrorier!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 22/08-2010 12:38 22/08-2010 12:38
Det vil jeg prøve! Tak for råd :)
Så mangler jeg jo bare at få solgt alle mine andre fisk, så jeg kan få gang i Tanganyika!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 22/08-2010 13:00 22/08-2010 13:00
Hej Tobias,

Multier kan som tidl.nævnt kun anbefales. De kommer overalt i akvariet og ikke kun omkring deres sneglehuse på bunden (sådan gør mine) De er smukke og meget underholdende. Similis, Brevis og Occellatus har jeg også haft, men de er altså ikke så underholdende som Multierne. De sidst nævnte 3 arter opholder sig mere tæt på deres sneglehuse end Multierne.
Multiers koloni-adfærd er meget underholdende og akvariet skifter udseende hver eneste dag, idet Multier graver/flytter rundt på gruset i en uendelighed - og det er altså meget skægt at sepå. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 22/08-2010 13:04 22/08-2010 13:04
Jeg må skaffe mig nogle multier - jeg er helt vild med dem!
Jeg satte en del af mine fisk til salg i går her på siden, så håber snart der kommer gang i noget. Ellers må jeg selv tage initiativ. Men vi skal lige ind i september før jeg rigtig går i gang. Der skal lige lidt penge på kontoen igen :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Multi (Inaktiv) - 22/08-2010 14:46 22/08-2010 14:46
Indlægget er rettet 22/08-2010 14:49 22/08-2010 14:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Faktisk, så var det også multierne der gjorde mig til akvarist. Det var da jeg stadig var en nybegynder der lavede impulskøb. Så jeg købte 1.2 og 5-6 sneglehuse. DUMT! De blev købt til et planteakvarie. DUMT! ;(
Men det endte med, at jeg blev så vild med dem, at det lille 54 startersæt, blev skiftet ud med et 180 l, der selvfølgelig blev omlagt til Tanganyika! Og der blev købt flere multier.

Det er ærgeligt at der er så mange, der går efter farver på fiskene, for ja, det kan da godt være at f.eks. neonfisk eller guppy, har mange farver, og multier ikke har, men multier har til gengæld en fantastisk adfærd, og yngelpleje, hvor f.eks. guppy bare vender sig om og spiser ungerne. :o

Husk at skriv, når du indretter akvariet og køber fiskene. Og husk masser af billeder!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 22/08-2010 15:04 22/08-2010 15:04
Jeg skal nok opdatere løbende, men som sagt, så skal jeg lige have tømt det nuværende akvarium med de fisk der nu engang er i. Og det kan godt tage lidt tid at komme af med alle dem. Og der er også nogle, jeg er hamrende glade for, som jeg skal have fundet ud af, hvad jeg skal stille op med.

Men der kommer opdateringer og billeder! ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 26/08-2010 18:10 26/08-2010 18:10
Hvilke sten skal jeg gå ud og købe/finde? Som sagt ved jeg intet om Tanganyika, så vil gerne hjælpes så godt på vej som muligt. De skal gerne være ensfarvede. Tænker lidt på faxe kalk sten? Og hvor mange sneglehuse skal jeg have? Tænker en små 50 stykker? Er det nok eller for lidt?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Multi (Inaktiv) - 26/08-2010 19:44 26/08-2010 19:44
Mht sneglehuse, så plejer man at ige 2-4 pr fisk.
Og med sten, så prøv at find nogle der passer ind, nogenlunde samme farve, og passer til bundlag og evt baggrund. :P Fiskene yngler nemmere, hvis det hele er nogenlunde naturligt og ensfarvet. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 26/08-2010 20:18 26/08-2010 20:18
Jeg tror bare jeg starter med en masse sneglehuse og så venter lidt med hestenæser, så jeg har masser af tid til at finde sten osv. Jeg kommer nok til at have omkring 50 sneglehuse i alt, så det burde være fint til de 15 multier jeg nok kommer til at få :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Multi (Inaktiv) - 26/08-2010 20:35 26/08-2010 20:35
Ja, det lyder fint. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 26/08-2010 22:34 26/08-2010 22:34
Skal måske allerede hente nogen i morgen, evt. næste uge. Så nu går det stærkt.

Annoncører
Annoncører