Budget hjemmebyg balje i danmark

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Gør det selv
Visninger : 3033

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 27/02-2014 00:00 27/02-2014 00:00
Indlægget er rettet 27/02-2014 00:02 27/02-2014 00:02 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja det er lidt(meget) endnu en hjemmebyg træbalje tråd, men jeg har sq brug for lidt hjælp fordi jeg kan simpelthen ikke få overblik over den billigste løsning, og BILLIGT er kodeordet her! Den må være 240 bred 120 høj og 100 til 110cm dyb(yder mål).

Jeg tænker at bygge selve den bærrende kasse af euro-paller(1200x800x144mm) og nogle vinkeljern, fordi det kan jeg få nærmest gratis, og så beklæde indersiden med tynde vandfaste plader med silicone i kanterne og over skruerne.

Her er pladerne Eksternt link http://www.bygmax.dk/3-0-mm-hard-oliehaerdet-traefiberplade-122x2...

Har set på støbekrydsfiner, men det er dyrt.

Ellers med ikke vandfaste Eksternt link http://www.bygmaonline.dk/shop/traefiberplader-347c1.html og så enten male dem med flydende havedams dug eller købe en havedams dug og folde den og lægge den ned i kassen, men begge løsninger virker dyere.

Sidste ting er glaspladen, vil jo gerne have den så stor som muligt, men har svært ved at finde noget til en nogenlunde penge som er tykke nok, håber på 200x70cm eller mere... (evt. en ikke så tyk glas plade 11mm og så en tynd plexi plade på ydersiden så den bedre kan tåle at blive ramt af noget end rent glas ville)

Håber der er nogen af jer, som har mere styr på hvad man kan få i danmark til en billig penge og hvor *rødmer* ...

Har også set på stål baljer, men kan ikke finde nok om det til at jeg kan få et prisoverslag, tykke krydsfiner og få bjælker eller flere bjælker og tyndere plader ser også ud til at ende med at koste mig mere...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger antonman (Inaktiv) - 27/02-2014 00:30 27/02-2014 00:30

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/02-2014 07:07 27/02-2014 07:07
Hvis du har mod på det, så lur lidt mere på rustfri stål akvarier. Hvis du kan leve med at der er sprosser i, så kan du spare mange penge på at kunne dele glasset... Denlillecichlide.dk (thomas) har gang i sådan et projekt hjemme i privaten. Han vil garanteret gerne fortælle dig hvad han har gjort:-) mvh. Ken

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 27/02-2014 19:59 27/02-2014 19:59
Indlægget er rettet 27/02-2014 20:00 27/02-2014 20:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

antonman:
Jeg er netop ikke ude i den type balje du linker til, den minder MEGET om denne her:

www.youtube.com/watch?v=Q7nKf_kE4YI

ken kætbak:
Jeg havde en lang samtale med en mand fra usa, som har lavet flere lignende projekter. Han sagde det ikke er vandtrykket, men brudstyrken ved slag der er den begrænsende faktor, så jeg håbede på et tyndt lag plexi foran ruden kunne beskytte. Jeg ville hellere have to 1m x 1m ruder end en 200cm x 70cm. Synes en stål balje lyder rigtig tiltalende men kan ikke finde nogle brugbare priser på nettet.

Tror i pladen her

www.bygmax.dk/3-0-mm-hard-oliehaerdet-traefiberplade-122x244-cm-14461.html

er vandtæt og ikke-giftig? og kender i til andre billige produkter som er vandtætte men ikke skal kunne holde til særlig meget?(den bærende struktur vil jo være pallerne(hvis ik det bliver en stålbalje eller anden løsning)).

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Himmler (Inaktiv) - 27/02-2014 21:09 27/02-2014 21:09
Jeg har ofte tænkt på om man kan lime plexiglasplader på krydsfiner plader og bygge et silikonelimet akvarie heraf? mon ikke man kan det? på den måde er man fri for epoxy lim og glasfiber mm. og samtidig have temmelig frie hænder mht størrelse af akvariet. bare en tanke. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Himmler (Inaktiv) - 27/02-2014 21:09 27/02-2014 21:09
Jeg har ofte tænkt på om man kan lime plexiglasplader på krydsfiner plader og bygge et silikonelimet akvarie heraf? mon ikke man kan det? på den måde er man fri for epoxy lim og glasfiber mm. og samtidig have temmelig frie hænder mht størrelse af akvariet. bare en tanke. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Neubert - 27/02-2014 22:49 27/02-2014 22:49
på en eller anden måde skal man nok kunne lime plexi på finer, dog er plexiglas relativt dyrt.
og finer er også, så tror næppe det vil være en rentabel løsning.

Træfiber pladerne du linker til, også kendt som masonit vil jeg næppe satse på, men de er udemærket som bagbeklædning på skabe :P

Mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator scn - 27/02-2014 23:12 27/02-2014 23:12
De der "vandfaste" plader er da ikke vandfaste, de vil blive opløst sådan ca. inden du får fyldt akvariet.

Du skal nok lige starte med at se på hvordan d vil lave rammen, regn på alle elementer og samlinger, og overvej så hvor store deformationer du kan tillade dig, uden at det vil betyde lækage. Har du overvejet hvordan du vil gøre samling mod glasset tæt?

Det lyder ekstremt spinkelt det du har i tankerne. Det er vel OK som leg i haven til sommer, men jeg skulle aldrig nyde noget af at have 8 paller med 3mm plade klampet sammen stående med et par tusinde liter vand inden i stuen. Jeg vil nok også lige starte med at snakke med forsikringsselskabet, du risikere at de kigger på det og siger "ha, det kan du godt glemme alt om makker" når det går galt., for det du beskriver vil jeg sige går galt, spørgsmålet er sådan ca. kun om det er efter 2 eller 8 dage.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/02-2014 15:28 28/02-2014 15:28
Du skal have fat i en smed.. Det med rustfri er simpelthen en jungle.. Mht. Slag, så burde det jo ikke have en større risiko for at revne end et alm. Akvarie? Tror at et tyndt jah plexiglas uden på glasset vil se underligt ud. Og evt. Samle støv? En anden bonus ved et stål akvarie er at du kan lakere det i nøjagtig den farve som passer til din indretning:-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 28/02-2014 15:34 28/02-2014 15:34
Himler: der er masser som gør præcis det du beskriver, i usa, det ser ud til at de har billigere plexiglas og de bruger MEGET tynde plader limet på indersiden, fordi netop som du beskriver slipper man for en masse gøgl, jeg kan bare ikke finde det billigt nok. Vandet trykker plexipladerne ud så det skal næsten ikke limes, bare fuges i kanterne.

Neubert: mener du:

Eksternt link http://www.bygmax.dk/3-0-mm-hard-oliehaerdet-traefiberplade-122x2...

?

fordi den skal ikke kunne modstå en særlig stor kraft, det skal bare være coatet så de er vandtætte, og gøre et mindende job som det Himler beskriver, bare endnu billigere.

scn: der står "3 mm Hård hvidlakeret træfiberplade 122x244 cm", og jeg kan ikke finde udaf hvad "hvidlakeret" præcis er, hvis det er ligesom dem der er bag på et ikea skab, så er jeg helt enig, men de kunne også være lakeret på en anden måde som godt kunne holde, det er derfor jeg sprøger her. En anden ting er at løftepaller vil gøre strukturen helt latterlig rigid fordi de er 14,4cm tykke som giver et MEGET højere kraftmoment end en nogen 2-3cm krydsfiner plade ville kunne komme tæt på! I øvrigt er jeg på INGEN måde den første der gør det her med paller, så jeg er på INGEN måde bange for deformation overhovedet!! og hvis den spiller dum så får den en 10x10x240cm bjælke i toppen og bunden af langsiderne, med nogle 40x40cm vinkeljern med 3 milliarder skruer i!! ;)

Det jeg er interesseret i er nogle links til steder hvor jeg kan få nogle billige 'ingredienser' og metoder til at tætne det her monster, som er til rådighed i nærheden af københavn.

Hvad med noget sådan ligesom plastik gavepapir på meter mål, som er klistret på indersiden?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator scn - 28/02-2014 16:22 28/02-2014 16:22
For nogle år siden skulle jeg bruge noget klar lak til en computer jeg fik lyst til at proppe i et akvarium. Var forbi en skibsproviantering (Nede ved Nordhavn Station), de havde ikke en lak de ville love kunne hold til at være permanent i vand. De havde noget gråt epoxy de kunne anbefale, men jeg ville kunne se komponenterne, så det duede ikke. Valget faldt på lak til træskibe, til bruge oven vande da alt den lak de havde til udv. skrog havde gift i sig.

Du kan under ingen omstændigheder forvente at et lak kan tåle permanent vand, med mindre det er direkte specificeret. Kun sælger/producent kan fortælle om det duer, og det skal være på skrift.
Jeg er ikke bekymret for deformationer i pallens plan, jeg er bekymret for deformationer i samlingerne ved pallerne. Og hvordan du vil lave samlingen mellem glas og hvad der nu bliver den vandtætte del af resten af tanken.

ps. hold igen med skruerne, for mange skruer svækker træet og gør mere skade end gavn, desuden ender det med at blive en dyr balje hvis du skal købe 3 milliarder skruer ;)

Diverse folier med lim er helt sikkert så svage at jeg ikke ville tillade sugemaller eller sted/rødder i akvariet hvis det var mig. En ancistrus kan eksempelvis godt gnave sig igennem en dårlig alfix baggrund. Og så er der lige det med om limen er rigtig vandfast, for der kommer jo samlinger, og hvis vandet opløser limen med eks. 1 mm om ugen, så vil et overlap være spist i løbet af få uger og så fosser det ud.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Neubert - 28/02-2014 16:55 28/02-2014 16:55
bassin folie, evt flydende :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 28/02-2014 21:23 28/02-2014 21:23
Indlægget er rettet 28/02-2014 21:32 28/02-2014 21:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#12 det har jeg set på i koi import, men så ville jeg ikke turde gå særlig langt ned i millimeter af pladerne for et de ikke med tiden bukker mere end silicone ka ta og så er jeg oppe i pris..

Jeg har faktisk fundet en 18x1220x2440 krydsfiner og andre træ raster, nede i storskrald(vores lokale tralast stiller også rest træ ud gratis, tror jeg må ned på genbrugeren, to af mine venner har også alt muligt i overskud. Jeg laver en stærk kasse af paller og og bjælker og stål og skruer, med pladen foran klar til at blive skåret hul i til ruden og tetrisser indersiden med plader evt. med den stærke plade i fronten forstærket med en ramme på yder og evt. indersiden, kunne måske laves så den hjælper til at holde ruden på plads, jeg har har også noget spartelmasse jeg lige kunne køre det over med. Hvis jeg laver to huller med en midter spros kunne jeg måske få lidt mere højde til en billigere penge, eller vente på et godt tilbud, måske en stor gammel balje som er slidt men har en fin bagvæg man kunne skære fri og købe.

overvejer bare at gi hvad det koster Eksternt link http://koiimport.dk/product/bassinfolie-epdm-gummidug-bemaerk-15-...

købe nok og folde det(ikke skære lime noget bare folde som julegave med hjørnerne på ydersiderne holdt på plads af vandtrykket), havde nemlig planer om pragtsmerlinger og ancistrus/pleco. Det er super nemt at gøre ruden fast med silicone, så fx. 1500kr til dug og 1500 til rude, jeg kunne jo genbruge dugen og ruden i en anden ramme.
Tror jeg hvidbejser træet og laver det hele sådan lidt kitch som om det er meningen og ikke fordi jeg er røvfattig med en kæmpe passion for cichlider, som har fået en kæreste, der sagde noget i en bisætning i en samtale hun ikke anede hvilke konsekvenser skulle få for indretningen!!! B) *rødmer"skeptisk* Hun kunne godt li Oscar og en stor balje lyd da nice. Så sagde jeg at hvis jeg må få det stykke væg(238cm)(for endnen af sofaerne under 'altanruden' i stuen, som i lige under hvor udsigten til min have om sommeren starter, 'ubrugte' sted i lejeligheden 238cm!(hun er SÅ en keeper!!)!! :) ) til en balje så laver jeg et hjemmelydstudie til hende i soverværelset med et skab med dør og æggebakker på indersiden til vokal, deal, deal))

scn hvad siger du til ideen med dugen? penge godt givet ud i det store hele med sikkerhed og alt?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 28/02-2014 22:31 28/02-2014 22:31
Indlægget er rettet 28/02-2014 22:33 28/02-2014 22:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hvis jeg køber 1,2 mm dug 13m^2 bliver det 850kr for 4,6 m x 2,9 m, det i så galt overhovedet, det lyder som en sikker løsning..

Synes det kunne være et lidt sjovt projekt, tage rundt på genbrugsstationerne når jeg kan låne mors bil, og se om jeg i løbet af et par uger ikke kan få samlet sammen nok til en relativt fed balje billigt(oven i alt det jeg selv har, ærgligt jeg ikke gemte de brugbare ruder fra min gamle 840'er)...

Jeg kunne godt finde på at post billeder løbende af hele projektet og dokumentere det hele på google scetch eller noget, men ved ik om det er besværet værd, sidst jeg lavede et tråd om at bore huller i baljer skide hurtigt og billigt og lave overløb(tror jeg også jeg fik med, lol har faktisk stadig baljen) forsvandt hele tråden under en opdatering eller noget..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger steenmillinder (Inaktiv) - 28/02-2014 22:43 28/02-2014 22:43
det skulle ikke undre mig løftepallerne bliver ligegylidige

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Neubert - 28/02-2014 22:59 28/02-2014 22:59
det lyder i alt fald som en sjov udfordring :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Skruer (Inaktiv) - 15/06-2014 03:03 15/06-2014 03:03
Husk at benytte rustfrie skruer til sådan et projekt, da dette vil holde bedst.

Eksternt link http://top-trading.dk/berner-rustfrie-skruer.htm

Annoncører
Annoncører