Cichlider i 180 l

Postet under : Cichlider - Andet - Nyheder
Visninger : 3015

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tinetøsen (Inaktiv) - 30/12-2012 19:28 30/12-2012 19:28
jeg har et akvarie på 180 l. som jeg godt vil lave om til et cichlide akvarie. jeg vil gerne have nogle på ca. 15 cm 4 - 5 stk, og nogle dværg cichlider. lyder det helt hen i vejret? og hvilke typer kunne i evt. foreslå mig? jeg kunne godt tænke mig nogle mundrugere, men ved ikke om det er en god idé.
mvh. Tine

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Malawi-lennø24 - 30/12-2012 20:22 30/12-2012 20:22
du kan godt ha ca 5 stk på 15 cm og lidt dværg cichlider i et 180 liter for jeg har lidt malawi i et 180 liter og de har det fint nok så det vil jeg godt sige du kan men du må ikke ha mere end 10 dværg cichlider og så 5 af dem der kan blive 15 cm for vis du for flere risiker du at du får dødsfald i dit akvarie for det har jeg der døde 4-5 stk på en dag så max 15 cichlider i dit akvarie hvor de ikke kan blive alt for store :D

Mvh Andreas *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 30/12-2012 20:25 30/12-2012 20:25
Husk nu lige at læs artsbeskrivelserne inden der bliver købt fisk, på langt de fleste står der også minimums krav til størrelse på akvariet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dave (Inaktiv) - 30/12-2012 20:49 30/12-2012 20:49
Det kan sagtens lade sig gøre at holde cichlider i et 180l, men det lyder lidt mærkeligt det du foreslår. De fleste cichlider er meget teritorielle, dvs. de vil kæmpe med andre om pladsen.

Har du en bestemt slags eller et bestemt område i tankerne? Jeg vil mene at 180L er lige i underkant til de fleste malawicichlider... de kan måske holdes uden dødsfald, men trives de? Desuden får du mere ud af fiskens adfærd hvis du holder den i et tilpas stort akvarie.

som nr. 3 siger, læs artsbeskrivelserne ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 30/12-2012 21:52 30/12-2012 21:52
Ej, det er sgu et no' go i mine øjne!
Og det er uanset hvilke former for cichlider på 15cm der er omtalt!
Stil sådan 6 banditter på langs af hinanden og de kan nå fra den ene, til den anden ende af akvariet.

Et er at det sagtens kan lade sig gøre - noget HELT andet er om det er fair over for fiskene!!! *blink*

#2 Malawi-lennø24
Med henblik på dit / dine tidligere indlæg ses det jo også at din sammensætning af forskellige fisk som ligeledes bliver forholdsvis store (Læs: Venustus) IKKE har fungeret, hvor det tyder på at akvariet er overbelastet...
Om så en forhandler har sagt den godt kan!
Hvis blot artsbeskrivelsen var læst, hvor der står at et min. akvarie til en sådan er 660l:
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14120

Man skal starte et sted, og alle laver fejl!
Men hvis man sætter sig ind i tingene FØR man hopper ud i det, undgår man formentlig de værste brølere. (Beklager hvis det lyder for hårdt)

Tinetøsen - Hvilke cichlider er der snak om ?
Det kan måske lade sig gøre at holde unger, som så sælges efterhånden som de vokser op - eller du evt. får et større akvarie i mellemtiden ;) (Hobbyen kan hurtigt tage fart!! - jeg er selv gået fra et 63l Guppy -> 250l Mbuna -> 530l Mbuna -> Næste stop 900l med ???) B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ronni.N (Inaktiv) - 30/12-2012 22:02 30/12-2012 22:02
lindgren87 skrev :
jeg er selv gået fra et 63l Guppy -> 250l Mbuna -> 530l Mbuna -> Næste stop 900l med ???) B)

Det er da en nobrainer, 900l med Malawi, evt rov, det kunne jeg ihvertfald godt selv finde på. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kmsfg (Inaktiv) - 31/12-2012 00:58 31/12-2012 00:58
180 liters er no go til malawi cichlider der skal du op i 250 liter som minimum :) jeg er helt enig med lindgren87 :) Her er noget du burde læse... Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/mbunaartikel1/mbun...

Mvh Kenneth

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Malawi-lennø24 - 31/12-2012 10:49 31/12-2012 10:49
ja men det jeg har det er unger som er max 6-7 cm og der er 14 malawi cichlider i mit 180 liter men de går der i mens de er unger :D og så kommer de ud til en af mine venner som har et 530 liter akvarie og har solgt den venustus *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 31/12-2012 11:51 31/12-2012 11:51

Tror ikke der Tinetøsen har nævnt noget om at det skulle være malawi cichlider B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger NickR (Inaktiv) - 31/12-2012 13:15 31/12-2012 13:15
Har selv haft mbuna i et 200 litter uden problemer med fisk der viste fin adfær og så ud til at trives.
Det handler om valget af arter og antal en 10-12 stykker af de mere fredelige arter og så kan det sagtens gå. Men det er klart at der langt fra er frit valg på alle hylder hvis det skal lykkedes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger JiKa (Inaktiv) - 01/01-2013 21:05 01/01-2013 21:05
Personligt kan jeg ikke støtte op om cichlider i et 180l ;(
Jeg har selv 20 mbuna'er (6-8cm) + ca. 10 stk yngel i et 325l og at dømme ud fra deres adfærd, så skal der ikke flere i !
325 er i min optik et minimum til cichlider.... *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Multi (Inaktiv) - 01/01-2013 23:05 01/01-2013 23:05
Det kommer altså i stor grad an på, hvilke cichlider der er tale om! Det er ikke kun Malawicichlider, der er cichlider, jo. Der findes mange andre cichlidearter fra resten af verden. En del af sneglehuslegerne fra Tanganyikasøen kan du have i akvarier på helt ned til 54 l.

Hvis det var mig, der skulle indrette et 180 l til cichlider, ville jeg uden tvivl vælge Tanganyikacichlider, men der er også mange flotte arter fra bla. sydamerika.

Af Tanganyikacichlider er der mange at vælge imellem, du kan se inde under artsbeskrivelserne; det er hovedsagligt fiskene under sneglehusleger og huleleger du kan kigge på, til et akvarie på 180 l. Nu efterlyser du en mundruger, og der kan jeg kun varmt anbefale dig hestenæsecichliden (Eretmodus, Tanganicodus, Spathodus). De står inde under Algeæder-kategorien.

Af sneglehuslegerne er især Neolamprologus multifasciatus meget populær. Alle sneglehuslegerne lever og yngler i og omkring sneglehusene.

Hulelegere jeg kan forslå dig, er bl.a. Julidochromis transcriptus. Det er en god begynderfisk, og så er de de mindste i Julidochromis-slægten, så de vil sikkert passe godt til dit str akvarie. :)

Hestenæserne og de fleste af hulelegerne lever i par, og da disse cichlider er ret territoriale og aggressive, især over for artsfæller, så vil det være smartest kun at have ét par af hver art. Dette opnås nemmest ved at købe 5-6 ungfisk, og lade et par skille sig ud, og så sælge resten fra. Ja, medmindre at du kan finde et allerede etableret par, men det er ofte sværere. ;)

Håber at det var til lidt hjælp. Held og lykke med dit akvarium. *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger RuneCPH (Inaktiv) - 02/01-2013 15:18 02/01-2013 15:18

Nu kommer der lige en opsang/råd...

Der er desværre en tendens til, at mange akvarister mener man er ondskaben selv hvis man ikke følger artsanbefalinger helt eller lægger 50% til.

At mange af de samme må formodes at spise kød og/eller tun på dåse og går i tøj produceret under tvivlsomme forhold af mennesker (næsten alt tøj) kan man jo så undre sig over...

Jeg er ikke veganer og går ikke i hjemmestrikket hør. Jeg er langt fra tilhænger af unødig misligeholdelse af dyr men fisk er fisk og det bør holdes i mente.

Jeg vil dog alligevel anbefale, at der kigges på artsbeskrivelserne og ser man, at man er langt fra anbefalet akvariestørrelse og så må man tager den derfra.

Kort sagt:
En stør i et glas vand = dårlig ide af mange årsager
Akvariet er marginalt for lille ifht anbefaling = går den så går den, du er ikke en ond men måske er der en anden mulighed.

Annoncører
Annoncører