Aftrækker? søger tips, råd m.m. (:

Postet under : Saltvandssiden.dk - Fisk
Visninger : 2683

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 24/09-2011 14:22 24/09-2011 14:22
Kære saltvandsakvarister

Jeg er nybegynder i saltvandsverdenen og har købt et 125 liters som ca. har kørt i halvanden måneds tid nu.
Alge/modnings fasen er derfor snart overstået og jeg har derfor været ude og købe 3 turbosnegle idag, da mine vandværdier de sidste par uger, har været meget stabile og gode.

Udover det har jeg været ude og bestille en sump idag, som jeg får pris og tegning over i løbet af ugen.
Jeg regner derfor med, at når min sump er blevet ordentligt installeret og det hele spiller, at skulle ud og købe fisk :D

Har selvfølgelig læst alt jeg har kunnet komme i nærheden af, og spurgt en masse ude ved fiskhandlerne, men er som sagt stadig nybegynder.

Har overvejet, at købe en aftrækkerfisk til akvariet (herre drømmefisk!!), da jeg har fået af vide af min fiskehandler, at han kender flere, som har aftrækkere i ligeså store afkvarier som mit, han siger dog, at de godt kan blive ret agresseive, hårde ved korallerne, at man ikke rigtigt kan holde andre fisk sammen med den og, at man med tiden, skal have den over i et større akvarie.

Mine spørgsmål er derfor:
-Kan man holde en aftrækkerfisk i et 125 liters akvarie, uden at den vil mistrives?
-Hvor hurtigt vokser den, og hvor lang tid vil der gå før, at den ville skulle flyttes over i noget større?
-Kan man holde andre fisk sammen med dem? her snakker vi f.eks. om 2 små klovnefisk.
-kan man købe koraller til akvariet, uden at de bliver dræbt og dermed spreder en masse lort ud i akvariet?
-Hvor agressiv er fisken? kan man stikke fingrene ned til den, uden af man skal være bange for bidsår m.m.? :b

Håber ikke, at smøren blev for lang (:

Venlig Hilsen Henke

Her er den Aftrækker jeg går og drømmer lidt om. (har så sent som idag set en ude ved min saltvandshandel til 799 kr. (: )

Og her er så et billede af mit akvarie for halvanden uges tid siden. ( har som sagt ikke sump endnu, men skummeren bliver fjernet fra akvariet så snart jeg får den (: )

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 24/09-2011 15:26 24/09-2011 15:26
En Balistoides conspicillum i et 125 liters akvarium kan helt sikkert lade sig gøre som din forhandler helt rigtigt siger, men og der er flere storte men. Som ungfisk har jeg læst mig til at de kan være reefsafe og meget lette at have med at gøre, de vokser dog meget hurtigt så 125 liter er efter min mening velegnet op til 5-6 cm som de bliver på 5-10 måneder alt efter hvor meget de fodres.

Når de bliver en 10-15 cm plejer at skifte humør og begynder at æde koraller, mindre fisk og dig om den kan komme afsted med det, de æder alt, tygger alt i stykker (også dine levende sten), du kan holde den sammen med andre meget aggrasive fisk som dragefisk. Har en bekendt der havde en i et 660 liters, hans tyggede også på pumberne.

Fisken bliver 45-50 cm så med tiden skal der et meget stort akvarium til.

Aftrækkerer i familien Xanthichtys er som oftest reefsafe, min favirit er helt klart Xanthichtys auromarginatus og så snart jeg får nyt akvarium skal jeg have et par hjem, prisen er dog helt vandvittig.

Så en sammenfatning;
-Nej
-Meget hurtigt
-Nej
-Nej
-Hold fingrene fra fisken.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 27/09-2011 18:21 27/09-2011 18:21
Hej Stockholm, og tak for svaret

Det lyder sku godt nok rimelig besværligt med den aftrækker, så den vil jeg da helt sikkert holde mig fra, især når den bliver så stor!!
Men nu var jeg inde og kigge igen, og så en picasso aftrækker der "kun" bliver 22-25 cm. + at den er mindre agressiv end andre aftrækkere.

Vil denne aftrækker være en mulighed i mit akvarie, hvis jeg havde den alene, med nogle blødkoraller?
Man kan vel evt. lægge stenene på en flad måde, så det vil øge svømmepladsen?

HilSen HenKe

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/09-2011 21:09 27/09-2011 21:09
Rhinecanthus aculeatus bliver ikke så stor, men den vokser som andre aftrækkerer rigtig hurtigt, jeg har søgt lidt og har set flere der holder helt unde fisk i under 100 liter, den skal have flere huler den kan gemme sig i og samtidig masser af svæmmeplads.
Rhinecanthus aculeatus er en af de mere aggrasive aftrækkere og skal holdes alene, de skal have sneglehuse og lignende at bide i for at slibe deres tænder.
Ungfisk skal fodres +2 gange om dagen og denne fosring påvirker naturligvis vandet... Mindst 500 liter skulle jeg sige til denne fisk, ingen andre dyr i baljen.

Så en sammenfatning;
-Ja men da de bare lever 5-10 år vokser fisken rigtig hurtigt.
-1-2 år skulle jeg tro
-Nej
-Nej
-Hold fingrene fra fisken.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 27/09-2011 21:29 27/09-2011 21:29
hehe igen tak for det gode svar. må jo nok bare indse, at jeg skal have en større tank på et tidspunkt (:.

Kan du anbefale en sammensætning til et 125 liters så ? er åben for forslag! men der må helst gerne være en enkelt fisk, der vokser sig dejlig stor og flot.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/09-2011 22:15 27/09-2011 22:15
Den tager vi i den anden tråd du har, OK

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Fyensgade (Inaktiv) - 28/09-2011 15:16 28/09-2011 15:16
Jeg kan ikke genkende det du skriver om picassoen Stockholm..
Picassoen er den aftrækker der vokser langsomst og behøver da ikke som ungfisk fodring 2 gange dagligt. (vores tager iøvrigt glædeligt flagefoder så svineriet er her begrænset). Picassoen er desuden kendt som den MINDST aggressive af aftrækkerne... OG er desuden utroligt hårdfør..
Vores er endnu kun 5 cm og går i 250L sammen med (for) mange andre fisk uden nogen aggression overhovedet.. Ej heller bider den efter mine hænder (mere end man kan sige om Clarkii'en)..
Huler er der ikke de store krav til i denne lille størrelse da picassoen om natten (og når den bliver bange) kiler sig fast i SMÅ sprækker der kun lige er større end denne. Resten af tiden foregår i det åbne vand.
Det "problem" mange fremhæver er at den smider meget med sandet og at det kan gå ud over lavt/sandbeliggende koraller, såsom fungia etc. og uklart vand - dette gør min bestemt også en gang imellem, men jeg holder kun blødkoraller og anemoner som ikke generes af denne sjove adfærd.. Jeg ser det som positivt at den flytter rundt med sandet og hjælper med til at holde det hvidt! Muslinger skulle også være i farezonen såvel som snegle og eremitter.. Vores går ikke meget efter snegle og kun de mindste og den ene musling vi havde var den meget ligeglad med.
Jeg synes at det er en optimal fisk til akvariet og det er også hvad jeg kan finde frem til på udenlandske sider. Klart at den vokser ud af et 100 liters, men man opgraderer jo akvariet længe før det bliver aktuelt ;)
Trådstarter: Du kan starte med at læse mere her: Eksternt link http://www.advancedaquarist.com/2007/7/fish

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Fyensgade (Inaktiv) - 28/09-2011 15:21 28/09-2011 15:21
Vi købte vores hos Moby/dejong og den var godt nok petit da vi fik den.. Det var bare kanon.
Han kører vist snart igen.. Se deepocean.dk

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/09-2011 16:12 28/09-2011 16:12
Jeg har ingen egne erfaringer med netop pikassoen refererer blot hvad andre har sagt og skrevet om denne fine fisk. Heldigvis er fisk forskellige og det er jo derfor at der findes så mange forskellige sandheder om fisk generelt, til eks har jeg set en mandarinfisk spise pellets, og kirugfisk der spiser SPS koraller, ikke min desværre/heldigvis.

Har ikke læst igennem hele dit link men det er vel mere generelt om triggerfisk, der findes reefsafe aftrækkerer som jeg nævner i #2 og det er en fisk jeg SKAL have engang. Ser ikke noget sted i dit link hvor der beskrives om Rhinecanthus aculeatus?

Her kommer så et lidt link jeg hurtig kunne finde der taler knapt så pænt om Rhinecanthus aculeatus
Eksternt link http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/R...
Eksternt link http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Rhinecanthus_aculeatus

Her skriver de at den skal have mad 3 gange om dagen...
Eksternt link http://saltaquarium.about.com/cs/triggerfishcare/p/propicassotrig...
Eksternt link http://theaquariumwiki.com/Rhinecanthus_aculeatus

Men Henke, som du ser så kan det gå og det er netop derfor din forhandler med "god" samvittighed kan anbefale en aftrækker til et 125 liters akvarie.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 28/09-2011 16:54 28/09-2011 16:54
Hej

Igen må jeg sige tusinde tak for den tid i lægger i jeres svar, det sætter jeg pris på!

På trods af de mange dårlige ting jeg har hørt/læst, kunne jeg godt finde på, at investere i en picasso aftrækker - Rhinecanthus aculeatus og på deepocean.dk må man da sige, at sølle 155 kr, for en small picasso trigger er ganske fornuftigt.

Men hvis jeg nu skulle vælge, at købe denne smukke fisk, hvordan skal den så fodres? kan evt. starte en ferskvands gubby produktion i mit 40 liters akvarie og fodre den med dem?

Og hvor længe vil der gå, før den skal i en større tank/sælges? Stockholm vil mene 1-2 år, men kan det blive mere specifikt? (ved godt, at ingen fisk er ens)

Og til Fyensgade, hvordan fungerer købet på deepocean? online også kommer postmanden med den? :b i så fald, er fisken godt pakket m.m.? hvad er dine erfaringer? og hvor stor er en small fisk? B)

HilSen HenKe

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Henke-DK (Inaktiv) - 28/09-2011 17:25 28/09-2011 17:25
Og for resten, hvilke koraller vil være hårdføre nok til, at kunne modstå fisken?

HilSen HenKe

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger nellemann (Inaktiv) - 28/09-2011 18:21 28/09-2011 18:21
ja der er mange meninger men min er ikke noget problem og spiser en gang om dagen og vokser fint

men som stockholm siger så er der meget forskel på den enkelte fisk med den humør

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger tykki (Inaktiv) - 28/09-2011 22:13 28/09-2011 22:13
Den Picasso jeg havde var ikke andet end bøvl. Den bed i mine frags, åd mine snegle, spyttede vildt om sig med sand, og sågar bed den i mine ls. Og det alt sammen efter en time i akvariet. Med det i mente, tror jeg ikke du får problemer med fodringen af det satans yngel. Selv rejer som næsten var lige så lange som den gik den i krig med. Det eneste den gjorde godt var at hive en pelskrabbe ud af stenene som jeg ikke anede at jeg havde. Pisse fisk! Mvh Dan PS når så man skal fange det hadet individ, er det skide morsomt at tælle alle stenene i baljen, da fisken bare ikke vil gå i fælden *doh* *doh* *doh*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/09-2011 22:54 28/09-2011 22:54
Ja Dan, du er da ikke den eneste der har revet ned hele sit rev for at fange en pestilens af en fisk, prøv at fage en kirug....
Men herligt at du skriver om dine erfaringer, undrer om der er nogen der har erfaring med Xanthichthys mento....... Den er ret "dyr" og kræver rigtig store akvarier, men man ved jo aldrig, og satan hvor den er flot.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Alexcpdk (Inaktiv) - 16/10-2011 13:02 16/10-2011 13:02
aarrhh nu stopper i altså. han kan sagtens holde en lille picasso i 128L uden problemer, sammen med rejer andre fisk osv.

Jeg har holdt picasso aftrækker gennem flere omgange og det er alt fra 3-20cm størrelser.
bare smid den i som den sidste fisk, så rør den ikke noget, som den ikke skal. hvis du derimod sætter den ud i akvariet som den første, så vil den tro at alt du derefter kommer i akvariet er mad.

det er en utrolig dejlig fisk, som er utrolig smuk og har masser personlighed.

den eneste minus ved den, er at den smider en del med sand ( sådan finder de smådyr i sandet ude i naturen ) men det vil den begynde at lade vær med, med tiden.

desuden vokser den utrolig langsomt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Alexcpdk (Inaktiv) - 16/10-2011 13:04 16/10-2011 13:04

her er et billede af min gamle picasso fra rødehavet ( den arbiske picasso ) den døde desværre under et sygdoms angreb, som blev udløst af en hvidbrystet kirurg ( lorte fisk )

Annoncører
Annoncører