Morfar af den gamle skole

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1398

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 10:56 05/12-2012 10:56
Ja som overskriften lyder... :)

min morfar da han havde akvarie brugte han hverken.

Filterstart
PH sænker
Plantegødning
Co2
Eller nogle andre former for kemikalier da han mente det bare gjorde det hele meget mere besværligt.. at holde

Han havde et 600 Liter planteakvarie
250 liters med lidt rødder og planter
og et 128 liters med planter

Alt sammen voksede som en sindsyg og han måtte tit og ofte klippe i planterne sælge dem til forhandler eller give dem til dem han kendte som også havde akvarie.

cirka 5 - 7 år efter mere eller mindre begynder jeg også på akvarie og prøver at gøre det samme og følger hans råd.

Men... Hvis jeg ikke bruger plantegødning eller co2 dør planterne. hvad kan være ændret efter disse år? Min morfar forstår det ikke.. da han jo bare skiftede vand hver 3 måned og filter hver 9 måned

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 10:58 05/12-2012 10:58
har målt vandet det fejler som sådan ikke noget...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kim Rahbek (Inaktiv) - 05/12-2012 11:31 05/12-2012 11:31
Hej jeg er med på din morfars hold. jeg bruger heller ingen ting i mine akvarier et på 320 liter et på 128. Man skal bare lige finde de rigtige planter. For nogle planter er bedre en andre til dette formål. jeg skifter også vand efter behov.(ikke en gang om ugen) Det kan godt ske at det ikke er efter forskrifterne, men planterne og fiskene har det godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 11:52 05/12-2012 11:52
okay. problemet er bare at jeg har samme planter som ham... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 11:53 05/12-2012 11:53
eller samme slags vel og mærke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kim Rahbek (Inaktiv) - 05/12-2012 12:06 05/12-2012 12:06
Hvad med lys? jeg har tænt lyset i cirka 10 timer om dagen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 12:10 05/12-2012 12:10
ja der har jeg så kun 8 timer.. kunne være man skulle give dem noget mere.. :D skal også snart have et nyt lysstofrør i. lige nu har jeg kun en lampe med et rør i. men tænker at udvide til et heldækkene da det ser en del bedre ud når jeg tar min lampe nu og sætter ombagved men så kan jeg bare ikke rigtig se noget foran.. hvilke rør bruger du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jresee (Inaktiv) - 05/12-2012 12:13 05/12-2012 12:13
Jamen hvad er det så for nogle planter du har ? I mine akvarier gror planterne også ret volsomt, jeg har cryptokyroner, valisneria, anubias, hornblad,annemad og javabregner. Disse planter kræver ikke så meget lys, jeg har kun et lysstofrør over hvert af mine akvarier og alligevel gror det hele som død og pokker. Der er en del snegle til at hjælpe til med at holde rent og til at forbedre biokemien - efter hvad jeg har hørt. Jeg skifter 1/4 af vandet hver uge og bruger ingen gødningsstoffer overhovedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 12:15 05/12-2012 12:15
jeg har bundlagsgødning. jbl mandano tror jeg det hed. lige sat den til at lyse i 10 timer bruger flydende plantegødning og co2

og det virker bare selv med 8 timer min hammerslået ser bare udtil at dø stille og roligt.. ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kim Rahbek (Inaktiv) - 05/12-2012 12:17 05/12-2012 12:17
Jeg hat 2 rør ved hver akvarie. Jeg kan ikke lige huske hvilken rør jeg bruger, jeg fandt ud af hvilken rør jeg skulle bruge på en anden tråd, her på siden. Men jeg har købt dem i Silvan, ingen grund til at købe de dyre i akvariforretningerne. Jeg vil lige sige jeg har kørt mine akvarier i cirka 5 år.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 12:19 05/12-2012 12:19
der er babomba anubias en hammerslået og 2 andre cryptocoryner jeg ikke lige kender navnet på

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger joobz - 05/12-2012 12:27 05/12-2012 12:27
Det handler vel om en masse detaljer. Jeg er ikke ekspert, men har oplevet noget lignende. jo længere et akvarie står jo mere stabilt bliver det i værdierne. Jeg kender en, der har haft akvarie i 15 år i træk. Han skifter vand 1-2 gange om året og har ingen problemer med fiske eller planter. renser stortset aldrig de to indvendige pumper i hans 400 liters. Planterne vokser som sindsyge og hans anetome helena, guppyer og ancitrus sp. yngler uafbrudt. Min tanke er at det handler om at ramme den perfekte sammensætning af planter, fisk osv. så det er nok mere held end forstand

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 12:30 05/12-2012 12:30
ja jeg har så en spandpumpe som kan trække et 600 liters til mit 128 liters akvarie.. så flowet burde også være iorden... fiskene ser også ud til at trives...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kim Rahbek (Inaktiv) - 05/12-2012 12:44 05/12-2012 12:44
joobz jeg tror du har helt ret. Så Andersen01 jeg tror du bare skal prøve dig frem. Hvor længe har du haft akvariet? Held og lykke med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 12:49 05/12-2012 12:49
Indlægget er rettet 05/12-2012 12:55 05/12-2012 12:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jamen har haft akvariet i et år har lige skiftet fra malawier da de var for store til det lille akvarie til selskabsfisk dog bruger jeg det samme vand så det er ikke helt ny lagt. samt samme pumpe bare ny bund og rod samt planter..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Bademesteren (Inaktiv) - 05/12-2012 12:56 05/12-2012 12:56
Jeg er også på din morfars hold. :) :)
Ingen grund til at gøre det til en videnskab at have akvarie :P mine fisk stortrives, planterne beskæres flere gange årligt. Skiftede lystofrør i foråret da de andre efterhånden havde nogle år på bagen, det satte næsten for meget skup i væksten, da den heller ikke fejlede noget inden da :D
Tilsætter dog lidt salt efter behov i forbindelse med vandskift ;)

Så for dem der gerne vil bruge huskeord: KISS = Keep It Stupid Simple :D ;) :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kim Rahbek (Inaktiv) - 05/12-2012 13:09 05/12-2012 13:09
Hvad med fiskene har de det godt? Ingen døde. Jeg kan se du skriver bare ny bund, jamen så skal planterne jo til at festne sig til bunden igen, og der med risiko for at nogle af planterne dør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Andersen01 - 05/12-2012 13:13 05/12-2012 13:13
fiskene har det godt og trives :)

og der har man så svaret... tak... muligvis derfor min hammerslået er begyndt at te sig lidt??

troede bare at den var den mest hårdføre plante af dem alle...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 05/12-2012 15:57 05/12-2012 15:57
Indlægget er rettet 05/12-2012 16:02 05/12-2012 16:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

For det første er det måske ikke decideret videnskab at holde akvarium og i den forbindelse også planter med succes, men der er nogle fundamentale ting man skal have kendskab til...
og så lige først nogle fakts omkring det...

man kan ikke sammenligne akvarier og drift af det samt vækst osv... med mindre akvarierne er ens indrettet med vand, bund osv...
dvs. bundlaget skal være fuldstændig ens, bundlaget indeholder bl.a. visse former for salte og mineraler og selvom bunden ligner hinanden så er det ikke sikkert det er samme materiale der er tale om.
vandet... vand er så forskelligt at går man fra den ene side af vejen til den anden så kan der og der vil som oftest også være forskelle i indhold af salte metaller osv.. hvis der leveres fra et andet vandværk, selv samme vandværks værdier ændrer sig over året, dog normalt ikke drastisk, men det sker...
så hvis du skal have samme forhold som din morfar, så skal akvariet sættes op på samme vis og der skal anvendes vand fra din morfars adresse, altså aftappet hans hane, ellers kan man ikke sammenligne overhovedet...

Desuden kan man ikke bruge den oplysning som mange kommer med (også her), at de ikke tilsætter noget som helst og det gror bare derudaf,... det er formentlig korrekt, men Peter der bor i Holbæk og har denne oplevelse har andet vand altså en anden sammensætning af vandet, end f.eks. Hans der bor i Ølgod. Altså har disse oplysninger absolut ingen værdi, med mindre man samtidig kan oplyse hvilke og i hvilken mængde af næringsstoffer der indgår i det vand man anvender.

Vand = næringsstoffer, forstået på den måde at vandet indeholder en masse forskellige næringsstoffer, nogle gange er det tilstrækkeligt med det der allerede er indeholdt i vandet og derfor vil man opleve at kunne dyrke, i det mindste, visse planter uden tilsætning af andet end det foderet til fiskene kan bidrage med ...

Andre vil have den oplevelse at de fint kan bruge et "billig produkt" af gødning, der som oftest er meget smalsporet i dets indhold af næringsstoffer, men det kan være tilstrækkeligt på den pgl. adresse.

og igen andre, eller nærmest de fleste ,vil skulle tilføre det jeg kalder en komplet gødning, hvor der suppleres op med både makro og mikrodelen i gødningen, ellers vil planterne gå kolde på deres essentielle næringsbehov og på sigt dør planten hvis disse behov ikke til gode ses.

Bundlag og bundlagsgødninger er meget forskellige, f.eks. er flere af de ny typer der er kommet på markedet meget lig indrettet som de biologiske filtermaterialer der anvendes til filtre, de har som oftest ingen eller meget lav næringsmæssig værdi for planterne og er mest optimeret omkring at aerobe bakterier har nemt ved at dannes i sådan et bundlag, det er dog en stor misforståelse, hvis man i relation til sådan et bundlag anvender f.eks. planter der har eller vil få et omfattende rodnet, disse planter vil som oftest optage hovedparten af deres gødningsbehov via bundlaget, men disse planter kræver også at der er anaerobe forhold i bunden ellers kan de f.eks. ikke optage jern og tilgodeser bundlaget ikke det behov, så vil planten også langsomt sygne hen... dette forhold er aktuelt for både Echinodorus og div. Cryptocoryner, samt en del andre rodbærende planter... hvorimod at mange stængelplanter som oftest vil klare den fint i sådan et bundlag, da de normalt optager det meste af deres gødningsbehov direkte via vandet...

Man får ikke noget bedre til at danne en god basis i bunden og vel at mærke med de rette betingelser og ligeledes evne til at ion-bytte næringsstoffer med planterne end et godt rødlers-bundlag ... det fungerer helt med naturlige materialer, som endnu ikke er overgået af hvad de industrielle bundlag kan levere... som f.eks. dette Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Med hensyn til hvad der skal til for en god plantevækst så er der en del artikler om det emne på min hjemmside, men helt overophøjet, så er der 5 parametre der skal være tilstede for at man kan give planterne de rette betingelser, "sjovt nok", så er disse parametre også bestemmende for om man oplever alger som et problem.... Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Lyset er en del af de 5 parametre og er af væsentlig betydning for at en plante overhovedet "gider stå ud af sengen", da lyset er plantens energikilde er det et helt essentielt element mhp. om der opnås en succes med planten.
Om lys kan i finde her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

og indgang til alle kategorier for artiklerne er her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Annoncører
Annoncører