Tanganyika akvarie, 360 liter

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 10475

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Multi - 29/10-2011 20:19 29/10-2011 20:19
Jeg har valgt at fortsætte her, da min anden tråd blev ret rodet og indviklet.

Efter lang ventetid, er akvariet nu snart klart.
Jeg er næsten færdig med de sten moduler som jeg er i gang med at lave ud af makemake, og det skal nok blive godt. Derudover har jeg lige været ved Tanganyika søen og tog nogle sten med hjem derfra til akvariet (de kiggede lidt underligt i security da de kunne hive nogle sten op af den ene kuffert, og endnu mere da vi forklarede at det var til akvariet. De røg en ekstra gang gennem maskinen, men med hjem kom de da). :)

Jeg vil lige forklare hvordan vi har lavet makemake modulerne, da det indtil videre har været meget vellykket.
Grundformen er af hønsenet, og der bygger man bare den form og størrelse som modulet skal have. Derefter lægger man en plastikpose udover (vi har brugt opklippede affaldssække), man skal være ret grundig og dække det hele, da det godt kan være svært at få revet et stykke hønsenet ud af den tørrede makemake, og det er ikke så godt at det kommer i akvariet. Man kan evt tape det fast på indersiden.
Derefter lægger man makemaken udover. Husk fiber i første lag! Vi havde lidt problemmer med at det var meget skrøbeligt, men det hjalp at putte lidt mere vand i, og så tage en klump og lægge mellem to stykker plastik og så rulle det ud med kagerulle, til en passende form og tykkelse. Derefter tager man det øverste lag plastik af, og man kan nemt få klasket makemake stykket på "stenen", man skal dog være opmærksom på om det slår revner, især hvis det skal på et lodret stykke. Man kan evt lægge noget under, så dekorationen ikke bliver trykt helt flad.
Derefter skal stenen tørre i mindst et døgn, før 2. lag kan påføres. Husk at spraye figuren først, da den suger enormt meget vand! I dette lag skal der ikke fiber i. Husk at slå på makemake figuren med en børste (jeg brugte en strigle) når man er færdig, da dette fjerner fingeraftryk og giver en naturlig overflade. Efter 30-45 minutter kan man lave detaljer i figuren; lave revner og sprækker osv, den makemake man skraber af skal smuldre, ellers skal man vente lidt længere.
Når figuren skal males starter man med at male figuren i den mørkeste farve, og derefter dupper man en lidt lysere nuance af den samme farve på (bland op med hvid), og en lysere, og en lysere... Lidt mindre for hver gang, og en lidt "lettere" pådupning.

Og i overmorgen skal jeg forhåbentlig fortsætte projektet. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Scorpion - 29/10-2011 21:23 29/10-2011 21:23
Super fin beskrivelse af processen, den kræver arbejde tid og tålmodighed, men man får jo så også noget, som ingen andre har. :)
Der er ikke mange der har mod på sådan et projekt, men det er herligt at se at nogle kaster sig ud i det.
Der kommer forhåbentligt nogle billeder når baljen er færdig, og gerne nogle flere fra søen også. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Mark Amazon (Slettet) - 29/10-2011 21:35 29/10-2011 21:35
Respekt! Fedt at se du har mod på det og det går godt. Er spændt på at se resultatet når det er færdig og håber ikke at kemien fucker up så det går galt med vandet. Det er vel den største frygt.

Billeder... ;)

Skulle du ikke betale for at få stenene igennem lufthaven? Syntes ellers at de østafrikanske lande er stride og på stikkerne så snart der kan tjenes lidt penge (sort selvfølgeligt)

Osse med på en kigger hvis der kommer billeder fra din tur derned *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Multi - 30/10-2011 11:36 30/10-2011 11:36
Eneste minus med dette tricks med hønsenet som grundform, er at der kommer disse små "cirkler" fra hønsenettet på indersiden af dekorationen, hvor den har været i berøring med hønsenettet. Men eftersom at jeg ikke skal se indersiden af stenene, så gør det ikke mig noget.

Makemake er et produkt der er lavet specielt til akvarier og terrarier og det skulle derfor ikke udgøre nogen fare for vandværdierne. Det er bl.a. også derfor at jeg har valgt dette frem for f.eks. PU-skum som er noget billigere, men jeg foretrækker at være på den sikre side, da jeg også har hørt om dårlige erfaringer med Pu-skum.

Jeg skal nok komme med nogle billeder fra søen, men først har jeg lige denne tråd: Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1329061#SiteEnd , hvor jeg er igang med at finde ud af præcis hvilke fisk jeg har set, så billeder af fisk fra søen får i først bagefter. ;)

Billede 1: Søen fra luften , Billede 2: Solnedgang over søen , Billede 3: Xenotilapia melanogenys

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Mark Amazon (Slettet) - 30/10-2011 14:02 30/10-2011 14:02
Jeg kender ikke lige de der Makemake moduler, men det ser interessant ud og ideen er rigtig go da man får helt sit eget look som ingen andre har. :)

Tak for tråd, jeg kigger på den ;)

Fine billede B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Multi - 07/11-2011 18:28 07/11-2011 18:28
Indlægget er rettet 07/11-2011 18:29 07/11-2011 18:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

I går gik turen til Køge Akvariemesse (som var rigtig fed for øvrigt), og med mig hjem fik jeg en masse gejl til akvariet.
Jeg købte et par rør til N. kungweensis, jeg købte tre poser sten (så nu tror jeg faktisk at jeg har nok), og så købte jeg en baggrund, lavet ud fra en ægte afstøbning af en klippe, den er vildt flot! *santa* Den er lidt for lang i forhold til akvariet, men jeg skærer bare enden af og bruger den enten på siden, eller på bunden, eller i mit mindste akvarie eller lignende.

I dag fik jeg også malet på et par af modulerne. Den ene malede jeg om, og den er blevet rigtig god. Men dagens højdepunkt var dog, at jeg fik malet en af stenene enormt naturtro. Grundfarven var meget mørk grå/sort, så den kan ses omkring sprækkerne. Derudover er der duppet 1-2 forskellige nuancer af grå på, et lille strejf af brun (som gav enormt meget) og derudover en algefarve, som dog mest var cremefarvet, men det giver den også en ekstra tand, at der er små strejf af lys.

Forresten så har jeg en ting at tilføje til min liste i #1. På de tre første moduler lavede jeg først detaljer efter de 30-45 minutter, men jeg syntes ikke at det var helt i øjet, det var svært at tilpasse; var der lavet en revne, var den der og var ikke til at få væk, og det var smadderærgeligt hvis den er for dyb!
Derfor prøvede jeg på sten nr 4 at lave detaljer allerede mens betonen var våd, lige da den var lagt på. For så lavede jeg alle revnerne, dybe og der hvor de skulle være, og så strøg jeg en hånd henover, nogle steder hårdt, andre blidt, det fik det til at se naturligt ud, og gav revnerne forskellige dybder, og så fortsatte jeg sådan nogle gange. Desuden så kunne man "viske" revner ud igen, hvis de blev forkerte. ;)
Jeg ville dog stadig, efter de 30-45 min, tage en lille stålbørste og kradse en anelse i den, da det også giver det sidste touch.

Billedet af baggrunden er blevet lidt mørkt, det beklager jeg. Den er brun, men har nogle af de samme nuancer som modulet på det andet billede, så de passer fint sammen. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Mark Amazon (Slettet) - 07/11-2011 18:59 07/11-2011 18:59
Fed baggrund? Er det også makemake eller hvad hedder den. Hvad koster sådan en?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Multi - 08/11-2011 19:46 08/11-2011 19:46
Tak tak, den er som sagt købt på Køge akvariemesse. Jeg gav kun 400 kr for den, for den er lidt skadet (hvilket dog ikke gør mig noget). Der er vidst kun lavet 2-3 af dem, så tror ikke at du skal gøre dig alt for store forhåbninger om at anskaffe dig en... ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Mark Amazon (Slettet) - 08/11-2011 19:51 08/11-2011 19:51
:D :D :D bare i orden, flot er den, og fin pris i øvrigt *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Multi - 12/11-2011 09:38 12/11-2011 09:38
Indlægget er rettet 12/11-2011 09:39 12/11-2011 09:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er sket lidt siden sidst. Jeg har været ude og købe et ekstra rør til akvariet (havde to, det ene knækkede), jeg faldt over et i blåt, og det vil jeg prøve kræfter med denne gang, i kombination med mit lyse rør. :)
Derudover så var akvariet blevet lidt snasket efter at der engang havde ligger nogle korkstykker deri. Det krævede en grundig rengøring at få det rent igen! Tror jeg brugte ca en time. Ente med at måtte tage det sidste med en glasskraber.
Og så kunne jeg ikke ty mig mere; nu måtte jeg altså se akvariet med modulerne i, hvordan det så ud, og om de passede. Og det gjorde de! Der er lidt rodet nede i kælderen, så i får billedet fra siden. Med lidt god fantasi kan man måske forstille sig hvordan det vil se ud med sten osv i. ;)

Billede...
1: tegning af ønsket slutresultat - 2: akvarie fra siden med moduler i - 3: venstre side

Lyset er dog mindre blåt i virkeligheden, og der mangler et modul på billedet. ;)
God weekend!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Multi - 19/11-2011 12:11 19/11-2011 12:11
Indlægget er rettet 19/11-2011 12:12 19/11-2011 12:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Modulerne skal jo stå og tørre i en uge, før der må komme vand i, og eftersom de sidste blev malet i mandags nærmer tiden sig... :P
I dag lavede jeg lidt prøveopsætninger med sten (de ægte), selvom det hele skal tages op igen når baggrunden skal i, men bare for at danne mig et indtryk af hvordan det skal se ud.

Og så lige lidt flere billeder af modulerne mens de bliver malet, og hvordan de se ud indeni.

Dette modul ville jeg gerne have lukket helt, men jeg blev jo nødt til at tage hønsenettet ud. Makemake betonen er lidt skrøbelig, så den sidste side (forrest) ville ikke kunne lappes med det, uden at er var noget det kunne "støtte" sig til. Derfor tog jeg nogle af resterne fra flamingopladen til bunden, og satte dem i fronten af modulet, så makemake kunne ligge op af det.

Så bliver der malet. Første billede er modulet uden maling, anden billede kun med grundfarven (sort), tredje billede også påduppet grå, og fjerde billede med lysere grå og lidt lys grøn og lidt brun farve.

For at vise hvordan moduler ser ud inden i. Første billede stadig med hønsenet, og andet billede er det taget af, man kan dog stadig se mærkerne efter det, og disse bliver der.

Metoden med hønsenet kan anbefales, husk dog, hvis du vælger at bruge metoden vist her, at det er meget vigtigt at pakke hønsenettet ind i plastik, da det ellers bliver svært at få af modulet igen. ;)

I må meget gerne komme med forslag til hvad jeg kan gøre anderledes med opsætningen, da der jo snart skal vand i, og jeg gerne vil have opstillingen færdig inden da. Tak! ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Multi - 21/11-2011 08:14 21/11-2011 08:14
Nå, nu har jeg set at der kun er én tværstiver på akvariet, kan det virkelig passe?! Og den sidder helt ude i højre side, 10-15 cm fra kanten. Det ser ud til at der er lagt op til en inde i midten også (hvilket der også er i mit 180 l), og så tænker jeg om der har skulle være 3 tværstivere, og de to bare er gået tabt? Det virker lidt underligt at der kun er én helt ude i højre side til næsten 400 l vand... Nogle der kan bekræfte mig i den teori?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger THORLEIFDK - 21/11-2011 08:55 21/11-2011 08:55
Tvær-stiveren skal sidde i midten..Den sidder garanteret løs(dvs IKKE nittet i)så ryk den ind på midten!du har forhåbentlig ikke vand i...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger JohnT (Inaktiv) - 21/11-2011 12:41 21/11-2011 12:41
ja , der skal kun være en tværstiver.. i midten!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Multi - 21/11-2011 17:24 21/11-2011 17:24
Okay, tak. Og nej Carsten, ingen vand i endnu. :)
Baggrunden skulle have været skåret til i dag, men da hunden lige skulle hentes hjem fra avlshan (vi skal have hvalpe på hende), nåede jeg det desværre ikke...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Multi - 26/11-2011 11:40 26/11-2011 11:40
Baggrunden er blevet skåret til, og vi kom til at gøre det man absolut ikke må gøre: vi skar for meget af. Så vi har skåret det manglende stykke af "resten" og har tænkt os at få det limet på. Tidligere har jeg hørt at man bare kan bruge almindelig klar silicone til det, passer det? Eller er det giftigt?
Derudover så fylder baggrunden noget mere end jeg lige havde troet, så derfor er der ikke plads til den opsætning jeg havde tænkt mig (hulk, snøft). På bagsiden af baggrunden er der bare en masse skum, så jeg tænker om man kan skære noget af dette af? Det drejer sig ikke om særlig meget, kun sølle 5-10 cm...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger JohnT (Inaktiv) - 26/11-2011 11:49 26/11-2011 11:49
du kan sagtens skære i skummet bag ved.. bare pas på ikke skære for meget af, så kommer der hul i baggrunden.. du må ALDRIG bruge Alm bygge silikone.. du skal købe akvarie silikone! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger stausholm - 26/11-2011 12:37 26/11-2011 12:37
#16-17 og brug SORT akvarie silicone.. den passer bedst til en baggrund

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Multi - 27/11-2011 22:16 27/11-2011 22:16
Okay, tak for svarene. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Ole Drescher (Inaktiv) - 29/11-2011 13:17 29/11-2011 13:17
Fantastisk lavet Multi

Havde jeg bare dine evner :-)

Har du overvejet at tjene lidt penge på det og lave nogle på bestilling ? Så er jeg klar :-)

Ole

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Multi - 09/12-2011 10:14 09/12-2011 10:14
Hehe, tusind tak for roserne. Det er skønt at andre synes at det er ligeså flot som man selv synes, når man har brugt så meget tid på det. :D
Jeg har jo lagt en meget grundig "vejledning" herind, så du kan jo prøve at følge den og se om det bliver til noget. Jeg vil anbefale dig at starte med at prøve at lave ét modul, og se om det hele virker som det skal osv. Det gjorde jeg også selv. Så risikerer man ikke at have spildt en masse tid og penge, hvis det nu ikke bliver godt/man laver fejl. ;)

Nå, og så er der jo problemet med, at baggrunden fylder lidt for meget, så jeg har været nødt til at finde på en ny opsætning, Men jeg synes faktsk næsten at det er blevet bedre nu!
Og så mit andet problem: før der var nogle der hvade nået og svare på det med siliconen, var min far kommet til at lime de to dele sammen. Men kun med enkelte klatter, næsten ingenting. Tror i det går? Eller skal baggrunden "skæres op" igen?

Derudover så gik jeg i gang i går med at vaske sand og skylle moduler og baggrund, da jeg så kom i tanke om, at baggrunden ikke er lukket helt for neden. Det er planen at vi lukker det med makemake. Jeg var lige ved bare at fylde akvariet alligevel, men så kom jeg i tanke om at det bliver et helvede at fange fisk, hvis de bare kan svømme om bag baggrunden... Men jeg kunne ikke dy mig for lige at sætte det hele op som det skal stå, og putte lidt sand i, i det forreste stykke af akvariet, for bare lige at se lidt til, hvordan et kommer til at se ud. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Patrick (Inaktiv) - 09/12-2011 10:21 09/12-2011 10:21
Ang baggrunden.

Så kan du stadig fuge den hele vejen rundt. Du sprøjter bare siliconen udefra så det bliver presset ind. Resten fjerner du og så drysser du med tørt sand bafefter, så kan det ikke ses.

Skal du have filter bag baggrunden?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Multi - 09/12-2011 13:19 09/12-2011 13:19
Nej, jeg skal ikke have filter bag baggrunden, da den i forvejen tager ret meget af dybden.
Jeg sætter ikke baggrunden fast med silicone, da den i forvejen passer perfekt til akvariets indre mål, der er ikke en milimeter i siderne de kan komme ind af. Og når den samtidig bliver holdt på plads af modulerne, så ser jeg ingen grund til at lime den fast.
Det er jo fordi vi kom til at skære for meget af baggrunden, og måtte sætte en lille rest på igen - med silicone. Og det er gjort. Det er bare om den lille klat der er sat på, er en ren fiskedræber?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Patrick (Inaktiv) - 09/12-2011 14:07 09/12-2011 14:07
Selvom den passer perfekt i, så ville jeg ikke turde ikke at lime dem.

Der er en enorm opdrift i sådan en baggrund.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Multi - 09/12-2011 19:48 09/12-2011 19:48
Gud ja, det med opdriften har jeg jo helt glemt... *rødmer*
Den bliver limet i. Med akvariesilicone. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Multi - 28/12-2011 10:33 28/12-2011 10:33
Så blev baggrunden limet fast til glasset i siderne med akvariesilicone. Hvor lang tid skal det tørre før der må komme vand i?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger stausholm - 28/12-2011 11:48 28/12-2011 11:48
2 døgn.. så er du sikker

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Multi - 28/12-2011 21:59 28/12-2011 21:59
Okay, tak :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger stausholm - 29/12-2011 06:46 29/12-2011 06:46
har du ikke limet baggrunden fast i bunden ??? det vil jeg nu gøre, for ellers risikere du, at filteret trækker din sandbund med om i filteret..

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Patrick (Inaktiv) - 29/12-2011 16:54 29/12-2011 16:54
Han skal ikke have filter bag bagrunden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Superbruger THORLEIFDK - 29/12-2011 18:56 29/12-2011 18:56
Patrick skrev :
Han skal ikke have filter bag bagrunden.
Hun ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Multi - 29/12-2011 19:15 29/12-2011 19:15
stausholm skrev :
har du ikke limet baggrunden fast i bunden ??? det vil jeg nu gøre, for ellers risikere du, at filteret trækker din sandbund med om i filteret..

allan

Jeg skal ikke have filter bag baggrunden, men for en sikkerheds skyld er baggrunden sat fat til flamingopladen med make make (Det var før at jeg også besluttede at lime i siderne med silicone). Så nu er den dobbeltsikret. :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Multi - 30/12-2011 20:33 30/12-2011 20:33
Indlægget er rettet 30/12-2011 20:39 30/12-2011 20:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så er der vand i. :) Hvad synes I? *santa*

Der er tilsluttet sunriser, så den er i gang med sunset på billedet. Derudover, så er grunden til at vandet ikke er fyldt helt op til kanten, at wavemakeren lige skulle prøves af først; hvis den nu lavede kæmpe bølger skulle det helst ikke ramme lysstofrørene, jo. ;) Så det sidste skvæt vand kommer i i morgen. B) Så det slipper I for at kommentere.

Den videre plan for akvariet, er at jeg i morgen kommer lidt sneglehuse i, og lidt rør gravet ned i sandet (vandet er SINDSSYGT koldt lige nu!). Derudover så skal jeg have fat på nogle Vallisneria (overvejer V. nana, er det en god idé?), og efter 1-2 uger, kommer der en lille flok Neolamprologus Kungweensis i. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger FinnB - 30/12-2011 20:37 30/12-2011 20:37
Er det ikke meget blåt :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Multi - 30/12-2011 20:40 30/12-2011 20:40
Jo, jeg ved ikke hvorfor det bliver så blåt på billederne. Det er selvfølgelig en meget væsentlig detalje, haha :D Ser om jeg kan få ændret farven lidt, for det er slet ikke så blåt i virkeligheden. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger FinnB - 30/12-2011 20:41 30/12-2011 20:41
Ok hvilke fisk skal du have?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Multi - 30/12-2011 20:46 30/12-2011 20:46
Jeg skal have en flok Neolamprologus Kungweensis, og det er dem der først kommer i, da jeg allerede har en klar, der kan sælge mig dem.
Derudover så ville jeg forfærdeligt gerne have en flok Microdontochromis Rotundiventralis i, men lidt efter lidt er jeg begyndt at opgive håbet om den art; jeg tror simpelthen ikke at jeg kan få fat på dem. Derfor er jeg nu begyndt at overveje en art der hedder Lestradea perspicax, da jeg evt kan få dem fra Tyskland. Men det kommer også an på prisen.
Så forslag mht den anden art er meget velkomne!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Multi - 15/01-2012 19:11 15/01-2012 19:11
Endnu har jeg ikke fået fat på ham, der ville sælge mig mine fisk (N. kungweensis), så nu er jeg gået i gang med at lede andre steder. Jeg har prøvet at skrive til CC og høre om de skaffer fisk hjem - nogle der har erfaringer med at få fisk skaffet hjem hos dem? Om det er VF eller FX er ligegyldigt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger fiskforsjov (Inaktiv) - 16/01-2012 13:59 16/01-2012 13:59
Undskyld jeg lige blander mig her, men hvor får man fat i akvariesolikone, og kan man købe farve til at blande i det Alfix i byggemarkedet også?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger stausholm - 16/01-2012 15:06 16/01-2012 15:06
fiskforsjov skrev :
Undskyld jeg lige blander mig her, men hvor får man fat i akvariesolikone, og kan man købe farve til at blande i det Alfix i byggemarkedet også?
farve fåes i byggemarkedet.. silicone kan osse fåes der, men husk, at der skal så, at den er egnet til akvarier.. ellers fåes den i din akvariebutik

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger FinnB - 16/01-2012 18:34 16/01-2012 18:34
Avifauna har kungweensis for tiden, dansk opdræt.
Eksternt link http://www.levendedyr.dk/lamprologus-kungweensis-p-4184.html

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Multi - 01/02-2012 20:20 01/02-2012 20:20
Så er jeg ved at have styr på fiskesituationen!
Stædig som man er, har man hårdnakket sat sig for de to arter man vil have: Neolamprologus kungweensis og Microdontochromis rotundiventralis. Sidstnævnte klart den værste, da den aldrig har været importeret til Danmark.
Fik kontaktet Planteimporten, og de skal virkelig have ros for det arbejde de lagde i at prøve at finde de fisk!!
Nå, resultatet blev at de får kungweensis hjem til Påske, men Microdontochromis kunne de altså ikke finde. Så jeg fortsatte min årelange jagt på den.
Jeg har skrevet til så mange i årenes løb - men ingen svarer tilbage! Så fandt jeg så dette sted for nogle dage siden : Eksternt link http://www.tanganjika-erfurt.de/ , som har fisken, og skrev til dem.
Og fik svar tilbage to dage efter!
7 euro (52 kr stk) og forsendelse til Danmark! Top! Går alt efter planen, bliver de sendt engang i løet af foråret/sommeren, når graderne stiger lidt! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Multi - 01/02-2012 20:21 01/02-2012 20:21
FinnB skrev :
Avifauna har kungweensis for tiden, dansk opdræt.
Eksternt link http://www.levendedyr.dk/lamprologus-kungweensis-p-4184.html

Havde godt set det, synes bare at Avifauna er så dyrt ... *skeptisk*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Multi - 24/03-2012 17:55 24/03-2012 17:55
Indlægget er rettet 26/03-2012 20:58 26/03-2012 20:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så er det tid til en lille opdatering!

Microerne bliver forhåbentlig sendt her kort tid efter Påske, og nogenlunde på samme tid kommer N. kungweensisne hjem. Og nej hvor jeg glæder mig til at få fisk i baljen!

Har haft lidt problemer med trådalger, men et stort vandskifte i samarbejde med en pose JBL NitraxEX (den hvide pose på billedet) ser ud til at have fået udryddet det værste. :)

Dæmpet belysning, med og uden månelys.

Jeg håber lidt at jeg her en af de kommende dage kan få tid til at gøre noget ved bundlaget; jeg har blandet flere kornstrørrelser sammen, men jeg har vidst fået blandet for lidt af det grovkornede i. Så jeg har tænkt mig at eksperimentere lidt med at blande noget lidt finere og noget lidt grovere sand end det der er i nu, i. Det skal nok blive godt. Evt lidt knuste skaller som det ses i naturen, nu må vi se. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 24/03-2012 18:12 24/03-2012 18:12
Nej, hvor er det flot :D gid man havde de evner!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Multi - 24/03-2012 23:38 24/03-2012 23:38
Tusind tak, jeg er også selv ganske tilfreds. :) Men det har også taget lang tid at nå hertil, jeg tør slet ikke tænke på hvordan mine akvarier så ud for 2 år siden ... I hvert fald ikke særlig flot. *rødmer*

Vil du inspireres lidt, kan du læse her : Eksternt link http://www.aquadesigns.dk/artikler/det-gyldne-snit/

Mit akvarie, her i denne tråd, er ikke lavet slavisk efter "Det gyldne snit", men da med inspiration derfra; altså f.eks. at fokuspunktet/erne ikke er i centrum af akvariet, men ude i siderne, så man opnår et mere naturligt og harmonisk akvarium, hvis du forstår hvad jeg mener. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Ihvarh (Inaktiv) - 25/03-2012 04:23 25/03-2012 04:23
#46 Den side skal jeg helt klart huske, når der skal indrettes :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Martin84 - 25/03-2012 19:11 25/03-2012 19:11
Rigtig fed indretning, Multi :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger jensp - 25/03-2012 19:21 25/03-2012 19:21
flot projekt. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Vamze (Inaktiv) - 25/03-2012 20:23 25/03-2012 20:23
Fantastisk flot!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 25/03-2012 20:25 25/03-2012 20:25
ser ok ud. B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Multi - 26/03-2012 20:00 26/03-2012 20:00
Tusind tak allesammen. :) Haha, Morten, "ser ok ud", hvad mener du dog med det! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 26/03-2012 20:58 26/03-2012 20:58
# 52 det betyder at det ser ok ud :P ......... håbede på at solbrillerne viste at det var ret sejt lavet, det du har fået indrettet der ;-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Multi - 27/03-2012 18:43 27/03-2012 18:43
Ja, det fik jeg fat i, det var bare for sjov den kommentar i #52. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Multi - 27/03-2012 19:17 27/03-2012 19:17
Indlægget er rettet 27/03-2012 19:17 27/03-2012 19:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nå, lidt nyt på fiskefronten: Mine Microdontochromiser bliver sendt d. 11/4 og er derfor fremme torsdag d. 12/4 om aftenen. Skønt! Behøver jeg at sige at jeg glæder mig? :P

Tror I at det vil være et problem at så mange fisk kommer i på samme tid? På hans stockliste står der at Microerne er 4-5 cm lange, og jeg får 20 stk. De må jo komme i akvariet på én gang, eller har i en bedre måde at gøre det på, hvis jeg risikerer at overbelaste akvariet? Men det er jo så stort, så sådan en gruppe småfisk må det da vel kunne klare? Det har kørt siden nytår.
Det kan jo så være, at jeg ender med at måtte vente lidt tid med mine Kungweensis ... Eller hvad siger I? Jeg skal have 4-6 af dem, vil det være bedst at få dem i samtidig med Microerne mht territoriedannelse osv, eller skal man vente mht akvariets "balance"?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger Multi - 27/03-2012 19:21 27/03-2012 19:21
Forresten, hvis der er nogle der sidder derude og tænker "Hvad er det dog for nogle fisk hun sidder og snakker om?", så kan i se lidt om deres adfærd osv i denne tråd: Eksternt link http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=3402&sid=086b...
Meget interessant læsning. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Multi - 31/03-2012 12:11 31/03-2012 12:11
Øv, stod lige op i dag til et akvarie med rigeligt trådalger i. Øv! Så er de alligevel kommet tilbage; nu var de ellers lige væk...
Nolge der har nogle ideer til hvordan man kommer af med dem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Martin84 - 31/03-2012 12:48 31/03-2012 12:48
Smed 6 flying fox i min 530 samt nogle hurtigtvoksende planter. Det klarede det for mig :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Kiki (Inaktiv) - 31/03-2012 13:50 31/03-2012 13:50
Der var en tråd med alger og brintoverilte. Det skulle være meget effektivt. Prøv at søge på den. Jeg smed mine tre stykker træ med anubias og javamos i en spand og behandlede med brintoverilte, det hjalp helt vildt på både trådalger og penselalgerne.
Har dog ikke forsøgt mig med det i selve akvariet, da jeg har haft lidt sygdom blandt mine fisk og derfor ikke vil udsætte dem for ret meget andet end rent vand, foder og slamsugning af bunden. Så har fortsat lidt trådalger i de øvrige planter. Der gør jeg det, at bare klipper de værst inficerede dele af planterne ud (men mine planter vokser også som ukrudt).

Og mht. at vælte filteret/balancen i akvariet ved i sætning af mange fisk. Der fik jeg det råd, at tilsætte en gang filterstart og så lave ektra store vandskift i starten. Så kan filteret bedre følge med. Men jeg er også begynder, så er jo lidt uerfaren med det hele.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Kiki (Inaktiv) - 31/03-2012 13:51 31/03-2012 13:51
Hov glemte lige. Super flot akvarie du har fået sat op.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Multi - 06/04-2012 10:21 06/04-2012 10:21
Indlægget er rettet 06/04-2012 20:26 06/04-2012 20:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak!
Nåede desværre ikke at se jeres svar før nu, da jeg har været på ferie her den sidste uge. Jeg gjorde det, at jeg her i lørdags rensede akvariet helt op for trådalger, og derefter kørte ned i dyrehandelen efter nogle amano rejer - 20 stk. Det er lidt forskelligt hvad jeg har hørt om dem; enten støvsuger de akvariet totalt eller også holder de fyraften i et hjørne af akvariet hele dagen, og laver ikke dagens gerning. Så det var lidt et sats, men noget måtte der jo gøres.
Så jeg tog spændt på ferie, og her i dag da jeg kom hjem, skyndte jeg mig ned til akvariet for at se hvordan det så ud dernede, og det var simpelthen så flot i stand! Kun enkelte trådalger var tilbage, ellers var akvariet som blæst. Fantastisk! Akvariet er som blæst. Men stadig med så tilpas alger at det stadig ser flot og naturligt ud. De rejer dér er altså bare anbefalelsesværdige. De gjorde også underværker i 180eren i sin tid. :)

Tusind tak! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger Multi - 08/04-2012 10:44 08/04-2012 10:44
Nå, jeg købte jo her for noget tid siden 3 platyer - 2 hanner og en hun. De to hanner døde desværre af sygdom her for noget tid siden, og på det tidspunkt var der kommet et par unger. Det er vidst en måneds tid siden nu, måske lidt mere. Siden da fortsætter hunnen bare med at føde flere og flere unger, hvor lang tid er en platy egentlig gravid? I hvert fald har jeg nu 15-20 platy unger, og nogle af dem er jo nødt til at blive solgt fra på et eller andet tidspunkt, da moderen heller ikke spiser dem (det mente jeg faktisk at de gjorde?)
Lige en lille opdatering før Microerne kommer i. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Multi - 08/04-2012 20:55 08/04-2012 20:55
Indlægget er rettet 11/04-2012 20:32 11/04-2012 20:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nogle billeder af akvariet - lyst, dunkelt og mørkt.
Som I kan se, har jeg omsider fået ordnet bundlaget, blandet lidt mere sand og grus i, plus lidt småsten og nogle muslingeskaller. Skallerne skinner dog lidt i øjnene på billederne, det gør de altså ikke i virkeligheden. Men det skal nok blive fint, især når de lige bliver lidt mindre kridhvide. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Multi - 11/04-2012 20:29 11/04-2012 20:29
Øv, dårlige nyheder!

Det kurérfirma som fiskene skulle sendes med fra Tyskland har ændret deres lovgivning her for nylig, mener oven i købet at det var gældende fra januar/februar. Han må nu kun sende fiskene INDEN for Tysklands grænser, da han ikke er forhandler! :(

Vi er nu i gang med at tjekke om andre kurérfirmaer kan sende fiskene fra en privatperson i Tyskland til Danmark - enten her hjem til, eller til min fars firma. Hvis nogle har forslag til nogle, må de meget gerne skrive, det ville jeg værdsætte MEGET!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Albux (Inaktiv) - 11/04-2012 20:45 11/04-2012 20:45
Øv, hvor ærgerligt med fiskene! Kender desværre ikke rigtig noget der kan hjælpe dig.

Men hold da kæft, hvor er det et flot akvarie, du har fået stablet på benene. Er især imponeret over din baggrund, har du brugt noget specielt til at lave den? Det er helt utroligt det du har lavet med det make make! Hvilke farver har du brugt?

Det er sku' næsten kønnere end Back To Nature eller RockZolid! :)

Du har mange flere penge end mig, og vi blev konfirmeret på sammen tid, så går ud fra vi er omkrig på samme alder. Hvor får du penge fra, jeg har søgt job flere steder, men det er jo umuligt når man er under 16.

Bliver nød til at prøve det når jeg får mit næste akvarium!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Multi - 12/04-2012 08:23 12/04-2012 08:23
Baggrunden har jeg ikke lavet selv, kun modulerne. Baggrunden var en "rest" (der var lidt fejl i den) som jeg købte på Køge akvariemesse sidste år. :)

Jo, jeg er 15, så vi er jo jævnaldrende. Dejligt med nogle på ens alder også. :)
Mht penge, så sparer jeg bare op, jeg bruger næsten aldrig mine penge, og når det så er, er det oftest på noget akvarierelateret. :P Så du må bare stoppe med at købe ting, haha! ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Albux (Inaktiv) - 12/04-2012 13:14 12/04-2012 13:14
Det er også dejligt med billige rest salg! Den er i hvert fald stadig super flot!

Jeg er nok lidt bedre end dig til at øse penge rundt. En kebab her og der, billigt slik, mhmm.
Har også lige brugt 700 kr. på et 263 liters akvarium, som jeg er i fuld gang med at lave til malawi. Fiskene er jo også dyre, og selvom jeg tjekker på både dba og her på siden, så ligger det hele sku' i København, og der bor jeg jo ikke! Men jeg skal snart til Jylland, så håber på at komme et smut forbi Unimati og købe lidt fisk, selvom det er lidt dyrere. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger Multi - 12/04-2012 13:31 12/04-2012 13:31
Uhh, jeg vil også så gerne til Unimati en dag, det er et af mine store ønsker. Min far vil faktsik også gerne derned og kigge, så han har forslået at vi en dag må tage derned sammen. Men der er jo et stykke at køre fra København til Randers ... ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Albux (Inaktiv) - 13/04-2012 17:02 13/04-2012 17:02
Plante importen har fået Neolamprologus kungweensis! Tænkte det var noget du kunne bruge. ;)

Eksternt link http://www.planteimporten.dk/vis.php?type=art&art_id=1235

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger Jacob_S_P (Inaktiv) - 13/04-2012 17:59 13/04-2012 17:59
@ #69:

Jeg har yngel klar til om en måneds tid, hvis det kunne have interessere :)

/Jacob

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
DK1991 (Slettet) - 13/04-2012 20:13 13/04-2012 20:13
Vildt at du kan lave det så flot :) Og så er du 15 og kan lave sådan et vildt akvarie, må sku sige det er rimli fedt. Jeg er 21 og kan knapt nok plante en plante pænt, hehe xD

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger Multi - 13/04-2012 20:36 13/04-2012 20:36
Jeps, det er nemlig mig der har bestilt dem hjem. :)

Jeg har dig i baghovedet, hvis nu det går galt med det andet.

Tusind tak, det varmer virkelig med al den ros! :P

Og så har jeg GODE nyheder!
Vi har arbejdet lidt sammen med ham med Microerne om at finde en løsning, så vi kunne få dem sendt på en eller anden måde. Han har så en ven, som har en forretning i Tyskland, så i samarbejde med ham får vi nu sendt fiskene alligevel! :D Så de bliver sendt på mandag og ankommer tirsdag, det passer med at jeg lige når at komme hjem fra skole, når de ankommer. Så jeg glæder mig! Det bedste er selvfølgelig at det er muligt at få dem sendt alligevel, men det er altså også skønt at jeg ikke skal vente yderligere en måned eller mere på dem, når jeg i forvejen har ventet i 4 ... Nu er jeg ved at være lidt for spændt på at få dem hjem. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
DK1991 (Slettet) - 13/04-2012 20:42 13/04-2012 20:42
#72 Hvordan klarer fisk egentlig sådan en tur med posten? har nemlig selv overvejet det, men har ikke turde gøre det. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger Multi - 13/04-2012 20:48 13/04-2012 20:48
Ærlig talt, så ved jeg det ikke rigtigt. Godt, tror jeg, hvis de bliver pakket ordentligt, dvs med nok luft og ikke for mange pr poser, så de stresser hinanden op. Også evt med heatpack (kort sagt, en kasse fyldt med papirstrimler og varmepuder og lign, så vandet "holder varmen"). Og så selvfølgelig hvis turen ikke tager for lang tid. Tidligere har jeg fået sendt 15 kardinal rejer fra Jylland til KBH og det klarede de godt - alle kom frem i live. Og de er ellers ret sarte.
Men prøv at tænk på når fiskene bliver sendt hjem fra søen, det er jo også en meget lang tur. Men der bliver de vidst bedøvet, det gør de jo selvfølgelig ikke her. :)

Men når forsendelsen af mine fisk tager et døgn, og afsender har prøvet det før, regner jeg da med at det går godt. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Multi - 13/04-2012 20:50 13/04-2012 20:50
Og så tror jeg at man skal undgå at sende fiskene med posten en fredag, da de så risikerer at strande inde på et eller andet posthus hele weekenden. Det klarer de nok ikke så godt. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Multi - 17/04-2012 15:23 17/04-2012 15:23
Så er Microerne ankommet, alle 20 i live. :D :D Så jeg er rigtig glad!
De er så fine! Havde nogle mørke pletter og streger da de ankom, men de ser ud til at forsvinde nu, så jeg gætter på at de kom af stress, og så at de har været i mørke så længe.
Som en lille bonus ploppede der i en af poserne 2 æg rundt - fisken holdt stadig et. Det nåede den dog at smide før jeg fik den sluppet fri. Derudover kan jeg se at der svømmer en lille unge rundt i akvariet - jeg ved at det er fra denne art, da man kan kende ungerne på deres lille størrelse, og så at de har et kridhvid "firkant" på hovedet når de bliver sluppet. Jeg vil ikke lige fange den op nu, da jeg ikke vil stresse de øvrige fisk yderligere, og derudover så skulle de heller ikke efterstræbe deres unger.
Så her går det godt!
Men nu må jeg smutte - mangler stadig at akklimatisere 8 fisk. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Multi - 17/04-2012 21:20 17/04-2012 21:20

Lidt billeder af de fine fisk. :)
De er begyndt at miste de mørke aftegninger nu, og svømmer livligt rundt i samlet flok inde under det nederste "udhæng" i venstre side af akvariet. Men de skulle meget hurtigt blive mindre sky - jeg har læst om en mand, der knap nok kunne tage billeder af fiskene, for hver gang han nærmede sig akvariet fór de allesammen hen til ruden for at tigge om mad. :P
Nej, men de er simpelthen så fine. Hvis der er en admin der ser billederne, er I velkomne til at bruge dem til artsbeskrivelserne, bare I lige skriver først. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
DK1991 (Slettet) - 17/04-2012 22:37 17/04-2012 22:37
De ligner sku lidt mig.

For de er da super lækre xD !

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger homes (Inaktiv) - 17/04-2012 22:42 17/04-2012 22:42
Så fik du dem endelig, herligt :) Tillykke med dem de ser skønne ud :) (Vildt flot akvarium) :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger Multi - 18/04-2012 07:17 18/04-2012 07:17
Tusind tak, ja de er bare så fine. :) De skulle jo få sådan nogle blålysende striber/prikker ned af siden, så de bliver nærmest helt selvlysende. Nogle af dem har antydningen af det nu, hvis man ser godt efter på billederne. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Multi - 18/04-2012 15:21 18/04-2012 15:21
Indlægget er rettet 18/04-2012 15:22 18/04-2012 15:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lidt nye billeder. De er kommet frem fra deres skjul, og 18 af dem er begyndt at stime. De er rigtig sjove at iagttage. :)

Jeg tror at sælger er kommet til at sende en forkert fisk med? Denne her ser da i hvert fald anderledes ud end de andre ..? *uhh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger Scorpion - 19/04-2012 18:36 19/04-2012 18:36
Tillykke med de længe ventede fine og specielle sild, tålmodighed betaler sig. ;)
Det er jo herligt, at der kommer lidt nyt hjem, som du måske kan sørge for, bliver lidt mere udbredt i Danmark. :)

Umiddelbart tror jeg ikke at der er tale om en anden variant, på det sidste billede, men nærmere en lille derformitet.
Det sker sommetider at et individ udvikler sig lidt forkert, det har jeg også oplevet et par gange.
Grunden til at det er mit bud er, at den har samme aftegninger på siden og i rygfinnen som de andre, de lidt mørkere pletter på siden er formodentligt stresspletter, da den endnu ikke er faldet ordentligt til.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger FinnB - 19/04-2012 19:21 19/04-2012 19:21
Måske 2 forskellige fangststeder,se artsbeskrivelsen Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13530 dem på billedet der ser også forskellige ud,

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger Multi - 20/04-2012 22:14 20/04-2012 22:14
Ja, det kan godt tænkes at det bare er en deformitet. Synes bare hovedet ser så anderledes ud på den, og øjnene større, men sådan er det nok... :)
Ja, jeg håber også på at få noget yngel på dem. Jeg er derfor også stærkt i tvivl om jeg skal holde dem alene i akvariet, eller om jeg skal have to par Neolamprologus kungweensis sammen med dem? Selv skulle de nemlig ikke efterstræbe yngel når det er sluppet, men det gør kungweensiserne jo nok ... Og ungerne skulle være utroligt små når de bliver sluppet.
Hvad ville I gøre?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
DK1991 (Slettet) - 20/04-2012 22:18 20/04-2012 22:18
Tror sku bare fisken har svømmet lidt for hårdt ind i glasset...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger Multi - 01/05-2012 12:28 01/05-2012 12:28
Det går fortsat rigtig godt med fiskene. Jeg tror jeg har 4-5 hanner, især to af dem er begyndt rigtigt at spille op til hinanden, det er sjovt at se. Mistede en fisk et par dage efter de ankom, men der var også to af dem der i starten virkede ret stressede, så jeg tror at det var en af dem der røg. Sådan er det jo bare.

Til gengæld så tror jeg at der røg en her i lørdags efter vandskiftet! Jeg synes ellers simpelthen at jeg var så forsigtig, nogle der har et råd til hvordan man kan undgå at det uheld sker igen?
Jeg satte bare en slange ned i akvariet, helt oppe i hjørnet, og den anden ende af slangen ned i vasken, så det er ikke engang fordi at jeg stressede dem ved at slangen hele tiden skulle op og ned.
Skiftede ca 1/4 med tempereret vand, ca som det i akvariet, for at undgå at de skulle få evt kuldechok.
Ingen af fiskene virkede det mindste stressede under vandskifte, derfor undrer det mig lidt... Alle fiskene virker også friske.
Hvis der er nogle der kunne byde ind med egne erfaringer til at undgå dette, ville det være rigtig rart. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger Scorpion - 01/05-2012 20:11 01/05-2012 20:11
Det lyder da til, at du har fået en fin fordeling på flokken så. :)
Du skriver at du TROR , at der røg en efter vandskiftet, skal det forstås sådan,at den ikke er set siden.?

Med hensyn til vandskiftet så har jeg ikke en bedre ide, da det er samme metode jeg selv bruger, og selv ved de sarte sild, plejer det at virke fint her.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger Multi - 02/05-2012 08:26 02/05-2012 08:26
Ja, det skal forstås sådan at den ikke er set siden. :)
Men det kan jo være at jeg bare var uheldige, og de to lidt mere "følsomme" og stressede fisk røg. Jeg håber bare på et bedste til næste gang, og går det ikke, ringer jeg med alarmklokkerne herinde igen. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger Multi - 12/05-2012 11:37 12/05-2012 11:37
I må da lige få et par billeder. :) Fiskene trives storartet, stimer i en stor samlet flok i akvariet, markerer sig lidt over for hinanden ... Ja, kort sagt: gør alt det en fisk gør. Jeg er begyndt at tænke lidt over det med kønsforskel, og et gæt vil være, at fiskene på de to første billeder er hanner, og den på det sidste er en hun. Hannernes kæber skulle danne lidt mere en bue under hagen, hvor hunnernes hage/mund bare fortsætter i en lige streg ud i resten af kroppen. Det har jeg i hvert fald læst i et nummer af Tanganyika Magazyn. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger Multi - 15/05-2012 15:39 15/05-2012 15:39
Jeg har lige fundet en af de forsvundne fisk. Ja, det er en god nyhed, men ikke på denne måde!
Fordi fisken er omme bag baggrunden i akvariet ... ;(
Dette er sidste gang jeg sætter en baggrund i et akvarium! Jeg har prøvet dette før i mit anden Tanganyika akvarium, med at en fisk havner omme bagved baggrunden, på nøjagtig samme måde: vandskifte, og en af fiskene springer, og ender omme bag baggrunden. Arh!
Men jeg er ret sikker på, det er på den måde fisken endte der, altså under det sidste vandskifte. For før jeg puttede baggrunden i akvariet, tjekkede jeg den gentagne gange for huller, hvor fisken måske kunne svømme igennem, for netop at undgå dette. Jeg fandt ét, som jeg lukkede meget omhyggeligt med akvarie-silikone. Jeg limede baggrunden til flamingopladen i bunden af akvariet, for at undgå at de kunne grave sig om bagved, og jeg limede den fast i siderne. Det er så irriterende at miste en fisk på den måde!
Er der nogen der har nogen ideer til hvordan man kan fange den op, og sætte den over til resten af ??fiskene?

Nå, så har jeg 19 fisk ...

Men jeg har også en god nyhed: Jeg er temmelig sikker på, at en af fiskene har skuffe! Den svømmer med lukket mund, men nogle gange begynder den at tygge / vender æggene rundt, og man kan se æggene/ungerne. Det er også tydeligt på fisken at den har skuffe. Så det er meget spændende, og hvis jeg har ret, og den er virkelig holder æg, så er det da også gået hurtigt; jeg har jo kun haft fiskene i lidt under en måned nu! Jeg fik dem d. 17/04!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger Scorpion - 15/05-2012 16:14 15/05-2012 16:14
Tillykke med skuffen da. :)

Jeg har prøvet det samme, og det lykkedes at fange fisken, med et lettere modificeret net, der blev bøjet, så det kunne komme bag baggrunden, hvor der var mest plads.
Fisken blev dirigeret derhen ved hjælp af et stykke slange, der lige nøjagtigt kunne komme bag baggrunden hele vejen.

For at undgå det samme igen, har jeg klippet er stykke plexiglas, der ligger henover hullet, det går ud til kanten på den første parabol, så de ikke kan springe derop på, med risiko for ikke at kunne komme tilbage.
I et andet akvarium, har jeg klippet filtersvamp til, så det passer med baggrunden, det ligger i spænd mellem glas og baggrund.
Mit flydende topmodul er ligeledes modificeret, for at eventuelle højtflyvende fisk ikke skal ligge og dø deri.
Kanten på bagsiden er fjernet og erstattet med filtersvamp, så der ikke er helt stillestående vand deri, det var nok et meget godt valg, for jeg har hjulpet flere sandsild, samt Benthochromis ud derfra igen, og ingen led overlast.

Håber at det lykkes dig, at fange den lille sild.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Multi - 15/05-2012 16:49 15/05-2012 16:49

Jo tak! Det kan man jo få brug for!

Jeg havde lidt overvejet, om man evt kunne lave en miniversion af den dér "fiskefælde", hvor man skærer toppen af en flaske, og sætter den omvendt ind i flasken igen, putter noget foder derind for at lokke fisken ind, men at indgangen gør at den så ikke kan komme ud igen.

Hvis det lykked mig at fange fisken, lukker jeg selvfølgelig af for toppen af baggrunden, og i dag havde jeg da også lagt sten henover, så jeg ikke riskerede at andre fisk svømmede derom ...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger Multi - 26/05-2012 09:17 26/05-2012 09:17
Så er der endnu en fisk der ruger! Jeg tror at det må være hannen, som har taget over for hunnen, da hun ikke ser ud til at ruge mere. Spændende! Jeg opdagede det i går, da skuffen havde holdt 10 dage, så det passer også meget godt med timingen, at de skulle skifte over nu ...
Man kan tydeligt se larverne/ungerne i hannens mund. Kan også af og til se et lille øje, mener jeg. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 26/05-2012 10:04 26/05-2012 10:04
Spændende kunne være rigtig fint hvis vi kunne få noget opdræt af fisken da den jo er ret sjælden i dk. Har du gjort en en mindre balje klar til at flytte dem over i? Jeg ville strippe hannen om en ca. 10-12 dage hvis jeg var dig. Men det er der nok meget forskellige meninger om hvordan man skal gøre det, men det fungerer virkelig godt for mig.

Håber du vil ligge nogle billeder op af dit yngel når det kommer. Det er rigtig spændende at følge med, der er alt få få af sådanne tråde efter min opfattelse, det giver en rigtig god udveksling af erfaringer med vores elskede tanganyika cichlider.

Mvh. Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Bruger Multi - 26/05-2012 22:11 26/05-2012 22:11
Jeg har læst flere steder, at fiskene ikke skulle spise deres unger, så jeg har egentlig ikke umiddelbart planer om noget yngelakvarie. Før disse fisk kom i, gik der nogle platyer i akvariet, som ynglede helt vildt. Jeg fik fanget platyerne op, men overså to unger, som nu går i akvariet. Fiskene rører dem ikke.

Så indtil videre har jeg bare planer om, at lade naturen gå sin gang. Hannen smider selv skuffen når tiden er til det, ungerne går i akvariet med resten af flokken og får lov til at vokse op dér.
Et andet problem er, at jeg heller ikke har et yngelakvarie at bruge. Faktisk ville jeg nok heller ikke få lov til at sætte et op, da mine forældre vidst synes, at 3 akvarier, af tilsammen 600 l, er rigeligt! *rødmer*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger Multi - 27/05-2012 10:10 27/05-2012 10:10
Nørgård skrev :
Håber du vil ligge nogle billeder op af dit yngel når det kommer. Det er rigtig spændende at følge med, der er alt få få af sådanne tråde efter min opfattelse, det giver en rigtig god udveksling af erfaringer med vores elskede tanganyika cichlider.

Forresten dejligt at høre, at der er en der værdsætter min tråd. :) Jeg skal selvfølgelig nok ligge billeder op af ynglet - så håber jeg bare at hannen holder skuffen!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Bruger molm (Inaktiv) - 29/05-2012 14:06 29/05-2012 14:06
@ #90: Hvis du er tæt på at opgive mht. at fange fisk bagved baggrunde er en absolut nødløsning denne: Når du ved vandskift fylder (koldt) vand på akvariet så hæld kun vand bag baggrunden. Så nedkøles fisken i en grad, at den stivner og flyder rundt uden at bevæge sig. Så kan den nemt pilles op. Jeg garanterer ikke for fisken, og det er en nødløsning, men jeg har selv endnu ikke mistet en fisk på denne måde.
Jeg har altid lidt unger gående bagved baggrunde, som på den ene eller anden måde er sluppet derom. Og de er fuldstændig umulige at fange. Men engang imellem skal der jo ryddes op og koldtvandsmetoden er en effektiv nødløsning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger FinnB - 29/05-2012 14:33 29/05-2012 14:33
#97 Den metode har jeg også brugt et par gange og det virker.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger Multi - 29/05-2012 17:50 29/05-2012 17:50
#97 + #98

Tak for tippet, det tror jeg, at jeg vil afprøve, for har nemlig kun et meget lille hul jeg kan fiske fisken op igennem, og så er den altså bare så svær at fange! Også fordi jeg ikke kan putte en fiskefælde eller lign derned - det er pladsen simpelthen for trang til.

Når du siger, at fisken vil stivne og flyde rundt, falder den så til bunden, eller flyder den opad?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger molm (Inaktiv) - 29/05-2012 22:13 29/05-2012 22:13
Fisken vil virke livløs og flyde rundt i landet, jeg har ikke lagt mærke til, at der skulle være opdrift eller det modsatte. Håber det lykkes uden problemer (for fisken..).

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger Multi - 30/05-2012 17:57 30/05-2012 17:57
Så kommer der flere gode nyheder! Lad os håbe at det fortsætter sådan! :P
Endnu en fisk ser ud til at have skuffe nu! I weekenden vil jeg prøve mig ad med molms råd, og forhåbentligt får jeg da fanget fisken om til de andre, så lige nu kører det bare som på skinner i akvariet. Skønt! :P
Jeg har læst om flere, der har oplevet, at det ved denne fiskeart ikke kun er moderen og faderen der ruger, men også andre fra flokken. Gad vide om det kan være tilfældet her, jeg må ned og stirre indgående på dem i morgen; i dag kan jeg desværre ikke nå det. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger Multi - 31/05-2012 19:40 31/05-2012 19:40
Indlægget er rettet 31/05-2012 19:43 31/05-2012 19:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lidt billeder :)

De to sidste billeder, er af fisken med skuffe. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 03/06-2012 22:24 03/06-2012 22:24
Hej Multi, fin djævel.

Det er absolut en af de flotteste Tanga baljer jeg har set.
Rigtig godt håndværk.

Jeg troede jeg skulle starte asiatisk nano op...
Nu står jeg med tankerne om at leje med tanga igen...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger Multi - 04/06-2012 08:14 04/06-2012 08:14
Tusind tak for rosen, det gør en så glad! :)

Ja, du må da få startet en lille tangabalje op - de er jo så fine, cichliderne fra Tanganyikasøen, på deres helt egen måde. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 04/06-2012 16:16 04/06-2012 16:16
:) ja, der er nogle fantastiske arter.

Nu må vi se :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger Multi - 20/06-2012 14:51 20/06-2012 14:51
Indlægget er rettet 20/06-2012 15:03 20/06-2012 15:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu er det noget tid siden jeg har skrevet i tråden, og I får da lige en opdatering. :)

Skuffen og ungerne tror jeg desværre jeg mistede. :( Det kan være at jeg næste gang skal finde en måde at "isolere" fisken der holder skuffen, de sidste par dage.

Men ellers så går det fint. Alle 18 fisk trives (dog gemmer den ene sig stadig bag baggrunden), og de er rigtig begyndt at gå og pille i algerne og søge efter føde blandt stenene og i sandet, så det er jo sjovt at se. :)

Jeg har lige fået taget lidt nye billeder af dem:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger stausholm - 20/06-2012 21:11 20/06-2012 21:11
det ser godt ud Multi.. fiskene har generalt svært ved at holde skuffen de første par gange, så hav tålmodighed.. det skal nok komme..

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger Multi - 21/06-2012 16:47 21/06-2012 16:47
Ja, jeg må bare have tålmodighed med dem. Hannen smed også skuffen lidt før tid. Hunnen holdt den nemlig i den tid hun skulle, så det var ved hannen det glippede ... Han må sgu bare lære at tage sig sammen til næste gang! :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger Multi - 28/07-2012 22:31 28/07-2012 22:31
Efter 4 ugers ferie kom jeg hjem i går, og jeg synes sørme at det ser ud til at to af fiskene igen har skuffe. Så håber at bare at de formår at holde dem denne gang. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 29/07-2012 16:49 29/07-2012 16:49
Det ville da være dejligt! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger Multi - 01/11-2012 17:50 01/11-2012 17:50
Øv, siden sidste opdatering er det gået ned af bakke med cichliderne :( :(

Jeg valgte for noget tid siden at gå ned til vandskifte 1 gang hver 2. uge, da jeg hørte at mange havde haft succes med det, og i starten gik det også fint. For noget tid siden blev en af fiskene syge - en af de deforme. Den døde, men jeg tænkte, at der jo havde været noget galt med den fra starten. Så døde endnu en deform fisk, og nu er endnu en syg, og jeg er nu nede på 14 fisk. Den der er syg nu, har de samme symptomer som de foregående - jeg er bange for at det skyldes dårlig vandkvalitet, og vil gå tilbage til at skifte 1/3 1 gang om ugen som før. :(

Symptomerne er sådan: Fiskene svømmer altid i stime et stykke over bunden sammen. På et tidspunkt begynder en af fiskene at trække vejret hurtigere, og falder længere og længere tilbage i stimen over et stykke tid. Begynder at trække vejret betydeligt hurtigere. Der er ingen tegn på strittende skæl, svamp eller sår, fisken har normale farver, måske en anelse lysere. På et tidspunkt begynder fisken at opholde sig bagerst i akvariet, liggende på bunden (med maven nedad, bare hvilende på bunden). Bugen vender ikke på noget tidspunkt opad. Fisken gisper nu hurtigt, og stopper med at spise. Efter nogle dage bliver farverne lysere og lysere. Så dør fisken.

Det gør mig virkelig, virkelig bedrøvet at mine fisk begynder at dø for mig, da det før bare kørte som skinner, og jeg hader at se flokken skrumpe ind, da disse fisk betyder meget for mig, og jeg ikke aner hvad der sker. Jeg er bange for om det er en form for vandforgiftning - kan det være det? Det underlige er så bare, at dette kun sker for én fisk af gangen.

Jeg håber at der er nogle der ved hvad dette er! :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Bruger Multi - 16/11-2012 18:31 16/11-2012 18:31
Indlægget er rettet 16/11-2012 18:36 16/11-2012 18:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg skifter nu vand i akvariet 1 gang om ugen, og har 12 fisk tilbage. Jeg har læst på nettet, og har besluttet mig for at prøve at behandle med Metronidazol imod flaggelater. Så håber jeg bare at mine fisk kommer sig igen!

Når akvariet er tilbage som det var før, som et velfungerende akvarie, overvejer jeg at få købt nogle flere Rotundier. Evt også nogle andre arter. Overvejer Neolamprologus kungweensis og Xenotilapia bathyphilus. Måske en art Cyprochromis/Paracyprochromis? Rotundierne skulle være forholdsvis hårdføre mht andre fiskearter i akvariet. Hvad synes I?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 16/11-2012 19:47 16/11-2012 19:47
Hej Caroline.
surt show med dine tab, det er sure lærepenge!
Ved følsomme fisk som M. rotundi er det næsten umuligt at skifte for meget vand, imens et skridt i den anden retning er at sats, jeg vil råde dig til at være varsom med at tage imod gode råd når det er så specielle fisk medmindre det kommer fra en der har erfaring netop med pågældende art.

Ang. sammensætning ville jeg vælge en bund orienteret art da dine fisk jo går i det frie vand, og af de foreslag du kommer med bliver det så enten N. kungweensis eller X. bathyphila.
Jeg ville vælge sidstnævnte art og erhverve 6-8 stk. - jeg holder selv Microdontochromis tenuidentata sammen med X. nigrolabiata (Chituta) og de går rigtig fint sammen.
Jeg kunne godt frygte at N. kungweensis kunne komme med lidt halv voldsomme udfald mod dine rotundi... men det er ikke sikkert.
Jeg er lidt i tvivl om mine M. tenuidentata vil yngle i selvskab med Xenotilapia, og også i tvivl med den foreslåede sammensætning i dit akv.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger Multi - 16/11-2012 20:20 16/11-2012 20:20
Ja, det er bare rigtig, rigtig surt! Men det er så noget jeg ALDRIG gør igen!

Ja, tanken har også strejfet mig om N. kungweensis ville blive for voldsomme mod M. rotundierne. På den anden side har jeg hørt om folk der har haft dem med Altolamprologus, Neolamprologus osv - succesfuldt! Men jeg er færdig med at tage chancer, så det ender nok med at blive X. bathyphila.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Bruger Multi - 21/11-2012 20:00 21/11-2012 20:00
Forresten, så har jeg læst mange steder at X. bathyphila er en ægte sandcichlide, der tilbringer hele sit liv på sandet. Mit akvarie er jo sådan lidt 50/50 med sand og sten/moduler, vil sandarealet være tilstrækkeligt for X. bathyphila? Der er jo forholdsvis meget sand de kan tøffe rundt på, meeen...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 21/11-2012 20:14 21/11-2012 20:14
Jeg tror ikke der vil være problemer med at sætte en lille flok bathyphilus deri eller måske spilopterus som jo mere går på stenene

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger Multi - 21/11-2012 20:37 21/11-2012 20:37
Okay, det ville i hvert fald være super med nogle bathyphilus. Jeg er lidt mere betænkelig med spilopterus'en, som der (efter hvad jeg har læst) altid svømmer et lille stykke over sandbunden - ligesom rotundierne. Så jeg er lidt nervøs for, om der vil blive nogle problemer pga de så bliver nødt til at dele territorium, hvor rotundierne og bathyphilus ønsker to forskellige steder at færdes, så disse evt gnidninger kunne undgås ..?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger Multi - 26/11-2012 15:43 26/11-2012 15:43
Jeg får forhåbentlig 8 stk X. bathyphilus sendt hjem fra Tyskland i løbet af den følgende uge. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal ønske kønsfordelingen skal være, men har læst, at det er bedst at have en han med en lille haremsgruppe frem for at holde X. bathyphilus i par. Så jeg overvejer lidt om kønsfordelingen skal være 2.6 eller 3.5 ... Hvad siger I?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 26/11-2012 15:45 26/11-2012 15:45
Jeg ved ikke hvordan fordelingen er bedst.
Men jeg glæder mig til en opdateringen får de lander.
Håber alt kommer til at gå godt og sundt :)
Det er et enormt lækkert projekt du har dig :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 26/11-2012 18:47 26/11-2012 18:47
Jeg synes at 2 hanner er nok :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger Multi - 27/11-2012 16:50 27/11-2012 16:50
SogneprQsten skrev :
Det er et enormt lækkert projekt du har dig :)

Ja, jeg føler mig også meget heldig. :P

Så længe der er i hvert fald minimum 2 hanner så de kan spille lidt op til hinanden, er det også fint. :) Jeg vil ønske 2 hanner, tak for hjælpen!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #122
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 27/11-2012 17:49 27/11-2012 17:49
Grunden til jeg ville nøjes med 2 hvis det var mig er at jeg ikke ville have have dem til at dominere det hele hvis det var mig, dine micro skal jo gerne kunne komme på bunden og skifte larver ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger Multi - 28/11-2012 13:15 28/11-2012 13:15
Indlægget er rettet 28/11-2012 17:59 28/11-2012 17:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Michael A skrev :
Grunden til jeg ville nøjes med 2 hvis det var mig er at jeg ikke ville have have dem til at dominere det hele hvis det var mig, dine micro skal jo gerne kunne komme på bunden og skifte larver ..

God pointe! Jeg har også ønsket en fordeling på 2.6 :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger Multi - 28/11-2012 17:20 28/11-2012 17:20
Indlægget er rettet 28/11-2012 18:24 28/11-2012 18:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er nu ved at være sikker på, at jeg er sluppet af med sygdommen i akvariet! Samme dag som jeg fik fat i medicinen, synes sygdommen at være væk. Forsvandt ligeså hurtigt som den kom. Nu, efter en uges tid, er jeg ved at være sikker, så på bekostning af nogle fisk, er jeg nu ved at være på vej tilbage på skinnerne igen. :)

Sidste gang jeg rensede akvarie her for en uges tid siden, gik jeg helt i bund, og fjernede en ordentlig gang alger - der var kommet mange flere end jeg troede! For de voksede ikke udad til siderne - de voksede bare i højden, så jeg tror at jeg kunne fjerne omkring 1-2 cm alger visse steder. Mystisk!
Nå, men dem fik jeg så fjernet, og nu, en uge efter, tror jeg at de nye "skud" af algerne er særligt lækre, for i dag så jeg fiskene græsse - for første gang! :D
De græssede på det store modul ude til venstre, 1-4 ad gangen, og min wavemaker kom her rigtig til udtryk; fiskene svævede frem og tilbage i vandet, ligesom de gør i Tanganyikasøen pga. bølgerne. Det er altså ret fedt at se det i sit eget akvarium!
Når man sidder der, helt stille foran sit akvarium, kan man rigtig følge med i fiskenes adfærd, hvilket altså var meget sjovt, underholdende - og interessant! Jeg kunne se at der dannede sig et mønster i måden nogle af fiskene opførte sig på: når et par af fiskene græssede på modulet og resten af flokken stimede et stykke bagved dem midt i akvariet, kom den samme han fra det forreste af flokken gang på gang op til de græssende fisk efter et stykke tid og genede dem væk fra stenen og ned tilbage til resten af flokken, sommetider for at han selv fik hele modulet for sig selv at græsse på, men han vendte altid tilbage til flokken efter ganske kort tid. Det sjove var, at oftest vendte han tilbage til flokken med fiskene - som en hyrdehund, der holder samling på sin flok. Det var altså ret undholdende at se på, for jeg tror ikke helt at hans flok helt forstod hans pointe, for de vendte tilbage til modulet for at græsse gang på gang, og han genede dem tilbage til flokken gang på gang. :)

Det var så lidt observationer fra en Rotundi-holder :)

Dagsbelysning, nattebelysning, en indbygger :)

Og ja, min mor og min lillebror har haft det meget morsomt med at dekorere frontruden B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Bruger Multi - 10/12-2012 16:23 10/12-2012 16:23
Mht de X. bathyphilus Kekese dér, så kan jeg enten vælge at købe dem i en størrelse på 6-8 cm eller nogle på 10-12 cm, som så også er udfarvede. Hvad vil være bedst at gøre? Gør det en forskel på om de er færdigudvoksede eller mindre mht hvor godt de vil falde til i akvariet og komme i spænd med de andre fisk?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 10/12-2012 17:49 10/12-2012 17:49
De større fisk er efter min erfaring ofte mere robuste og er meget hurtigere klar til at yngle. De små fisk kan tage meget længe inden de går igang. De mindre fisk er som regl noget billigere, men jeg synes ikke det er værd at spare her.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger Multi - 10/12-2012 19:26 10/12-2012 19:26
Ja, jeg har også tænkt lidt i de baner dér, Nørgård. Generelt så forslås det mange steder at købe en flok ungfisk, da de så nemmere danner par, men på den anden side så kan man da så i hvert fald være sikker på at man får det rigtige antal hanner og hunner hvis man vælger de større der har fået farve... Prisforskellen er kun på 15 kr, så om jeg tager det ene eller det andet er lidt hip som hap. Så det er kun det med hvad der fungerer bedst...?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Bruger Multi - 19/12-2012 22:15 19/12-2012 22:15
Så er de nye fisk landet!

Da der desværre blev udsolgt af de store Kekeser lige med det samme, fik jeg derfor en flok på 8 af de mindre fisk hjem (5-6 cm). Derudover fik jeg også 6 rotundier hjem. Begge arter er nu sat ud, lige godt halvdelen svømmer i stimen med de gamle beboere, som om de aldrig har lavet andet, mens resten stadig lige mangler at akklimatisere sig lidt. :)

Det bliver spændende at se hvordan det kommer til at spænde af. Hvordan rotundierne vil have det i et ikke-artsakvarie. Dog vil jeg sige, at jeg ALDRIG har set nogle fisk, der så hurtigt og uforbeholdent accepterer nye beboere på deres territorium; jeg er vant til mine hestenæser og multier, hvor akvariet næsten må rokeres om, så de ikke er for hårde ved de nye fisk. De nyudslupne fisk i dag svømmede bare stille og roligt lige ned i flokken af rotundier, hvor de stadig svømmer nu. Ingen magtkampe eller noget, bare venskabeligt sandgufferi side om side. De er nu en del af flokken. Der er rotundierne altså så dejligt nemme!

Derudover så har jeg aldrig prøvet kræfter med "rigtige" sandsild før. Så det bliver sjovt at se hvordan det kommer til at gå med kekeserne, dog skulle det være en af de mere hårdføre og nemme sandsild, så det skal nook gå fint. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #129
Bruger ciklidefan (Inaktiv) - 20/12-2012 15:40 20/12-2012 15:40
Hej

må jeg have lov til at rose dig for en fantastisk tråd - og et fantastisk "forhold" til dine fisk og din hobby. Jeg har haft akvarier i 45 år, men sjældent har jeg mødt en, som har SÅ meget styr på det som du har.

Jeg vil gælde mig til at følge tråden.

mvh P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #130
Bruger Multi - 20/12-2012 21:53 20/12-2012 21:53
Hej cichlidefan. :) Tusind tak for de rosende ord, det er jeg rigtig glad for at høre! :) Jeg sætter også lidt en ære i, at sørge for at mine fisk har det godt, og jeg gør derfor hvad jeg kan for at opfylde de "krav" mine fisk må stille, og derudover have styr på tingene.

Det glæder mig at du får noget ud af denne tråd, da jeg nogle gange er lidt i tvivl om, om der egentlig er nogle der læser og følger med. Men under alle omstændigheder får jeg da spredt noget viden ud om denne fantastiske lille fisk som rotundiventralisen er, og derudover kan jeg også få en masse gode råd og vejledning her i tråden når jeg mangler det. :)

Igen: tusind tak for rosen. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #131
Bruger Multi - 23/12-2012 17:56 23/12-2012 17:56
Hmm, jeg tager mine ord i mig igen om de meget nye-fisk-venlige Rotundier jeg har. Det er nemlig lykkedes dem mere eller mindre at halekupere de nye rotundier. Det er jo også en måde at hilse nye naboer velkomne på! De fleste af de nye rotundier har bare mistet lidt af halen, men én har mistet næsten hele halen, og har lidt svært ved at navigere når den svømmer, og lægger derfor ofte på bunden. Vil det være smartest at fange den op i en fødekasse indtil halen er vokset lidt ud igen, eller skal jeg hellere lade den blive i flokken med de andre fisk?

Kekeserne er ikke blevet ramt af finnenapperiet, så går ud fra at det er de gamle beboere der lige har skullet vise hvem der bestemte...

Der er ikke tegn på svamp eller finneråd eller lignende hos de halekuperede rotundier. Er der forhøjet risiko for det, på de fisk med halve haler?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #132
Bruger Multi - 10/01-2013 19:41 10/01-2013 19:41
En lille opdatering:

Det går super godt! :D

Der har ikke været flere magtkampe mellem de gamle og de nye fisk. Ikke siden den første dag, da de nye rotundier fik bidt deres haler af. De er nu vokset fuldt ud igen på alle fiskene lige pånær én, og tja, akvariet kører bare super!
Jeg kan desuden mærke, at fiskene er mere trygge, efter at flokken blev så meget større. Fiskene tør nu bevæge sig mere rundt i akvariet, og bliver ikke så let skræmt. Desuden så stimer rotundierne og kekeserne altid sammen, de går rigtig godt i spænd de to arter. Det er dejligt, for jeg kunne ikke finde informationer om andre, der har prøvet den kombination af fisk, så det er dejligt at det går godt. Ikke at jeg havde forventet andet, da begge arter er ret fredelige, men det er dejligt at blive bekræftet i, hvad jeg havde forventet. :)

Kekeserne er så flotte og så hyggelige; de går ofte og gumler sand, især under fodring, så søger de rundt mellem stenene, mens de i samlet flok glider hen over sandet. Det ser ret flot ud. :) Desuden er de også ved at få farve, og er vokset lidt til siden jeg fik dem. :)

Det eneste jeg er lidt bange for, er om jeg kun har hunner af rotundierne... Det håber jeg ikke. Grunden til min mistanke er, at før jeg blev ramt af sygdom, der viste hannerne sig jævnligt overfor hinanden, hvilket de ikke gør nu. Jeg håber lidt, at det med tiden vil vise sig, at nogle af de nye rotundier er hanner. Men nu må vi se. :)

Godt nytår til jer allesammen!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #133
Bruger Multi - 21/01-2013 15:18 21/01-2013 15:18
Indlægget er rettet 02/02-2013 12:59 02/02-2013 12:59 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #134
Bruger Multi - 02/02-2013 12:59 02/02-2013 12:59
Jeg har virkelig brug for hjælp!

Jeg er blevet ramt af sygdom igen og mine fisk dør for mig. Jeg ved ikke hvad det er for noget, og søger derfor hjælp herinde.

Det drejer sig om mine Xenotilapia bathyphilus og mine Microdontochromis rotundiventralis. Det virker som om rotundierne er værst ramt.
Fiskene går i mit 360 l. Der er pt 20-25 fisk i, og kun de to førnævnte arter går deri. Jeg skifter ca 1/3 vand en gang om ugen. Jeg fodrer i passende mængder en gang om dagen og har en stor Aqua Nova spandpumpe sluttet til, så det burde heller ikke være pumpens kapacitet der er for lille. Cirkulation foregår med en Tunze nanostream 6055, og vandet er godt iltet.
Nitrit ligger på 0,025 mg/L (ppm) og der er en ph på ca 8-8,5. Kan det være ph'en der er lidt for høj?
Temperaturen ligger på ca 27 grader.

Fiskenes symptomer er som følger:
De har meget lidt afføring, synes jeg, og sker det endelig, er det gennemsigtigt og tyndt som en tråd.
Den syge fisk starter med at ligge på bunden, hvorefter den eftter noget tid begynder at gispe mere og mere, og får mørke pletter (det får de når de er stressede). De er fuldkommen ligeglade med omverden; forleden havde jeg en fisk der fik gnavet et stort sår i haleroden, da den ikke gjorde noget. Derudover tager de syge fisk ikke føde til sig.
De har hverken sår, svamp, strittende skæl eller sprossede finner.

Jeg har noget Metronidazol, som jeg tror at jeg vil begynde behandling med. Rotundierne skulle åbenbart være lidt følsomme over for flaggelater, så jeg tænker, at jeg i hvert fald vil prøve at behandle mod det...

Nogle af fiskene (de ikke-syge) har en tendens til at gemme sig mere end før. Kan sygdommen og dødsfaldene udspringe af stress?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #135
Bruger Multi - 02/02-2013 13:02 02/02-2013 13:02
Efter at have læst denne artikel: Eksternt link http://www.malawicarsten.dk/test/default.asp?iID=HGJFGD , er jeg ved at være overbevist om, at et er bugvattersot jeg har med at gøre.

Hvordan skal behandlingsforløbet foregå? Hvor meget medicin skal jeg bruge og sådan?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #136
santos2 (Slettet) - 02/02-2013 13:15 02/02-2013 13:15
Det er da super ærgerligt m den sygdom!
Jeg synes at temp virker lidt højt. Det kan forklare noget af det gisperi. Mine går på 24-25 grader.
Den bedste måde at få behandlet m metronidazol er at få det i dem, hvis de stadig spiser. Læg noget foder i et lille glas, hæld medicinen i og kom en smule vand i og lad det trække ind i fodret. Bland det og giv dem det.
Prøv den behandling 3 dage.
Jeg tror nu meget at vi behandler vore fisk for meget og uden at vide helt præcis hvad de fejler og om behandlingen virker eller ej.
Held m det. Ellers ring eller skriv, hvis jeg kan hjælpe :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #137
Bruger Multi - 21/06-2013 12:36 21/06-2013 12:36
Indlægget er rettet 21/06-2013 12:38 21/06-2013 12:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Faldt lige over denne tråd igen. Lang tid siden jeg har opdateret! Så en lille opdatering vil jeg da lige give jer nu. ;-)

Efter lidt efterdønninger af sygdommen har akvariet nu kørt i et godt stykke tid uden dødsfald. :-) Antallet af fisk er skrumpet lidt efter sygdommen (den var godt nok aggressiv!), men dem der er tilbage nu stortrives, lader det til. Jeg måtte desuden også lige igennem endnu et par perioder med alger, men nu lader det til akvariet kører velfungerende igen. :-)

Mine bathyphilus er begyndt rigtigt at farve ud; en af hannerne er på vej til at blive rigtig flot. Han er ret selvhævdende og kan godt være lidt hård ved sine artsfæller af og til, så er lidt spændt på hvordan det kommer til at gå i længden.
Til gengæld er han begyndt at fatte interesse for hunnerne, så har prøvet at skrue ned for strømmen for at se om det kan få noget yngel frem (har lagt mærke til at han prøver at få hunnerne i leg under hvert vandskift når pumpen og Tunzen er slukket). :-)

Mine fine rotundier lader til at nyde livet, og går rigtig og hygger sig. Jeg har desværre ingen skuffer set hos dem siden jeg fik mine bathyphiluser, og tænker på om det måske kan hænge sammen...?

Men alt i alt går det fint. Så det var en lille sommeropdatering. :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #138
Bruger Scorpion - 21/06-2013 17:30 21/06-2013 17:30
Hej Caroline

Dejligt at læse, at du har fået styr på dine fine sild, og dine knapt så fine alger. :)
Jeg har ikke haft Rotundier, og kender ikke noget til dem, så deres stressniveau kender jeg af gode grunde ikke til, så om Bathyerne kan være skyld i, at der ikke er skuffer, vil jeg ikke forsøge at gøre mig klog på.
Min erfaring med Bathyerne er, at de er fredelige, men hannerne vil bare formere sig i vildskab, når de er kønsmodne. ;)
De bliver superflotte, men de er dælme svære at tage gode billeder af, farverne skvatter simpelthen af billedet, selvom de bare er i hopla, når der skydes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #139
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 12/05-2014 19:51 12/05-2014 19:51
Hvordan går det med dine Microdontochromis Caroline?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #140
Bruger Multi - 12/05-2014 20:38 12/05-2014 20:38
Det går desværre ikke så godt :( Mine fisk blev desværre ved med at få tilbagefald af bugvattersoten, og den endte desværre med at tage dem alle, inkl bathyphilus'erne, så har nu faktisk kun en enkelt bathyphilus tilbage. Alle mine Microdontochromiser er desværre døde, og da jeg nu er på efterskole, har jeg ingen chance haft for at prøve at starte en ny gruppe fisk op igen.

Akvariet er faktisk også lukket ned, og bliver først sat op igen i august. Til den tid ser jeg så om jeg skal have Microdontochromiserne igen, eller om jeg lige prøver med nogle andre fisk et stykke tid. Det gik jo fint med Microerne i starten, men synes bare godt nok ikke at jeg så kunne slippe af med det bugvattersot dér, da de først havde fået det.

Skal jeg have Microerne igen, skal jeg så helt sikkert holde dem i artsakvarie. De blev virkelig stressede af at blive holdt med andre arter, hvilket jeg tror var en del af grunden til, at de blev ved med at være syge.

Så, ja. Desværre ikke en særlig glad opdatering. :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #141
Superbruger Michael A (Inaktiv) - 12/05-2014 21:57 12/05-2014 21:57
Øv - det er jeg ked af at høre, sådan går det desværre nogle gange - det prøver vi alle.
Du har sikkert ret i at det er stress der ligger bag, uden at jeg kender arten ret godt kunne jeg udfra mit kendskab til div. andre (sarte) Tanganyika godt forestille mig at at de er lette at stresse og at det er svært "at læse" symptomerne på stress på dem.
Med nogle arter skal man bruge rigtig meget tid foran tanken for at opdage eventuelle problemer.
Så det er garenteret fornuftigt at prøve med rent arts akvarie igen.

Annoncører
Annoncører