Sps og Tridacna under T5

Postet under : Saltvandssiden.dk - Stenkoraller
Visninger : 3789

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 03/01-2011 19:31 03/01-2011 19:31
Jeg føler mig nu klar til at tage større udfordringer til mig, og vil nu undersøge om der er mulighed for at jeg kan holde SPS'er som Acropora og lignende samt Tridacna muslinger i mit 54L akvarium med 72W T5 rør - har mulighed for at tænde det sidste rør så jeg i alt får 96W.

Vil dette lys være nok især Tridacna? Er nogenlunde sikker på, at det vil være nok til de fleste SPS'er, da jeg allerede har Parvona og Turbinaria, som klarer sig fint.

På forhånd tak.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/01-2011 20:19 03/01-2011 20:19
Lyset vil være ok..

Men du skal være opmærksom på at der bliver stillet helt andre krav ved de svære SPS som fx. Acropora sp.

Pavona sp. og Turbinaria sp. er begge nogle af de hårdføre slægte.

Tridacna sp. kræver meget lys, men sæt den i den øverste tredjedel af akvariet og jeg vil påstå det er nok. Mine egne to står under 142 watt på 30 cm vand og stortrives.

Endeligt skal du i hvert fald ikke forvente at se de vilde farver på Acropora sp., dertil kræver de rigtig god og stabil vandkvalitet og det er meget svært med så lidt vand. Du kommer til at opleve at dine værdier kommer til at svinge meget mere efterhånden som du får fyldt SPS'er i akvariet og de vokser.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 03/01-2011 20:31 03/01-2011 20:31
Så jeg burde næsten helt droppe Acropora? De vokser jo ret meget under gode betingelser, og hvis det gør at jeg skal tilføje alt muligt andet udover de ugentlige vandskift, så har det heller ikke nogen vild interesse. Så kan jeg også få mig en Gobiodon Okinawae! Intet er så skidt at det ikke er godt for noget ;)

Men en Tridana kan jeg godt have under de 72W? Akvariet er jo kun 30cm dybt, så der er ikke så meget vand lyset skal trænge igennem. Alternativt kan jeg stille en højere oppe.

Vil der være problemer med Cycloseris under samme betingelser?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/01-2011 20:44 03/01-2011 20:44
#3 Nej nej! Det var ikke det jeg sagde! De vil vokse super så længe du sørger for at holde vandværdierne nogenlunde stabile, men bare på den uge der er mellem vandskiftene, vil der ske meget, så du skal ikke regne med de kommer til at se sådan ud : Eksternt link http://reefexotic.net/mm5/graphics/00000001/Rainbow%20Acropora%20... ;) Det er mere afdæmpede farver du vil se, de gule og blå skal du holde dig væk fra de bliver bare grønne og brune. De grønne arter vil du derimod nok godt kunne holde flotte. (Læs: jeg synes du skal prøve).

Tridacnaen skal helst stå på sten, så synes bestemt du skal stille den i den øverste tredjedel af akvariet. Jeg ville helt sikkert opgradere til de 96 watt!

Fungia sp. og Cycloseris sp. vil også kunne gå an, generelt er LPS'er mere tolerante - men det er du jo nok ved at have erfaret.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 03/01-2011 21:01 03/01-2011 21:01
Nå nå! :P Jamen så kan det da godt være jeg skulle prøve med en grøn Acropora af en slags :) Er blevet helt vild med tridacna Maxima, elsker den klare blå farve den har. Vil den beholde den farve under de 96W?

LPS'er har jeg næsten helt styr på, også derfor jeg gerne vil prøve noget andet efter over 1 år uden rigtig at have taget nogle chancer :P

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/01-2011 21:05 03/01-2011 21:05
#5 Du er sådan en fornuftig fyr :P

Den burde holde farven..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 03/01-2011 21:10 03/01-2011 21:10
#6 Ja det er helt vildt så fornuftig jeg er :P

Nu har jeg bare så mange tanker at jeg igen overvejer at skille mig af med mit planteakvarium for at have flere penge til saltvand - og også så jeg ikke bruger så mange penge på strøm :P Mit planteakvarium bruger 100W i timen cirka, og det er jo en del. Især når man er studerende.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 03/01-2011 21:29 03/01-2011 21:29
#7 Ja, det var da lidt sjovere at smide dit salt vand over i det planteakvarium ;) Hvor stort er det?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 03/01-2011 21:50 03/01-2011 21:50
Det er også 54L. Det er en lille lejlighed, så der er ikke plads til så store akvarier :) Men der er en masse lækkert udstyr jeg kan få en god del penge for, som jeg så kan snolde koraller og andet lækkert for ;)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 04/01-2011 07:47 04/01-2011 07:47
Visse Acropora der trives kan vokse op til 11 cm på 1 år og selv i et 575 liters akvarie er det rigtig meget selv har jeg et par af disse og bruger dem nu mere til at holde min læderkoral i skak i sit hjørne. Andre hurtigvoksende SPS'er jeg har er en favorit, Montipora (ikke Digitali) som desuden er meget tålelig findes i rød og den noget hurtigvoksende grøn, desuden har jeg set lilla. En anden favorit er millepora som er kønne også i brun...

Rådet herfra er at teste, det kan jo bare gå galt og 2-3 fragger koster jo ikke krigen. Køb dem der er meget tygge i stammen da de generelt vokser ret langsomt, med god salt skal du ikke tilsætte noget til vandet, du kan overveje at fodre korallerne og specielt din maxine dagen/natten før du bytter vand.

som et nb kan det nævnes at til eks en stylaphora pistillata kan leve i totalt mørke...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Tobias Møntegaard (Inaktiv) - 04/01-2011 13:58 04/01-2011 13:58
Tak for det info! Mht. fodring af koraller har jeg Reef Pearls på vej fra Moby, skal bare lige have afhentet dem. Det skulle give noget på fodringssiden. Som bonus får min Rhodactis en reje et par gange om ugen fra mit planteakvarium.

Det kan da være jeg skal prøve små frags af noget forskelligt så.

Jeg bruger AquaMedic salt lige nu, men den er snart tom, så overvejer at prøve noget nyt salt. Har ikke heelt været tilfreds med AM. Har kigget og læst, og valget står mellem Red Sea og Tropic Marin. Prismæssigt er der ikke kæmpe fordel, men RS er dog en smule billigere, og har læst bedst om det.

Annoncører
Annoncører