Filter

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 921

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 17/01-2013 12:13 17/01-2013 12:13
Har netop købt et nyt akvarie :D
Akvariet er på 660 lit og nu spekulerer jeg over et filtersystem.Det skal være invendigt filter jeg skal have,men skal samtidig være nemt at vedligeholde mvh.
Jeg tænker også strømforbrug osv.Jeg ønsker nogle gode input,og håber på at der er nogen der vil vise og fortælle om deres :D
Målene på akvariet er 200 lang *60 høj * 55 bred

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 17/01-2013 13:14 17/01-2013 13:14

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger krisA (Inaktiv) - 17/01-2013 13:17 17/01-2013 13:17
En baggrund med filter, som #2 linker til er fin.
Der er også det noget billigere hmf filter, der næsten heller aldrig skal renses.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 17/01-2013 13:34 17/01-2013 13:34
INGEN filtre bør renses,før gennemløbet bliver markant nedsat pga. slammet som er det materiale, der filtrerer og omsætter amonium til nitrit og nitrit til nitrat. Med hmf-filter er det tydeligt hvornår man skal gøre noget. Nemlig når vandstanden er markant lavere på filtersiden ift. vandstanden i selve akvariet. Her vifter man bare lidt med en slange der suger bag ved filteret. Første gang det blev nødvendigt herhjemme var efter 2½ år... Så lav du et hmf. Det er billigt og du kan nøjes med en lille luftpumpe, et rør med vinkel og en 10 cm. måtte i f.eks. den ene gavl. B) . Der skal skiftes mere vand end normalt i starten inden det begynder at omdanne og nedbryde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger JiKa (Inaktiv) - 17/01-2013 13:50 17/01-2013 13:50
Nu vil jeg ikke starte nogen form for religions krig, men et filter skal i mine øjne vedligeholdes og dermed renses - dog ikke for ofte, men jeg skyller (kun skylle den fine filtersvamp) selv mit ca. 1 gang pr. mdr.
Jeg har selv haft et HMF-filter i mit 325L med malawi'er - og det var ingen succes, men dermed ikke sagt at det er noget skidt, for jeg tror mit var lavet forkert (det var et jeg overtog ifm. køb af akv.).
Ingen tvivl - baggrundsfilteret er nummer ét, det flotteste og det dyreste! se evt. på unimati's hjemmeside for inspiration - de har masser af forskellige osv.
løsning nr. 2 er nok HMF-filteret, som kan drives med et powerhead på 10-12W. Jeg vil anbefale dig at studere det nøje inden du evt. kaster dig ud i sådan et filter så det kommer til at fungere efter hensigten.
3. mulighed er at du selv er kreativ og bygger et filtersystem inde i akvariet, men det er vist ikke så popolært....

held og lykke

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 17/01-2013 14:55 17/01-2013 14:55
Jeg er enig i at bagrundsfiltre er glimrende, men man skulle måske overveje, om det nu er sagen i et akvarium, der i forvejen er smalt i forhold til længde og højde? Det hele kommer let til at se lidt 2-dimensionelt ud.

HMF filter rigtig godt, men meget synligt hvis man ikke kan abstrahere fra at den ene sidevæg er af skumgummi...

Nu nævnes der ikke noget om hvilke fisk, og hvor mange der skal være i baljen. Det har en vis betydning for hvor kraftigt filteret behøver at være.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KTR (Inaktiv) - 17/01-2013 15:04 17/01-2013 15:04
#5 - kan godt lide du ved du bevæger dig på gyngende grund. Jeg vil jo sige HMF som nr 1 og derefter baggrund. Men sådan er vi jo så forskellige. :D

#1 - et HMF filter skal passe til baljen og pumpen skal passe til filteret. Så virker det. Se mere her om hvordan jeg har gjort. Brug linket til beregning af måtte størrelse og pumpe størrelse så det passer til 660 liter. Driller det så bare spørg.

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1277535

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 17/01-2013 15:12 17/01-2013 15:12
Fik du lavet et baggrundsfilter dér tilbage i september? Er det kørt ind siden du siger baggrundsfilter er glimrende? Er bare interesseret... ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 17/01-2013 15:16 17/01-2013 15:16
Det har kørt upåklageligt siden opsætningen. Jeg må indrømme at jeg altid har været lidt skeptisk over for baggrundsfiltre, primært fordi man ikke kan se hvad der foregår deromme, men jeg må sige, at jeg aldrig har haft et akvarium med så megen aktivitet, og alligevel så klart vand!

Du kan se lidt om akvariet her:

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Akvarieoplysninger/Akv%2009...

Annoncører
Annoncører