Hvilken ancistrus er det?

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 1183

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jens8660 (Inaktiv) - 03/01-2013 12:59 03/01-2013 12:59
Hejsa.
Er ny her - har købt Ancistrus for nylig og er interesseret i at bestemme hvilken art det er, så jeg kan give den de rigtige betingelser i akvariet.
Er der nogen som kan hjælpe?
Den er købt som en "alm. sugemalle"
- mit eget bud er Ancistrus multispinnisa - er jeg forkert på den?
Jeg har forsøgt at tælle finnestråler på ryggen (har jeg set andre spørge til...) tror der er 13- 15 finnestråler.
/Vh Jens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger buller42 (Inaktiv) - 03/01-2013 13:30 03/01-2013 13:30
Hej
Jeg kan med sikkerhed sige at det ikke er en ancistrus, for en ancistrus har kun 8 stråler i rygfinnen og en multispinnisa er der ikke nogen ancistrus som hedder, men der er en ancistrus der hedder A.multispinis, og den er det med sikkerhed ikke, og du skriver at du har erfaring med akvarier i din profil, så burde du da også vide at man sætter sig ind i hvilke behov fisk de har, inden man køber dem :P
Men mit bud må være en Pterygoplichthys af en slags.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger K-_Christensen (Inaktiv) - 03/01-2013 13:51 03/01-2013 13:51
Pterygoplichthys gibbiceps L083, L165, L196
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/foto/?ArtID=11173

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From - 03/01-2013 14:01 03/01-2013 14:01
Det er helt sikkert en Pterygoplichthys gibbiceps. Du skal bare være opmærksom på, at det er en sugemalle som bliver meget stor og derfor kræver meget store akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger larsbo (Inaktiv) - 03/01-2013 17:20 03/01-2013 17:20
Der er vel ikke noget der heder en "alm. sugemalle"
Jeg syntes det er ret tit at sådan en malle der bliver 40-50 cm bliver solgt til folk med et 54.l. startsakvarie. Man skal selvfølgelig vide noget om en fisk inden man køber den, men når man er i butikken så mener jeg helt klart, at forhandleren har pligt til at komme med en ordentlig rådgivning, da han jo handler med levende væsner.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jens8660 (Inaktiv) - 03/01-2013 17:52 03/01-2013 17:52
Hejsa alle.
Tak for hurtigt svar. Det var fint at få på plads. Jeg er forberedt på at bytte mallen med en mindre, når den er for stor. Pt. er den 7 cm, så den har lidt tid endnu...

#2 - tak for det :-) Min viden er desværre 20 år gl. Sidst jeg havde akvarie kunne man vælge sugemaller (Gyrinocheilus Aymonieri), Plecostomus, eller forskelige slags pansermaller. Og det var det.
Efter at have surfet rundt på nettet, er der en hel (ny for mig) "Pleco verden" som har åbnet sig.
Kan se at der er en kæmpe variation i udbuddet af fisk i dag, så der er sket meget. Heldigvis.

#5 Enig. Og nej - der er ikke noget som hedder alm. sugemalle. Retfærdigvis skal siges, at forhandler fortalte mig at den bliver stor, og tilbød at jeg for 25 kr. ekstra ved købet, kunne returnere mallen senere og få en ny mindre tilsvarende kvit og frit, når den blev for stor.
Det er vel ok service.

Men mange tak for hjælpen alle.

Vh. Jens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Carsten From - 03/01-2013 18:14 03/01-2013 18:14
jens8660 skrev :
Min viden er desværre 20 år gl. Sidst jeg havde akvarie kunne man vælge sugemaller (Gyrinocheilus Aymonieri), Plecostomus, eller forskelige slags pansermaller. Og det var det.

Gyrinocheilus aymonieri er ikke en malle med en sugesmerling. Desuden bliver den også ret stor.

jens8660 skrev :
Retfærdigvis skal siges, at forhandler fortalte mig at den bliver stor, og tilbød at jeg for 25 kr. ekstra ved købet, kunne returnere mallen senere og få en ny mindre tilsvarende kvit og frit, når den blev for stor.
Det er vel ok service.

Jeg syntes det er en ret dårlig service. Jeg syntes bestemt at det er en rigtig dårlig idé at sælge fisk, som man ved bliver for store til akvariet. Jeg er af den mening, at hvis man ikke kan har plads til fisken når den er fuldvoksen, så bør man heller ikke anskaffe sig den. De fleste fisk som bliver for store til akvarier, lever enten et usselt liv under dårlige forhold, dør af samme årsager, eller bliver aflivet. Man bør anskaffe sig fisk som rent faktisk kan være i akvariet.

Annoncører
Annoncører