2 måneder inde. Men stadig ikke blevet klog på alt.

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1913

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger birger1987 (Inaktiv) - 16/09-2013 23:02 16/09-2013 23:02
Hej saltvandssiden.

Som overskriften siger, så jeg stadig ikke helt 100 på alle de ting/ udviklingen der sker i mit akvarie.

Jeg har fået ekstremt meget rødt/pink/Bordeaux overflade på mine ls.
Ifølge forhandler er det et godt tegn.

Endvidere søger jeg rådgivning til hvorvidt, nogle af disse koraler bør stå tættere/længere fra lyset.

Der er sket meget på den korte tid. Flere af de halvdøde sten er kommet til live igen i stor stil.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 17/09-2013 08:34 17/09-2013 08:34
Korallerne står fint - jeg synes din stensætning ser meget massiv ud? er der flow bagved den også?`

Det bordeauxrøde er cyano bakterier, de kommer pga for meget næring/for lavt flow.Hvis vandet står stille bag din stensætning, skabes der "døde områder" altså områder uden nævneværdig cirkulation, her samles affald og nedbrydes, det giver næringsstoffer i vandet. Det er en ond cirkel.

Så enten skal du tynde ud i stensætningen eller få noget flow bag stenen.

Men men men - 2 måneder er stadig opstartsfase, så der meget der endnu ikke er i balance.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger birger1987 (Inaktiv) - 17/09-2013 22:37 17/09-2013 22:37
Hej anders gs

Tanken om cyano bakterie havde jeg selv været omkring.
Det siges at være næring ting mange fisk, og forekommer i alle akvarier. Der er vist rigelig med flow. I øvrigt er den røde overflade ikke angrebet af spind som man normalt ser ved cyano, den er bare rød og spreder sig pænt udover områder hvor der netop er flow!
Det kom med nogle af de indkørte sten. Dvs sten fra et komplet akvarie jeg har, hvor det er kørt 3 år!
Cyano eller ej, så det fantastisk flot at se på!
Spørgsmålet er det på tide jeg smider kardinaler/Hugo/Damsel indover?

Har fjernet ca 10 af de 35kg jeg havde i akvariet, og sat over tilbage i det indkørte, nu håber jeg det hjælper på det!
På billedet kan du se det "store" indkørte akvarium!

Hvis muligt kan du så evt fortælle mig hvilket træ/koral jeg viser på andet billede?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 18/09-2013 08:03 18/09-2013 08:03

Hej Birger

Enten misforstår du mig eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok. Problemet med cyano er ikke nødvendigvis der hvor cyanoen er, men i de stille zoner uden tilstrækkelig cirkulation hvor næringen står og "brygger". Der skal ilt til, masser af ilt i et saltvandsakvarium, det er derfor der skal være så meget cirkulation. Gnms. ligger på ca 45 x akvariets volumen (ifølge rundspørge på saltvandsforum.dk) - så et 58 L skal have ca 2810 L/h i cirkulation gerne fordelt på min 2 pumper. Det er selvfølgelig yderst afhængigt af hvordan stensætningen er jo mere massiv og kompakt den er jo mere cirkulation skl der til. Nogle i rundspørgen var oppe og ramme 100 x akvariets volumen - og det er altså dygtige folk med smukke akvarier.

Hvis ikke du har cirkulation bag den massive stensætning, vil jeg næsten påstå at det er der problemet ligger.

Cyanobakterier findes altid i akvariet, de blomstrer bare op når de rette betingelser er tilstede som fx for meget næring.

Det kan måske snyde lidt at de røde plamager nederst ikke er cyano, men rødalger. Igen er det noget der forsvinder når næringen kommer ned på et acceptabelt niveau. Har du en NO3 -måling? evt også PO4?

1. Xenia sp.
2. Capnella sp. (Kenya træ)
3. Sinularia sp.
4. Mointipora digitata

Ellers kan vandskifte med osmosevand gøre store forskelle.

Men 2 måneder inde i opstarten, der er stadig meget der skal justeres ind i den biologiske balance.

Mvh Anders

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger birger1987 (Inaktiv) - 22/09-2013 23:08 22/09-2013 23:08
Hej Anders,

Cyano som du pænt markere på billedet (tak) ;) faldt af i det jeg løftede stenen, så kunne klumpen bare smides ud, der er intet mere tilbage ;)

Kalk algerne ser nu ellers flotte ud, lidt skuffende de skal væk :P
Hvad kommer de sig af?

Jeg har 2x 6000 liter cikulations pumper, plus en enten 1300 eller 1600L returpumpe. Så der er rigelig cirkulation, forsøgte mig med at flytte lidt rundt på stenene,
Måle nitrit, nitrat, salikat, ph, alle værdier perfekte,
Tror måske bare det en reaktion fra hans gamle vand, over til mig, eftersom de forsvandt igen.

Det kenya træ (2)
er det meget følsomt overfor lys?, det har i min tid allerede haft 2 "grene" som er vokset fra dens side, og forsøger sig med at skubbe den store stamme væk, til fordel at de mindre får lys, er det en process hvor den store så vil søge videre og adskille sig fra de små?

Mit (nummer 4) synes at have fået et par hvide grene, du ved, vokset yderligere, er det måden den "forgrener/vokser" på?

Er nogle af disse koraler svære/vanskelige at holde, som i jeg skal være særlig opmærksom?

Vær obs. på at jeg har koraler, LS, og udstyr fra 4 akvarier fordelt i hhv. 130L BoyU, og et 180L effectline mark I som jeg har ombygget med skummer/returpumpe fra boyU i en hjørnesump.

MHT vandet, jeg bruger omvendt osmoseanlæg med silikat filter til 130l, og har lavet en test i mit 180l hvor jeg ikke gjorde, i det vandværdier fra postevandet til forveksling ingen forskel havde, det kan jeg så bekræfte der var, med "brune" små begyndende alger der gradvist forsvinder.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 23/09-2013 08:36 23/09-2013 08:36
Cyano er som sagt bakterier og det kan komme igen ligeså hurtigt som du kan fjerne det, så pas på med at drage konklusioner for hurtigt - det har jeg lært på den hårde måde :D

Kalkalger skal IKKE væk!!! Nej nej, de skal bare blive, som sagt smukke og ganske uskadelige.

Er du sikker på det er 2 x 6000 L pumper du har? Det synes jeg lyder meget voldsomt?

Kenyatræet er meget hårdført og tåler både lav og kraftig belysning, det er helt normalt de vokser som du oplever. Dne kan finde på at formerer sig asexuelt altså ved fragmentering, det sker ved at en del af korallen puster sig op som en lille bold, for derefter at falde af moderkorallen, drive med strømmen og sætte sig et nyt sted. Kenyatræer kan blive enormt store.

Dit nr 4. Montipora digitata, hvid grene er skidt, det betyder den har smit zooxanthellerne (dem der giver korallen mad) og er altså et tegn på mistrivsel. Er vævet helt væk er det "STN" (google det: "Slow tissue necrosis"). Er det deriomod spidserne der er hvide er det et tegn på den vokser lystigt derud af :)

Ingen svære koraller i dit akvarium, så det skal nok gå.

Jeg kunne godt tænke mig at du oplyste vandværdierne - jeg har snakket med mange der siger at "jamen vandværdierne er perfekte" og så viser det sig alligevel at det er helt i skoven. Så for at kunne hjælpe dig bedst muligt så må du gerne komme med de eksakte målinger ;) Det er kun for din egen skyld!

Det er altid en god ide at bruge osmosevand, også selvom du ikke synes det giver nogen forskel - det gør det! Der er altid nogen der påstår at de kører uden og at det er ligeså fint. Men se på fakta - alle de store flotte akvarier kører på osmosevand og det er der altså en årsag til. Næringnedsættelse/-omsætning er 80 % af det at holde saltvand og her er osmosevand en kæmpe hjælp.
Nuvel er man til blødkoraller og mange fisk, kan man godt køre uden osmosevand, men vil man have pangfarver og SPS-koraller kommer man ikke uden om osmosanlægget.

Og husk altid på at saltvand er ligesom en religion, folk har hver deres opfattelse og ideer om hvordan det skal gøres. Lyt til folk efter du har set deres akvarium - synes du det er flot og du ønsker noget lignende kan du følge deres råd. Lad være med at lytte til dem der har en balje hvor der er læsset en trillebørfuld sten ned og det er brunt og fyldt med alger. Ellers kan jeg kun sige at du skal følge din egen mavefornemmelse og med tiden gøre dig nogle erfaringer - én ting er sikkert, snakker du med 3 forskellige saltvandsakvarister får du 4 forskellige måder at holde saltvand på.

Mvh
Anders

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger birger1987 (Inaktiv) - 23/09-2013 19:49 23/09-2013 19:49
Tak for dine fine svar.
Salt indholdet er 1026 altså står den midt i, i mit hydrometer
Min ph er på 8,1/8,0
Nitrit og nitrat viser intet udslag. Skal gange med tusinde for at der kan sammenlignes med en farve.
Kan lige ligge en Update af mit akvarie efter sten er blevet flyttet rundt!

Bemærk at mit træ lige skal komme sig over chokket af at være blevet flyttet
Så derfor det ligger ned pt!

Annoncører
Annoncører