Dræber Søstjerner

Postet under : Saltvandssiden.dk - Invertebrater
Visninger : 1052

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henke (Inaktiv) - 21/11-2013 18:19 21/11-2013 18:19
Hej med jer.

Jeg har et saltvandsakvarium, som er ca. 2 år gammelt og generelt har kørt rimelig fornuftigt med hensyn til vandværdier osv.
Men for et par måneder siden da jeg var sent oppe og der var mørkt, opdagede jeg en underlig og knapt så pæn søstjerne på mit frontglas som jeg aldrig havde set før. (Se billede)

Dagen efter kiggede jeg akvariet igennem efter søstjernen og opdager, at der er mange af disse søstjerner rundt i akvariet som bor inde i mine sten, mens lyset er tændt, man kan se armene stikke ud af stenene, som for mig simpelthen bare lignede noget alge/koral fra stenene. Jeg tog det dog ikke som en trussel til, at starte med, men nu er min store reje død og alle 3 koraller i mit akvarie er døde..... Søtjernerne har seriøst invaderet hele akvariet nu.

Så hvad kan jeg gøre for, at slippe af med disse skabninger? skal jeg hælde kogende vand på stenene eller er der alternativer?

Pft. Mvh Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 21/11-2013 19:54 21/11-2013 19:54
Det er en slangesøstjerne. De fleste er ganske harmløs og nærmest at betragte som nyttedyr. Nogle er de rigtig store arter er kendte for at kunne fange småfisk. Men her snakker vi altså om, at søstjernens krop er på størrelse med en 5-krone.

Jeg tror ikke, at de gør korallerne fortræd, men hvis du er træt af dem, kan du prøve at lave en fælde ud af en plastikflaske. Heri kan du lægge et stykke foder natten over, når lyset er slukket.

Jeg vil ikke skolde stenene, hvis jeg var dig. Det vil næsten være som at starte forfra med akvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 22/11-2013 08:14 22/11-2013 08:14
Hej,

Ja disse er normalt nyttedyr, der er ret mange variationer og farver. Den største jeg har set har en krop på ca 10 cm og hvert ben er sikkert 40 cm med 100 tals tagger. (den går hos en af mine forhandlere og er ikke specielt lækker.

Det er ofte sådan at mår man først ser noget nyt i akvariet, så er det fordi der er meget af det, og så kan det let føles som om de invadere baljen, men disse skulle jeg ikke være nervøse for.

Et billed af baljen siger en del, :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup - 22/11-2013 11:16 22/11-2013 11:16
wow den er da fed, hvor mon du har "fået" den fra ?

Annoncører
Annoncører