Udluftning af cichlidesand

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 2549

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger oko (Inaktiv) - 08/08-2011 21:25 08/08-2011 21:25
Hej
Jeg har følgende opsætning:
260L, Eheim 2075 + Tunze 6045, 2/3 vandskift pr. uge., ingen "dårlige" tal på vandmålingerne.
Min fiskebestand består af 3 pragt smerlinger, 4 sugemaller, 2 stk. algeædere, og omkring 25-30 mbuna cichlider.
Jeg har hvid cichlide-sand, samt 5 kalk-stend, 1 stor trærod m.m. Baggrunden er tynd Back To Nature
Mit problem er at hannerne hele tiden laver 1-2 bunker sand så den nederste del af sandet er råddent, sort og lugter; så der mangler iltning, selvom jeg roder, vender og flytter sandet ved hvert vandskifte. Er der en løsning på problemet så jeg slipper for at "ødelægge" de "naturlige" bunker sand, hver gang jeg laver vandskifte?
Skal jeg måske fjerne en mængde sand så den mængde sand fiskene flytter, ikke bliver så stor? Jeg tænkte at jo mere sand des bedre/sjovere for fiskene.
Mit problem er nok primært for mange mbunaer, men jeg troede fiskene selv kunne tilpasse sig, men der overlever ca. 2 unger hver måned, så bestanden er voksende.
Vil nogle snegle, store nok til at overleve smerlingerne, klare iltningen?
Vh
Olav

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 09/08-2011 08:39 09/08-2011 08:39
Har desværre ingen løsning til dit spørgsmål, men håber jeg må komme med et tillægsspørgsmål til eksperterne?
Jeg har nemlig samme problem med at sandet flyttes mellem stenene og lægges i bunker hvor det fordærver.
Men er det ok at rode i det, for hold da op det lugter. Er jo bange for de er fyldt med ammoniak og at fiskene derfor dør hvis jeg roder det rundt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Dav (Inaktiv) - 09/08-2011 09:18 09/08-2011 09:18
Mit første bud vil være, at dit sand (selv om det er cichlidesand) er lidt for fint. Fint sand vil sommetider "pakke".

Jeg har selv cichlider (dog sydamerikanere), og jeg bruger også sand i mit. Jeg har valgt en lidt grovere sand, der hedder "1-2 mm" kornstørrelse. Da jeg har jordspisere og andre "sandbyggere" kræver dette også at sandet ikke er for groft. Jeg har dog aldrig problemer med mørkt råddent sand...

Sandet er ikke grovere end at mine jordspisere blæser det ud gennem gællerne, når de filtrerer for mad.

Og der er altså rent "Byggemand Bob" i min balje :-)

Mit er Eldorado Orbit 1-2, men det fåes desværre ikke i hvid. Jeg ville nok kigge mig omkring efter en lidt grovere hvid sand-type, end den du har nu.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 09/08-2011 09:24 09/08-2011 09:24
Jeg er til en hvis grad enig med med #3 men i første omgang, vil jeg anbefale dig, at suge en del af sandet op. Ertstat evt noget af det med mindre sten (op til knytnævestørrelse).

Jeg bruger selv dette og er super tilfreds med det

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jery (Inaktiv) - 09/08-2011 09:28 09/08-2011 09:28
#2: pas på, når du "roder" i det - brug en slamsuger og sørg endelig for at placere denne, så alle de frigivne luftbobler bliver suget op og ikke frigjort i akvariet.
Det er nemlig ikke ammoniak, men svovlbrinte, som lynhurtigt kan lægge et akvarium totalt ned (søg evt. efter "bundvending").

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger oko (Inaktiv) - 09/08-2011 16:26 09/08-2011 16:26
Hej igen
Tak for de fine svar. Jeg fjerner halvdelen av sandet, hannerne kommer så fra mega overtidsarbejde, over på deltid, det bliver de nok glade for. Men mht. bestanden, skal jeg udføre "aktiv dødshjælp" for at begrænse bestanden? eller klarer fiskene det selv?
vh
Olav

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 09/08-2011 18:46 09/08-2011 18:46
oko skrev :
Hej igen
Tak for de fine svar. Jeg fjerner halvdelen av sandet, hannerne kommer så fra mega overtidsarbejde, over på deltid, det bliver de nok glade for. Men mht. bestanden, skal jeg udføre "aktiv dødshjælp" for at begrænse bestanden? eller klarer fiskene det selv?
vh
Olav

Hæ, du kan købe nogle Mel chipokae af mig. De skal nok holde ungerne i ave. I øvrigt en rigtig fin fisk

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 09/08-2011 20:05 09/08-2011 20:05
Jeg tror jeg ville være nervøs for at slamsuge ved det mørke sand. Den anden dag flyttede jeg et par mindre kalksten og brugte slamsugereren på stdet hvor de var og herved fandt jeg ud af hvor slemt det lugter.
Hvis jeg skulle rengøre sandet evt udskifte det "sorte" er det så ikke bedst at tage fiskene op imens i f.eks. en plastic-flyttekasse.
Og tror i det vil gå, når jeg i forvejen har problemer med territorie-kampe og deraf følgende fiskedød, at rode for meget i akvariet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger MKBaun (Inaktiv) - 09/08-2011 20:06 09/08-2011 20:06
Og selvfølgelig er det svovl det stank af - rådne æg. Fyføj!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dav (Inaktiv) - 09/08-2011 20:27 09/08-2011 20:27
Jeg har idag set at Vitakraft har hvidt sand i korn 1-2 mm. Det hedder Aqua Deco - art no. 12261

Annoncører
Annoncører