Skal, skal ikke...

Postet under : Saltvandssiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2068

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 19:40 27/12-2013 19:40
Man har vel som akvarist altid haft en drøm om et saltvandsakvarie en skønne dag. Men man kommer aldrig rigtig videre fordi man bliver skræmt lidt af folks skrækhistorier om hvor svært det er at holde og hvor dyrt det er, passer dette. Er det virkeligt så uoverskueligt eller hvad?

Har før haft dette akvarie i ferskvand, og overvejer om man skulle generhverve det til at prøve kræfter med saltvand.

På Juwels hjemmeside reklamere de med en skimmer man kan sætte i akvariet, men kan det virkelig være rigtigt at det KUN er det der skal til, 'og så måske et powerhead eller en wavemaker'?

Jeg er total uviden når det kommer til saltvand, så jeg håber i kan hjælpe mig. Og jeg ved godt at der sikkert har været massevis af tråde om opstart før, sorry… *rødmer*

Vh :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2013 19:59 27/12-2013 19:59
Hej Rasmus,

Lad mig spørge dig om ferskvand er dyrt?
Svaret er vel at det kommer an på hvad du skal have i akvariet, er det en guldfisk eller en stor stime VF Tropheus Ilangi?

Er ferskvand svært?
Igen kommer det an på hvad man skal have, et planteakvarium har jeg hørt er rigtig svært, og en bovle med en guldfisk er også svært da det ikke er naturligt.

Så er saltvand dyrt og svært?
Du har nok regnet ud svaret :)

Dit nuværende akvarium kan fint bruges til saltvand og holder du det simpelt er en skummer du her henviser til en god hjælp, det du behøver er.
1) Tålmodighed.
2) Salt og en saltmåler
3) Tålmodighed
4) Levende Sten, de kan med fordel købes brugte, du skal ikke tænke på hvor meget du behøver, kig mere på hvad der er flot, og "luftigt"
5) TÅLMODIGHED
6) Cirkulation, mindst 2 streampumber som sammen cirkulere vandet mindst 20 gange, visse siger 40 og i USA er det nok mere 100 der er mormalen.
7) Tålmodighed!
8) Og en skummer er som skrevet en god ting. Men ikke et skal have.
9) Glemte jeg at sige tålmodighed?

Køber du Levende sten brugt samt en brugt skummer er du fint i gang for under DKK 1000,- med det akvarium du har i dag.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 20:38 27/12-2013 20:38
#2 Tak for feedback, :)

Så alt jeg skal bruge hvis det er, er følgende:

Akvarie
Skimmer
Salt/saltmåler
Cirkulation (MEGET)
Varmelegme

Og evt. noget andet belysning!?

Også seføli indmad i form af sand/levende sten og fisk.

og det er så det, hvis jeg har forstået rigtigt… *rødmer*

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2013 20:57 27/12-2013 20:57
Eventuelt andet belysning alt efter hvad du skal have i akvariet. Fisk er ligeglade med belysningen.
Er det et typisk begynder akvarium med Nemoer og en anemone kan du supplere med lidt LED, du bygger en selv med 6 LED for ca 500. eller en Eksternt link http://shop.biotedmarin.se/orphek-pr-7-nano-3w3b1uv/4896-0

Glemte du ikke lige tålmodighed?

6-10 uger før der kommer i fisk (det er her de fleste fejler og det bliver dyrt).

Mit første 575 tog 1½ år inden det var "kørt ind" da jeg ikke havde tålmodighed og købte fisk efter 2 uger. Mit nuværende setup tog 12 måneder.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 21:05 27/12-2013 21:05
Jo seføli, tålmoooodighed…. *rødmer*

Super så kunne det jo være at man skulle købe det tid. nævnte akvarie og skimmer, og planen var sådanset som du selv nævner et par levende sten, en annemone og et par nemo'er… :)

fand også dette lys som juwel også udbyder, kunne man evt. nøjes med dette?

Eksternt link http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-T...

Eksternt link http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-T...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2013 21:28 27/12-2013 21:28
Til anemonen ville jeg stadig anbefale lidt LED og den skal trives, men du behøver ikke en anemone til klovnene.
Anemoner er = problemer! og extra udgifer og krav på vandkvalitet, der findes læderkoraller (som Sarcophyton sp) som nemoer hygger sig med, mine sorte i det store er gladere for min Eksternt link http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+2341+25... end anemonen de har. I mit 575 gik mine Nemoer i en Sarcophyton sp, og senere en Alveopora (svær koral) og en Euphyllia.

Så start ikke med en anemone, før du er meget mere erfaren og har LED belysning.

De lamper du linker til er fin fin til de fleste koraller, de skal dog byttes hver 3-12 måned alt efter hvem du spørger. Så det er en dyr løsning i længden. (sammenlignet med LED.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 21:38 27/12-2013 21:38
Ok tusinde tak for super info. Hvornår ved man at akvariet er indkørt og klar til fisk. er det noget med nogle forskellige algefaser eller?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 21:59 27/12-2013 21:59
Nåh ja det, og kan du evt. anbefale nogle forhandlere på sjælland? har set at de har saltvand i planteimporten og vist nok også ude i tårnby. :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2013 22:30 27/12-2013 22:30
Bor i Stockholm, vi har Triton og Akvarei Leasing..... Aner intet om DK. ;(
Ja akvariet er indkørt efter 2-3 "alge" faser.
1) Cyano bakterier (rød alger)
2) Grønne alger
3) Ofte, men bestemt ikke reglen endnu en cyano (efter man smider i fisk)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 27/12-2013 22:36 27/12-2013 22:36
ok så man efter de grønne alger, kan man altså smide fisk i. Forsvinder disse alger af sig selv?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 27/12-2013 22:49 27/12-2013 22:49
Det er ikke altid grønne trådalger kommer, og de kan behandles med høj MG.
6-8 uger efter alt er startet og du har fulgt opstartsguider (her må du læse selv :P ) der er mange. Men blot 2 med mindre du har en rigtig stor balje, selv har jeg 5 i min 720, læs om dem også.

Men pas på, men bliver enormt hurtigt hooked på saltvand! Selv planere jeg en 3m^3 opgradering.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 11:13 28/12-2013 11:13
Kan man undgå de der alge faser eller er det bare at putte levende sten og saltvand i og så vente? *blink*

Det lyder som en voldsom opgradering, men det lyder rigtig fedt så man evt både kan få dybde, og højde med :)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 11:13 28/12-2013 11:13
Indlægget er rettet 28/12-2013 11:16 28/12-2013 11:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KimJ - 28/12-2013 11:15 28/12-2013 11:15
Det er vigtigt, inden man går i gang, at tænke over, hvor god man selv er til at begrænse sig! Er man typen som i årevis har været glad og tilfreds med et selskabsakvarium med diverse standartfisk, og egentlig kun tænker saltvand fordi det bare er flottere, er det ovenfor skitserede setup fint nok.

Desværre opdager mange, at dette setup mest markerer sig som en begrænsning af muligheder, og ønsket om noget større melder sig med forbløffende styrke og hurtighed, og så kan det ikke nægtes, at det bare ER en dyr hobby!

Det er ikke for at skræmme nogen væk, at jeg skriver dette, men jeg synes at det er vigtigt at man er klar over, hvad der menes, når der lokkes med at "saltvand behøver ikke at være dyrt". Det svarer populært sagt, til at sige at ferskvand næsten er gratis, hvis man altså er tilfreds med en bowle med RCS rejer i...

M.h.t. opstart og drift af et saltvandsakvarium, kan du se et detaljeret eksempel her, hvor Jeg har beskrevet hvordan det forløb med mit sidste setup, over et par år. Der er dog store forskelle på hvordan opstarter forløber, så det er kun et eksempel:

Eksternt link http://kim-jakobsen.dk/Marine/Aquarium%20info/akv1s_development.h...

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 11:26 28/12-2013 11:26
#14 - Tak for linket til din super fede hjemmeside (God info, og ikke mindst med god visualisering i form af billeder)

Men hvad er det begrænsningen ligger i? Er det div. udstyr så som manglende kalkreaktor osv?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 28/12-2013 11:35 28/12-2013 11:35
Det kommer an på hvad man vil, men typisk løber man ind i problemer med størrelsen. Det er forbløffende få fisk der virkelig egner sig til akvarier under 300L, selv hvis man tager højde for den åbenbare ligegyldighed der er blandt saltvandsakvarister ( i forhold til saltvandsakvarister på samme niveau).

Lyset er også et almindeligt anstødspunkt; De fleste færdigbyggede anlæg har i bedste fald et nogenlunde lys, men når man så får set hvad saltvandsakvarier med rigtig god belysning giver af muligheder for at holde forskellige sessile dyr, bliver man let grebet af trangen til at opgradere.

En del af det mere avancerede udstyr, er egentlig aldrig strengt nødvendigt, men er mere en behagelighed. Det en kalkreaktor gør, kan man jo selv gøre manuelt, ved simpelthen at tilsætte calcium, og sådan er det med mange ting.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 11:52 28/12-2013 11:52
Som Kim skriver helt korrekt er der stor risiko for at man bliver hooked, og vil til at have flotte stenkoralller, og anemoner.
Det er her det kan blive rigtigt dyrt, specielt om man ikke tænker sig om og køber billigt i stedet for kvalitet, (dagens tips, køb kvalitet). Tager vi udgangspunkt i et 230 liters som skal "tunes"...
Det første JEG nok vælger at investere i var en ny stor skummer, OK til den (for at det skal blive fint) kræves en sump, til det skal der bores hul eller en overløbsboks skal anskaffes (anbefales ikke af mig, jeg har og det er noget bøvl).
Nu man er i gang måske man skal have lidt optiWhite glas... Belysning, ja 2*60W LED er jo ikke helt billigt, men rart med god belysning til anemonen og xPS'erne. Cirkulation er vigtigt også, selv har jeg i år investeret i 3*MP40.
Så er det en akvariecomputer, automatisk dosering, diverse reaktorer og så den daglige drift!

Tidligere sagde man at saltvand var dyrt i det daglige drift på grund af den strøm man brugte til belysningen, med LED er det naturligvis meget billigere, men regn med at en 230 liters bruger 150-350KW pr måned, min balje koster ca 1000 SEK bare i strøm pr måned.

Den rigtig store udgift for mig er ikke længere nyt udstyr, det er sporemner, MG, Ca og KH, samt PO4 remover og så vandbytte (som jeg spare bort) da jeg skulle bruge 25 kg salt HVER måned.
Så min balje koster mig ca 2000 hver måned, om/når jeg begynder at bytte vand kommer dette op på 2700,- med mit nye setup som kommer om 2-10 år regner jeg mindst SEK 5000,- hver måned. Samt en investering der ligger omkring hvad en halv ny Audi A6 Avant koster her i Sverige...

En 230 liters balje kan man let komme at koste over DKK 150.000,-

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 15:33 28/12-2013 15:33
Men hvad er jeres mening, er et Juwel Lido 120l et ok udgangspunkt? med en tilkøbt skummer, cirkulation og lidt opgraderet lys… jeg tænker et par klovnefisk og evt et par andre småfisk så som Synchiropus picturatus, damsel hvis disse kan gå sammen!?

og er opstartsfasen bedere med modnet vand?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 15:33 28/12-2013 15:33
Indlægget er rettet 28/12-2013 15:34 28/12-2013 15:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KimJ - 28/12-2013 15:48 28/12-2013 15:48
Et 120L akvarium vil være fint til et par klovnfisk (en af de mindre arter) og max 2-3 SMÅ fisk.

S. picturatus er udelukket, da den med næsten 100% sikkerhed vil sulte ihjel i så lille et akvarium. Mandarinfisk lever næsten udelukkende af de dyr der naturligt findes på de levende sten, og der skal en overraskende stor mængde sten til at brødføde bare en enkelt mandarinfisk.

En damsel vil godt kunne være i akvariet, men man skal passe lidt på med dem, idet de kan være meget aggressive og hurtige spisere.

Det hjælper ikke med modnet vand i opstartsfasen, men hvis du starter op med indkørte levende sten, som er taget direkte fra et kørende akvarium og holdt våde i saltvand hele tiden, vil det forkorte indkøringen. Påregn dog altid mindst en måned til indkøring, og start langsomt op!

Klovnfiskene skal i øvrigt helst vente temmelig lang tid, da de kan være ret sarte.

M.h.t. pris, er Stockholm vist røget lidt langt ud i ekstremerne i #17 :D

Det akvarium jeg har linket til, kostede ca. 25000,- at sætte op, inkl. levende sten, men uden dyr. Heraf gik ca. 5000,- til kabinettet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 15:52 28/12-2013 15:52
Det er fint til at begynde med, Kim advarer blot helt korrekt at man hurtigt bliver hooked :) og så bliver det dyrt. Som med alle hobbyer.
Synchiropus picturatus er min 500 liter, da de lever af dyr i dine LS.
Damsel med Nemoer ville jeg heller ikke anbefale sammen...

Et "par" 2 nemoer og et par gobi'er med dertilhørende krabber, snegle, rejer og jeg ville ikke have mere i en 120 liters.

Saltvand er meget følsomt for overfodring.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 28/12-2013 15:53 28/12-2013 15:53
Okay fedt, og det med skummer er også en nødvendighed vil du mene?

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 16:08 28/12-2013 16:08
#20, Yep, jeg har naturligvis bare Bubbleking pumper og ProfiLux 3EX Delux Computer med i beregningerne :) samt et par snowflake nemoer, det var blot for at vise at det kan blive enormt dyrt med saltvand om man har råd... :D

Mit akvarium (kommer nye billeder i dag eller i morgen) har vel kostet SEK 50000-60000 uden inventar, og ca. SEK 15000 for computer.

Og snakke om drømmen så har jeg det meste jeg behøver for en 3000 liters balje, eneste jeg mangler er ekstra 150-300 kg levende sten, ny skummer og en ny sump.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 28/12-2013 16:14 28/12-2013 16:14
Strengt taget er en skummer ikke "nødvendig", men jeg kommer aldrig at anbefale nogen at spare den bort, brug gerne lidt ekstra på en hænge skummer fra Tunze, eventuelt Tunze Nano DOC Protein Skimmer 9002 eller et andet kvalitets mærke.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 30/12-2013 08:40 30/12-2013 08:40
Jeg ville lige sige tusinde tak for god info, i har været med til at hjælpe mig til min endelige beslutning. Og igår solgte jeg de første fisk, så jeg kan lukke mit nuværende akvarie ned til fordel for saltvand, endelig… :)

Jeg sælger også mit 240l, og køber 120l. Bare så prislejet bliver lidt mere overskueligt.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger nellemann (Inaktiv) - 06/01-2014 19:28 06/01-2014 19:28

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Rasmusbh (Inaktiv) - 07/01-2014 15:24 07/01-2014 15:24
#26 -Tusinde tak, jeg har godt set den før men nu fik jeg læst grundigt. :D

Annoncører
Annoncører