Jeg tror mine Kejser tetraer har dræbt mine guppyer

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 2166

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 00:45 08/12-2011 00:45
Hej!
Jeg er ny her,men håber at nogen kan hjælpe mig.Jeg købte for ca 1½ måned siden 3 slørhale guppyer,og de var 2 hunner og 1 han.Jeg havde iforvejen en han,men
da jeg ikke havde andre end 1 slørhale guppyhan,syntes jeg det var synd at han skulle være alene.Jeg har også en plettet leopard sugemalle og 2 Kejser Tetra i samme akvarie,som er på 60 liter.Da jeg havde købt de 3 guppyer,var de to Kejser Tetra meget aktive..(plejer de aldrig at være).Jeg har en han og en hun,men de har aldrig ynglet.Men så for ca 1 uge siden,opdagede jeg at jeg kun havde 1 sløhale guppy-hun i akvairet.De andre 3 er pist væk.Jeg ved at sugemallen ikke har gjort dem noget,da jeg før har haft over 100 slørhaleguppyer sammen med den,uden der er opstået kamp eller ligende.Kan det tænkes at det er Kejser Tetra'erne der har dræbt de 3 guppyer??...Jeg er forvirret og ved ikke om de to Tetraer kan enes med guppyer.Jeg har haft Tetraerne i ca ½ år nu.
Håber at nogen kan give mig en forklaring eller give mig et råd.

På forhånd tak.
Hilsen fra sugefisken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 08/12-2011 00:51 08/12-2011 00:51
Mange tetraer kan godt være aggressive, specielt overfor fisk der virker svage. Og kulturformerne af guppyer virker svage overfor andre fisk fordi de ikke svømmer så godt.

Din sugemalle burde du gi' et større akvarium da 60 liter er alt for lille til den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 01:01 08/12-2011 01:01
Svar til Carsten From.

Tak for dit svar.Jeg kan fortælle dig at min sugemalle er kun 11 cm. stor,og den trives fint i det akvarie jeg har.Det har den gjort i ca 5år nu.
Mht tetraerne,så havde jeg en fornemmelse af,at de var "de skyldige"...synes du at jeg skal aflive dem,da jeg ellers ikke kan sætte nye fisk ned til dem,da de nok også dræber de nyankomne?

Hilsen fra sugefisken

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 08/12-2011 01:11 08/12-2011 01:11
Leopard sugemallen kan blive lige så lang som dit akvarium, så allerede nu er den sat meget tilbage i væksten.

Hvis du skal sætte andre fisk ned sammen med kejsertetraerne, så vælg nogen som passer i temperament. Sort fantomtetra er en rigtig god fisk f.eks.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 01:20 08/12-2011 01:20
Tak for dit gode råd,Carsten From...De tetare jeg har er brune med en sort midterstribe.I mit akvarie har jeg som skrevet før,1 sugemalle,2 tetaer,1 slørhale guppyhun og ikke andre...det er ikke ret mange fisk i et så "stort" akvarie på 60 L..Har heller ikke ret høje planter,eller vækst,da de planter der er i er langsom voksene.men som skrevet ..1000 tak fordi du svarede mig. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 08/12-2011 01:26 08/12-2011 01:26
Indlægget er rettet 08/12-2011 01:46 08/12-2011 01:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er ikke i tvivl om at carsten har fuldstændig ret, både i at tetra jo netop er kendt for at være nogle arrrige sataner overfor resten af akvariets beboere, og ikke mindst i at dit akvarium er alt for lille til din malle. Det bevidner dens størrelse kontra alder også. Den er vist helt gal. Hvis ellers du vil dine fisk det godt vil jeg på det kraftigste anbefale dig enten at finde et nyt hjem til mallen, eller at købe et væsentligt større akvarium.

Mht tetra vs guppy: Jeg vil faktisk tro at de godt kunne gå sammen (kejserne er trods alt (generelt) langt fra de mest hysteriske tetra), men det vil kræve noget mere plads end der er i et 60L's. Sagen er jo, at du også mht dine kejsertetra har for lidt plads ift hvad deres behov er. Se evt her: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10927 Min. 100L anbefales til den fisk. Nu skriver du jo godt nok at du kun har to af dem, men det ændrer ikke på hvad man kunne kalde det antal liter en fisk mentalt fylder. Altså den plads den har brug for hvis den skal trives. Overholdes det ikke, kan du snildt opleve aggression fra fiskene.

Vi har her på siden en sektion der kaldes artsbeskrivelser. Den er ikke komplet og ikke ufejlbarlig, men det er et sted at starte. Når du overvejer hvilke fisk du vil holde, så gør dig selv og ikke mindst fiskene den tjeneste der er lige at sørge for at læse om deres behov inden du køber dem. Det får både du og dine fisk stor glæde af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 01:59 08/12-2011 01:59
Tak for dit råd,JohnnyNr5

Jeg forstår altså ikke,at min sugemalle skulle være i et dårligt akvarie.Jeg har haft den fra den var ca 1½ cm stor,og nu er den ca 11 cm lang.Forretningen jeg købte den i,sagde at det var en dværg leopardplettet sugemalle og at den ville ikke blive størrer end 12 cm max.Jeg fortalte nemlig at jeg havde et akvarie på 60liter og forhandleren lovede at den ikke ville blive størrer.Det er den heller ikke blevet.
Men hvad er det så,jeg har gjort forkert,hvis mallen trives og ikke har lidt overlast på nogen måde?..Den får både malle piller og grøntfodder ?...Akvariet er rent og der er ingen bundslam eller alger i,der kan forpeste fiskene.
Jeg renser eller tjekker min indvendige pumpes filter,for evnt snavs hver anden lørdag..Det er næsten aldrig nødvendigt at skylde det,for der er som regl ikke noget i.
Jeg har haft dette akvarie i lige så langt tid som jeg har haft sugemallen...altså i snart 6år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 08/12-2011 02:29 08/12-2011 02:29
Nu skrev du ikke noget om "dværg" indtil nu, så både Carsten og jeg gik ud fra at det er mallen der bredt er kendt som plettet leopard (rettere; leopardmalle) du talte om. Den bli'r altså stor. En dværgudgave aner jeg ikke hvad er for en, og kan heller ikke finde noget ved at søge på det du kalder den. Altså ved jeg ikke hvad jeg skal sige til arten specifikt. I mine øjne er en 11-12cm fisk dog stadig for stor til 60L, men ikke noget i nærheden af så slemt som først antaget. Skal en af brugerne herinde kunne sige noget mere præcist om din malle, må du smide et par billeder op af den, hvis ikke du kender det latinske navn på den.

Det lyder der ud over til at du går op i at passe dit akvarie, og det gør jo altid en fiskeelsker glad :) Hvor ofte skifter du vand, og hvor meget skifter du?

Videre ang. guppyerne: Ud over tetraerne, som altså stadig går i et for lille akvarie ift hvad anbefales, kan du ha' været uheldig med guppyerne du købte. Her i mit nabolag havde vi for nogle måneder siden en uheldig sending guppyer. Samtlige forhandlere jeg kender til sloges med dem. Der døde dælene mange. Hvis ikke det er tetraerne der har dræbt guppyerne, kan det være sygdom eller en "defekt" sending du har fået fat i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 02:31 08/12-2011 02:31
Jeg må nok lige fortælle,at efter min mand købte disse to kejser tetraer for ca 1½ måned siden,har der været problemer med at fiskene "forsvinder på mystiskvis"..Jeg har også haft solskins plattyer,sort molly og neonfisk inden for samme periode,men alle er væk.Det var derfor jeg rådførte mig hos jer,da der ellers ikke har være noget i den retning før,jeg fik de 2 tetra'er...jeg har overvejet at forærrer dem væk til nogen hvis der sker flere "uheld" derefter.

Undskyld hvis jeg er til besvær,men takker for jeres info.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 08/12-2011 02:48 08/12-2011 02:48
Du er ikke til besvær. Dels er foraet beregnet til at folk kan søge råd/vejledning, dels er du langt fra en af de kedelige højtråbende typer som jeg personligt hurtigt ser rødt overfor.

Du har ikke fundet nogle af de forsvundne fisk vel? Hvis balladen startede da tetraerne kom ind i billedet, er der strengt taget tre muligheder: De havde sygdom med sig (så skulle du gerne bemærke sygdomstegn inden fiskene forsvinder), du fik overbefolket akvariet og vandværdierne gik i koks og forgifter dine fisk (så skulle du gerne se fisk stå i overfladen og gispe efter luft), eller den allerede nævnte der går på at tetraerne er årsagen til al balladen.

Nu du intet skriver om nogle af de ovenfor nævnte tydelige tegn, må konklusionen jo være at det er mest sandsynligt at det er tetraerne der har angrebet dine fisk. Prøv at finde dem et andet hjem og se om ikke problemet er løst. For en sikkerheds skyld ville jeg dog stadig holde lidt øje med om der er noget usædvanligt at bemærke hos de resterende fisk. Just in case du ved..

Lad os se om der dukker nogle guldkorn op når folk er stået op igen. Vi er kun to der har budt ind, og der kan jo risikere at sidde en/flere derude med et andet interessant bud på problemstillingen. Det er netop styrken i mangfoldigheden her på sitet.

Held og lykke med det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 03:04 08/12-2011 03:04
1000 tak,JohnnyNr5..Det var pænt af dig...Du spurgte mig om hvornår jeg skifter vand på akvariet,det plejer jeg at gøre,hvis eller når jeg ser om der er urenheder i..og som regl max 5liter af gangen...skal jo passe på vandmiljøet der nede...Jeg kan oplyse dig om,at jeg har en vandtempertur på mellen 23-25 grader lunken vand..Har jeg fået anbefalet da jeg fik akvariet,så det er det så hele tiden på,aldrig varmere eller kolder. Tjekker altid vandteemperturen efter,før jeg hælder det i selve akvariet.Har engang været uheldigt at vandet var for koldt..det slog en pansermalle ihjel..det gør man kun én gang.Så jeg lærte af min fejl. *rødmer* ...ggg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Stinchen (Inaktiv) - 08/12-2011 09:41 08/12-2011 09:41
Har du forøvrigt set hvor store kejsertetra bliver?? Jeg havde dem i et 200 liters og det syntes jeg blev for småt. Synes klart du skal skille dig af med dem og få nogle mindre fisk.

Mvh Stinchen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 08/12-2011 10:01 08/12-2011 10:01
Jeg forsøgte at få lov til at oprette nedenstående svar i nat, men AS synes lige at det var på tide at gå ned igen igen.

No worries Sugefisk, vi er her jo alle af samme årsag; kærlighed til hobbyen.

Panserbassen: Jowjow, fejl og kvajerter er en effektiv læremester. Det kender vi vist alle til :P

Vandskift: Det er egentlig forbløffende at du er sluppet godt fra at skifte vand efter den metode. Den er nemlig ikke videre heldig. Forklaring: Årsagen til at skifte vand er at nedbringe mængden af skadelige affaldsstoffer i vandet. De baktusser der sidder i filter og bundlag kan nemlig langt fra holde vandet rent nok. Ved vandskift fjerner man dels en del af de ophobede affaldsstoffer, dels fortynder man det der er tilbage i akvariet, ved at tilføre nyt vand.

Anbefalingen går på at man skifter 25-33% af akvariets indhold af vand pr uge, og med små akvarier og mange fisk anbefales endda ofte at der skiftes to gange ugentligt.

Hvorfor man ikke skifter efter hvad man kan se: Når først du kan se affaldsstofferne, ved at vandet bli'r brunligt, er niveauerne af giftige stoffer allerede rigtig høje. Synet er en skidt målestok for den slags desværre. Med mindre du vil ud i at købe dig fattig i testkits og skifte vand efter hvad du kan måle dig frem til, vil jeg anbefale dig at holde dig til det ugentlige vandskift. Især når du kun har 60L (og det er et max mål der ikke medregner at bundlag dekoration osv også optager plads), skal der ikke så meget til før vandværdierne går fløjten (ikke så meget vand at fortynde affaldsstofferne op i = hurtigere "ups").

Brug ovenstående som inspiration til bedre akvariepleje fremover, og ikke som kritik af dig. Det lader til at du mangler noget af den basale viden om akvariehold, men omvendt virker du meget samvittighedsfuld. Der er med andre ord håb for dig endnu :) Prøv at kigge nærmere på den sektion af siden der hedder artikler (underpunkt til menupunktet "Beskrivelser" i menulinjen foroven). Der vil du kunne finde interessant læsning til flere dage ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 10:01 08/12-2011 10:01
Hej,Stinchen!
Tak for dit råd...Ja,helt klart,og det har jeg også tænkt på,efter af jeg har fået nogle svar på mine spørgsmål.Jeg vil give dem til en af mine venner,for jeg ønsker kun fredelige akvariefisk,ikke problem-fisk.Har ikke haft de problemer før tetraerne kom.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 10:15 08/12-2011 10:15
Hejsa,JohnnyNr5...og endnu engang tak for alle dine gode råd til mig. :)
Ja,det kan godt være at jeg har været heldig med vandskiftet,men da jeg fik dette akvarie,var jeg jo total nybegynder,og fik der at vide,at jeg ikke skulle skifte vand på det for tit,da det ville ødelægge vandmiljøet.Derfor tjekker jeg pumpefiltret ret tit..ja,mange gange,men renser det hver anden lørdag eller hvis der er urenheder i...Det sker jo,hvis min mand fodre fiskene..han har det med at overfodre og det duer jo ikke,vel?

Jeg vil forsøge at tage et foto af min sugemalle,men hvordan sætter jeg billed ind på siden??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 10:20 08/12-2011 10:20
...Og mht hvad min sugemalle hedder eller ser ud,så har jeg kigget på billederne herinde,men der er ingen af dem der ligner min sugemalle,kun Leopard sugemallen har de samme farver og pletter..bare meget mindre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 08/12-2011 13:50 08/12-2011 13:50
Når du skriver et indlæg, er der en række ikoner og smileys.

Nr. 4 fra venstre trykker du på.
Så kommer der en knap under skrive feltet, du trykker gennemse og vælger dit billede.
Trykker upload :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger JohnnyNr5 (Inaktiv) - 08/12-2011 13:51 08/12-2011 13:51
Hvordan du lægger et billede op: Lige før den lange række af smileys over kommentarboksen, kan du se to ikoner. Det ene er til links til at lægge en youtubevideo på siden (ligner en filmstrimmel), og den anden -en firkant med et næsten umuligt "+" nederst til højre- er til upload af billeder. Klik ikonet, og kig under selve kommentarboksen. Der vil du se et "vælg fil" felt, hvor du blot klikker dig rundt på din pc til der hvor billedet ligger. Derefter trykker du bare "upload billede". Om der er begrænsninger på hvor sort billedet må være, ved jeg faktisk ikke. Det opdager du jo nok hvis det er :P

Vandskift: den væsentlige del af kemien i et akvarium, sidder i filtermaterialerne, bundlaget, og så er eventuelle planter også en del af det fordi de forbruger nogle af affaldsstofferne. Vandet i sig selv gør det ikke. Vandets kemi er mere et resultat af hvor godt bakterierne formår at rense affaldsstofferne ud. Vandskift er direkte medvirkende til at holde en god balance, ikke omvendt. Du er blevet misinformeret.

Nu vi er i gang, kan du lige så godt få opskriften på hvordan man bedst renser filtret. Det har nemlig også stor indflydelse på kemien. Den korrekte måde er at skylle filterelementerne forsigtigt i vand fra akvariet, og aldrig bruge enten koldt eller varmt vand fra hanen. Årsag: Filtret har to funktioner. Den mekaniske er den simple af dem. Det handler om at urenheder og fx småblade suges ind og ikke ligger i akvariet og ser grimt ud. Den biologiske, og det er her det vigtige for fiskenes trivsel kommer i spil: Når akvariet kører dannes der baktusser i filtret, og det er disse der renser vandet ved at guffe affaldsstofferne. Gi'r du filterelementerne en hård skylle med enten koldt eller varmt vand, skyller du en meget stor mængde af disse gavnlige baktusser væk/slår dem ihjel. Forsigtig rensning i akvarievand gør at langt flere baktusser overlever, og filtret beholder sin biologiske rensningsevne.

Manden må du se om du ikke kan opdrage til ikke at overfodre :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 08/12-2011 14:39 08/12-2011 14:39
Takker både JohnnyNr5 & SogneprQsten for en rigtig god forklaring på billede indlæg...Super!..Dejligt at der er nogen der vil hjælpe lille mig!..smiler :) ..Er skisme en "Torsk" til det her,trods jeg har haft akvariefisk i næste 6år,så er jeg ikke så god til det alligevel..smiler.

Annoncører
Annoncører