63 l sydamerikansk?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1398

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Multi (Inaktiv) - 16/08-2012 21:02 16/08-2012 21:02
Jeg har overvejet at lægge mit 63 l en lille smule om, nemlig lave det om til et rent sydamerikansk biotop. Det betyder at mine Boraras urophthalmoides må blive solgt, og så ryger platyerne nok også i samme omgang, da de nok bliver for store i længden til akvariet.
I stedet for disse fisk, overvejer jeg at få en lille flok Nannostomus marginatus, og så har jeg overvejet evt at få mig et par Apistogramma eller et andet par af ikke særlig store fisk. Evt Apistogramma cacatuoides.

Så lige nu har jeg en idé der består af denne sammensætning af fisk:

7 Corydoras habrosus (som jeg har i forvejen)
5-10 små stimefisk (evt Nannostomus marginatus)
1 par af en lille fisk (evt Apistogramma cacatuoides)

Er der nogle der har idéer, må I endelig komme med dem. :)

Her er akvariet, så I kan se hvilke forhold jeg har at byde fiskene:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nordfjord (Inaktiv) - 16/08-2012 23:15 16/08-2012 23:15
byt Apistogramma cacatuoides ud med et 1 par sommerfugle cichlider, dem tror jeg du får mere glæde af :)
synes selv de er flotte, nemme, sjove og rimelige i pris :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 16/08-2012 23:32 16/08-2012 23:32
Indlægget er rettet 16/08-2012 23:36 16/08-2012 23:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

# 2
Heri tager du fejl Mikrogeophagus ramirezi er en forholdsvis sart fisk, der for det første for at trives, kræver en rigtig god vandkvalitet, og samtidigt et velbeplantet akvarium med en masse skjul og gemmesteder, samt bundniveauet som deres domæne, samtidigt er forudsætningen for sammensætning med andre arter, at disse er rolige af natur for at sommerfuglen skal trives, desuden, men det er min personlige mening, er akvariet for lille til sommerfuglen rent trivelsesmæssigt, her skal du op i minimum et >160L til et artsakvarium, skal de sættes sammen med andre arter i et selskabsakvarium, vil et >325L bestemt ikke være for lille.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KevinR - 17/08-2012 08:53 17/08-2012 08:53
Indlægget er rettet 17/08-2012 08:54 17/08-2012 08:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#3 Hvor har du fundet infoen at Mikrogeophagus ramirezi er en så sart fisk ? og at minium 160 liter er passende som et arts akvarium ?

#1 apistogramma er en rigtig underholdende fisk har selv et par i et 63 liters,dog ikke cacatuoides

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Multi (Inaktiv) - 20/08-2012 19:33 20/08-2012 19:33
Tak for svarene :)

Hvilken art har du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sølz - 20/08-2012 22:45 20/08-2012 22:45
Mikrogeophagus ramirezi sart - almen viden + at læse utallige steder + i mange tråde på denne side ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Sølz - 20/08-2012 22:47 20/08-2012 22:47
Apistogramma cacatuoides er til gengæld både smukke og - efter egen erfaring - ikke så sarte, men….. de ar aggressive som bare fanden - især når de yngler. Jeg ville gøre akvariet til et artsakvarium for denne smukke fisk=væk med de nuttede C.habrosus :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 21/08-2012 05:38 21/08-2012 05:38
Indlægget er rettet 21/08-2012 05:58 21/08-2012 05:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er også denne forholdsvis lille, for hannens vedkommende omkring +/- 5 cm, hunnens +/-3 cm, spændende og farverige cichlide, som Eksternt link www.neonfisken.dk lige har fået hjemtaget. De skulle ikke udvise de samme aggressive tendenser, eller for den sag, skyhed som andre apisto’er godt kan udvise eller være i besiddelse af, her syntes jeg dog stadig, som jeg har påpeget tidligere, at et akvarium under de <160 L også her vil være lige i underkanten til disse.
Selv små fisk kræver et vist størrelse akvarium for at kunne udvikle og trives ordentlig, samt kan komme til at udvise sin specielle karistik for denne art vedkommende.

Apistogramma sp. Rio Ampiyacu (Papagøje Dværgcichlide) VF Peru

Skulle de sættes sammen med andre arter, ville en lille stime af denne lille Tetra: Hyphessobrycon amandae, samt en lille flok af sugemallen: Macrotocinclus affinis , være et godt valg, når nu akvariet ikke er større, til at kunne få et nogenlunde harmonisk islet. Dette kommer dog igen an på at bundniveauet også her, som med de andre apisto’er, gerne skulle, skal kontroleres, domineres, for at få det bedste udbytte, af denne lille cichlide .
Hvis jeg selv skulle have et sådan lille akvarium op at stå, vel og mærke, en opgradering af akvariet til et noget større ikke er aktuelt, ville jeg personligt undlade den lille cichlide og nøjes med en lille stime Hyphessobrycon amandae sammen med, feks. en lille flok Macrotocinclus affinis. igen hvis det ikke kun skulle være et artsakvarium kun til Tetra’en, her ville det også kunne lade sig gøre at få en lille spændende verden, og samtidigt få en nogenlunde god kemi, samt passe bedre til akvariet størrelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KevinR - 21/08-2012 08:33 21/08-2012 08:33
#5 I et af mine 63 liters i reolen har jeg et par Apistogramma Pandourini og i et af mine 128 liters har jeg et par Apistogramma trifasciata,Pandourini er en rigtig sød og intressant lille fyr den kan jeg virkelig anbefale til dit 63 liters

#6 Jeg ved ikke om mine akvarier er passet bedre end andre,eneste jeg gør er at skifte 30 % vand pr. uge,men da jeg havde et par sommerfuglschiklider i min gamle reol i et startset på 54 liter,ynglede de flere gange,ved ikke om jeg kun var heldig,men min oplevelse var at de ikke var sarte tværtimod.

#8 Et 63 liters er vel næsten standard for de fleste dværgchiklider mht størrelsen på akvariet,at sige at arten ikke kan udvise sin specielle karastistiske adfærd i akvarier under 160 liter er vel en sandhed der ikke passer ind nogen steder,de 2 dværgchiklider jeg har pt. i et 63 liters og et 128 liters har ingen problemer at vise dette,

jeg tror enda at mine Apistogramma trifasciata fik det bedre da de skiftede fra mit 720 liters til et 128 liters,der gik kun 3 uger så legede de første gang.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 21/08-2012 15:45 21/08-2012 15:45
Indlægget er rettet 21/08-2012 15:54 21/08-2012 15:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

KevinR
At fisk yngler, er ikke ensbetydende med at de har det godt, det er genetisk betinget.
Jeg syntes efterhånden du skulle læse indslagene ordentlig igennem, og sætte så dig lidt ind i sagerne, inden du nedgør andre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KevinR - 21/08-2012 18:01 21/08-2012 18:01
#10 Hvor har jeg nedgjort dig ?? andet end jeg stiller spørgsmål til dit indlæg at dværgchiklider (læs apistogramma) kræver mindst 160 liter for at vise deres karastistiske adfærd.

Måske er det dig der burde sætte dig lidt mere ind i sagerne inden du skriver,for du ved åbenbert ikke hvad du taler om,og det er jo ikke første gang du foreslår en masse der ikke passer,måske er du ikke voksen nok til et fora hvis du kalder mit indlæg for at nedgøre dig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kagehviskeren (Inaktiv) - 21/08-2012 18:37 21/08-2012 18:37
ROOOOOLIG nu I 2 :P

Jeg skal ikke gøre mig klog på Apisto´erne, da jeg ikke har synderlig meget erfaring med dem, men jeg vil helt klart anbefale Nannostomus marginatus´erne - de passer PERFEKT til dit akvarium. OGSÅ sammen med habrosus´erne.

Jeg har selv 6 stk. marginatus i et gammelt rustfrit 56 liters akvarium, og de har det rigtig fint. Jeg har dog ingen cirkulation i akvariet, og det ser ud til at bekomme dem vel. De er ROLIGE og særdeles fredelige fisk, som viger tilbage for enhver med overdreven selvtillid, så dens "naboer" SKAL ha´ samme gemyt.

Iøvrigt et rigtig pænt indrettet akvarium du har, dog ville jeg skjule cirkulationspumpen bedre, samt fjerne algemagneten når den ikke er i brug - så bli´r beskuelsen af akvariet perfekt ;)

Annoncører
Annoncører