Bøller

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Sneglehuslegere
Visninger : 3824

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 13/08-2011 09:57 13/08-2011 09:57
Nu har jeg endelig fået anskaffet mig to sneglehuslegere (meleagris) til mit lille 54 l. akvarie. Indrettet med sandbund, lidt småsten og sneglehuse samt kunststofkrukker. Øvrige beboer: tre sugemaller. Tidligere spiste beboere: 15-20 RCS

Nå, men som sagt så har de spist næsten alle mine rejer med undtagelse af tre store grumme amanorejer. De trives til syneladende og spiser også tørfoder til den store guldmedalje.

Sneglehusene bliver flittigt brugt men det er helt tydeligt at den største af de to bøller dominerer den mindste. Det er som om den store har indtaget hele akvariet og den lille blive kuet, jagtet og trængt op i akvariets fjerneste krog. Hvad gør jeg lige her?

Vil det hjælpe at købe en mere så den store kan få fokus på en anden fisk? For få gemmesteder? Skal jeg skille dem af? Vil de med tiden falde til ro og finde et naturligt leje hvor de til sidst vil tolerere hinanden og leve i hierakiet?
Håber nogen vil hjælpe mig:-)
Mvh.
Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 13/08-2011 12:21 13/08-2011 12:21
Når fisk gentagne gange jager hinanden, er det som regel pga manglende gemmesteder og territoriegrænser. Umiddelbart vil jeg anbefale at få bygget nogle revirgrænser op, så fiskene ikke kan se hinanden hele tiden.

Eksternt link http://www.malawicichlidhomepage.com/other/lamprologus_meleagris....

Nu ved jeg, at det ikke umiddelbart er muligt, at lave de helt store opbygninger i et 54 ltr, men prøv at kigge på nettet og se, om du ikke kan finde noget inspiration.

Eksternt link http://www.google.com/search?q=malawi+aquariums&hl=da&rls=com.mic...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger bartoli (Inaktiv) - 13/08-2011 13:12 13/08-2011 13:12
køb 2 hunner det lyder som om du kuin har hanner.Og fyld så bunden med sneglehuse 100 hvis du kan finde dem

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 13/08-2011 13:29 13/08-2011 13:29
Førstehjælp påbegyndt:-)

Har indkøbt en meleagris mere og en meget stor lavasten med mange huller/indgange/huler samt smidt ca. 10 sneglehuse mere ned til bæsterne. Status: fokus på den nye som bliver trynet godt og grundigt pt.:-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 13/08-2011 14:24 13/08-2011 14:24
Lava?
Jeg havde nok valgt noget granit, som ikke er så skarp og ikke bliver fyldt med lort som lava kan gøre!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger JohnT (Inaktiv) - 13/08-2011 17:00 13/08-2011 17:00
du har ikk nok fisk! .. hanner eller hunner.. hvis du kun har en han og en hun af meleagris så vil det altid være kamp!..
en flok på små 5-10 fisk vil blive godt

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 14/08-2011 09:10 14/08-2011 09:10
Hej KasperK

Det er ikke for at stille spørgsmålstegn ved din ekspertise for din viden er med sikkerhed meget større end min men jeg blev enig med mig selv om lava efter at have læst denne side:

Eksternt link http://www.fishbase.dk/artikler/Akvariedekorationer.htm

JohnT: Ok, Jeg tror, jeg vil købe nogle flere fisk - hvad med akvariets størrelse? Det foreslåede antal fisk taget i betragtning?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger bartoli (Inaktiv) - 14/08-2011 11:10 14/08-2011 11:10
købte 8 og satte i et 54 l .6mdr senere var der vel 100.Der begyndte jeg så at sorterer fra

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 14/08-2011 17:51 14/08-2011 17:51
Er ganske normal adfærd hos melagrisen. Der bliver kun accepteret drægtige hunner af hannen og derfor jager han dem væk. Han graver sneglehusene ned også når de er klar giver han dem adgang til sneglehusene.

Annoncører
Annoncører