Kalkpletter eller hvad ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 863

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jresee (Inaktiv) - 27/01-2014 10:31 27/01-2014 10:31
Hvad er det for nogle hvide pletter der er kommet på nogle af mine planter ? Går det væk igen ? Det er opstået dagen efter et vandskifte. Det føles som om det er sandpapir. Det sidder også på ruden og varmelegemet. Hvad gør man for at undgå at det gentager sig ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/01-2014 11:24 27/01-2014 11:24
Der er formentlig tale om en udfældning af kalk, som sker når f.eks. planterne spalter bikarbonat for at få adgang til co2.
Du har formentlig også temmelig høje Ph-værdier af samme årsag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jresee (Inaktiv) - 27/01-2014 13:41 27/01-2014 13:41
Er det så også det der er årsag til at det sætter sig på ruden og varmelegemet ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/01-2014 15:18 27/01-2014 15:18
formentlig ja, når der ændres på syre-balancen i akvariet, hvilket sker ikraft af den spaltning der finder sted, så vil der finde en udfældning sted og et eller andet sted skal overskuddet sætte sig... og kalk kræver en syres tilstedeværelse for at forblive opløst.... men forsøg evt. at måle akvarievandets Ph-værdi, det skulle ikke undre mig hvis den ligger på 9 eller højere...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/01-2014 15:23 27/01-2014 15:23
formentlig ja, når der ændres på syre-balancen i akvariet, hvilket sker ikraft af den spaltning der finder sted, så vil der finde en udfældning sted og et eller andet sted skal overskuddet sætte sig... og kalk kræver en syres tilstedeværelse for at forblive opløst.... men forsøg evt. at måle akvarievandets Ph-værdi, det skulle ikke undre mig hvis den ligger på 9 eller højere...

Har du stadig akvarierne til at stå i fyrrummet og hvordan ser det ud med fordampning fra dem...
er omgivelserne varme nok vil det øge fordampningen fra akvariet også,... det er kun vandet der fordamper, saltene bliver tilbage i akvariet så i princippet kan det sagtens efterlade et overskud af calcium som på sigt øger Ph-værdien og dermed også risiko for en udfældning...
er det tilfældet, skal du skifte en større vandmængde for at få bragt vandet i balance igen...

Du kan også tilføre vandet en smule saltsyre... men anskaf noget grej til at måle Ph med og syren opløser du i noget af det vand du foretager vandbytte med, så der ikke hældes ren syre direkte i akvariet...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jresee (Inaktiv) - 27/01-2014 20:02 27/01-2014 20:02
Ja jeg har stadig mine akvarier i fyrrummet, der kommer fruen i huset nemlig sjældent og i stuen må de ikke komme ind.Der ret koldt i fyrrummet, i dag 9 grader, ellers har den ligget på 12 - 14 grader. Der er dækglas over akvarierne så fordampningen er ikke stor. Jeg skifter 1/4 af vandet en til 2 gange om ugen.
Jeg må prøve at måle på Ph-værdien. Skal jeg så også måle på det rene vand når jeg har kommet lidt saltsyre i vandet og ramme en Ph der er måske på 3-4 stk. ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 27/01-2014 23:38 27/01-2014 23:38
det er sådan set endnu værre med hensyn til fordampning, jeg går ud fra du har separat varme på akvarierne... alle kender vel den kolde årstid hvor man i naturen faktisk kan se fordampningen fra en sø stå som en tåge over den...

Hvis du kan justere Ph ind på det nye vand så det ligger på lige knap 7 f.eks. 6,5... bid mærke i hvor meget saltsyre du skal tilsætte for at opnå Ph-værdien, så er det nemmere fremover når du kender dosering helt nøjagtigt... og så erstatter du slet og ret det vand du skifter i akvariet med det nye Ph-regulerede vand, hver anden gang så kontroller lige Ph i akvariet for at tjekke at du opnår en lavere Ph... der skulle ikke ske noget ved at fortsætte med at skifte på den måde hvis du har lyst til det... ellers kan du når balancen er oprettet tage en kontrol på akvarierne ved at måle Ph og viser det en stigning så tilsætter du Ph reguleret vand eller kan du bare anvende hanevandet som normalt...

De første 2-3 gange skal du tilsætte det Ph-regulerede vand langsomt af hensyn til fiskene, man skal huske at Ph skalaen hopper 10 surhedsgrader for hver værdi på Ph-skalaen altså ved at sænke Ph med een bliver vandet 10 gange surere og sænker du med 2 så bliver det 100 gange så surt osv...
så det er smart at vænne fiskene langsomt til ellers kan de fuldstændig tilte og dø af det...
og husk altid syre i vandet og ikke omvendt og tag de fornødne forholdsregler med hensyn til syre...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jresee (Inaktiv) - 28/01-2014 06:05 28/01-2014 06:05
USB tak for gode råd, dem vil jeg følge. Jeg har bestilt et " Mini - lab" sæt og for at det ikke skal være løgn har jeg også bestilt en "USB alt i en" - nu skal det prøves.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 28/01-2014 07:01 28/01-2014 07:01
B) Tak for tilliden... husk at starte forsigtigt ud...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jresee (Inaktiv) - 28/01-2014 15:14 28/01-2014 15:14
Tilliden fortjener du, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du ved en masse om planter. Jeg skal nok starte forsigtigt ud, nu har du jo givet mig opskriften.

Annoncører
Annoncører