Trådalger

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 2119

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Multi - 18/03-2012 08:06 18/03-2012 08:06
Indlægget er rettet 18/03-2012 08:08 18/03-2012 08:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har lige startet mit 360 l akvarie op her for 3 måneder tids siden, og lidt efter lidt kom der nogle brunalger - fint nok, det er jo ret normalt i et nyopstartet akvarie.
Men efter noget tid blev brunalgerne afløst - af trådalger.
Pt er der kun en enkelt platy og 6 unger fra den i akvariet. Har haft lidt sygdom der tog de to andre platyer, men det er væk nu.
Det er bare blevet værre og værre her de sidste dage, og nu regerer trådalgerne hele akvariet - ikke noget kønt syn!
De kom nogenlunde samtidig med at jeg putttede nogle hammerslåede ned i akvariet, og de startede også med at vokse ud ved og på dem. Kan det være dem der er årsgaen, hvis de f.eks. står og "lækker" næringsstoffer?

Så bekæmpelsen...
Har læst at amanorejer skulle tage trådalger, er det rigtigt?
Har også læst at JBL Nitrat ex i kombination med f.eks. amanorejer skulle kunne tage det.
Høje temperaturer skulle de ikke kunne lide.
De kan rigtg godt lide meget lys, så jeg tænker, at hvis man nu dæmper lyset, eller mørklægger akvariet i nogle dage, ville det måske tage det?

Er der nogle der kan be- eller afkræfte noget af det?

Forresten så er det et Tanganyika akvarie, jeg skifter 25-30% vand en gang om ugen, fodrer en smule hver anden dag og der er ingen tilførsel af hverken Co2 eller gødning.

På forhånd tusind tak, trænger virkelig til hjælp. Første gang jeg har døjet med lige netop denne alge, nemlig. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger UA82 (Inaktiv) - 18/03-2012 12:38 18/03-2012 12:38
Jeg har tre argus til at æde alger i mit 530L. Havde samme problem som dig og så købte jeg to små argus på størrelse med femkroner. De ryddede hele akvarie for alger på halvanden uge. Nu er de nærmere på størrelse med bunden på et lokumsbræt :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Multi - 18/03-2012 13:43 18/03-2012 13:43
Hej :)
Tak for forslaget, men jeg tror de bliver for store til mit akvarie. Inde på artsbeskrivelsen står der i hvert fald 500 l som mindste akvarie str, og så ved jeg heller ikke hvor godt de ville gå i spænd med mine Tangnayika cichlider. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger langebæk - 19/03-2012 15:38 19/03-2012 15:38
Indlægget er rettet 19/03-2012 15:40 19/03-2012 15:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg mener de hedder plettede algeæder de ligener lidt seamiakse algeæder det tager trådalger i stor stil, har lige købt 4 til min fars 325 liters balje og der er allerede effekt efter kun en uge

ups så ikke det var en tanga balje, er troffer ikke grønt spiser??

Annoncører
Annoncører