Nybegynder

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2713

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 06/08-2011 19:08 06/08-2011 19:08
Hej.

Jeg er forholdsvis ny indenfor akvarieverdenen (et halvt års hold af kampfisk), men har en rimelig god indlevelsesevne (synes jeg selv:-) efter 10 års hold og opdræt af krybdyr og hvirvelløse dyr.

Jeg er hook på et saltvandsakvarie men tror desværre ikke mine evner rækker endnu - så har opbygget et "wannabe" saltvandsakvarie (altså med ferskvand) med cichilidesand og sten og ingen planter. Jeg har nogle rejer og et par maller gående i det.

Tænker på om jeg kan fylde fisk i der passer til den biotop? Var oprindelig hook på malawi cichlider men de vil efter hvad jeg kan forstå smadre hinanden sønder og sammen i mit lille 54 l. akvarie.

Nogle spændende foreslag?

Mvh.
Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger 8700-krib (Inaktiv) - 06/08-2011 19:35 06/08-2011 19:35
så hvidt jeg ved kan man slet ikke have nogle cichlider i et 54 liters.. eller jo måske kribensis. eller sommerfulg cichlider. ville nok anbefale sommerfugl cihliderne. et enkelt par.

har selv holdt sommerfugl cichlider i et 54l . men det er på grænsen til at være for lille.. :) . prøv at læs beskrivelserne på de to fisk :)

mvh krib :D

held og lykke med dit valg håber du finder ud af det

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TangaThomas - 06/08-2011 19:39 06/08-2011 19:39
Kribensis bliver for store og skal have planter, mens sommerfugle cichlider skal have planter..

Jeg har selv holdt julidochromis transcriptus i et 54l akvarie med succes. Dog kan du kun have et enkelt par.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger 8700-krib (Inaktiv) - 06/08-2011 19:42 06/08-2011 19:42
jeg tror nok at alle Apistogramma - Dværgcichlider kan gå i en 54l men du må virkelig ikke hænge mig op på dig

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TangaThomas - 06/08-2011 20:17 06/08-2011 20:17
#4, han spørger efter fisk, der ikke behøver et beplantet akvarie.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 06/08-2011 20:26 06/08-2011 20:26
Indlægget er rettet 06/08-2011 20:31 06/08-2011 20:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det oplagte valg er sneglehus-cichliderne fra Tanganyika søen. De ligner desværre ikke rigtigt koralrevsfisk m.h.t. farver, men de er ret interessante.

Alternativt kunne man, som nævnt ovenfor, godt klemme et par Julidochromis ornatus eller J. transcriptus (også fra Tanganyika søen) ned i akvariet, men der vil så ikke være plads til andet!

SKAL det være cichlider?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 06/08-2011 20:34 06/08-2011 20:34
Tak for jeres input.

Apistogramma er lidt frække og jeg har søgt en del på dem - men de kræver planter? Er der en speciel art som vil egne sig til en begynder?

Vil helst beholde mit 54 l akvaries nuværende udseende og besætning hvilket helt detaljeret vil sige: cichlidesand i bunden, småsten, en lille trærod og en "krukke" i kunststof (akvariedekoration). 3 Ancistrus sp. unger (ved de ikke kan leve der som voksne) og en bunke RCS.

Vil søge lidt på Tanganyika cichliderne.

Og nej, ikke nødvendigvis cichlider - men det må ikke være en art hvor man tydeligt kan se at den stammer fra sydamerikas regnskovsvandløb;-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator scn - 06/08-2011 22:06 06/08-2011 22:06
rejerne forsvinder hvis du smider lidt tanganyika cichlider ned til dem, men levende foder er ikke en dårlig ting :-)

Et bud på små sjove tanga'er er multifasciatus:
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13469

De kræver blot et par sneglehuse på en sandbund, så er de glade. Husk at sten SKAL ligge på bunden, gerne på flamingo, da de graver, og du risikere at en sten falder og smadre bunden hvis den ligger oven på sandet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Multi (Inaktiv) - 06/08-2011 22:45 06/08-2011 22:45
scn skrev :
Rejerne forsvinder hvis du smider lidt tanganyika cichlider ned til dem.

Jeg har haft amano rejer i al den tid jeg har haft mit 180 l akvarie (1,5 år), med lidt forskellige Tanganyika cichlider i, og jo, der er da røget en enkel reje i ny og næ, men ikke mange. Af og til kan jeg se en reje og en multi slås, det er ret underholdende. :) Får man bare fat i nogle store eksemplarer, skal det nok gå.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator scn - 06/08-2011 23:27 06/08-2011 23:27
Alle mine rcs forsvandt i løbet af 24 timer da der kom en lille flok A comp. shell ned til dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 07/08-2011 12:29 07/08-2011 12:29
Jeg tror det ender med et par juliodochromis. Var oprindelig hook på to af de gule malawi cichlider men det må desværre vente så:-(

Kender I til gode forhandlere af juliodochromis i trekantsområdet? Kommer nævnligt i Avifauna men af deres hjemmeside fremgår det at de desværre kun har J. ornatus

God søndag til jer alle

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 08/08-2011 17:29 08/08-2011 17:29
Nu har jeg med jeres forslag herinde i baghovedet besøgt nogle af de lokale dyrebutikker. Jeg tror, at valget er faldet på Lamprologus meleagris.

Hvor lang tid bør akvariet "køre" inden jeg indkøber fiskene, og hvor mange vil være passende til akvariestørrelsen - en trio?

Jeg har læst stolpe op og ned om arten og kan fornemme at mit sandbundsakvarie ikke er helt ude i hampen - men hvor dælen køber jeg de her sneglehuse til dem???????

På forhånd tak:-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator scn - 08/08-2011 20:06 08/08-2011 20:06
har tidligere købt sneglehuse i Superbrugsen (tomme, men de fåes også visse steder med snegle og hvidløgssmør), ellers har nogle akvariebutikker også sneglehuse:
Eksternt link http://akvarieudstyr.dk/Ferskvand/Dekoration/Dekoration/Sneglehus...
Eksternt link http://www.avifauna.dk/sneglehuse-10stk-p-11678.html
Eksternt link http://www.cichlidecentret.biz/group.asp?group=1516

4-5 meleagris (hedder i dag Lamprologus stappersii)

Prøv evt. at oprette en køb-annonce og se om ikke der er en i nærheden som har lidt overskud.

Tropeland i Skanderborg ser ud til at have J. Transcriptus:
Eksternt link http://www.tropeland.dk/cichlider/
Måske de også har sneglehuse, med deres fine liste over sneglehuslegere vil jeg tro de har sneglehuse også.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 08/08-2011 20:48 08/08-2011 20:48
Tak for linksne, men jeg er heldig at have fået kontakt til en herinde som har en lille stak snegle hun er villig til at sende til mig B)

Håber bare de når frem til fredag hvor jeg har planlagt at shoppe cichlider:-) Den endelige beslutning er Lamprologus stappersii glææææder mig:-)

Annoncører
Annoncører