Førstehjælp til aggressive cichlider

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Sneglehuslegere
Visninger : 4003

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 04/09-2011 21:27 04/09-2011 21:27
Hej.

Jeg håber en erfaren akvarist kan rådgive mig lidt i denne lidt trælse situation.

Jeg har - som det også fremgår af indlægget længere nede - et par sneglehuslegere, meleagris, gående i et 54 l. akvarie. Jeg startede med tre, men måtte efter kort tid aflive den ene, fordi den efter at været blevet kuet nogen tid havde fået så mange klø at hele den ene side var flænset op. Nu har jeg to tilbage - og den ene er totalt domineret af den anden. Hvad gør jeg lige her?

Jeg har overvejet at "rydde" lortet og prøve nogle andre lidt mere omgængelige arter. Jeg har også - som foreslået i den anden tråd - overvejet at indkøbe 5-10 sneglehuslegere mere for at skabe ro. Men hvor sikkert er det, at det vil komme til at fungere? Jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at bruge flere hundrede kr. på fisk for at erfare at sammensætningen ender i et blodbad og/eller aflivning?

Vil andre arter kunne "holde" den aggressive cichlide "nede" eller er det ikke muligt at sætte meleagris/stappersi sammen med andre arter?

Er I vildrede her!!!!

På forhånd tak for svar!!!

For god ordens skyld er akvariet indrettet med sandbund, en trærod, 15-20 sneglehuse og en stor lavasten med "gangsystem". Besætningen består - udover cichliderne - af tre maller som ser ud til at trives selv om de også "får en tur for lopper" af det hidsige lille bæst af en cichlide:-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 04/09-2011 22:10 04/09-2011 22:10
Hej Morten

Jeg har også Melagrisen, og fandt i går ud af at der var æg i det ene sneglehus. Så det er bare spændende. Jeg har dem gående i et 530L akvarium, hvilket jo gør de har nogle andre betingelser. Melagris hannen tolerer kun hunner i "brunst". Derfor kræver de lidt plads, men jeg vil nu mene at det nemt vil kunne gå i et 54L.

Hvis jeg var dig ville jeg tage lavastenen ud af akvariet da det godt kan give nogle skader på fiskene. Læg sneglehusene i det ene hjørne til hanen og lave nogle flugtmuligheder i den anden ende men nogle stenbunker og måske nogle planter. Tror ikke flere sneglehuse eller flere fisk vil hjælpe.

Mvh. Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 05/09-2011 16:25 05/09-2011 16:25
Det kan være en fordel, med nogen arter, at man holder flere sammen. Evt 3-4 hanner og 8-10 hunner. Der vil de være beskæftiget så det ikke går ud over enkelt individer. To til tre er simpelt hen for lidt, i sær hvis du har fået to hanner. Den ene vil jagte den anden til døde. Og når det så er sket vil den efterstræbe den stakkels hun, til hun sikkert også står af.

Annoncører
Annoncører