Dafnie kultur?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 1909

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sira666 - 29/09-2013 20:42 29/09-2013 20:42
hei... jeg vil lige høre om der er nogen der har en bedre løsning til hvordan man holder en dafnie kultur? det jeg selv fik at vide at jeg skulle var at jeg skulle tage noget spagnum og bruge som bundlag i en lille beholder også opløse noget sukker engang imellem som jeg så hældte ned i og at det var meget vigtigt at jeg ikke puttede luftsten i da de dør af for meget bevægelse i vandet... jeg havde langt over 200 dafnier som jeg hældte ned i mit 10 liters med dette... men efter hvad jeg kan tælle nu har jeg højst 20 små dafnier i mit lille 10 liters og vandet lugter i bogstaveligste forstand af l*rt så jeg regner med at jeg har gjort noget galt... jeg tør ikke røre ved noget der har med fiskene at gøre når jeg har rørt ved dafnie vandet og da slet ikke at fodre med noget der har rørt vandet...

nogen der ved hvordan det skal gøres?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger sira666 - 29/09-2013 20:42 29/09-2013 20:42
til min trøst startede jeg samtidigt en tangloppe kultur op... og de er begyndt at svømme 2 sammen så det tager jeg som et tegn på at de trives og yngler...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Grossmann (Inaktiv) - 29/09-2013 21:26 29/09-2013 21:26
Jeg synes at have hørt om gær blandet op i vand og så kun fodre et par gange i ugen. Hvor skaffede du de første daffer? Overvejer selv at forsøge. Har læst på dafnier.dk hvad jeg ved om dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger knud - 29/09-2013 22:07 29/09-2013 22:07
De dafnier, du fangede i søndags i Valby, stammer fra et eller andet vandhul i Danmark og kan holde i en balje i et stykke tid, men du kan ikke dyrke dem som en kultur. Så skal du anskaffe en anden art.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lyngs - 29/09-2013 22:07 29/09-2013 22:07
Har over flere gange forsøgt mig med dafnier, men det lykkes aldrig at holde en ordentlig opformering i gang. Det er også for bøvlet da de ikke kan tåle det mindste klor og det er der rigeligt af naturligt i grundvandet. Det med at smide luft i kan du gøre ved at sætte slange uden sten på i og så skrue så langt ned for trykket at der kun står en boble op hvert 2. sekund. Grunden til at dit lugter fælt er at der ikke er bevægelse i vandet, bunden rådner og der opstår iltsvind.

Jeg har prøvet både med pulex, moina og magna. Alle giver mere bøvl og ikke i nærheden af samme afkast som en spandfuld ferskvandstanglopper. Du kunne evt. prøve med en ormekultur af de lidt større slags (f.eks. grindal orm hvis du kan skaffe dem) i stedet for, de skulle være ret lette at passe ligesom lopperne er det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger sira666 - 29/09-2013 22:23 29/09-2013 22:23
#4 æv :P lol... hvor kan man så købe nogen som kan fungere som kultur?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jawbreakingtrucker (Inaktiv) - 30/09-2013 12:04 30/09-2013 12:04
Jeg har lykkedes med at holde liv i mine dafnier som er fanget ude i havebassinet i foråret..
Jeg har dem i plasticbøtter på 4-5L. og fodrer dem med en opløsning af bagegær. De får kun ganske lidt en gang eller to om ugen. 5ml. eller deromkring.
Når der er tilstrækkelig med dafnier sier jeg al vandet gennem et dafnienet og fodrer med dem. Hvis der er kommet små plamager på bunden og siderne i bøtten hælder jeg blot frisk hanevand på og "vupti" i løbet af et par dage er der fyldt med liv igen som jeg så fodrer med gærblandingen.
Jeg tror at de plamager der kommer på bøtten er æg. Hvis der ikke er nogen plamager smider jeg lidt af dafnierne tilbage i bøtten med frisk vand.
Jeg har selv to kulture nu som ser ud til at virke efter hensigten :) Skal have udvidet til 5-6 bøtter så jeg kan høste en gang om ugen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sira666 - 24/10-2013 19:53 24/10-2013 19:53
jeg har ca 50 dafnier lige nu... skal jeg forsøge mig med at fodre? troede egentlitg at alt liv var dødt dernede...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger osman1977 - 24/10-2013 22:41 24/10-2013 22:41
Sira jeg har de samme dafnier som du har. Der er altid dafnier i akvariet som er på 12 ltr, men ikke nok synes jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jresee (Inaktiv) - 25/10-2013 08:31 25/10-2013 08:31
Jeg har dafniekulturer i 2 spande på 20 ltr. Jeg har noget af tiden en luftsten i overfladen sådan at vandet kun lige bevæger sig i nærheden af stenen. Dafnierne kan godt lide iltrigt vand men de kan også lide stillestående vand. Der bliver skiftet vand en gang imellem, der samler sig en masse døde daffer på bunden, de skal selvfølgelig fjernes en gang i mellem.
Jeg fodrer med gær opløst i vand som jeg har stående i køleskabet i et glas. Jeg hælder så lidt af vandet i spanden så vander bliver tåget, det må ikke blive hvidt så har de fået for meget. Man kan også fodre med tørgær, så drysser man bare lidt ud på overfladen. Jeg fodrer 2 gange om ugen og høster en god del daffer.Vandet må helst ikke blive helt klart for så har de ikke noget at æde. Nu har mine kulturer levet i over 1 1/2 år. Om sommeren fodrer jeg dem også med grønt algevand.
Dafnier kan fanges i ethvert vandhul ude på landet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 25/10-2013 09:55 25/10-2013 09:55
>Dafnier kan fanges i ethvert vandhul ude på landet.

jeps ! dog skal man lige vide lidt om hvad de bedst kan lide
jeg har prøvet at lave lidt fiske dafnie sjov forleden i det SAMME vandhul,
ved 3 steder INGEN. men det sidste vildt mange. og det var samme vand hul.
ændringen var lys og strøm,
mit bud er at finde det sted hvor solen rammer overfladen, og hvor der er mindst strøm
og hvor vandet er rimeligt klart og rent.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger plesner - 25/10-2013 17:52 25/10-2013 17:52
Jeg har haft dafnier kørende uafbrudt siden marts 2011. Jeg startede med Moina'er, men 'kom til' at blande nogle almindelige danske dafnier i et par måneder senere. De har så udkonkureret Moina'erne men giver også en noget tættere bestand, end jeg kunne opnå med Moina'erne.

Jeg holder dem i 3 stk 25 liters og 1 stk 12 liters helglasakvarier med en luftslange, der bobler ganske langsomt i hver. I alle akvarierne har jeg en lille bestand af posthornssnegle og i det ene er der ligeledes lidt mexikanske tanglopper, som jeg fik inficeret det ene akvarium med fra et af akvarierne med tangloppekulturer i samme reol.

Jeg fodrer dafnierne ca. hver anden dag med svævealger, som jeg ligeledes dyrker. Hvordan jeg gør det, har jeg skrevet lidt om her:

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/artikler/Svævealger-196

Nogle få gange har mine svævealger været ved at crashe. Så har jeg i stedet fodret dafniekulturerne med nogle få dråber modermælkserstatning. Jeg købte en lille karton af sådan noget og lavede isterninger af dem. Så har jeg altid en reserve liggende, hvis uheldet skulle være ude.

Dafnierne går i vores akvariekælder ved omkring 20°C, dog lidt varmere om sommeren. Jeg skifter vand på dem måske en gang hver 4-5. uge (50% ad gangen med vand, som har stået et døgns tid).

Udbyttet er svingende. Typisk er udbyttet størst, når det ikke er bagende solskin og højsommer udenfor.

Jeg fodrer med dafnier hver anden dag, men ikke i de samme akvarier (for variationens skyld). Nogle dage fodrer jeg kun i 2-4 akvarier, andre dage flere. I dag har jeg f,eks. fodret 2x660 liters akvarier, 1x325 liters, 1x144 liters, 3x160 liters samt 3x54 liters kun med dafnier. I akvarierne går primært labrintfisk og ungefødende tandkarper.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger sira666 - 25/10-2013 21:01 25/10-2013 21:01
hvor meget bagegær ville man burde putte i et akvarie med 9 liter vand?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Jawbreakingtrucker (Inaktiv) - 25/10-2013 21:27 25/10-2013 21:27
en smule... mindre end hvad du kan have mellem to fingerspidser ;-)

Annoncører
Annoncører