Plante liste - er den umulig.

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1922

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 01:23 11/08-2011 01:23
Hejsa.

Jeg vil gerne starte et lille asiatisk biotop op igen, efter en længere pause.
Jeg havde tænkt mig at have lidt rigtige bettaer.
Den tanke har jeg haft i mange år, men indtil nu har det kun været B. splenders - og diverse guramier jeg har bevæget mig i.

Jeg har tænkt mig at indrette akvariet så ledes.

Bundlag - spaghnum, blandet med smi groft sand. Jeg har ikke fastlagt kornstørrelsen endnu.
Lys - LED eller T5, lyset bliver relativt kraftigt - dette bør dog ikke gøre noget da akvariet bliver tæt beplantet.
Dekuration - Bambus, vil gerne simulere en lille tæt beplantet bred i et bambus område.

Nu til det vigtige planterne - sidst jeg havde med planter at gøre, der fandtes de og kunne skaffes relativt nemt.
Hvordan er det nu?

Vallisneria spiralis
Rotala wallichii
Hygrophila angustifolia
Cryptocoryne lucens
Hygrophila difformis
Microsorium pteropus
Barclaya longifolia
Rotala rotundifolia
Cryptocoryne wendtii 421
Cryptocoryne wendtii 406

Er der noget jeg skal være opmærksom på ved plante valget.
Udover en enkel art gerne vil have lidt godt lys.
Så burde spaghnummen vil rumme rigeligt med nærringsstoffer.
Så gødning ikke er nødvendig? (udover sticks som bliver lagt sammen med planterne).

CO2 overvejer jeg stadig - bare et mindre gær anlæg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 11/08-2011 01:56 11/08-2011 01:56
Du kan starte med at rode rundt herinde: Eksternt link http://www.tropica.dk/planter.aspx

Tropica er en hel fin planteleverandør, som generelt leverer god kvalitet. Deres hjemmeside er i øvrigt også god som en grundlæggende informationsplatform, især naturligvis for nybegyndere udi plantehold.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 02:11 11/08-2011 02:11
Hej Johnny tak :)
Jeg kander godt tropica.
Og har arbejdet med planter før - det er desværre bare et par saltvand og år siden.

Det var mere om de var til at få, sådan generelt.
Eller om det var noget jeg skulle ud og bestille.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 11/08-2011 02:24 11/08-2011 02:24
Jo men hvis de er på tropicas liste, skulle det ikke vær svært at finde en akvariehandler der kan skaffe dem hjem. Hvad der er til at skaffe "sådan generelt", afhænger jo virkelig meget af hvad den enkelte forhandler vælger at tage hjem. Det er stort set et umuligt spørgsmål at svare på :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 02:29 11/08-2011 02:29
Det rigtig :)
Det var lige så meget en "føler" :)
Kunne jo være det var hverdags sortiment (for de større handler om ikke andet).
Og jeg derfor bare kunne køre ind og hente for så at tage hjem med dem :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 02:30 11/08-2011 02:30
Og om der var andre råd jeg skulle have med på vejen^^

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 11/08-2011 10:26 11/08-2011 10:26
Det lyder som ganske uskyldige planter. Der er et par af dem, som jeg ikke liige genkender, men Cryptoer og Valle'er kan man ikke gå helt galt med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 10:32 11/08-2011 10:32
Bølle Bob skrev :
Det lyder som ganske uskyldige planter. Der er et par af dem, som jeg ikke liige genkender, men Cryptoer og Valle'er kan man ikke gå helt galt med.

Det var også lidt det listen blev sammensat ud fra.
Netop pga akvariet skal kunne stå uden at jeg roder for meget i perioder :)

Dejligt at jeg ikke har valgt helt forkert.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Ullits (Inaktiv) - 11/08-2011 12:46 11/08-2011 12:46
Indlægget er rettet 11/08-2011 12:51 11/08-2011 12:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er ingen næring i sand og spaghnummen bidrager mest med noget humus, syrer og den slags.. så med den sammensætning vil de fleste af de planter komme til kort...
Microsorum f.eks. henter al sin næring i vandet, den er muligvis så nøjsom at den kan eksistere hvis der er en vis mængde fisk tilstede og kan få nok via fiskemøg og fodertilførsel. Men de andre planter vil gerne have noget mere....
Barclaya f.eks. hører egentlig til åkanderne og henter det meste i bunden og er ret næringskrævende.
og så er den formentlig ikke til at løbe op herhjemme, med mindre man falder over en akvarist der har lidt i overskud, men ellers flot plante der i stor udstrækning minder om cryptocorynerne i vækst og bladmasse.

Især hvis du sætter højt lys på, skærpes kravene til næringstilførsel på både den ene og anden måde...
Læs evt. denne artikel Eksternt link http://www.akvariegødning.dk/index.php/hjem/artikler/45/54.html ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 13:58 11/08-2011 13:58
Dejligt du lige kom forbi Jørn.
Fra spaghnummen mente jeg i realiteten med gødnings sticks.
Men det måske ikke nok?

Skal jeg ud og lægge en af dine dejlige bundgødnings plader nederst?

Hvis Microsorum, ikke er at finde.
Har du så et alternativ der ville være tilsvarende?

Jeg kan nemlig godt lide den tæthed akvariet ville få med disse arter.
(det skal være asiatisk^^).

Der var artiklen, takker.
Vil da lige læse den :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Ullits (Inaktiv) - 11/08-2011 15:14 11/08-2011 15:14
;)
De fleste gødningsstick, og osmocote baseret gødningskugler er baseret på at virke ved skiftende varme og fugtighedsgrader, hvilket gør dem ideelle anvendt i urtepotter og altankasser hvor der vil være en veksling mellem varme og fugtighed i forbindelse med man vander, men i akvariet er det en umulighed at opnå, der er jo konstant varme og fugt, så den måde at gøde på vil fuse ud i løbet af meget kort tid, og den gødning de indeholder vil være at finde i vandet.. for en tid i det mindste...
Du står dig langt bedre ved at bruge noget lerbaseret, leret kan binde mange af næringsstofferne så at sige elektrisk, så det virker som en magnet på flere af gødningsdelene og især alle mikrodelene er det istand til at binde, planterne ion-bytter sig til det de skal bruge ved at afgive en H+ til leret og kan til gengæld frit tage hvad den skal bruge om det er jern, kobber, zink.. eller noget andet, endvidere er det vigtigt at der kan optræde anaerobe forhold i bundlaget, ellers får planterne utroligt svært ved at opnå adgang til jern, og det kan du formentlig ikke opnå ved udelukkende at anvende spaghnum.
Sticksene og osmocotekuglerne, bidrager iøvrigt hovedsageligt med makrogødningsstoffer og af en eller anden årsag, som der ikke rigtigt er nogen der har opskriften på, så er det sådan at når planterne kommer under vand, i det mindste for sumpplanterne, der er de der er bedst repræsenteret i forbindelse med akvariet, ændrer måden hvorpå de optager næringsstoffer... f.eks. er der masser af kalium og magnesium osv. i et lerbundlag, men planterne gør ikke brug af det, som nævnt af ukendte årsager... derfor er det vigtigt at man tilfører makrogødning i vandet direkte... hvis man samtidig tilfører en mikro til vandet, vil man opfylde f.eks. Microsorum's behov, da den optager alle gødningsstofferne fra vandet, hvilket Anubias og diverse flydeplanter også gør.... så er den side tilgodeset....
Samtidig har du fordel af at en tilført mikrogødning, vil være med til at genoplade leret med alle de stoffer som planterne henter der, på den måde vil en lerbund kunne forsyne akvariets planter med næringsstoffer til nærmest evig tid... så det er klart en winwin...
Med hensyn til Microsorum, så skulle den være forholdsvis enkel at finde, kan du ikke finde den, så har jeg en hel del af "windeløv", ganske vist mindre planter, men er du interesseret kan du tage direkte kontakt, så har jeg nogle stykker du gerne må få.... under de rette betingelser gror de forholdsvis hurtigt når de først lige får fat...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 11/08-2011 17:38 11/08-2011 17:38
Super.
Mange tak :)
Og det vil jeg da lige have i huskeren.

Så en Jørn-ler blanding.
Og så ellers flydende gødning.
Så skulle jeg være nogenlunde dækket ind :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Ullits (Inaktiv) - 11/08-2011 23:15 11/08-2011 23:15
nemlig, bare du sørger for at der bliver anvendt en gødning der har tilstrækkeligt med makrostoffer, det er vigtigt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Bølle Bob (Inaktiv) - 12/08-2011 05:50 12/08-2011 05:50
#12 Husk at tører blandingen ordenligt, ellers går det som hos mig. Mit akvarie har en smuk sortvands biotop farve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Ullits (Inaktiv) - 12/08-2011 07:35 12/08-2011 07:35
Der er ingen grund til at tørre noget, med mindre det skal bruges til eftergødskning... men der skal et pænt lag grus over og så skal man ikke lade vandslangen hvirvle det hele op...
gør man det sådan, så er der intet der kommer ud i vandet og der er heller ikke nogen farvning fra blandingen af vandet, hverken ved anlæg eller senere.
Så jeg ved ikke rigtigt hvad du har lavet Henrik, der kan være lidt forskel på hvor kraftigt en spaghnum kan farve, men som nævnt er gruset der ligges over tykt nok, så sker der intet ej heller om spaghnummen er kraftigt farvende... men mindst 5-6 cm grus...

Annoncører
Annoncører