2000l balje Hvilket filter?

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Teknik og udstyr
Visninger : 1766

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jeppe - 08/11-2007 12:41 08/11-2007 12:41
Ja, jeg er stadig igang med forberedelserne til mit kære akvarie, 2 meter langt, 1 meter bredt, 1 meter højt.
da jeg købte det, var der en baggrund i, men da det er sådan nogle specielle mål, har den tidligere ejer høbt to af de samme baggrunde og limet oven på hinanden.
Det er næsten ikke at se, men jeg synes ikke det ser så naturligt ud.

Mit spørgsmål er så. bør jeg pille den ud og lave flere små filtre bag nogle moduler, eller kan er et par spandpumper bedre, eller er en kombination af de to forslag det bedste. Eller bør jeg bare lade den sidde. Tænker også lidt på min strømregning. B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/11-2007 13:04 08/11-2007 13:04
Til sådan en swimmingpool må en sump da være nr. 1. Så kan du dimensionere pumpen efter næringsstofbelatsningen i akvariet og supplere med powerheads efter behov. Største problem som jeg lige ser det er etableringen af overløbet.
Hvad skal du holde i sådan en mega-tank?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jeppe - 08/11-2007 13:29 08/11-2007 13:29
Ja sump er også en god idé. Den har jeg også tænkt på, men kom lidt fra det igen, da jeg ikke lige ved hvor jeg skal sætte min sump. Ved siden af, eller bagved, ville være ideelt, men det fylder godt. Og hvis jeg sætter den nedenunder skal der noget af et powerhead til at pumpe vandet op igen, samt at jeg er lidt bange for at sumpen oversvømmer hvis pumpen svigter. hehe.
Har lavet diverse tegninger af hvordan jeg kunne lave sumpen/overløb, men er stadig lidt usikker. er lidt bange for vandmængden, hvis noget går galt. :(

Siden det er så højt, har jeg udelukket sydamerika, da planterne kræver et godt lys, samt at det er svært at finde nogle grande rødder, så det bliver nok tanga eller mawi. Hælder nok mest til tanga indtil videre, men det kan nå at ændre sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Leif (Inaktiv) - 08/11-2007 14:08 08/11-2007 14:08
Tanga lyder godt :)
En af fordelene ved sump er netop, at der ikke kan ske oversvømmelse - sætter pumpen ud, løber der heller ikke mere vand gennem overløbet ned i sumpen. Men det er klart, det kræver sin plads.
Jeg har lavet et omvendt princip med et rislefilter placeret oven over akvariet. En spandpumpe forsyner rislefilteret med vand, som løber ned gennem biobolde og tilbage i akvariet. Det fylder til gengæld oven over akvariet, og nogen vil mene, det ikke er særligt dekorativt. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jeppe - 08/11-2007 14:21 08/11-2007 14:21
hehe ja det er jo lige det. Jeg bor på en gammel bondegård, og det er snart lige før jeg skal bøje hovedet nogle steder, så du kan godt regne ud at det må blive et andet sted en ovenover baljen. ;) men elleres en god idé.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TorbenS (Inaktiv) - 08/11-2007 14:46 08/11-2007 14:46
Hvad med et rislefilter på loftet?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 08/11-2007 15:47 08/11-2007 15:47
TorbenS skrev :
Hvad med et rislefilter på loftet?

ikke helt nogen dårlig idé. mit forslag (som er billigt) er, at du køber et havedamsfilter i Harald Nybog og placerer det på en hylde over eller ved siden af akvariet. En sump er fedt nok, men der skal så helst et hul i akvariet.

VH

Kasper

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Esben (Inaktiv) - 09/11-2007 07:13 09/11-2007 07:13
Jeg havde helt klart beholdt baggrunden og lavet filter omme bagved den. Har du et billede af akvariet med baggrund i?

mvh
Esben

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger jeppe - 09/11-2007 07:45 09/11-2007 07:45
Ja jeg skal nok lige gå ud og tage et billede af den i løbet af i dag. Synes bare det minder om en stor lodret mur.

Annoncører
Annoncører