Hjælp til sammensætning i 25l

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1504

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/10-2010 18:26 21/10-2010 18:26
Jeg starter snart et lille akvarium op på 25L, og har længe tænkt over en passende sammensætning, og der er jo så mange muligheder at jeg har gjort mig selv ret godt forvirret. Men dette er mine tanker omkring sammensætningen.

Jeg tænker på at smide 1.1 H. Formosa i samt 10 Boraras Maculatus. Derudover måske nogle CRS eller nogle andre rejer.

Selve akvariet vil blive opbygget således: Sphagnumbund med fint sand over og dernæst Akadama bundlag, som er medvirkende til en yderligere sænkning af pH og hårdheden sammen med sphagnummen. Så bundlaget bliver af tre lag. Derudover har jeg en masse redmoor rødder, som kommer i. De kommer til at præge en af siderne i akvariet, hvor der også bliver placeret en masse mos og andre fintløvede planter. Den anden side af akvariet bliver måske med Ketapangblade på bunden, ellers hvert fald Pistia Stratiotes, som jeg vil beskære sideskud af, således at rødderne bliver rigtig lange og når godt ned i akvariet, måske endda helt ned.

Jeg ved at denne slags akvarium lægger fint op til killier og labyrintfisk, men jeg har læst meget om dem og har ikke mulighed for eller tid til at fodre ungerne op med levende foder og andre ting, så disse er jeg desværre gået lidt væk fra igen. Her er det lidt nemmere med H. Formosa, da de kan tage fint flagefoder og afskallet artemia, som de kan finde gemt i mosserne og lignende.

Filtreringen vil foregå med en stor spandpumpe i forhold til akvariet, hvor jeg vil skrue godt ned for blusset, så den ikke blæser det hele væk.

Hvordan synes I, det lyder? Evt. andre idéer, erfaringer og gode råd?

Mvh Tobias.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger jery (Inaktiv) - 21/10-2010 18:44 21/10-2010 18:44
1.1 formosa kunne med fordel udvides til en håndfuld.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tamoias (Inaktiv) - 21/10-2010 18:45 21/10-2010 18:45
Hejsa

Jeg hopper lige med på en lytter her. Har selv et 23l Edge som jeg har haft et par killier i, dog lykkedes det hannen at hoppe op og bag ved pumpen så den fandt jeg helt udtørret :( De har gået sammen med nogle amano, men nu synes jeg der skal noget farve på og havde også tænkt på nogle Rasboa, dog synes jeg at farverne på B. Brigittae er noget flottere end på maculatus.

Jeg vil også gerne skifte amanoerne ud med nogle mindre og mere farvestrålende rejer men hvis man sætter nogle CRS i tanken sammen med Rasboa bliver det jo meget Rød i Rød.. så tænkte på om man kunne finde en anden lille stimefisk eller evt nogle rejer som ikke også var røde...

mht beplantning osv synes jeg det lyder super, og spekulerer også på om jeg skal have skiftet mit bundlag ud med noget soil af en art som akadama.

Så søger egentlig bare alternativer til B. Brigittae/Maculatus eller til CRS (Et edge er ikke egnet til labyrintfisk så de er heler ikk aktuelle for mig)

/Mathias

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/10-2010 18:56 21/10-2010 18:56
Vil 2.2 være passende til at starte med? De bliver jo til flere i løbet af en måned eller to.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jery (Inaktiv) - 21/10-2010 18:58 21/10-2010 18:58
#4: så er vi næsten oppe på en håndfuld. Og du sælger jo bare ungerne, dem får du en fin pris for.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 21/10-2010 19:00 21/10-2010 19:00
Du har jo så meget ret.
Ellers nogle kommentarer til resten af min idé?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Pliniussen (Inaktiv) - 26/01-2011 16:43 26/01-2011 16:43
jeg lytter også med her.... da jeg overvejer at have et rejebassin som suplement til mit kommende 325 liters...

især hvis man kunne få noget yngel ud af Formosa og sælge en slat af dem en gang i mellem

Annoncører
Annoncører