Stadig Nitrit, hvad gør jeg ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1934

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger USH (Inaktiv) - 17/04-2012 21:26 17/04-2012 21:26
Hjælp..... :(
Har et 100 L, rimeligt nystartet, men et filter der har kørt i noget tid, bund og planter OK Nitrit målt i går og OK altså <0,3 i dag ca 20 små fisk i og så pludselig går de og "sutter" i overfladen.
Måler Nitrit og opdager at nu er den pludselig oppe i det orange feldt og ikke i det gule område mere.

Hvad gør jeg nu og her ?
Det skal lige nævnes at jeg har skiftet 1/3 af vandet og målt Nitrit igen, men med samme resultat.
Er så langt ude at jeg også har målt direkte på hanevandet, og det er helt OK, så......?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger 190 (Inaktiv) - 17/04-2012 21:47 17/04-2012 21:47
skift 50% vand igen , fuld skrald på luftpumpen og ingen foder før imorgen aften
det ville jeg gører
mvh 190

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger USH (Inaktiv) - 17/04-2012 21:51 17/04-2012 21:51
Tak
Jeg smutter ind og skifter vand med det samme :(
Men nu har jeg gået og ventet på at vandet skulle stå og "modne" nok til at jeg kunne putte fisk i, og så skal jeg skifte det halve alligevel... Det virker ikke logisk for en nybegynder som mig :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 17/04-2012 22:16 17/04-2012 22:16

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger vernerder (Inaktiv) - 17/04-2012 22:27 17/04-2012 22:27
Skift vand! I vildskab :-) . Lige indtil nitrit niveauet er stabiliseret. Sørg for ikke at overfodre. Og skift vand. Husk at skifte vand. Fik jeg nævnt at du skal skifte vand?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USH (Inaktiv) - 17/04-2012 22:43 17/04-2012 22:43
Så er der skiftet 50 L vand igen (tidligere på dagen skiftede jeg 1/3)
Men det kan da være jeg skal skifte lidt mere :)
Tror faktisk jeg vil prøve at vente til i morgen tidlig (har været på farten siden kl. 05.00, så en gang vandskifte mere med en 5L spand orker jeg ikke lige nu)
Tager en Nitrit måling til og den viser nu mellem 0.3 mg/l og <0.3 mg/l, altså mellem orange og gul, så håber det kan gå til i morgen :(
PS. luftpunpen har fået en over nakken og knokler der ud af :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USH (Inaktiv) - 18/04-2012 08:03 18/04-2012 08:03
Pyha.... morgen og alle fisk er heldigvis stadig i live :) Ingen af fiskene går og snapper i overfladen, men jeg tror alligevel jeg vil skifte lidt mere vand i løbet af dagen. Det kan vel aldrig skade i forhold til det jeg læser :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger midtvest123 (Inaktiv) - 18/04-2012 08:54 18/04-2012 08:54
Du har ret vandskift er 1. prioritet i forbindelse med nitrit-problemer i et akvarie.

Men det at du også har sat ekstra skub i luftpumpen vil hjælpe på dit problem.
Ammonium omdannes til nitrit NO2 og derfra igen til nitrat NO3.
Det er en proces der kræver megen ilt i vandet.

Selve omdannelsen fra NO2 til NO3 er i virkelighen ikke en svær proces - bare der er ilt nok i vandet.
Eksempelvis måler man nærmest aldrig på Nitrit på renseanlæg - selvom man da udmærket ved der er noget der hedder nitrit.
Men processen sker helt af sig selv og uden problemer, da man har nemt ved at opfylde betingellserne for nok iltindhold i vandet.

Simplifiseret for forståelsens skyld: Nitrit NO2 er som en magnet for ilt molykyler der gerne vil hægte sig på - og dermed blive det ufarlige Nitrat NO3.

Lige en lille ting: Store luftbobler der bruser op til overfladen, er ikke nødvendigvis ensbetydende med mere iltmætning i akvariet. Små bobler optages bedre i vandet,- og det er i virkeligheden det vi sigter efter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 18/04-2012 09:49 18/04-2012 09:49
Indlægget er rettet 18/04-2012 09:51 18/04-2012 09:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er ikke korrekt.

Nedbrydningen af ammonium/ammoniak, til nitrit, og videre til nitrat, foretages af bakterier. Det er korrekt at disse bakterier kræver ilt, men ilt i sig selv er ikke nok.

Det er nødvendigt for fiskenes overlevelse at skifte vand, når nitritproblemer opstår i et befolket akvarium, men det er faktisk ikke videre begordrende for filterets udvikling. Som nævnt ovenfor, kræves der en bakteriekultur til nedbrydningen, og det tager bare noget tid for den at vokse til en tilstrækkelig størrelse. Ved at skifte vand, fjernes, eller reduceres i hvert fald, bakteriernes livsgrundlag.

Det er forståeligt at man som begynder overraskes af at man får nitritproblemer, når man har fulgt regelen om at lade akvariet stå i x antal dage (OP skriver dog ikke hvor længe det har stået), men hvis man ikke får startet den omtalte bakteriekultur, hjælper det jo ikke noget, om så akvariet står i månedsvis (kan ikke lade sig gøre, men bare for illustrationens skyld)!.

Akvariet skal podes med bakterier (sker ofte automatisk, hvis akvariet ikke er for rent fra starten) og der skal tilføres næring. Det første kan gøres ved at vaske lidt filtermateriale fra et kørende filter ud i akvariet, eller hælde noget vand hvor der er rørt en smule ugødet jord op i (gammelt råd). Det sidste kan let arrangeres, ved simpelthen at drysse lidt fiskefoder ned i akvariet.

Man kan også gøre det hele meget lettere, og hælde noget filterstart (der findes flere forskellige præparater) i det nystartede akvarium.

M.h.t. gennemluftning, er det den øgede overfladekontakt ved omrøringen, ikke luftboblerne, der er den vigtigste kilde til iltning i vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger USH (Inaktiv) - 18/04-2012 10:45 18/04-2012 10:45
Hej alle og tak for de gode råd, super god information selv om jeg som knægt havde en del akvarier, har tiden jo nok gjort at der er smuttet lidt viden på dette feldt :)

Jeg har et spandfilter med en kapacitet til et 250 L akvarie på mit 100 L så dette giver meget cirkulation i overfladen, samtidig har jeg hentet min luftpumpe ind som jeg normalt bruger i havedammen, så der er godt skub i cirkulation og små luftbobler.

Er kalr over at det er et spørgsmål om at vente og holde godt øje med det indtil den biologiske balance er på plads, men rigtig fint at få de gode råd og vejledning, så endnu en gang super og tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kiki (Inaktiv) - 18/04-2012 14:00 18/04-2012 14:00
Jeg havde samme problem da jeg startede mit 200 l op.

Jeg skiftede 50% vand hver anden dag. ved hvert vandskifte tilsatte jeg filterstart. Det løste problemet med 3 vandskift.

Nu gør jeg det, at renser jeg filteret eller tilsætter flere fisk. Så får akvariet lige en smule filterstart, så der kommer lidt ekstra gang i de gavnlige bakterier.

Annoncører
Annoncører