Holde blæksprutte - kun ferskvandserfaring?

Postet under : Saltvandssiden.dk - Invertebrater
Visninger : 4379

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger fafler (Inaktiv) - 30/10-2010 22:31 30/10-2010 22:31
Jeg er igang med at planlægge et 420 liters og har overvejet, efter at have set nogle film på youtube, blæksprutter. Er det let at komme igang med, når jeg kun har ferskvandserfaring? Findes der nogle gode guides eller bøger omkring emnet? Og hvor meget skal jeg have op af lommen alt i alt, når jeg ikke har andet end akvariet?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Brian C (Inaktiv) - 30/10-2010 23:36 30/10-2010 23:36
Kort fortalt, blæksprutter er ikke for begyndere, de stiller store krav til vandkvaliteten
så jeg ville starte med at få noget solid erfaring med alm saltvand først

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 30/10-2010 23:37 30/10-2010 23:37
Blæksprutter er super super svære.

Det er jo et ret intelligent dyr så det kræver meget at holde dem, specialbyggede og indrettede akvarier.

Hvis du virkelig vil kan det fx. anbefales at starte med tiarmede(Sepia sp.), som er noget nemmere end de ottearmede, da de ikke kan klatre rundt.

Hvad jeg har læst mig til så spiser de kun levende foder, så de er ret dyre i længden da de spiser MEGET mad.

Det er helt bestemt ikke det nemmeste sted at starte, men brug et par måneder på at læse op på dem før du går videre, find ud af hvad de koster herhjemme og hvad foder til dem koster og få regnet ud om du har råd/overskud til at holde dem i det hele taget.

Du kan starte her: Eksternt link http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1923768

Ellers google dig frem på "chepalopods", "sepia" eller "cuttlefish"..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 30/10-2010 23:38 30/10-2010 23:38
#2 Så absolut enig.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fafler (Inaktiv) - 31/10-2010 08:08 31/10-2010 08:08
Tak for svarene. Altså, hvis jeg ikke kan have sådan en ottearmet fætter, der kan åbne syltetøjsglas og kravle gennem rør, så kan det være det samme.

Foder burde egentlig ikke være et problem. Eller, gør det nogen forskel om den bliver fodret med saltvands eller ferskvandsfisk? Jeg har rigelig adgang til små skaller og krebs.

En helt anden ting, jeg har tænkt mig at alle dekorationer i akvariet skal være kranier og knogler. Fungerer den slags i saltvand? Hvis jeg opgiver det her, bliver det lavet med ferskvand og (helt almindelige, udryddelsestruede danske) ål.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 31/10-2010 17:20 31/10-2010 17:20
#5 Jeg tror bare du skal droppe ideen ;)

Annoncører
Annoncører