Uklart vand + pumpekraft???

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1014

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger pbkfck (Inaktiv) - 06/08-2013 06:34 06/08-2013 06:34
har netop fået et 800 ltr panoramaakvarie som har kørt i ca 3 uger nu. Problemet er lidt at vandet er lidt uklart. Det er som om at pumpen ikke filterer skidtet fra men sender det med ind igen i større eller mindre omfang. Det kører med en fluval fx5 3000 l/h.....Ydermere har jeg en cirkulationspumpe på som napper 2000 l/h. Jeg har yderligere sat en fluval u4 for at se om det kunne trække lidt skidt ud men det virker ikke sådan her efter et par dage. FX5 blev renset inden den blev sat til.

Nogle gode råd til hvad jeg kan gøre og er der pumpekraft nok i baljen?????

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Ryan - 07/08-2013 19:21 07/08-2013 19:21
har du fyldt xtra filter-materiale i fluval'en

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/08-2013 20:49 07/08-2013 20:49
det lyder mest af alt som om filtret ikke har det fine filtermateriale, det er det der skal fange svævet..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Deldoll (Inaktiv) - 07/08-2013 23:38 07/08-2013 23:38
#3 Hvilket filtermateriale fanger det fine?

Syntes nemlig at jeg døjer lidt med det samme, har det filtermateriale i som fulgte med til
spandpumpen, men skal måske have noget andet i den ene kurv?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/08-2013 23:42 07/08-2013 23:42
jeg vil sige i 9 ud af 10 tilfælde er der tale om at filtermaterialet er årsagen, det kan også være forkert pakning af de enkelte filtermaterialer, som oftest skal det fineste ligge sidst eller øverst om man vil, lige inden filtret udløb, det vil fange de fine partikler til slut... det er normalt fint nærmest pladevat, der er det fine filtermateriale...
Eheim anvender nogle grovfiltre af et skummateriale de er normalt farvede blå eller sorte.. det fine materiale er hvidt... tror de fleste andre filterproducenter kører med noget i samme dur...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Deldoll (Inaktiv) - 08/08-2013 00:14 08/08-2013 00:14
#5 - Ja i mit filter er den øverste skum blåt, kan det med fordel skiftes til eks.vis. filtervat?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/08-2013 02:26 08/08-2013 02:26
Der findes flere forskellige grovheder på skum, hvis den blå måtte er det dit filter originalt var monteret med, ville jeg beholde det, normalt køber man originalt eller for den sags skyld kopivare der er beregnet til ens filter-model...

Personligt gør jeg det, som der er vist i denne artikel, hvilket begrænser i stor stil hvor meget man må smide i affaldet, da måtten nemt kan vaskes og genbruges adskillige gange(har ikke kasseret nogen endnu) og har ikke konstateret at der er nogen forringelse af filterets funktioner ej heller med hensyn til at fange svæv i vandet, men måtten er også noget af det fineste man kan få...
jeg laver normalt 2 sæt pr. filter, så er det hurtigt at skifte og få filteret monteret igen, og derefter kan man så vaske eller skylle er mere rigtigt det der er taget ud, så det er klar til næste gang der skal skiftes filtermateriale...
her linket til artiklen... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger tjalfe32 - 08/08-2013 12:26 08/08-2013 12:26
USB_akvariegødning skrev :
Der findes flere forskellige grovheder på skum, hvis den blå måtte er det dit filter originalt var monteret med, ville jeg beholde det, normalt køber man originalt eller for den sags skyld kopivare der er beregnet til ens filter-model...

Personligt gør jeg det, som der er vist i denne artikel, hvilket begrænser i stor stil hvor meget man må smide i affaldet, da måtten nemt kan vaskes og genbruges adskillige gange(har ikke kasseret nogen endnu) og har ikke konstateret at der er nogen forringelse af filterets funktioner ej heller med hensyn til at fange svæv i vandet, men måtten er også noget af det fineste man kan få...
jeg laver normalt 2 sæt pr. filter, så er det hurtigt at skifte og få filteret monteret igen, og derefter kan man så vaske eller skylle er mere rigtigt det der er taget ud, så det er klar til næste gang der skal skiftes filtermateriale...
her linket til artiklen... Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...

Hvor kan man købe 1cm filtermåtte??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/08-2013 13:54 08/08-2013 13:54
Det jeg har brugt, stammer fra Unimati...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Ryan - 08/08-2013 14:46 08/08-2013 14:46
Mange får pakket deres filter forkert med det resultat at filteret hurtigt stopper til
Eller der er meget svæv i vandet.
I mine juvel filter har jeg fået mig noget fint filter svamp i 10 cm tykkelse
Og det fungere skisme godt.
Er den Fluval ikke den runde hvor filter materialet sidder i 'kanten'
Og tomt i midten? Kan jo evt fylde tomrummet op med bio-bolde!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Deldoll (Inaktiv) - 08/08-2013 21:25 08/08-2013 21:25
Min spandpumpe er bygget op sådan her

kan jeg med fordel ændre noget?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/08-2013 23:10 08/08-2013 23:10
nej, men du skal sørge for at det hvide filter er placeret korrekt og at det ikke er tættet helt til af snavs, er det helt tæt nedsættes gennemstrømningen gennem filtret og der vil filtret i sådan et tilfælde ikke kunne suge kraftigt nok til at det vil kunne rense vandet for svæv... altså der kan ikke rummes mere i filtervattet hvis det er stoppet til og så vil der i princippet ikke være noget flow igennem, hvilket efterlader svævet i akvariet..

Annoncører
Annoncører