Forslag til fisk :)

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1451

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger gesefuna (Inaktiv) - 21/12-2013 00:13 21/12-2013 00:13
vil høre forslag til hvilken fisk jeg skal ha i mit 250L på "kontor"

der Skal være planter. og fiskene skal ikk stille de store krav. og gerne noget lidt spec

men generalt bare forslag ;)

P.t går der lidt 3 "chokolade" maller og 2 pragtsmerligner

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/12-2013 01:03 21/12-2013 01:03
Indlægget er rettet 21/12-2013 01:08 21/12-2013 01:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10795 en han og 2 eller 3 hunner det den første og mest spec nemme fisk der er.
Med første mener jeg vores første akvarie fisk, alså det der gør det til noget spec er at det var den første fisk holdt i akvarium.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger LadyDay - 21/12-2013 11:40 21/12-2013 11:40
Jeg er ret vild med mine nøglehul cichlider:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14151 :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hønse (Inaktiv) - 21/12-2013 13:24 21/12-2013 13:24
Odessa barber er både kønne og livlige, desuden ret robuste.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10915

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Rie M. (Inaktiv) - 21/12-2013 13:47 21/12-2013 13:47
Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/fisk/Toxotes_microlepis-2803 - Sådan to som hovedattraktion.

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/fisk/Parosphromenus_alfredi-1484 - Eller andet betta, til at give lidt farve.

Det er ihvertfald specielle fisk, efter min mening. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 21/12-2013 14:17 21/12-2013 14:17
# 5 Den sidste art du foreslår passer da overhovedet ikke med de fisk som allerede er i akvariet....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Rie M. (Inaktiv) - 21/12-2013 14:37 21/12-2013 14:37
#6 - Hvad mener du?
I min verden skal pragtsmerlingerne ud, og så kan jeg ikke se hvorfor de ikke passer sammen. Der blev ikke sagt noget om at fiskene skulle komme fra samme lokation.

Ingen af disse kræver det helt store af ejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger jacob - 21/12-2013 14:46 21/12-2013 14:46
Kan være jeg har misforstået noget, men ser da ikke noget om de fisk som der nævnes i #1 skal væk ??

Hvordan tror du chokoladermaller (som jeg går ud fra er Platydoras costatus, popnavne har fanden skabt på en rigtig dårlig dag...) er sammen med en lille Paro ? en lækker lille snack tror jeg..og hvordan med dens ret store krav til pH ? og hvordan er en lille paro med aktive fisk som mallerne (nataktive) pragtsmerlinger ? Alt i alt er det et dårligt råd du kommer med.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/12-2013 19:02 21/12-2013 19:02
Jacob hvis du holder pause som admin så start med et forslag til fisk, du skriver du holder pause men det enste du laver er at lede efter stavefejl andre fejl og så starte diskusion med folk når man så beder dig om at tage nej-hatten af kommer du bare med "kontakt en admin hvis du har problem".
Jeg tænker er det ik meget arbejde at være så negativ og er du lige så sur resten af dagen? Eller er det kun når du er her inde på siden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger jacob - 21/12-2013 19:22 21/12-2013 19:22
Jeg er ærlig talt træt af at læse dårlige råd her på siden. Forstår simpelthen ikke hvorfor at man skal komme med råd om ting som reelt ikke har nogen viden om. Sammensætningen som jeg kritiserer i denne tråd er helt hen i vejret. Det kan godt være at mine svar tit bliver opfattet som negative, men jeg synes at folk fortjener et svar de kan bruge til noget. Når jeg flere gange har svaret at du skal kontakte en admin, så det jo netop pga at jeg holder pause som admin. Jeg blander mig således ikke de andre admins arbejde, og at du derfor er velkommen til at kontakte dem når jeg har påpeget du har skrevet noget forkert. Jeg ville ønske at det faglige niveau på siderne var langt højere. Der skal selvfølgelig være plads til at alle her på siderne, også nybegyndere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/12-2013 19:28 21/12-2013 19:28
For min skyld kan du da svine folk som du har lyst til men kom da lige med et bud på trådstarters problem eller spørsmål. Det virker som om du bruger siden her som afløb. Du er kun efter folk og bringer ik noget til tråd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 21/12-2013 19:34 21/12-2013 19:34
Hvis jeg skulle komme med et godt råd til trådstarter, så ville det være at kigge lidt rundt på nettet, og selv finde nogle spændende fisk. Jeg sviner ikke nogen, men synes det er fair at påpege når folk skriver noget sludder. Husker en bruger som skrev at alle Channaarter altid skal gå varmt, det er da det rene sludder....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 21/12-2013 20:24 21/12-2013 20:24
Indlægget er rettet 21/12-2013 20:34 21/12-2013 20:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg syntes at Jacob bare skal forsætte med at give sit besyv med, muligvis med lidt mere geleen diplomatisk ordvalg, men indlæggene får helt sikkert hjerneceller i gang, så de eventuelle faldgrubber kan undgås, og derved bevare begejstringen ved denne dejlige hobby.

Fiskevalg til et 250 L kontorakvarium ”sydamerikansk” inspireret, vil jeg ligesom LadyDay i rude tre, foreslå et par nøglehulcichlider, en lille stime 12 stk. Rød rio tetra og en lille flok 8 stk. kobberpansermaller, men det forudsætter at de eksisterende arter, der er i akvariet på nuværende tidspunkt, skal forflyttes til et andet akvarium, for at det ikke skal blive et forvirrende billede.
Til et ”asiatisk” inspireret akvarium kunne et forslag være et par tyklæbet gurami, en stime 12 stk. kilepletbarber, og en flok 8 stk. zebrasmerlinger.
De er måske ikke særlige specielle i valg af fisk, men omvendt kræver de ikke det helt store apparat bliver sat i værk ved den daglige vedligeholdelse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Udvikler Sponsor Kviller - 21/12-2013 20:37 21/12-2013 20:37
Jeg er helt enig med Jacob.. Der skal være plads til alle og vil da bestemt håbe, at Jacob vil blive ved med at rådgive her på siderne. Det vil da i hvert fald løfte det faglige niveau. Det er vi vel alle interesserede i. Jacob er en af dem, det er værd at høre efter hvad siger, i stedet for at stille sig på bagben og opfatte det negativt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger gesefuna (Inaktiv) - 21/12-2013 21:22 21/12-2013 21:22
det ska lige siges det er i kontor derhjemme ;)

har i dag købt 15 små panser maller ved ole the ole ;)

vil gerne ha nogle flere pragtsmerlinger (leder efter nogle fine 8 :)

baggrunden er store blokke med indbygget filter

men der mangler fisk ;)

og synes ikk jeg ka finde nogle hvor man siger hold da op de er fine ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
HugoN (Slettet) - 22/12-2013 00:53 22/12-2013 00:53
Hvis vi kunne få flere råd fra Jacob og mindre ,fra dem som syntes han skal lade være.................. SÅ når vi rigtig langt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Rie M. (Inaktiv) - 22/12-2013 01:11 22/12-2013 01:11
Først da jeg så Jacobs besked blev jeg egentlig sur, fordi jeg til tider godt kan have samme opfattelse som Anders.
Efter at have læst jeres lille debat er jeg også nødt til at sige jeg godt kan forsåt argumenterne og sagtens kan se hvad der menes med at man ville ønske siden havde et højere fagligt niveau.

Til daglig er jeg elitesports-udøver, og jeg møder tit folk som siger noget omkring min sport som er helt hen i vejret, men jeg bærer over med det og giver mine egne råd videre, som jeg mener er rigtige. Jeg ville da også ønske at det faglige niveau og viden til daglig var højere.

I dette farvand er jeg så nybegynderen, derfor begår jeg også fejl. Jeg vil gerne hjælpe og fik ikke læst færdig på fiskene, men man er også nødt til at begå fejl for at blive bedre.

Så måske ville det være rart hvis man engang imellem bar over med nybegyndere og måske i nogles tilfælde pakkede det lidt mere ind, at de tager helt fejl. (Personligt er jeg lidt ligeglad med hvordan man siger det, for om man pakker det ind eller ej har det samme betydning..)

Den eneste grund til at jeg lavede dette helveds til lange indlæg var egentlig bare for at give en undskyldning for at blive lidt pige-sur uden grund over irettesættelsen.
Og så for at sige at Hugo har helt ret.
HugoN skrev :
Hvis vi kunne få flere råd fra Jacob og mindre ,fra dem som syntes han skal lade være.................. SÅ når vi rigtig langt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger 10nnitus (Inaktiv) - 22/12-2013 05:52 22/12-2013 05:52
# gesefuna
Jeg kan godt forstå din interesse, og ønsker dig al held og lykke med denne art, men syntes selv at et 250 L lige er i underkanten, her vil jeg i stedet hellere forslå et >720 L som minimum, for at kunne holde denne pragtfulde fisk, der i bogstaveligste forstand, er en udpræget stimefisk, som derfor helst ikke skal holdes i et antal under > 8 - 12 stk. jo flere jo bedre, for at de ikke skal føle sig ensomme.

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/fisk/Chromobotia_macracanthus-1164
Eksternt link http://www.loaches.com/
Eksternt link http://www.akva-net.dk/SubPage.aspx?print=512

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger jacob - 22/12-2013 08:34 22/12-2013 08:34
Hvor er i søde :) Jeg beklager hvis nogen synes min tone er for hård, skal da gerne prøve at skrive lidt "blødere" i fremtiden, omend budskabet dog vil være det samme.

Jeg har selvfølgelig også selv været nybegynder en gang, men uden at skal lyde alt for smart, så har jeg altid læst om fisk inden jeg købte.

Husker en episode i en nu lukket akvariebutik i Næstved, hvor en sælger forsøgte at sælge mig nogle små søde cichlider med prikker til mit 128 liters. Jeg synes de var rigtig søde, men tænkte at det nok var klogt at læse mere om kræene. Så jeg cyklede op til byens bibliotek (historien har måske foregået i 1987..) og fandt ud af at fiskene hed Tropheus, og det nok var dum idé at købe dem :) Idag kan man jo meget nemmere finde oplysninger om stort set alle fisk i løbet af få sekunder.

Jeg er nok lidt af fiskenørd, men der jo selvfølgelig også emner jeg ikke ved noget om. Har arbejdet i en af Københavns bedste akvariebutikker i flere år, og de sidste snart 5 år har jeg arbejdet som fuldtidsakvarist :) Elsker at lede efter spændende arter, finder gerne inspiration på nettet, på lister fra butikker og grossister, og når jeg finder en art som jeg gerne vil have, så skal nok få den. Nogle gange tager det flere år, før chancen er der, men så slår jeg til :) Har gode kontakter, især i Tyskland, og besøger altid spændende akvariebutikker, når jeg får mulighed for det. Har utallige gange taget turen, til fx København udelukkende for at hente fisk. Så synes jeg ved noget om akvariefisk, og det er såmænd bare det jeg prøver at give videre :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger LadyDay - 22/12-2013 11:15 22/12-2013 11:15
Jeg må sige jeg også sætter pris på Jacob i denne tråd (og i det hele taget her på siden)!
Det er kun 3 år siden jeg selv var nybegynder og jeg har stadig utroligt meget at lære, og for nybegyndere er det afgørende at der er nogen der påpeger hvis man får et dårligt råd. Man er jo ikke selv ret godt istand til at vurdere det og jeg ville personligt blive rigtig ked af det hvis jeg fulgte et dårligt råd og det gik ud over mine fisk. Det duer ikke hvis man ud af misforstået venlighed "tager ja-hatten på" og lader være med på diplomatisk vis at sige sin mening hvis man ser nogen få et råd der er helt hen i vejret. Og jeg synes da Jacob har en venlig og ordentlig tilgang her og pænt melder sin uenighed i det givne råd, med gode argumenter for hvorfor. Man skal naturligvis ikke tromle folk.

Jeg synes der er enkelte brugere herinde der tager det meget tungt og bliver meget stødte hvis de får at vide at nogen er uenige i deres rådgivning (RieM er ikke en af dem. Hvor er du sød i dit sidste indlæg Rie, her skulle være flere som dig!). Det er en skam, for det ødelægger stemningen når nogen ryger op i det røde felt og bliver skrup fornærmede fordi det bliver påpeget at de tager fejl. Vi kan alle tage fejl af og til. At indrømme man har taget fejl eller i det mindste vise respekt og åbenhed overfor modstridende holdninger, er en voksen egenskab man må have når man færdes på nettet.

*Klapper Jacob på skulderen*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
flyvefisk (Slettet) - 22/12-2013 14:14 22/12-2013 14:14
Interessant tråd, hvor der igen igen er velmente råd, som desværre ikke er helt rigtige. Indledningsvis påpeges, at fiskene ikke skal stille store krav, hvilket jeg samtidig opfatter som at de ikke skal stille for specielle krav.

Jacob, jeg giver dig ret med hensyn til din indvending i forhold til pragtguramien. Jeg synes for det første at den vil "forsvinde" i et 250 liters akvarium sammen med mange andre arter. De fleste pragtguramier trives bedst ved en lav pH, da jeg selv holdt dem havde jeg dem ved pH=4. Endelig er der rigtig mange af pragtguramierne, der udelukkende vil spise levende foder. Alt i alt forhold, som egentlig ikke går i tråd med trådstarters ønsker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger jacob - 22/12-2013 14:29 22/12-2013 14:29
#20 Tak for dine fine ord :)

#21 Jeg har flere gange besøgt DK´s mest vidende akvarist inden for Paro´erne og ved at de stiller nogle særlige krav, lav pH, fodring med levende, især nyklækkede artemia osv. Glemte faktisk at skrive det med at de helt sikkert ville forsvinde i 250 liter, enten "af sig selv" eller også, som allerede skrevet i maven på mallerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Jønssens (Inaktiv) - 22/12-2013 18:02 22/12-2013 18:02
Guramier!

Annoncører
Annoncører