Nyt akvarie, nu med alger:)

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1696

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger fiskefjaesen - 27/11-2011 20:39 27/11-2011 20:39
Har givet op.
Startede op sidste efterår med et 128 liters akvarie. Masser af planter, Gødning der blev passet og flydende co2 dagligt fra flaske.
Algesnask ret hurtigt overalt! Solgte akvariet i løbet af foråret.

Har så haft et lille akvarie kørende sommeren over.
Men det var ikke i orden og for lidt plads selvom der kun var et par rejer og platy i, samt stadig masser af alger bla. en helt tilsnasket rod.
Så mig ud og investere i et nyt brugt akvarie næsten kvadratisk, 40*40*40cm, for en måned tid siden.

Igen var drømmen lidt et dejligt beplantet akvarium. Men efter mange overvejelser, og så en hurtig beslutning til sidst og vupti, blev det første der kom i det nye, algefrie og helt igennem jomfruelige akvarie, den helt igennem tilsnaskede grønne grønne rod.

Så min plan er denne gang at bruge algerne som vigtigste dekorations element. Alle alger er velkomne, bortset fra de blågrønne, men dem har jeg heldigvis heller ikke mødt endnu.

I hvert fald er målet masser af dejlige frodige alger, og indtil videre stortrives de, har allerede studset den mest kraftigvoksende trådalge plamage jeg har, jeg har nemlig flere slags trådalgearter, helt særlig heldigt :)

De første planter har dog også indfundet sig, en enkelt Crinum eller hvad de nu hedder, som har somret over i det lille akvarie, 2 stængler hornblad og lidt muslinge blomster. Derudover er der også javamos på hele min algerod, som titter frem hist og her.

Af fisk er der røget 5 panda pansermalle fætre i og min sidste platy, som allerede har barslet. Bliver vist kun til 2 overlevende unger i første kuld, men bedre held næste gang.

Ville også gerne have lidt skybjergs fisk i, men nej, blir der vist ikke plads til, platy mor skal have lov nu, til at fylde akvariet med hvad hun nu kan smutte ud.

Derudover 10 RCS. Troede kun jeg havde maks 5 rejer, da jeg aldrig så dem her i sommer eller yngel for den sags skyld. Men de var der, og de var blevet til flere. De er glade i det nye hjem, så nu er de fremme hele tiden.

Sidst men ikke mindst 2 lilla mysterier, som knalder hele tiden, håber på at hun sneglen snart lægger nogle æg, så jeg også kan få opformeret lidt af dem.

Og her skulle gerne komme lidt billeder:

Det er endnu ret nyopstartet, så jeg er ikke færdig med at finde elementer til opbygning og skjul af teknik osv. Men er indtil videre ovenud tilfreds med min meget snedige beslutning :) Synes selv det er ret snedigt i hvert fald, hvordan jeg har out-smartet algerne, ved frivilligt at invitere indenfor, så kan algerne i hvert fald ikke give ærgelser ved at indfinde sig, og skulle det modsatte ske, at algerne pludselig forsvinder, så må jeg jo prøve med nogle flere af de dersens attråværdige planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger fiskefjaesen - 27/11-2011 20:43 27/11-2011 20:43
Hmm, et af reje billederne skulle have været dette billede: og et ekstra

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger fiskefjaesen - 23/01-2012 11:12 23/01-2012 11:12
Hmm, algerne vokser lystigt, næsten for godt. Så har valgt at bytte mine pansermaller ud med noget der gør lidt nytte; En gul ancistrus og 5 amano rejer.

Mine RCS yngler flittigt og 10 er blevet til mindst 30 på 2 mdr...

Min platty, har fået et nyt kuld. desværre er den ene store unge fra første kuld blevet suget ind i et hul i pumpen, og den anden forsvundet samme dag. hul i pumpe er nu lappet, så håber på bedre held denne gang der er 5- 6 nye.

Mine 2 lilla mysterie snegle er begge afgået ved døden. Nok desværre pga overfodring. De nåede dog at lave et kuld unger inden, så har mellem 20 og 30 unger nu i forskellige størrelser, alle lilla. Er helt stoppet med direkte fodring af disse, så de ikke igen blir overfodret til døde.

Alt i alt går det stadig forrygende godt.

Sidste billede er ca en måned gammelt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kenneth1928 (Inaktiv) - 23/01-2012 14:14 23/01-2012 14:14
Det ser da super godt ud. Personligt har jeg også ladet mine alger gro. Det er pænt og holder man bare glasset frit, så ser det også spændende om ordentligt ud. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fiskefjaesen - 03/02-2012 17:10 03/02-2012 17:10
Indlægget er rettet 03/02-2012 17:10 03/02-2012 17:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tjoo, alger er meget godt. Men kan ikke lade være med at indføre planter... Det må gå som det kan bedst. Synes trods alt at trådalgerne står i stampe nu, de vokser ikke voldsomt mere, og mit mos kan faktisk følge med, så håber måske lidt på at planterne vinder.
Grunden til at algerne er ved at have det svært, tror jeg skyldes mine RCS. Har nu talt 50 på en gang. De formerer sig godt.

Amanoerne synes jeg ikke virker så godt, og jeg ser dem sjældent. Men måske de er dygtige om natten.

De yngste platy unger. Denne gang blir der vist 4, og så er jeg oppe på 6 i alt, går støt og roligt fremad.

I går vågede jeg mig en tur til Lystrup og købte planter og en rod med levermos på. Må lige have taget et par billeder af sidste nye indretning :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger fiskefjaesen - 03/02-2012 18:05 03/02-2012 18:05
Her var lige lidt splinternye...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger fiskefjaesen - 03/02-2012 18:15 03/02-2012 18:15
Og så lige mit, tror det er på ca 25 liter, med lidt rejer og 3 reddede guldfiske unger hjemme fra forældrene.

Hapsede guldfiskene op af en træbalje lige her inden det begyndte at fryse helt til. Det var vist heldigt... En havde bugvattersot, og blodudtrædninger viste det sig da jeg kom hjem med dem, men den fik en chance. Efter 5 dage begyndte skællene at lægge sig ind til kroppen igen og efter 7 dage var den helt frisko... En anden så ud til at heve lidt svamp, men de er alle kommet sig af sig selv, på en dejlig diæt af hvide myggelarver...

Annoncører
Annoncører