Hvad for nogle problemer er der i og omkring akvariet?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1736

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger manley (Inaktiv) - 29/11-2012 15:10 29/11-2012 15:10
Hej
Som led I min uddannelse, vil jeg prøver at konkretisere de problemstillinger der er i og omkring akvariet, det skal så i sidste ende munde ud et koncept eller en ide der er udviklet ved hjælp af jer
Og I den forbindelse, vil jeg meget gerne høre Jer her på forum, om hvad for nogle problemer der har været med, og omkring jeres akvarier.
Jeg har selv haft akvarier i 6 år, og syntes det er utroligt spændene når det køre godt :D og lige knapt så sjovt når det køre dårligt. Så nu øjner jeg muligheden for at se om jeg igennem mit uddannelse kan hjælpe med at gøre disse problemstillinger mindre…

de problemer som jeg ser er:

• EL forbruget: selv om jeg har 2x80w t5 rør, og fuval fx5 pumpe, syntes jeg stadig at det bruger for meget strøm

• Rod: der er mange dingenoter i, og uden for akvariet, oman skal bruge noget til at måle en ting, og noget andet til at måle noget tredje, kunne være rart hvis man havde en boks der bare kunne det hele.

• Planterne er grimme at se på.

Jeg er sikker på at der mange flere små eller store problemer som jeg håber I vil dele med mig

MVH
Manley

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 29/11-2012 15:28 29/11-2012 15:28
Jeg er ikke helt sikker på, hvad som du søger.

Men en af de største problemer vedrørende akvarier, er tit nye akvarister
som endnu ikke har forståelse for vandkemien og derfor mister fisk pga. ringe vandkvalitet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger rasmus2809 (Inaktiv) - 29/11-2012 15:56 29/11-2012 15:56
Jeg har et problem mht. til støjniveauet af diverse pumper osv. :) En smart kasse, hvor det hele kunne gemmes væk, ville være guld værd. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger manley (Inaktiv) - 29/11-2012 19:27 29/11-2012 19:27
hej

det er lige det i kommer med som kan bruges :D

nye akvarister som endnu ikke har forståelse for vandkemien.
støjniveauet af diverse pumper osv.
en smart kasse, hvor det hele kunne gemmes væk

de nævnte ting er problemer som vi møder i det daglige når vi har akvarier, eller bare ting man syntes kunne gøres bedre,

det er så meningen at jeg skal komme med nogle ideer eller koncepter der kan løse disse problemer,
også præsenter dem for jer, for at høre hvad i siger til dem.

så jeg håber der kommer mange flere problemer :D

MVH
manley

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger rasmus2809 (Inaktiv) - 29/11-2012 20:46 29/11-2012 20:46
Det lyder som et spændende projekt! Hvilken uddannelse er det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger amddurin (Inaktiv) - 29/11-2012 20:50 29/11-2012 20:50
El forbruget løses ved at skifte rør ud til LED... (Færdige lamper eller noget hjemmebyg, der er flere løsninger.)
Pumper der er både støjsvage og med et lavt el forbrug i forhold til ydelsen løser osse nogle problemer...
Et lukket underskab lyddæmper osse en del på de pumper man kan have deri...

En nem daglig visning af NO2 og NO3 som f.eks. via prober til GHL Akvariecomputer ville være guld værd, det findes pt ikke SVJV...

:)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Grævling (Inaktiv) - 30/11-2012 09:08 30/11-2012 09:08
En billig multiprobe til usb måske? interface gennem android/ios og meget gerne som open-source projekt så hobby-folket selv kan tweake of forbedre ^^ (fast standard for diverse akvarie computere / styringer så alting nemt kan opgraderes og/eller udvides)

Nemt gør-det-selv modul baseret led-belysning?

Støj i skabe burde kunne klares med gummi-fødder og skum :)

En mulighed for at kunne genbruge vand/nedsætte vandskift. Vand vil kun stige i pris og de 25% skiften om ugen kan hurtigt løbe op når man kommer over 100 liter. Vand er og bliver H20, og kan ikke blive for gammel eller "brugt" - men der kan ophobes ting i det vi ikke vil have (ammoniak/nitrat og nitrit)

Summa-summarum: Noget der kan nedsætte forbruget af resourcer og gøre hobbyen mere "grøn" og ikke noget udstyr med lukkede standarder der ikke kan snakke sammen med andet grej man har :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger manley (Inaktiv) - 30/11-2012 09:58 30/11-2012 09:58
hej

uddannelsen heder produktudvikling og teknisk integration.
i dette semester skal vi lære om hvordan man inkludere brugeren i udviklingen af produkter så
får et produkt der er brugbart for dem der skal bruge det :D
i næste semester skal vi se om vi ikke kan lave en prototype af det vi er kommet frem til ud fra de problemer der er omkring akvarier

så jo flere problemer der kommer jo nemmere bliver det at finde frem til en løsning som kan bruges :D

så blive endelig ved med at komme med jeres problemer :D

MVH
manley

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AnneH (Inaktiv) - 30/11-2012 12:07 30/11-2012 12:07
Hm... tidsmangel og delvist manglende forståelse fra mandens side *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger manley (Inaktiv) - 30/11-2012 16:37 30/11-2012 16:37
hej

AnneH

delvist manglende forståelse fra mandens side?
vil du eventuelt uddybe det lidt? syntes han akvariet er grimt? eller er det bare generelt han ikke forstår, det kønne i at have et akvariet stående?

MVH

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
DK1991 (Slettet) - 30/11-2012 16:47 30/11-2012 16:47
Mindre strømforbrug.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger amddurin (Inaktiv) - 30/11-2012 23:05 30/11-2012 23:05
Store biofilter + Nitratfilter forlænger faktisk vandskifte og der er produkter der osse skulle kunne forlænge tiden imellem vandskifte... - Så disse ting findes allerede...

Sidst jeg kiggede vandregning kostede 1000L vand 45,- kr, så 100L koster kun 4 kr. og 50 øre...
Jeg regner flere hunderede kr./md. til mit 300L saltvandsakvarie, som endda spare lidt pga brug af CREE LED til lyset, så hos mig er foder og vand de mindste udgiftposter...

Det kan måske hjælpe at læse hvad f.eks. akvariecomputerer allerede kan idag...
Eksternt link http://www.aquariumcomputer.com/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger amddurin (Inaktiv) - 30/11-2012 23:05 30/11-2012 23:05
Store biofilter + Nitratfilter forlænger faktisk vandskifte og der er produkter der osse skulle kunne forlænge tiden imellem vandskifte... - Så disse ting findes allerede...

Sidst jeg kiggede vandregning kostede 1000L vand 45,- kr, så 100L koster kun 4 kr. og 50 øre...
Jeg regner flere hunderede kr./md. til mit 300L saltvandsakvarie, som endda spare lidt pga brug af CREE LED til lyset, så hos mig er foder og vand de mindste udgiftposter...

Det kan måske hjælpe at læse hvad f.eks. akvariecomputerer allerede kan idag...
Eksternt link http://www.aquariumcomputer.com/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Reja (Inaktiv) - 30/11-2012 23:50 30/11-2012 23:50
AnneH skrev :
Hm... tidsmangel og delvist manglende forståelse fra mandens side *rødmer*

Enig i det sidste :D Måske man kunne udvikle en form for pille, der gjorde manden lige så fascineret af akvarier som en selv ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger manley (Inaktiv) - 04/12-2012 10:48 04/12-2012 10:48
hej

sidste chance for at komme med et problem :D

inden jeg skal hen og kategorisere/inddele problemer så de kan blive klar til at lave ideer/koncept ud fra :D

MVH
manley

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/12-2012 11:06 04/12-2012 11:06
Jeg har de sidste 35 år set to problemer blandt akvarister:
1 Folk gider ikke sætte sig ind i hvad det er de anskaffer.
2 Konen gider ikke have det i hjemmet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/12-2012 11:10 04/12-2012 11:10
Et stort problem er nok at man køber akvariet først, uden hensyntagen til hvad man vil have i det, for en fisk er jo en fisk.
Når så man bestemmer sig for nogle fisk, så har de bare at være i det akvarium, med den dekoration, man nu har tildelt dem. Ellers er det fisken der er noget galt med.

Eksternt link http://www.akvariewest.dk/Fisk/Artikler/Akvarium_for_fiskenes_sky...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger manley (Inaktiv) - 04/12-2012 12:35 04/12-2012 12:35
Hej

der er også meget at sætte sig ind i, burde kunne gøres på en bedre måde!
men nu må vi se hvad jeg kommer frem til :D

skal nok poste ideer/koncepter inde på forrummet, så det bliver spænende at se hvad i siger til det jeg kommer op med :D

så kom endelige med flere problemer også hvis det har være sagt før :D

MVH
manley

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger AnneH (Inaktiv) - 04/12-2012 12:55 04/12-2012 12:55
#10: han interesserer sig grundlæggende ikke en s*** for fisk, og synes vist, at jeg bruger alt for lang tid på min hobby = tid, han gerne havde set at jeg brugte på ham ;)
Akvarierne som sådan generer ham ikke, så længe alt mit udstyr til det ikke ligger og flyder alle steder, og så længe jeg ikke plasker for meget vand rundt i stuerne.

Også ud fra #14 og #16 kan man konstatere, at der åbenbart er et udbredt problem med forståelse fra "konen m/k" *skeptisk* .
Men sådan er det nok også inden for andre hobbyer, hvor den ene part har en passion for noget, som den anden ikke elsker (fx computere?!).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger joobz - 04/12-2012 13:41 04/12-2012 13:41
Jeg tænkte på indv. pumper og varmelegeme, jeg syntes det ødelægger indtrykket. Det kunne evt. kombineres og komprimeres?
Derudover en vandtester som er en engangs investering, for eksempel elektronisk?
Ja generelt strømforbruget?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 04/12-2012 15:41 04/12-2012 15:41
Forhandlerne eller de der er ansat i butikken mangler som oftest viden om akvarieplanter og deres behov, hvilket resulterer i folk enten kommer hjem med planter der ikke er egnet til akvariebrug, men til terrariebrug og altså ikke egnet til at blive dyrket under vand.

Ernæring af samme planter vides der generelt intet om, for at sætte sagen på spidsen.
Ligeledes kan viden om planternes lysbehov, spektral sammensætning, intensitet, på dansk kaldet lysstrøm, også mangelfuld hos de handlende...
Til gengæld kan man så også sige at mange vordende akvarister ikke sætter sig ind i den slags ting, men faktisk kun har for øje at anskaffe et lys der kan fremhæve fiskenes farver og fremtoning.

Præfabrikerede salgsakvarier leveres generelt med forkert og for lidt lys til at folk generelt kan holde planter lige med undtagelse af de der har et absolut minimumsbehov for lys.

Alger, kommer ikke af for mange næringsstoffers tilstedeværelse i akvariet, men der i mod af for få eller delvist helt manglende enkelt elementer af næringsstofferne. Og årsagen til opblomstring er snare overskydende kulstof(sukker), som enten afgives af planten selv ved mangler eller afgives fra store kulstof depoter som f.eks. mangroverødder.

Cirkulationens betydning for akvariets forskellige mekaniske og biologiske forhold, er ofte overset eller bliver anset for at være af mindre betydning.

Viden og forståelse af akvariets kemiske og biologiske processer er ofte en af de store syndere i området viden hos den enkelte.

Ny viden på akvarieområdet biologi, biokemi, organisk kemi osv. er som oftest svært tilgængeligt da ny viden beskrives i faglige artikler, der sjældent eller tilfældigt kommer områdets hobby-folk til kendskab og når det gør er det også ofte sådan beskrevet at det skal trækkes ud af de nævnte artikler og overføres og gøres tilgængelig for akvariehobbyen. Disse artikler er som oftest skrevet på engelsk eller tysk og har man ingen sprogmæssige kundskaber, så kommer man hurtigt til kort.

Akvariehobbyen er også omgærdet med en hel del "gamle levn", som er ekstremt svære at få udrydtet. "gammel" viden om hobbyen kan, selv om der er oplyst om ny viden, være rigtigt mange år, om at blive "sat til vægs" ....

Internet kan være en guldgrube med hensyn til viden, desværre er der også en stor tilbøjelighed til at viden på dette område plagieres fra en side til en anden og så fremdeles og dermed kan ny viden meget nemt blive trængt i baggrunden, fordi 10.000 sider med samme information er ikke nødvendigvis ensbetydende med at informationerne er korrekte ... så derfor er det mere vigtigt end nogensinde at sortere i den information der kan bibringes via nettet, samme viden(artikler) er ofte ej heller dato-mærkede og informationen kan være årtier gammel uden det på nogen måde indikeres på den pgl. side.....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger manley (Inaktiv) - 05/12-2012 08:24 05/12-2012 08:24
hej

er der flere der vil komme med en eller flere problemstillinger om det at have akvarie? :D
ser super godt ud det der er kommet ind til vidre :D

MVH
manley

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 05/12-2012 08:59 05/12-2012 08:59
USB_akvariegødning skrev :
Forhandlerne eller de der er ansat i butikken mangler som oftest viden om akvarieplanter og deres behov,
Og så aner de ofte ikke en skid om akvariefisk udover at den er sød og kræver vand.

manley skrev :
er der flere der vil komme med en eller flere problemstillinger om det at have akvarie? :D
Det er en så afgiftbelagt hobby, både i produktionsleddet, detailleddet og hos akvaristen, at alt efterhånden er så dyrt, at man som akvarist skal købe det hele i udlandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AnneH (Inaktiv) - 05/12-2012 09:49 05/12-2012 09:49
Enig med #23, og så er det noget problematisk, at der ikke lovligt kan sælges medicin herhjemme mere.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger manley (Inaktiv) - 31/12-2012 11:26 31/12-2012 11:26
hej

så er ide tråden startet og jeg håber i vil komme med et par kommentar der også :D

link til nye tråd :D

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1486872

MVH
manley

Annoncører
Annoncører