Mikrogeophagus ramirezi (gold)

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika
Visninger : 3172

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger buller42 (Inaktiv) - 20/10-2007 21:58 20/10-2007 21:58
Hej er der nogle der kan hjælpe mig, jeg har et par Mikrogeophagus ramirezi (Gold) som har lagt æg nogle gange, men 1 - 2 dage efter har de spist æggene og de går i et yngle akvarie helt alene. :(

Mvh Johnny

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DaTankBully (Inaktiv) - 21/10-2007 10:41 21/10-2007 10:41
Det du oplever er ganske normal Mikrogeophagus ramirezi (Sommerfuglecichlide) adfærd. De er meget svære at opdrætte, de kræver oftest knivskarpe vandværdier, hvis æggene skal blive til yngel. Der er flere forskellige årsager til at de spiser æggene, stressede omgivelser, dårlig befrugtning, måske endda sult. Men hvis de vandværdier er perfekte, så er det formodentlig blot et spørgsmål om tid.

Be patient my friend...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TK. (Inaktiv) - 21/10-2007 15:31 21/10-2007 15:31
jeg har godt nok aldrig prøvet med gold, men for den alm. har jeg erfaring med at hæve temp. til 29-30 gr for at det lykkes. men de fleste gange er det nu også gået som du skiver med at æggene forsvinder efter et par dage.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger buller42 (Inaktiv) - 21/10-2007 22:32 21/10-2007 22:32
#2 sult er det ikke da de får foder 2 gange daglig og det med dårlig befrugtning, har jeg også tænkt på (så muligvis en ny han) og ph ligger på ca 6,5.
#3 det med temp vil jeg da prøve som en start ellers må jeg skifte hannen ud som næste løsning. ;)

Mvh Johnny

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Cichsim (Inaktiv) - 22/10-2007 16:33 22/10-2007 16:33
Nu skal du huske at du ikke altid bare kan smide en ny han i, og hunnen så vil acceptere ham eller omvendt.

MvH Simon.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Hjørneakvariet (Inaktiv) - 27/10-2007 00:09 27/10-2007 00:09
Hej Buller, jeg har læst at det kun er VF sommerfuglecichlider, der kan yngle selv, da de opdrættede næsten altid æder deres æg, det skulle være en adfærd der kommer efter nogen generationer i fangenskab. I naturen ville fisk med denne adfærd ikke kunne give deres gener vidre, men ved kunstigt opdræt kan det selvfølgeligt lade sig gøre, da man her fjerner æggene, hvilket også skulle have den fordel at så lægger de hurtigere æg igen. Det er ikke noget jeg har erfaringer med, men det er som sagt noget jeg har læst i en ældre akvariebog. håber at det er en hjælp :)

Mvh Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger amazon (Inaktiv) - 06/11-2007 16:55 06/11-2007 16:55
# 6 .

det er ikke en adfærd der automatisk kommer af opdræt i fangenskab, men derimod en følge af at der er nogle udenlandske opdrættere, kan ikke lige huske om det er de asiatiske eller de tjekkiske opdrættere (skal nok finde ud af det når jeg kommer hjem i morgen).
men disse opdrættere har flyttet æggene med det samme de er blevet lagt, for at få dem til at lægge nye hurtigst muligt.
og på et tidpunkt er de ramt ind i en stamme der ikke har haft deres ynglepleje gen intakt ..
og da opdrætterne har kunne levere cichliderne hurtigere, i større antal og billigere end de andre opdrættere, har disse cichlider oversvømmet markedet. :( med det resultat at man skal sørge for at kontrollere exportlandet hvis man selv vil yngle på dem eller købe dansk opdræt.
så må man bare give lidt mere for dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Esben (Inaktiv) - 06/11-2007 17:13 06/11-2007 17:13
Jeg hørte engang et foredrag om dem. Jeg mener at pHen skal helt ned på 5,5 før at det kan lykkes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger amazon (Inaktiv) - 06/11-2007 17:16 06/11-2007 17:16
jeg har fået unger på dem ved ca ph 7. hvor de selv passede dem hele vejen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Esben (Inaktiv) - 06/11-2007 17:35 06/11-2007 17:35
Jeg har ikke selv prøvet. Foredraget var en af de ypperste som har et opdrætscenter med udelukkende opdræt af dværgcichlider som de lever af på Fyn.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger amazon (Inaktiv) - 06/11-2007 17:48 06/11-2007 17:48
jeg tror også at det blir nemmere og nemmere at yngle med sydamerikanere.
Discus stiller jo også store krav til vandet før deres æg klækker , men rød/tyrkis er blevet ynglet så meget i Dk efterhånden, at de faktisk godt kan få unger nu uden at man behøver at gøre så meget ved dem.
min bror har et rød/tyrkis par som ungler i alm postevand og æggene klækker også.
jeg kunne godt tro at foredragsholderne (uden at vide det selvfølgelig), yngler med VFer eller VF1er?? og de vil nok stille store krav.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Cichla (Inaktiv) - 06/11-2007 20:46 06/11-2007 20:46
Hjørneakvariet skrev :
..jeg har læst at det kun er VF sommerfuglecichlider, der kan yngle selv, da de opdrættede næsten altid æder deres æg, det skulle være en adfærd der kommer efter nogen generationer i fangenskab. I naturen ville fisk med denne adfærd ikke kunne give deres gener vidre, men ved kunstigt opdræt kan det selvfølgeligt lade sig gøre, da man her fjerner æggene, hvilket også skulle have den fordel at så lægger de hurtigere æg igen. Det er ikke noget jeg har erfaringer med, men det er som sagt noget jeg har læst i en ældre akvariebog. håber at det er en hjælp..

Ja, det samme har jeg hørt, men det er aldrig dokumenteret, så indtil videre må det anses for snik-snak. Jeg har for nyligt lavet et kunstigt opdræt fra et cichlidepar, der var ikke kunne passe deres æg og ungerne herfra har vist sig at være udmærkede forældre.
Det er rigtigt at Sommerfuglecichlider ofte er "dårlige" forældre og årsagen hertil kan være mange, bl.a. de tidligere nævnte med vandtype. Det samme gælder i øvrigt Scalaren.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Akvarie West Vol.3 (Slettet) - 07/11-2007 11:12 07/11-2007 11:12
Det er på det tidspunkt hvor ægget skal klække det går galt. Det er dine vandværdier der ikke er i orden. Det er trykket udenfor æggeskallen der er højere end indenfor skallen, og derfor kan ægget ikke klække.
Blødt surt vand er det bedste. GH så tæt på 0 som muligt, og pH ned omkring 5. Det er ikke sikkert du behøver at komme helt ned på de to værdier, men det vil give flere unger, at komme så tæt på som muligt.

Annoncører
Annoncører