Skal man lave yngel (debat)

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2888

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Claus T (Inaktiv) - 21/10-2007 09:21 21/10-2007 09:21
Dette lille indlæg er bare ment som et debat oplæg på denne dejlige søndag.

Her på det sidste er jeg en del gange stødt på udtalelsen " jeg skal ikke yngle på dem" i tråde her på AS og søstersiderne. Og så er det jo at en fyr som mig bliver lidt harm, for jeg mener jo at det er vores pligt som ansvarlige akvarister at sørge for at der opretholdes en sund og naturlig bestand af de fisk som nu bruges i akvarie hobbyen. Jeg syntes jo lidt at man med er akvarium bør være forpligted til at forsøge opdræt af de fisk man nu har, så vi kan undgå overfiskning af diverse arter, vi har jo de sidste par år desværre set en del arter forsvinde fra der naturlige habitater
Men hvad syntes i? Er jeg alene med den holdning?, jeg kunne aldrig selv finde på at havde en fisk uden i det mindste at forsøge at lave opdræt.

forsat god søndag til jer alle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger soffi (Inaktiv) - 21/10-2007 10:24 21/10-2007 10:24
Tjae jeg gider ihvertfald ikke blive ved med at lave yngel for derefter at brænde inde med flere hundrede unger

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bo Christensen (Slettet) - 21/10-2007 10:34 21/10-2007 10:34
Jeg synes det er en rigtig god ide at forsøge at opdrætte vores fisk, så vi ikke skal ud i naturen og dem.
Men det kræver at folk sørger for at lave nogle sunde opdræt, så vi ikke ender med nogle inavlede skravl.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Claus T (Inaktiv) - 21/10-2007 10:40 21/10-2007 10:40
soffi skrev :
Tjae jeg gider ihvertfald ikke blive ved med at lave yngel for derefter at brænde inde med flere hundrede unger

Er nu aldrig brændt inde med fisk, man kan jo altid forærer dem væk

Bo Christensen skrev :
Jeg synes det er en rigtig god ide at forsøge at opdrætte vores fisk, så vi ikke skal ud i naturen og dem.
Men det kræver at folk sørger for at lave nogle sunde opdræt, så vi ikke ender med nogle inavlede skravl.

Enig, naturligvis kræver det lidt mere fra folk, men så svært er det jo ikke at holde en sund bestand, langt de fleste opdrætter er jo frisk på at bytte lidt så man får noget nyt blod engang imellem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger soffi (Inaktiv) - 21/10-2007 10:48 21/10-2007 10:48
Når jeg laver yngel, så bruger jeg alt for meget tid,vand og energi på dem til at forære dem væk, jeg ved godt der er flere der bare smider unger i en "gulvspand" og fodrer dem lidt op og kalder det opdræt, det er også fint nok at de forærer deres yngel væk, for det har sikkert ikke kostet det store på nogen områder at lave de såkaldte fisk.

Jeg er så absolut enig i at det nok er en god ide at lave unger, hvis de bliver lavet rigtigt, men det kræver som regel en del tid og penge, og det er der ikke mange der vil betale for

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Andreas-Skjæmt (Inaktiv) - 21/10-2007 10:52 21/10-2007 10:52
I bund og grund er jeg enig med #1 men ofte kræver det opdræts- / artsakvarier og det synes jeg ikke man kan forlange at folk investerer i hvis de ikke har interessen for det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Erling F. Jensen (Inaktiv) - 21/10-2007 11:08 21/10-2007 11:08
Helt enig med "soffi" #5

Det kræver tip-top forhold at lave yngel, - prima avlsfisk, masser af tid, masser af vandskift, god filtrering og førsteklasses foder :)

Men har man tiden og lysten så er det også det mest spændende ved hobbyen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger basseger (Inaktiv) - 21/10-2007 12:13 21/10-2007 12:13
jeg er enig med man bør yngle men man får ikke en skid for sit besvær.. filk går hellere ind i sin dyrehandel og køber tit og ofte ringere kvalitet som vi selv oprætter i vores selskabs akvarier eller lignende.. mine fisk får kvalitets foder og varieret kost og masser a vandskift og blir ikke opdrættet med for megen varme som gør dem ringere.. men alt det er slet ikke besværet værd når man knap kan få 10kr for sin lille fine malle man har brugt så meget tid og energi og penge på..
men en forhandler kan med ingen besvær sælge sådan en malle til 30-40 kr

valgte folk at rykke på en annonce i stedt og købe en fisk bare til det halve a hvad man køber dem for ved forhandleren tror jeg også der var mange flere der ville gøre sig besværet ud a det..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brib - 21/10-2007 12:36 21/10-2007 12:36
Selv laver jeg mange fisk årligt , pengemæssigt er det en underskudsforretning . Men underholdningen ved at gøre det, er mere værd for mig end pengene .

Og så er der måske også lidt blærerøvstillæg i at kunne gå ind i en butik og høre sine fisk omtalt som : Dem der har du da fået ude fra Brian :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger snake (Inaktiv) - 21/10-2007 13:13 21/10-2007 13:13
jeg synes det er det sjoveste ved at have akvarie.

Ang at få noget for det, så er det min hobby og ik min levevej, hvis jeg kan få et en 20'er for 10 guppy'er, så er det helt fint, men gør ik mig noget at forærere dem væk. men nu er det for det meste os kun til min familie jeg gir fisk til, så ender altid med at få noget igen, af enten fisk, foder eller lign.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jansen (Inaktiv) - 21/10-2007 13:40 21/10-2007 13:40
jeg vil da gerne lave lidt yngel men det skal ikke være for enver pris, det kræver jo en masse plads og tid.
jeg har også mest held med de fisk som er opdrættet i dansk vand og købt privat, de lever længer og virker som om de er mere sunde fisk, har haft min del af døde fisk fra dyrehandler. :|
jeg kan også forstå dem der ikke har lysten til at lave yngel for det koster både penge og tid ,og så er derden store gruppe af folk der bare ynder at have et akvaium i stuen og kan nyde det.
så når alt kommer til alt vil jeg opforder både private og forhandler til at købe dansk opdrettede fisk så at det kan blive en rentabel hobby at lave fisk uden at skulle give dem væk.
personlig vil jeg gerne give et par kroner mere for danske fisk og så vide at de lever noget længer, og så jeg selv kan lave lidt yngel på dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger donT aka Fisken fra AS (Inaktiv) - 21/10-2007 14:13 21/10-2007 14:13
Jeg bruger også lang tid foder osv. på opdræt men jeg gør det fordi det er sjovt (dette er en hobby ikke en penge maskine) jeg sælger en gang i mellem nogen men størdste delen går til foræring så jeg spreder mine gode sunde fisk i hobbyen

mvh

Jan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger sølvpil (Inaktiv) - 21/10-2007 22:43 21/10-2007 22:43
Helt enig med (brib) # 5. For mig er det kunsten og kunne få dem til og yngle der er det sjove. Om det kan betale sig, er ikke relevant for mig. VH Brian

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sølvpil (Inaktiv) - 21/10-2007 22:44 21/10-2007 22:44
sorry (brib) #9 jeg mente. Var lige hurtig nok *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger brib - 21/10-2007 22:56 21/10-2007 22:56
sølvpil skrev :
sorry (brib) #9 jeg mente. Var lige hurtig nok *rødmer*

Forstod meningen alligevel :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger seamann (Inaktiv) - 21/10-2007 23:31 21/10-2007 23:31
Det er helt klart kanon at ens fisk får unger men ja det kan være svært at komme af med.
Men kan se hvad du mener, især cichlide folket (nu får jeg sikkert på puklen :D ) er slemme til at det skal være VF og dermed er de jo med til at ødelægge det vildt naturliv bare for at de kan have de "bedste" eller "sjælneste" fisk *CENCUR*.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 22/10-2007 00:43 22/10-2007 00:43
Jeg står med 5 (tror jeg) 3 måneder gamle Apistogramma borelliier, som jeg snart skal skille mig af med, da jeg ikke kan blive ved at have dem gående med forældrene ..... havde tænkt mig at forære dem væk via en annonce her på AS. Desværre tror jeg, at det kan blive svært bare at forære dem væk .... der er ikke meget gang i fiskelivet heroppe, hvor jeg bor, synes jeg. Og folk gider jo heller ikke køre alt for mange kilometer efter så almindelig en fisk. Så det kan jo ende med, jeg bliver nødt til at sende dem i fiskehimlen ... :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 22/10-2007 00:51 22/10-2007 00:51
#17 Uhh Kirsten.... Ikke sjovt at skulle sende dem sådan et sted hen, når man selv har selv har opdrættet dem.
Ærgeligt du bor så langt væk. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 22/10-2007 00:55 22/10-2007 00:55
Ja, Helle - håber virkelig heller ikke, det bliver nødvendigt! De kan sagtens gå med forældrene endnu, der er rigtig gode gemmesteder og smutveje .... ikke at forældrene er grumme mod dem, faktisk skændes de små mere indbyrdes .... men der kommer jo en dag, hvor den ikke holder længere .... :|

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger brib - 22/10-2007 09:25 22/10-2007 09:25
Af og til kan det blive nødvendigt at sende fisk til fiskehimlen som Kirsten så poetisk skriver.

Når den sidste udvej : Bortgives er brugt er der kun den løsning tilbage.

Seamann reddede ca 50 malawier fra at snuppe fiskehimmelturen . Og havde han ikke modtaget dem , var de røget til misserne .

Nogle fisk er nemmere afsættelige end andre , og alt efter landsdel er der meget store forskelle på hvilke fisk som er populære.

Lolland, er et af de meget konservative fiskesamfund , som stadig lever efter parolen: Neon - maller - ungfødere kan sælges, cichlider er et fyord, og malawi - tanganyika er næsten en direkte fornærmelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Lemons (Inaktiv) - 22/10-2007 11:06 22/10-2007 11:06
Jeg syntes det er svært at gå af med de fisk man selv har ynglet, hvis jeg prøvede at redde alle de unger der kommer i mit akvarium så ville der hurtigt blive for mange.
Det er jo lidt sjovt at ha nogle fisk fra ens egne voksne fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 22/10-2007 12:26 22/10-2007 12:26
Det med forpligtigelse er måske nok lige hårdt nok.

Men når man køber fisk af en lidt mere sjælden art, så mener jeg at man bør forsøge et opdræt.
Med alle de nemme arter, som bare smider om sig med unger i selskabsakvarier, ja der er det sgu ikke så nødvendigt, dem skal der nok blive nok af.
Når man så er ovre i de lidt mere sjældne er det også nemmere at lave aftaler med forretningerne, de er som regel meget interesseret i at købe disse, og man står så ikke og brænder inde med en masse fisk, man ikke kan komme af med.
At sælge privat er selvfølgelig meget hyggeligt, men ofte er det ikke her, man skal regne med at komme af med sine fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger basseger (Inaktiv) - 22/10-2007 16:00 22/10-2007 16:00
okey jeg fik da 10kr stk for mine små 1.5-2cm ancistrus yngel så dem er der da lidt penge i :P :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Finkeldinken (Inaktiv) - 22/10-2007 16:54 22/10-2007 16:54
Jeg køber dansk opdræt hvis jeg kan komme til det, og holder mig generelt fra fisk, der er truede - fx L046. Jeg er helt towlig med den, men jeg mener at hvis jeg køber en fisk jeg véd er truet så er jeg forpligtet til at forsøge opdræt, og det har jeg ikke overskuddet til på nogle fronter, desværre.
Principielt er jeg enig med dig, Claus T, og ellers dækker Boeboe mit syn på sagen meget godt i #22.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger pontus molly (Inaktiv) - 22/10-2007 17:46 22/10-2007 17:46
hej jeg syntes at det er godt at have yngel jeg har selv lige fået 112 molly unger her i går og de er både sjove og søde at kigge på og så kan man jo selvfølgelig altid sælge dem hvis det er så jeg er helt enig med dig i at:

Claus T skrev :
Dette lille indlæg er bare ment som et debat oplæg på denne dejlige søndag.

Her på det sidste er jeg en del gange stødt på udtalelsen " jeg skal ikke yngle på dem" i tråde her på AS og søstersiderne. Og så er det jo at en fyr som mig bliver lidt harm, for jeg mener jo at det er vores pligt som ansvarlige akvarister at sørge for at der opretholdes en sund og naturlig bestand af de fisk som nu bruges i akvarie hobbyen. Jeg syntes jo lidt at man med er akvarium bør være forpligted til at forsøge opdræt af de fisk man nu har, så vi kan undgå overfiskning af diverse arter, vi har jo de sidste par år desværre set en del arter forsvinde fra der naturlige habitater :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
jbj (Slettet) - 22/10-2007 19:16 22/10-2007 19:16
Hej.jeg har aldrig problemer med at afsætte mine endlers tværtimod både dem jeg sælger af,og dem jeg forærer væk af
til venner og famille,men jeg har nu heller aldrig mødt en der ikke har takket nej til evt at holde endlers og det giver mig
en glæde ved at holde disse skønheder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger brib - 22/10-2007 19:27 22/10-2007 19:27
jbj skrev :
Hej.jeg har aldrig problemer med at afsætte mine endlers tværtimod både dem jeg sælger af,og dem jeg forærer væk af
til venner og famille,men jeg har nu heller aldrig mødt en der ikke har takket nej til evt at holde endlers og det giver mig
en glæde ved at holde disse skønheder.

Du har ikke mødt mig så :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger torben_l (Inaktiv) - 22/10-2007 19:50 22/10-2007 19:50

Jeg er meget enig i dine betragtninger om forpligtigelsen ved de usædvanlige eller direkte sjældne arter, jeg holder selv nogle stykker, men det er min erfaring det er rimelig svært at afsætte selv arter, der er meget vanskelige at opdrive i handlen..desværre!

Der er det min erfaring, at man skal finde "lidelsesfæller" - folk med samme akvaristiske interesser- og bytte sine overskudsfisk bort, meget ofte over grænserne.

vh tl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger brib - 22/10-2007 22:15 22/10-2007 22:15
En god forening der går meget op i vedligehold og bevarelse af ungfødere er :

Eksternt link http://www.poecilia.dk/start/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Boeboe (Inaktiv) - 23/10-2007 00:09 23/10-2007 00:09
#28 - Fuldstændig enig..

Annoncører
Annoncører