Corydoras elegans æg :)

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 1697

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Dav (Inaktiv) - 24/03-2013 19:51 24/03-2013 19:51
Idag da jeg kom ind til mine fisk - et lille 85 liters med sommerfuglecichlider, nannostomus, pansermaller og rejer, fandt jeg en lavasten med anubias med masser af små æg.

Jeg kiggede egentlig efter om mine sommerfugle havde lagt æg igen, hvilket de har gjort forgæves flere gange (hannen tror at det er en lille snack til ham, i stedet for at befrugte dem, så spiser han dem bare stille og roligt...)

I underkanten af anubiasen og på siden samt på den synlige nederste kant af lavastenen, var der masser af små æg. Jeg kunne ikke lige gennemskue hvad de var fra, men efter nærmere undersøgelse er jeg næsten sikker på at det er fra mine 3 corydoras elegans pansermaller... :)

Jeg har nu taget stenen med planten op i en fødekasse med låg, indeni akvariet, da jeg kunne se at rejerne syntes at æggene var guf.

Det skal lige siges at jeg fik mallerne den 19/3 og de blev først flyttet over i det akvarium de går i nu i torsdags den 21/3.

Nu venter jeg spændt på om de klækker og bliver til noget, men da det er første gang jeg har opdaget æg fra mine corydoras. Nu er jeg bare lidt usikker på om jeg skal tage stenen med æggene over i et lille 12 liters akvarium jeg har, blot med en lille luftsten kørende svagt, samt uden bundlag.....?
Jeg er nemlig usikker på om ungerne er så små at de kan smutte ud af de smalle sprækker i fødekassen.....??

Input er velkomne! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kejak - 24/03-2013 20:25 24/03-2013 20:25
Jeg tror det lille 12ltr akv er bedst dog med lidt sand/fint grus i og lidt posthornsnegle hvis du har det. Husk det skal være vand fra akvariet de er lagt i.
Luftsten skal du have i eller bedre endnu patronfilter til luft. Et ketapang blad ville nok heller ikke gøre noget. Nyklækket artemia skulle være godt (har ikke selv prøvet endnu), infusiorer eller luigifry1, ville det nok være en god ide at anskaffe :)
Tillykke og held og lykke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kim m - 24/03-2013 20:52 24/03-2013 20:52
Kejak har fat i et ok setup til yngelen. Til yngel af arter i elegansgruppen synes jeg nyklækket artemia er lige til den store side. Jeg plejer selv at starte dem på mikroorm og JBL Nubilfluidog lige så stille introducere artemia efter en god uges tid og se om yngelen får orange maver.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dav (Inaktiv) - 24/03-2013 21:04 24/03-2013 21:04
Det lyder som en god idé. Jeg har heldigvis god tid, da jeg er sikker på at æggene er lagt her i weekenden.
Jeg har både sand og posthornsnegle i det akvarium æggene blev lagt i. Jeg har varme i akvariet, og der er ca 26 grader.
Skal jeg beholde varme? Hvis jeg dropper varmen vil temperaturen falde til 24 grader.

Hvad er bedst - varme eller ej?

Hvor får man fat i en microormekultur?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kim m - 24/03-2013 21:14 24/03-2013 21:14
Om der er 24 eller 26 grader betyder ikke det store.

Mikroorm får man hos andre akvarister. Nu er der lidt langt til Holstebro for dig men ellers havde jeg gerne givet en aflægger af min kultur.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Cory-Mike (Inaktiv) - 24/03-2013 21:17 24/03-2013 21:17
mht. mikroormene så prøv at høre i ålborgs akvarieforening.

Det er fandme fedt du har fået æg af elegans arterne. Da jeg havde pansermaller fik jeg ikke æg af nogle af den typer maller. selv om jeg både have elegans og undulatusser.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kv (Inaktiv) - 24/03-2013 21:23 24/03-2013 21:23
hvis ikke du kan få mikroorm på anden vis - kan jeg tage en kultur med til byttedag i Aalborg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kim m - 24/03-2013 21:28 24/03-2013 21:28
#6 arterne i elegans-gruppen plejer at reagere på større skift i vandparamentre. Enten holder jeg dem i blandede akvarier med en masse andre fisk og hanevand og flytter dem så over i et akvarier hvor de får et 90% vandskift med køligt regnvand. Andre gange går de bare i det samme vand længe ( op til en måned) mellem hvert vandskift.

Der er et par undtagelser, som gracilis og pygmaeus som gerne vil have regelmæssige vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Dav (Inaktiv) - 24/03-2013 21:37 24/03-2013 21:37
Det lyder fint :)
Jeg skal ud i foreningen tirsdag aften. Så kan jeg lige spørge dem. Ellers vender jeg lige retur til dig KV :)

Jeg har dem i vandhanevand i sort sand og svagt lys, svag cirkulation og 26 grader sammen med andre fisk...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Dav (Inaktiv) - 25/03-2013 19:18 25/03-2013 19:18
Nu har jeg flyttet stenen til et 12 liters med samme vand og temperatur, samt med en luftsten kørende svagt.
Jeg har købt mig en flaske Liquifry 1
Jeg har taget lidt bundlag med over, samt nogle små tårnsnegle.

Nu venter jeg så........................................................ *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jaco (Inaktiv) - 25/03-2013 22:12 25/03-2013 22:12
Det er også beskrevet meget godt på denne side: Eksternt link http://akvariedyr.dk/Corydoras.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Dav (Inaktiv) - 04/04-2013 22:41 04/04-2013 22:41
ØV...

Så er jeg tilbage.

Idag er det 14 dage siden mine cory elegans lagde æg.

De fleste af dem sad på en lavasten med Anubias, som blev flyttet til et mindre akvarium.... Der sidder de stadig...

Resten sad på en trærod i forældreakvariet.... der sidder de også stadig....

Nogle af æggene ser ubefrugtede ud, dvs tomme... Men der er også en hel del der har en hvid prik i midten... (blommen?)

De skulle være klækket efter 48 timer, men nix... Øv... *uhh*

De ser akkurat ud som dagen de blev lagt - helt fine og friske... *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger kim m - 05/04-2013 07:26 05/04-2013 07:26
Den hvide prik i midten indikerer at de er ubefrugtede. Befrugtede pansermalleæg bliver mørkere og mørkere indtil de klækker efter typisk 4 dage. De kan variere. Jeg har oplevet mellem 3 og 7 dage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Dav (Inaktiv) - 05/04-2013 08:53 05/04-2013 08:53
Okay... tak.

Nu har de jo lagt æg, så jeg håber på at de er blevet lidt bedre til det næste gang...

Nu har de gjort det 1 gang, så mon ikke de gør det igen ved næste vandskifte også ;)

Så håber jeg at hannerne kan finde ud af at befrugte æggene.....

Annoncører
Annoncører