Brainstorm foreslag til design ønskes.

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1509

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/01-2014 11:29 06/01-2014 11:29
lidt om oplæget :-)

3 stk 54 liters står i helt SAMME højde,
disse ønskes koblet sammen, til samme kæmpe store spand filter med pumpe.
(jeg ønsker at komme helt af med filtre og pumper og varmelegmer inden i hvert akvarie)
dvs spand pumpen skal også være med integreret varme.

1. problem: samme vandstand ønskes i alle 3
jeg vil ikke bore huller i glas.
jeg vil suge fra bunden via svamp i alle 3
og puste vand ud i toppen af alle 3
Man kan godt fremstille et overløb til slange på bagsiden, uden at bore huller i glas.
men hvordan man får dette vand ind i spand filter systemet ved jeg ikke helt.
evt kan dette vand bare smides væk, til afløb, og auto top op, via flyder og slange fra hanen
så er automatisk vand skift allerede installeret, som er næste ønske.

2. problem : hvis afløbet eller overløbet bliver tilstoppet, så vil pumpen før eller siden over fylde 1-2 af dem,
da man aldrig kan regne med at kunne justere flow 100% ens og perfekt ind.
en eller anden alarm eller sikkerhedsmekanisme for dette er nok en god ide,
eller et design hvor dette problem ikke kan opstå

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 06/01-2014 11:38 06/01-2014 11:38
Hvorfor ikke HMF ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/01-2014 11:46 06/01-2014 11:46
fordi jeg ønsker at koble dem alle sammen, og kun have EN pumpe
og fordi jeg også ønsker at lave automatisk vand skift,
så kan man ligeså godt løse alle problemer på en gang..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger jacob - 06/01-2014 11:52 06/01-2014 11:52
Med HMF Er det da også bare en luftpumpe ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger 190 (Inaktiv) - 06/01-2014 12:03 06/01-2014 12:03
Hej !
Du kan godt lave en hævert imellem dine akv.
Så de ikke bliver overfyldt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 06/01-2014 12:10 06/01-2014 12:10
Rent personligt kan jeg heller ikke nogen fordel i at koble akvarierne sammen. Hvis der skulle opstå sygdom, så risikerer man da at få smitte i alle akvarierne ? Derudover så betyder det jo også at der altid vil være samme vandværdier i alle akvarierne. Jeg bruger en del tid på at få mine fisk til at yngle, så eksperimenterer meget med forskellige vandværdier, regnvand, forskelle i vandniveau osv osv. Ville da være træls at være låst fast på de samme vandværdier i akvarierne...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/01-2014 14:09 06/01-2014 14:09
hej 190, ja hævert er en god ide, hvis bare slangen kan holdes HELT vandret
så der ikke er noget med at starte eller stoppe den..
dvs hvis man kobler dem sammen i de 3 overløb, det kan jeg faktisk gøre i 2 niveau
sådan at normal tilstand ikke spilder noget vand til afløb
man bare holder det lige meget i dem alle.
og når jeg tilføre frisk extra vand, så render det over og ned i afløbet.

Jacob, fint at alle sider af sagen bliver vendt :-)
Der er helt sikkert foredele og ulemper ved alt.
Hvis jeg regner alt det jeg finder mest træls sammen, er jeg kommet til dette kompromi
som hvis det kan laves let og simpelt, løser langt flere problemer end det tilføre (for mig)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger jacob - 06/01-2014 14:14 06/01-2014 14:14
Håber da du finder den rette løsning :-) hvad der virker for den ene akvarist behøver ikke virke for den anden. Ser frem til at du kommer med flere indlæg når du kommer igang med projektet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/01-2014 15:11 06/01-2014 15:11
Indlægget er rettet 06/01-2014 15:24 06/01-2014 15:24 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har fundet nogle billige vinkel og T fittings og pvc rør og slanger
det bør være rimeligt let at lave en pvc plade med 4 huller og montere der hvor hullet til ledninger er nu.
de 4 rør bliver så :
vand ind fra pumpen
vand ud til pumpen
overløb (øverst)
koble sammen (nedderst)
Der kommer også et 5. rør men det bliver meget tyndt, lidt ala luft slange, i det ene af dem.
hvor jeg fylder op med rent vand ganske langsomt og roligt over nogle timer,
på den måde kan jeg bruge den kolde hane direkte.
man kunne egentligt nøjes med overløb fra det ENE,
men af sikkerhedsårsager tror jeg det er smartest at gøre det fra alle 3

Nu kikker jeg lidt efter en god stor og lidt for kraftig spand pumpe som også er ret lydsvag,
jeg vil gerne opnå fra 5-10 L / min pr akvarie, så der er noget at regulere ned med via kugle ventiler,
extra slange længder også tager også meget mere flow end man lige tror, så jeg satser på en pumpe med 20-40 L/min
og så stor spand volume som der kan stå ved siden af mit skab.
i er velkommen til at foreslå en type ?!?!

Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-classic-600-2217-1516...

er den kraftigste jeg lige kan finde, er den rimeligt lydsvag ?
og de antal liter pr time, det er jo UBELASTET.. uden slanger og uden filtermaterialer i spanden, ik..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger greg (Inaktiv) - 06/01-2014 16:29 06/01-2014 16:29
Hej, hvis du forbinder akvarierne med en slange så vil der automatisk altid være lige høj vandstand i alle 3 akvarier, ud fra teorien om "forbundne kar" slangerne skal selvfølgelig være fyldte med vand for at fungere. Jeg ville gå efter en sump model, hvor du bruger 3 små retur pumper til at pumpe vandet fra sumpen og tilbage til hvert sit akvarie.

mvh Frank

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 06/01-2014 16:36 06/01-2014 16:36
>hvis du forbinder akvarierne med en slange så vil der automatisk altid være lige høj vandstand i alle 3 akvarier,
>ud fra teorien om "forbundne kar" slangerne skal selvfølgelig være fyldte med vand for at fungere.

Netop den er jeg helt med på, men jeg vil udføre dette sådan at disse 2 mellem slanger, er udført i lige rør på bagsiden.
Så kan der ikke blive noget balade med at det ikke virker.

Sump model er også god, forstår ikke helt din ide hvorfor du anbefaler 3 retur pumper fra sump ?
er det ikke smartere at have 3 suge pumper i bunden af hvert akvarie ?
så jeg får suget møj op fra bunden af dem ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger olesev - 07/01-2014 00:48 07/01-2014 00:48
Hej Thomas.
Jeg kan godt se at du skriver at du ikke vil bore i glas. Jeg har gjort det i mit nyopsatte 530L og jeg vil gerne hjælpe dig med at bor huller hvis du er interesseret. Jeg vil lave noget tilsvarende dig med 3 stk. 54l i en reol. Min plan er at bore hul i bagsiden. Sætte et vinkelstykke på tankgennemføringen så der går et lodret rør op i akvariet. Det skal fungere som overløb. Når jeg vil skifte vand, vil jeg bare fylde nyt vand på. Det nye vand vil få vandstanden til at stige over overløb, og derved løbe ud. Jeg ved godt at jeg så hælder noget at det nye vand ud i kloak, men det bliver nemt at skifte vand, og jeg skal kun have et hul i bagsiden med fittings. Samtidig behøver jeg ikke overvåge vandpåfyldningen. Det kræver selvfølgelig at udstyret ikke står i stuen, men tæt på et afløb. :)

I dit tilfælde hvor de alle står i samme højde, kan man forbinde dem i bunden. Håber at vedlagte billede er til at forstå?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/01-2014 10:13 07/01-2014 10:13
mange tak for dine inputs Ole,
selvklart at man kan bore i glas, hvis man virkeligt vil,
mine 54 Liters er den type fra zoocity hvor der sidder en meget høj plast kant på toppen !
denne kant er rimeligt holdbar og vand tæt, når den ene lille bue på bagside bliver lukket med PVC plade,
dvs jeg behøver ikke bore i glas, men i plastic som endda er i perfekt højde.
mine akvarier står godt nok i stuen, men jeg har ikke overdrevet langt til køkken, hvor jeg kan skaffe vand,
eller til haven hvor jeg kan komme af med vand.
som jeg ser den kan jeg bruge en meget tynd slange måske endda så tynd som luft slange til det rene vand,
det skal jo komme meget langsomt, konstant hele tiden, 27 liter på en uge..
overløbet kan man bruge en have slange der løber pænt gemt væk ud i haven, jeg kan sætte den fast på gulv paneler
og male den hvid så den ikke ses.
gad vide om mit overløbs vand fryser fast om vinteren ? hvis det bliver meget koldt ?
det ville kunne give et seriøst problem !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/01-2014 11:02 07/01-2014 11:02
ok lidt mere regning :
(en 9 liters spand pr akvarie om ugen, er sådan ca det jeg regner med at skulle bruge)
27 liter om ugen
dvs 3.8 liter om dagen
160 ml i timen
2.9 ml i minutet

Det er MEGET lidt.. dvs nok meget svært at indstille eller kontrolere.
samt så lavt flow, vil have meget lettere ved at fryse til afløbet om vinteren,
måske det ville være en foredel med markant mere flow, men i kortere tid ?
og så bruge en timer til at håndtere hvor længe og hvornår.
Et meget lille flow har dog foredele: det larmer ikke, og temperaturen holdes meget lettere konstant

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger olesev - 07/01-2014 11:53 07/01-2014 11:53
Hej Thomas.
Jeg ville være bange for at lave et system hvor vandet løber hele tiden. Da det ikke er lavet i rigtig vvs ting, risikerer du brud på rør/slange hvis det står med tryk på hele tiden, og så er helvedet løs hvis du ikke er hjemme. Der kan komme rigtig meget vand på 8 timer (jeg har prøvet at fylde en krybekælder fordi et vandrør sprang, og derfor er jeg lidt forsigtig.)
Så hellere et time om dagen hvor du skifter vand imens du er hjemme.
Hvorfor er du bange for at slangen fryser til. Du hælder varmt vand ud, og systemet kan laves så der ikke står vand i den del af slangen der er udvendig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 07/01-2014 12:14 07/01-2014 12:14
Ca 2ml i minut er svag drop så overløb vil fryse.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/01-2014 12:34 07/01-2014 12:34
Ja vand der løber ud af overløbet er jo dejligt varmt, ca 26 grader
men hvis det løber meget langsomt, vil det måske kunne fryse i den del af slangen der ligger ude i haven,
men man kan jo smide en isolering uden om slangen
samt sættet flow markant op, og så kun køre 2 timer om dagen, for de samme 4 L jeg vil bruge om dagen,
så kommer der nok mere vand end der kan nå at fryse til.

under vasken vil jeg have extra vandhane og elektrisk ventil samt kalk filter
dvs det tryk og flow der kommer i ikke VVS grade komponenter er meget lavt
og vil næppe lave nogen store skader hvis noget skulle gå galt.
Ideen med automatisk vandskift er at det netop skal kunne passe sig selv, både når man ikke er hjemme og på arbejde eller på ferie, men man kan installere alarm og skiring sådan at hvis en sensor måler at noget er galt,
så kommer der ikke strøm til ventilen, og alt vand skift stopper så, indtil at man har været hjemme og checke og evt tørre op.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/01-2014 12:37 07/01-2014 12:37
ideen med meget lavt vand skifte flow, er netop at det kolde vand skal nå at blive varmet op
uden at genere fisk for meget, men mon ikke det går fint med 4 liter over 2 timer
smidt ind i næsten 180 liter totalt volume

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/01-2014 20:33 07/01-2014 20:33
Indlægget er rettet 09/01-2014 10:48 09/01-2014 10:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kom lidt vidre i dag, nu er de 3 akvarier koblet sammen,
hullet er så stort at jeg næsten kan stikke 2 fingre igennem,
lidt overkill men jeg vil også gerne stikke en svamp i hullet
så fisk stadig bliver i de baljer hvor de høre hjemme.
det er jo kun vandskifte vand samt pumpe ujevnheden der skal flyde igennem disse rør

der er ret langt op til overkanten så ingen problemer med at køre med en lidt højere vandstand
nok ca 1cm mere end jeg plejer.

jeg fandt også lige den største mulige pumpe jeg kunne slæbe hjem,
den kan lige akurat komme til at stå ved siden af det mest venstre akvarie,
fedt, håber bare den er kraftig nok,
nu vil jeg bygge en fin hylde til den.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 09:11 09/01-2014 09:11
Indlægget er rettet 09/01-2014 09:15 09/01-2014 09:15 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sådan ser EN af mine 2 manifolder ud, de skal samle vandet fra de 3 akvarier

Det virkede rigtigt let at lave med afrensning og lim

Bagplade lavet i 5mm vandfast acryl, og laser skåret på 5 min
den ene af dem har jo 3 huller, fordi her også er overløb
de andre 2 plader, har kun 2 huller, til pumpen ind og ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 12:11 09/01-2014 12:11
>Kommer de ikke til at dele samme vandmasse på en måde? Lidt serieforbinding lignende.

JA og det er hele ideen..
En stor vandmasse, Et filter at rense, EN pumpe at holde ved lige,
samt automatisk vandskift gøres meget lettere hvis det hele er koblet sammen.

De er ikke serie koblede, men Parallelt koblede
dvs der suges 1/3 af vandet fra hver, og pumpes 1/3 ud i hver.
det eneste udligner hullerne klare, er den lille foreskæl der evt måtte være mellem flow på de 3 systemer,
som jo deler samme pumpe.
jeg forsøger at lave alle 3 slanger og fittings osv, helt lige lange, og helt med samme vand modstand i alt..
men forventer allerede fra starten at det er umuligt at opnå 100% samme flow.

udligner hullerne kommer også i brug, under automatisk vandskift,
samt hvis noget bliver tilstoppet, hvilket et hvert system jo skal kunne tåle, uden katastrofe til følge

Man kan også evt sige : hvorfor købte man ikke bare ET specielt akvarie bygget på de mål som pasede i stuen ??
og så smide 2 skille vægge i så fisk og yngel kan holdes hvert for sig som ønsket ?!?
når man har skillevægge i, skal man også have seperate pumper osv, ellers bliver hver del ikke renset korrekt,
så det ville ende med at blive samme opgave.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 12:48 09/01-2014 12:48

Her en lille hurtig tegning, der måske illustrere hvad det går ud på.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger kejak (Inaktiv) - 09/01-2014 16:04 09/01-2014 16:04
Jamen kommer der sygdom i 1 balje er det jo spredt til de andre.

Der kommer vel lidt billeder når herligheden er færdig? ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 16:20 09/01-2014 16:20
hej igen, ja der er foredele og ulemper ved alt..
hvad med mig der får sygdom i ryggen af at slæbe 6 spande om ugen ?
samt jeg tror at med langsom vandskift, lidt hver dag,
holder man vand tal mere konstant, samt man forstyrre fisk mindre,
det giver så mindre stress og mindre chance for sygdom.
De fleste har jo flere fisk end jeg har, i langt større akvarier, dem alle sammen går sammen,
opdager man nogle syge, må man tage dem op og isolere dem på normal vis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger kejak (Inaktiv) - 09/01-2014 21:36 09/01-2014 21:36
Men du får jo auto vandskifte så ryggen går nok ;)

Det lyder som du selv har tænkt samme tanke, og som du siger fordele/ulemper ved alt.
Med sunde fisk skal det jo nok gå.
Hvad skal der forresten i de 3 baljer? Eller er det en helt tredje tråd?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 23:04 09/01-2014 23:04
Indlægget er rettet 09/01-2014 23:45 09/01-2014 23:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der skal bare mine selskabsfisk :-) ikke noget specielt, neon, guppy, malle, smerlinger, molly,
jeg avler lidt, og flytter yngel rundt, og hygger mig med at få flest muligt unger af diverse sager til at overleve, derfor skal de kunne isoleres..

Her til aften er bagpladerne monteret, billedet er af det ældeste akvarie i serien
så pyha det er godt kalket til her oppe i vand over kanten
håber det hjælper når jeg nu kommer til at bruge kalk frit vand fra endnu en lille dims jeg har bestildt,
gider nemlig heller ikke rense kalk af mere, hvis man let kan blive fri :-)

Denne plade er med 3 huller, 2 til pumpen og 1 til overløbet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/01-2014 23:51 09/01-2014 23:51
Indlægget er rettet 09/01-2014 23:52 09/01-2014 23:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg fik også målt mit flow med muffer og uden, 575 liter i timen i begge tilfælde
så de påvirker intet, hvilket jeg heller ikke regnede med.
Se evt min pumpe måling i anden tråd,
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1564726
ret skuffet over at en så dyr pumpe kun levere halvdelen af det opgivede, ÆV bæv..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 11/01-2014 01:54 11/01-2014 01:54
sidste nyt : pumpen er koblet på
den klare fint alle 3 og jeg har helt klart mere flow end før i dem alle.
jeg har lidt mere niveau i et af dem, kæmper lidt med slanger der driller lidt
og små utætheder, har også testet niveleringen, samt automatisk vandskift,
wow fedt at slippe for at tonse rundt med spande,
nu kan jeg have lige så rent vand som jeg kan drømme om,
bare tryk på en knap og det bliver rent..
jeg var godt nok ved at gå ud af mit gode skin !!!
da jeg skulle have pumpen startet op, den kan jo ikke suge hvis der er lidt luft i,
godt akvarie vand ikke er specielt giftigt, for jeg har drikket en del af det i dag :-)

Annoncører
Annoncører