Overpris på brugte akvarier

Postet under : Discussiden - Offtopic
Visninger : 5639

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MbunaChris (Inaktiv) - 07/08-2012 15:11 07/08-2012 15:11
Kom nu ind i kampen sælgere! Alt for mange bliver tilsyneladende alt alt alt for sentimentale når akvariet skal sælges, hvilket salgsprisen tilsyneladende sættes efter... Man kan ikke forvente at få maksimum dollar for de brugte glasplader og alu-rammer, og for slet ikke at tale om merprisen som forlanges for brugt udstyr... Den ene gang efter den anden oprettes annoncer på brugte akvarier, hvor sælger forlanger det dobbelte af hvad det er værd og med en bestemt undertone "prisen er fast"... Efterfølgende henvender interesserede køber sig, og forsøger at byde eller informere vedkommende omkring en retsmæssig pris, hvilket ofte ender med fornærmede sælgere... Trist! Hvis man ingen interesse har i at sætte sig ind i en retsmæssig salgspris på sit akvarium, burde man da kunne have en dialog mellem køber/sælger?

Har ingen personlig interesse i at sælge eller købe akvarium på nuværende tidspunkt, men kigger med jævne mellemrum bla. her på siden :) Jeg mener bestemt at sælgernes prisforventninger på akvarier på Cichlids.dk har brug for en overhaling, hvad synes du?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger langebæk - 07/08-2012 15:39 07/08-2012 15:39
hvis du har lagt 15-20-25,000 i et 720 liters med pumper, varme, uw, LED plantelys og en fed baggrund så syntes jeg sku det er retfærdigt nok at sælger forlanger en god sum af de penge ind igen og det er da 100% forståligt at man ikke gider høre latterlige bud som 2500-3500 så derfor er prisen nok fast medmindre man sender personen et fair bud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 07/08-2012 15:54 07/08-2012 15:54
Det må da være sælgers eget valg at fastsætte prisen. Hvis han/hun i tillæg vælger at informere om at prisen ikke er til diskussion, er man da lidt tungnem hvis man ikke forstår at ens egne ideer om at tingene skulle have en anden pris, ikke har nogen interesse.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Svend Erik - 07/08-2012 18:03 07/08-2012 18:03
Der er så også nogle/mange der tror at tingene er gratis fordi de er brugt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger FinnB - 07/08-2012 18:51 07/08-2012 18:51
Der er godt mange som tror at deres akvarie er guld værd,det eneste der for mig har værdi ved et brugt akvarie er i selve akvariet og lampen.Fisk,filter og deko er for mig bare noget det fylder.Så synes et brugt 720 L er max de der 3000 kr værd.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 07/08-2012 18:58 07/08-2012 18:58
Jeg er enig med påstanden om at folk sælger for dyrt, og de tror at akvariet er for meget i værdi. Men på den anden side, kan man jo lade være med at byde, hvis man ikke er interesseret. Det er jo ikke op til os at vudere hvad det skal koste. Sælger bliver nød til at sænke prisen hvis der ikke kommer bud.
det er udbud og efterspørgsel.

Sidst jeg solgte et akvarium, va´r et 100% i orden 500L jeg satte til salg for 2 specieløl. Jeg fik 5 øl og sælger og køber var glade.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Arthur (Inaktiv) - 07/08-2012 19:46 07/08-2012 19:46
Sidst jeg solgte ud af brugte akvarier var det til en pris a 1 kr pr liter :P
Måske ikke så underligt at min 980 liter gik hurtigt. :P
Men ellers er jeg ganske enig. Brugte akvarier og fotoudstyr er ofte overprissat i en uforståelig grad, men som Kim siger så er det jo sælgers ret at forlange grove overpriser, man må så bare håbe at der ikke er en stakkel der falder i med begge ben.
Personligt er jeg stadig af den overbevisning at et brugt akvarie uden tilbehør bør koste 1-3 kr pr liter. *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Arthur (Inaktiv) - 07/08-2012 19:47 07/08-2012 19:47
Iøvrigt så kan jeg ikke se forskellen på at forlange 'overpris' eller at tilbyde 'underpris'. I heller selvom sælger mener at der ikke kan forhandles.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Flemish (Inaktiv) - 07/08-2012 23:47 07/08-2012 23:47
Hvert eneste akvarie jeg har solgt har set nye ud, præcis som på dagen jeg hældte vand i dem...
- Der er således ikke noget der hedder "overpris", men hvert er blevet solgt betragteligt under anskaffelses pris. En pris som bør vurderes af stand, ikke kun for at have det imod sig at være "brugt"!
I modsætning til elektronisk udstyr/ tilbehør, slides et akvarie ikke såfremt der passes på det!
- Man bør som køber i det mindste have så meget anstændighed at betragte varen før der bydes på det...
Kun for det faktum at vi har finans krise betyder ikke at man som sælger er i nød.
- Man kan selvfølgelig ikke vente at blive forgyldt som sælger, men man kan heller ikke som køber forvente foræringspris for det faktum at være ramt a finans krise.
Hvis akvariet er velholdt som nyt, vær da glad for besparelsen set i lyset af ny- anskaffelse...
- Det gør ondt at være en som passer på sine ting og perfektionist, at blive budt som at glasset var pudset med sandpapir!! (!)
Jeg kan derfor kun se mig enig med Svend Erik...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Principia - 08/08-2012 18:57 08/08-2012 18:57
Der hvor jeg tror den går galt for mange, er at man selv mener at man har brugt, en mindre formue på ekstraudstyr, og som man selv mener er ganske fint.
Ofte er det bare, at ekstraudstyr som BTN moduler, osv er fulstændig værdiløse, da de ofte bliver flået ud af akvariet af køber, og dette sjældent sker, eller kan lade sig gøre, uden at de får mere eller mindre skader, som gør dem endnu mere værdiløse.
Pumper og lamper kan have en hvis værdi, alt efter stand, og mærke. Man skal bare huske at ikke alt er vedligeholdt lige godt, og evt fejl ofte er skjulte, så man ikke umiddelbart kan se det på varen.
Det samme gør sig gældene med akvariet. En omfugning tager tid og koster penge.

Mange sælger ud fra hvad de har betalt i butikken, og ikke efter hvad varen er i værdi. Man skal være realistisk, selvom man ikke skal snyde sig selv.
Men sælger skal være opmærksom på, at affektionsværdi osv ikke gælder i handel, når de prissætter. En god handel er i bund og grund, et håndslag mellem to parter som begge føler sig tilfredse med deres indgåede aftale, og gerne bibeholder glæden måneden efter også, i stedet for at enten den ene eller den ander føler sig snydt.
Man skal huske at det hører sig til sjældenhedderne at man kan være bekendt at tage en pris, hvor det burde være beklædt med bladguld. Omvendt skal man som køber heller ikke være bleg for at give drikkepenge, hvis man får et unikt tilbud pga ulykkelige omstændighedder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 08/08-2012 19:31 08/08-2012 19:31
Det kan da ikke være så svært. Hvis sælger skriver at prisen er fast, så er den fast. Så skal køber da ikke blive sur over, at han ikke kan prutte pris. Sælger er i sin gode ret til, at holde en fast pris, og som sælger vil jeg da også blive sur på en køber, der spilder min tid, når køber ved at han ikke vil have vareren til den pris som jeg vil have for den.
Jeg ser en del på qxl i forbindelse med min hobby, og der er mega mange der tror det de vil sælge er blevet forgyldt ved at stå bagerst i klædeskabet i nogle år.
Der er også en del private, som opkøber gode tilbud hos forhandlerne, og videresælger det med fortjeneste på qxl.
Som almindelig hobbymand, må man bare accepterer, at der er alle mulige typer på nettet, og det langt fra er alle der har det som en fornuftig hobby at holde fisk eller hvad man nu interesserer sig for. Der er mange der leger kræmmerbod med de gode tilbud de har fra forhandlerne. Markedet er bare sådan i dag, at det kan være svært, at komme af med tingene igen, og så have fået en fornuftig fortjeneste ud af det. Jeg ser gang på gang ting der vedrører min hobby, som løber tiden ud på qxl uden bud. Samme varer kommer igen uge efter uge. Jeg har da også lyst til at skrive til sådan en sælger, at prisen er alt for høj, men det ved han sikkert allerede, han kan bare ikke slæge billigere, for så har han ingen fortjeneste ud af det.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Principia - 08/08-2012 19:34 08/08-2012 19:34
#11 Enig, men bare to forskellige formuleringer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
MiaC (Slettet) - 08/08-2012 19:50 08/08-2012 19:50
Jeg hygger mig lidt, hver gang jeg ser et brugt 19l X-mile akvarium til salg for 250+ kroner.
Men en sælger er i sin gode ret til at forlange X antal kroner for sine ejendele, man kan forsøge at prutte om prisen, men kan man ikke blive enig med sælger om en pris, så må man som køber finde et andet sted.
Man skal heller ikke hyle over en handel efter denne er indgået, måske finder man en vare et andet sted til billigere penge, men hvis man i handels øjeblikket var tilfreds med prisen, så er der ingen grund til at vræle. Det samme gælder selvfølgelig en sælger som ser samme vare blive solgt til en dyre penge.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger FinnB - 08/08-2012 20:52 08/08-2012 20:52
Det samme med startersættene på 54 l så forlanger folk 500 + fordi de synes de har et flot akvarie :( søgeligt

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Svend Erik - 08/08-2012 22:04 08/08-2012 22:04
FinnB skrev :
Det samme med startersættene på 54 l så forlanger folk 500 + fordi de synes de har et flot akvarie :( søgeligt

Helt med på det er urealistisk, men der vil være folk der mener det skal koste max 100 kr.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger jf (Inaktiv) - 08/08-2012 22:05 08/08-2012 22:05
Jeg synes generelt at priserne er for høje når jeg skal købe og for lave når jeg skal sælge...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 09/08-2012 15:18 09/08-2012 15:18
Indlægget er rettet 09/08-2012 15:21 09/08-2012 15:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 15 ja det er ca. 33% af nyprisen, så det er vel fair nok? *blink*

selvfølgelig byder man et beløb for en vare, man er da dum hvis man ikke gør.
de fleste sælgere slår alligevel gerne en bid af prisen (nogle gange en ordentlig bid af prisen ) for at komme af med varen, så bare byd løs hvis i vil gøre en god handel.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Arthur (Inaktiv) - 09/08-2012 22:54 09/08-2012 22:54
Indlægget er rettet 09/08-2012 22:55 09/08-2012 22:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ligegyldig hvad en sælger mener at varen er værd, så er den ALDRIG mere værd end en eventuel køber er parat til at give.

Der er ingen sag at være naiv, problemet er at finde en naiv køber. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kelly (Inaktiv) - 09/08-2012 23:42 09/08-2012 23:42
At køber mener et brugt akvarium er for dyrt, er vel i bund og grund fordi køber ikke har undersøg hvad det vil koste at anskaffe fra nyt af. Og den med at folk mener at udsmykning og baggrund bliver alligevel flået ud af det brugte akvarium fordi det bare er u overflødig fyld, den holder sgu ikke i min verden. for hvis man ikke er interesseret i at betale for baggrund og udsmykning, så lad da for pokker være med at skam byde personen og hold dig væk fra annoncen. enhver med lidt sund fornuft ved sgu da at en sådan baggrund koster minimum 2kilo, og at sælger som minimum vil have de 2kilo.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger FinnB - 10/08-2012 08:20 10/08-2012 08:20
100 kr for et brugt 54 L startersæt? Så ervdet vist os betalt.Tror at hvis folk vil have de der ublu priser for et brugt akvarium var det måske bedre for dem at sælge filter og baggrund seperat.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger vesti (Inaktiv) - 11/08-2012 20:53 11/08-2012 20:53
Hejsa Alle

Synes faktisk det er lidt fedt med denne diskution. Har selv haft mit 1350 l sat til salg og menet bestemt det var 5000 kr værd. Blev så budt 1100 kr for det. I min verden er det at skambyde, og som Arthur skriver er det vel kun det værd som en evt køber vil give. Men så kan man vel som køber evt foreslå at man handler i stedet for at smide en sådan latterlig pris ud i offentlig forum.Jeg har flere gange sidet og korset mig over den måde der er nogen der behandler hinanden på, specielt på køb og salg. Omvendt synes jeg så i denne diskution, det er ligeså forfærdeligt at der er nogen der tror at det de har sat til salg er forgyldt.... Så jeg håber da med denne tråd at folk vil tænke sig lidt mere om inden man skriver svar/annoncer. Som afslutning vil jeg bare skriv at min balje er blevet solgt og jeg fik 4500 for den, så min pris var vist rimelig nok. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Skralde (Inaktiv) - 11/08-2012 22:11 11/08-2012 22:11
#21 Kunne ikke være mere Enig ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 12/08-2012 08:46 12/08-2012 08:46
#21 nu har jeg ikke set den annonce på dit akvarie, men hvis det ellers er iorden og med udstyr som bord og heldækkende lampe, filter så er det vel fair nok i min verden.

det vildeste jeg har set for nylig er en der vil sælge et meget gammel 660 for den nette sum af 5000kr *blink* , og så er det jeg mener at folk tit og ofte tror deres ting er guld værd.......det er muligt at det er et stort akvarie men alder, stand og pris skal hænge sammen hvis man vil gøre sig forhåbninger om at få det solgt. At der så er nogen der bliver tøsefornærmet ( ikke møntet på dig vesti #21 ) det viser jo bare at folk ikke ejer det man kalder sitiuationsfornemmelse eller bevidst prøver at tage røven på folk der måske ikke er så meget inde i priserne som andre er.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger KasperK/Lolland - 12/08-2012 16:03 12/08-2012 16:03
En vare er det værd den kan sælges for. Hvis sælger så har vildt fantasifulde forestillinger om værdien af sit grej, kommer han/hun sikkert til at se på det lidt længere end forventet.

Omvendt er man mere end normalt fattesvag, hvis man ikke kan tyde meningen bag ordene "Fast pris"!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger langebæk - 13/08-2012 02:40 13/08-2012 02:40
nu hvor vi snakker overpris så dyrk lige ham gutten fra aalborg der vil have 1500 for sin 325 gl model akvastabil og lampem er lappet med gaffa.... høhø syret annonce alligevel

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 13/08-2012 10:42 13/08-2012 10:42
Gider man ikke gi prisen...så la vær og køb?
Det er faktisk ret simpelt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Skralde (Inaktiv) - 13/08-2012 16:41 13/08-2012 16:41
#26 endeligt et klogt svar ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger jf (Inaktiv) - 13/08-2012 19:53 13/08-2012 19:53
Det er logisk at brugtpriserne er høje for ikke bare akvarier, men brugte varer generelt.
Jeg har aldrig oplevet at nogle er kommet med bud der lå højere min salgspris, hvorimod det er så godt som stensikkert, at jeg modtager bud der ligger under salgsprisen. Derfor skal må man jo forvente at folk ofte hæver salgsprisen, så man kan give et afslag.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 13/08-2012 20:15 13/08-2012 20:15
# 28 det er helt korrekt, for hvis folk ikke kan få bare et lille afslag i prisen bliver de nærmest tøsefornærmede

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Kiki (Inaktiv) - 14/08-2012 18:37 14/08-2012 18:37
Altså kan jeg ikke lide en pris, så køber jeg en anden vare. Men må da indrømme at jeg har undret mig over hvor dyre brugte akvarier ofte er. Men er egentlig ligeglad, så køber jeg da bare sprit nyt med garanti i stedet.

Kan man ikke lide lugten i bageriet, så må man jo gå et et andet sted hen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger puresp (Inaktiv) - 17/08-2012 09:51 17/08-2012 09:51
Sælger kan selvfølgelig sætte den pris han synes. Man kan jo bare lade være at købe hvis man synes det er for dyrt.

F.eks. kan man lige nu kan se reol med 3x128 liters til salg for 3500,- Det mener jeg er for dyrt, især da jeg for 4 uger siden købte en reol med 6x128 liters for 2000,- Men som sagt det er sælgers egen sag...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Arthur (Inaktiv) - 22/08-2012 12:05 22/08-2012 12:05
Jeg kan for min gud ikke se hvorfor jeg ikke skulle kunne give et bud også selvom sælger skriver fast pris (og jeg er ikke fatsvag) :P

Jeg har sjældent mødt en fast pris der ikke kunne rykkes, så hvorfor skulle jeg ikke checke hvor 'fast' prisen er?

Lad sælger bare blive 'tøsefornærmet' over mit latterlige bud, jeg for min part betaler kun den pris jeg vil eller har råd til, og i mindst 50% af tilfældene får vi forhandlet os frem til en pris som begge kan være tilfredse med. Dette gælder ikke kun på c.dk men hos stort set samtlige handlende. Bevares man skal være parat til at droppe handlen, men så er der med statsgaranti andre handlende der vil være med (Man skal bare lede lidt)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Charlie (Inaktiv) - 24/08-2012 19:42 24/08-2012 19:42
Prisen på en vare er det højeste køber vil give og det mindste sælger vil give. Hvis det ikke er i samme boble bliver der ikke noget salg og sælgers pris er kun et ønske. Hvis man syntes prisen er for kan lade være at købe. Hvis sælger heller vil lade det stå end sælge til et bud, så er det da hans gode ret.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger SØK (Inaktiv) - 25/08-2012 11:20 25/08-2012 11:20
Selv samme person sidder på facebook og tigger sig til billige eller gratis akvarier og fisk, endnu en grund til man ryger op i det røde felt når man så ser hans latterlige priser på de ting han har nasset sig til. Men hvad fanden, lad ham dog bare, Man holder sig jo bare fra at købe noget af sådanne personer.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Arthur (Inaktiv) - 27/08-2012 09:54 27/08-2012 09:54
Ja verdenen ville være et bedre sted at leve hvis:

1. Sælgere ville sætte en realistisk pris uden tillæg for eventuel nedsættelse.

2. Sælger og køber ville respektere hinanden og ikke forsøge at udnytte modpartens uvidenhed.

3. Køber ville byde en realistisk pris og ikke et udspil for at checke købers økonomiske situation.

Men vi lever i dagens Danmark, og her er der tydeligvis købere og sælgere som forsøger at 'snyde' sine medmennesker.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Skovhugger (Inaktiv) - 27/08-2012 10:38 27/08-2012 10:38
Og hvis man ikke er enig med sælger, BEHØVER man vel ikke rette henvendelse, og spørge om der følger guldklumper med til den pris! Fordi man ikke syntes prisen passer, er det vel ikke nødvendigt at antyde at sælger er idiot...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Kelly (Inaktiv) - 28/08-2012 17:12 28/08-2012 17:12
Skovhugger skrev :
Og hvis man ikke er enig med sælger, BEHØVER man vel ikke rette henvendelse, og spørge om der følger guldklumper med til den pris! Fordi man ikke syntes prisen passer, er det vel ikke nødvendigt at antyde at sælger er idiot...

Lige præsis, og man skal da heller ikke komme og fortælle at, dem som er så heldige at få fingerne i et 720L til 1500.- ,sælger det igen når tiden er, til 1000.- , det nægter jeg fanme at tro.Næ som mange siger, passer prisen ikke køber, så find noget andet, eller prøv at købe noget nyt istedet for at spilde sælgers tid. det er sgu ikke en billig hobby at holde akvarie fisk.

Annoncører
Annoncører