Slørhaleæg over det hele - skader det vandet?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 2137

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AviMille (Inaktiv) - 20/03-2014 14:48 20/03-2014 14:48
Jeg har været så heldig at få en bowle med 1 slørhale i fødselsdagsgave da jeg ønskede mig et akvarie med slørhaler. Jeg er super glad for min nye fisk men kunne nu godt tænke mig lidt bedre leveforhold og selskab til den - så jeg er ved at se på andre muligheder for akvarier til den. Jeg passer den på aller bedste vis når nu forholdene er som de er med vandskift og aquastart og alting.
I mellemtiden må jeg tage mig aller bedst muligt at min søde lille slørhale som jo åbenbart har det så godt, at den synes at det er tid til at formere sig. Lige nu står den med 1000 æg ud over plante, bundgrus, lavasten, på siderne af bowlen og svømmende rundt i overfladen.
Forurener det vandet med alle de æg? Eller er det ekstra foder til den så jeg skal holde igen med foderet? Skal jeg tage fisken op og få renset hele udstyret og sætte fisken ned i sit vand uden æg igen?

PS. Jeg ønsker mig kommentarer til mine spørgsmål - ikke til min families valg af bowle og slørhale ;-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Karl K (Inaktiv) - 20/03-2014 15:15 20/03-2014 15:15
Jeg tror kun du kan få en ting af vide, tag din slørhale og giv den til din normale fiskeforretning, og køb en ny en når du for en akvarie på minimum 100l. Jeg ved godt du vil havde svar på dine spørgsmål, men lige nu er din slørhale stoppet med at vokse i sit normale tempo, men kun i længde, og bredte. Den organer vokser stadig, og den vil lide en smertefuld den vej, pga dårlige vand forhold i bowlen...... Slørhaler er karpefisk, og sviner derfor ekstremt meget, det vil konstant gøre vandkvaliten for dårlig til den kan vokse optimalt. En så lille vand volume kan ikke handle så meget afføring. Du fik dit svar, tag en pose fyld det med vand fra bowlen, og put fisken derned, derefter tager du en til pose uden om for at sikre der ikke går hul i, så tager du den ned til din dyrehandler. Ikke for at være nedladen men, har du overhovedet luft pumpe i? Du kan holde rejer i din bowle, som det eneste, de er dog også kanske sjove.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 20/03-2014 15:34 20/03-2014 15:34
Slørhale Begynder guide:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1615

Lidt om vandkvalitet/rengøring:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1631

Indtil din fisk får et bedre hjem, så ville jeg skifte lidt vand i bowlen hver dag.
Gerne 40-50% hver dag hvis den kun er på 20 liter eller derunder.

Mvh
Jesper Green

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Karl K (Inaktiv) - 20/03-2014 15:36 20/03-2014 15:36
Jesper Green, er en slørhale Expert, så hvis du virkelig vil have den gående i en bowle.... lyt til ham.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 20/03-2014 15:37 20/03-2014 15:37
Nu skriver du ikke hvor mange ltr. den bowle er på, men du skal skifte vand hver dag, hvis ikke den er kæmpe stor ;)

(Jeg undlader alle andre ting ang. slørhale i en bowle)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 20/03-2014 15:38 20/03-2014 15:38
Nå, det var godt Jesper var hurtig til at kommme på banen :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Hjp (Inaktiv) - 20/03-2014 15:55 20/03-2014 15:55
Kære Karl K.

Hvorfor optræder du til en ny herinde, som en sur gammel mand, den der pegende fingre, nu skal du lige have.......

Du har jo ikke læst, hvad AviMille skriver. Læs hendes tekst ordentlig. Hun fik en bowle i fødselsdagsgave, og tænk sig, hun har jo læst el eller andet, da hun i sin tekst skriver, at den skal have bedre leveforhold, selskab og en anden akvarie. Det overværer man blot og giver en skriftlig lussing af karakter, for din tekst er da ikke til a tage fejl af.

Hvad med, kære ny, velkommen herinde osv. Det koster ikke noget, hvis man gerne vil hjælpe andre.

Hun er jo godt klar over, at en bowle er skidt. Hun stiller relevante spørgsmål, svar dog på dem........

Hej AviMille.

Jeg aner ikke ret meget om slørhaler, har aldrig haft sådanne fisk. Personligt, når den går i en lille bowle, så vil jeg fjerne de æg du kan. Skifte godt med vand indtil du forhåbentlig snart får et større akvarie. Læs de links du har fået længere oppe, der er god viden man kan suge til sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AviMille (Inaktiv) - 20/03-2014 17:20 20/03-2014 17:20
Tak for velkomsten Hjp.
De links du henviser til Jesper Green har jeg læst og de giver rigtig god baggrund for at vælge det nye akvarie til slørhalen aller hurtigst muligt. Men det ændrer ikke på den midlertidige situation - der er 1000 æg i bowlen og hvad gør jeg ved det?

Så igen: er der nogen som ved, om æggene forurener vandet, om det er ekstra foder til fisken og/eller om jeg skal tage fisk med vand ud og få gjort bowle, plante, grus og sten ren?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger fiskefjaesen - 20/03-2014 17:45 20/03-2014 17:45
Æggene forurener vandet ja, så jeg ville tage fisken op i en beholder i en 1/4 del af vandet, siet for æg. Så bare hurtigt skylle indold og bowle fri for æg under den kolde hane og så tilbage i med fisken og det siede vand og ellers rent vand af samme temperatur. Og så skifte godt med vand de næste dage...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Karl K (Inaktiv) - 20/03-2014 19:05 20/03-2014 19:05
Indlægget er rettet 20/03-2014 19:07 20/03-2014 19:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hjp skrev :
Kære Karl K.

Hvorfor optræder du til en ny herinde, som en sur gammel mand, den der pegende fingre, nu skal du lige have.......

Du har jo ikke læst, hvad AviMille skriver. Læs hendes tekst ordentlig. Hun fik en bowle i fødselsdagsgave, og tænk sig, hun har jo læst el eller andet, da hun i sin tekst skriver, at den skal have bedre leveforhold, selskab og en anden akvarie. Det overværer man blot og giver en skriftlig lussing af karakter, for din tekst er da ikke til a tage fejl af.

Hvad med, kære ny, velkommen herinde osv. Det koster ikke noget, hvis man gerne vil hjælpe andre.

Hun er jo godt klar over, at en bowle er skidt. Hun stiller relevante spørgsmål, svar dog på dem........

Hej AviMille.

Jeg aner ikke ret meget om slørhaler, har aldrig haft sådanne fisk. Personligt, når den går i en lille bowle, så vil jeg fjerne de æg du kan. Skifte godt med vand indtil du forhåbentlig snart får et større akvarie. Læs de links du har fået længere oppe, der er god viden man kan suge til sig.
Jeg vil slet ikke virke aggressiv eller ond, og jeg kan godt se jeg eventuelt var lidt "hård" men når sandheden er det bedste hun kunne gøre, er at give slørhalen til en dyreforretning, og så skynde sig få sig et akvarie der passer til slørhaler, og så starte op igen :) Jeg ville forklare hende hvorfor det var at slørhaler tager skade af en bowle, så hun kunne forstå hvorfor at det ville være bedst for dem at blive afleveret til dyrehandleren. Jeg opfordre AviMille, ligesom jeg opfordrer alle andre til at komme igang med akvarie hobbyen, på grund af den virkelig er sjov. Når hun skriver "Jeg er ved at se på andre muligheder for slørhalen" ved man jo ikke om man snakker et nyt akvarie om et halvt år, hvilket er et totalt no-go .pga. fisken vil nå at tage så meget skade, eller om en ugestid til 2 uger, hvor det med hyppige vandskift godt kunne gå.

Jeg vil undskylde hvis jeg kom af lidt surt, men sandheden er den af, fiskens organer.......... Alt det som jeg sagde før, sker hvis den går der nede mere end muligt, efter som den ville kunne gro normalt.

Her ses forskellen på en normal fisk, og en der ikke har fået lov til at gro normalt: Eksternt link http://4.bp.blogspot.com/_HHlesUNOYhE/TLhtLCzKEXI/AAAAAAAAAiw/0Gr...

Som man tydligt kan se, har den ene langt større organer ind den anden (Det ses mest på øjnene) Den fisk med de store øjne er igang med at lide en smertefuld død af for store organer.

Igen, jeg vil ønske dig held og lykke, AviMille, akvarie hobbyen er super sjov :) .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Hjp (Inaktiv) - 20/03-2014 19:27 20/03-2014 19:27
Tror ikke vi er så langt fra hinanden her mht fiskens organer og man kan da også gang på gang undre sig, at man i diverse forretninger stadigvæk kan købe bowler, som kun kan bruges til slik.

Når jeg læser # 1, så læser jeg imellem linierne, at der ikke går så forfærdeligt længe indtil der står et passende akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Karl K (Inaktiv) - 20/03-2014 20:36 20/03-2014 20:36
Det er noget mærkeligt noget at man kan købe bowler, men mange folk synes at de pynter og derfor sælger de, forhandlerne er jo ligeglade om fiskene velfærd. Måske var jeg ikke super god til at læse imellem linierne. Men en ting er sikkert, de er ikke egnede til guldfisk D: Guldfisk bliver faktisk ret store (Selvom det ses sjældent .pga. mange af dem bliver holdt i bowler og dør inden for de første år af "stunted" Growth)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger fiskefjaesen - 20/03-2014 21:23 20/03-2014 21:23
Er ikke uenig, men synes det falder lidt til jorden når 'stunted' billedet der linkes til er af samme fisk, hvor det nederste billede bare er photoshoppet, man har gjort finner og øje større, kroppen er der intet gjort ved. Dårligt eksempel. Skal man være hellig, så gør det ordentligt og ikke med fake billeder...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 20/03-2014 21:46 20/03-2014 21:46
Jeg synes det er lidt mærkeligt at det hele tiden ender med den ene lange tråd, efter den anden, om slørhaler i bowler. Det er næsten en dødssynd, men kampfisk i et glas er ok. Hmm *skeptisk*

Begge dele er måske ikke optimalt, men hidse mig voldsomt op over det, det kan jeg altså ikke. Der er meget større problemer i Danmark, når det drejer sig om dyrevelfærd. Prøv at tænke på der dør 25.000 smågrise HVER DAG! Jeg gentager HVER DAG! i de danske grise farme, det er et problem man kan hidse sig op over.

En slørhale i en bowle, ja....hm.....var det så ikke bedre slet ikke at holde disse vanskabninger? Er der nogen der ved om ikke de har ondt i deres fremavlede skæve skelet? Eller i de store fremstående øjne nogen af dem har?

Jeg beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne, men prøv engang at sætte problemet op mod de andre dyrevelfærds problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Svend Erik - 20/03-2014 22:37 20/03-2014 22:37
Ja æggene forurener, så fjern æg og skift vand, gerne som der blev foreslået, behold 25% af vandet uden æg og så skyl bowlen, og få så et akvarium der er stort nok til fisken.

Og så lige den der med fisk i for små akvarier der ikke vokser normalt, der er intet videnskabeligt bevis endnu. Men en fisk der går i for små forhold vil altid gå i forurenet vand, da man ikke har mulighed for at skifte det vand der er nødvendig for at holde en ok vandkvalitet. Og det er stadig dyrplageri at holde dyr under for dårlige forhold.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 20/03-2014 23:08 20/03-2014 23:08
Ingen grund til ikke, at give dem helt rent vand nu når du er igang, du kan varme lidt vand så det har nogenlunde samme temp. ;)

(andre vil nok sige, tag varmt vand fra hanen)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 06:31 21/03-2014 06:31
fiskefjaesen skrev :
Er ikke uenig, men synes det falder lidt til jorden når 'stunted' billedet der linkes til er af samme fisk, hvor det nederste billede bare er photoshoppet, man har gjort finner og øje større, kroppen er der intet gjort ved. Dårligt eksempel. Skal man være hellig, så gør det ordentligt og ikke med fake billeder...
Ja, mit eksempel var ikke særligt godt, tog bare det første jeg fandt. Her et bedre eksempel: Eksternt link http://www.myfishforum.com/attachments/discus-forum/5743d11703108... ...
Hans Andersen skrev :
Jeg synes det er lidt mærkeligt at det hele tiden ender med den ene lange tråd, efter den anden, om slørhaler i bowler. Det er næsten en dødssynd, men kampfisk i et glas er ok. Hmm *skeptisk*

Begge dele er måske ikke optimalt, men hidse mig voldsomt op over det, det kan jeg altså ikke. Der er meget større problemer i Danmark, når det drejer sig om dyrevelfærd. Prøv at tænke på der dør 25.000 smågrise HVER DAG! Jeg gentager HVER DAG! i de danske grise farme, det er et problem man kan hidse sig op over.

En slørhale i en bowle, ja....hm.....var det så ikke bedre slet ikke at holde disse vanskabninger? Er der nogen der ved om ikke de har ondt i deres fremavlede skæve skelet? Eller i de store fremstående øjne nogen af dem har?

Jeg beklager hvis jeg har trådt nogen over tæerne, men prøv engang at sætte problemet op mod de andre dyrevelfærds problemer.
Ja, jeg er enig det forfærdeligt, men man skal også lige huske at de smågrise med født med et formål - at blive koteletter.
Stadig burgte de havde et godt liv, og ikke dø af at blive kastreret uden bedøvelse. Jeg er bestremt ikke ok med kampfisk, i glas. Jeg ville aldrig holde en kampfisk i under 20 liter, men kampfisk tager ikke skade af bowler på sammen måde som som f.eks. Slørhaler .pga. de ikke producer i nærheden af lige så meget afføring. Dårligt vandkvalitet og lidt plads = "Stunted" fisk. "Stunted fisk" = En fisk der har få store organer til kroppen, pga de har ikke har groet korrekt. Selvfølgeligt er det her ikke noget der sker på et par dage, men på et halvt års kan en guldfisk tage meget skade :)

Mvh Karl

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/03-2014 08:54 21/03-2014 08:54

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 09:07 21/03-2014 09:07
AndersNø skrev :
Eksternt link http://newswatch.nationalgeographic.com/2013/01/18/3-pound-goldfi...

så søde de små guldklumper.
Ja, det der er verdens rekorden :D Tror ikke nogle i fangeskab er så store, men jeg har personligt set mange på 30 - 31. men de skulle normalt blive 25 - 30cm. Hvilket jo også er meget stort, og tanken om at organerne der er beregnet til en fisk på 25cm fisk er inde i en fisk på 10cm... Det er ikke godt. Men vi har været igennem dette, er guldfisken i bowlen for længe vil den tage skade D: Og for længe er 1 - 2 Måneder, den er i den tid i dens liv hvor den skal vokse mest (Jeg går udfra det er en ung en)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 21/03-2014 09:49 21/03-2014 09:49
min 160 liters bowle er nu ok til at have fisk i det er lidt synd at folk ik tæller liter mere men bare kigger efter form så en lille klos på 10 liter kan man holde kampfisk i bare den er firkantet.

jeg kan ik forstå hvordan form på akvariet kan afgøre om æg sviner vand :D (joke)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 10:23 21/03-2014 10:23
AndersNø skrev :
min 160 liters bowle er nu ok til at have fisk i det er lidt synd at folk ik tæller liter mere men bare kigger efter form så en lille klos på 10 liter kan man holde kampfisk i bare den er firkantet.

jeg kan ik forstå hvordan form på akvariet kan afgøre om æg sviner vand :D (joke)

Normalt når man høre bowle så taler man en på 5 til 30l, og der er et minimalt bund areal, så slørhaler ikke kan rode i bunden, som karper gør. Der er også et minimal overflade areal, så der kommer næsten intet ilt i vandet. Og så skal man jo havde en pumpe og filter i, også et varmelegeme. (Ja, slørhaler kan godt gå i koldt vand, men de skulle fortrække 24 - 25 grader, men stue temperatur skulle gå.) Må jeg spørge om du har filter, luftpumpe i din 160 liters bowle? Hvis så, kunne jeg forstille mig det var et helvede at sætte fast, men hvis du har kunne du havde slørhaler. Jeg har aldrig hørt om en bowle på 160liter før, er du sikker på den er så stor? Håber du kan svare på mine spørgsmål, det ville i hver fald gøre mig klogere :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 21/03-2014 12:12 21/03-2014 12:12
Karl K skrev :
AndersNø skrev :
Eksternt link http://newswatch.nationalgeographic.com/2013/01/18/3-pound-goldfi...

Ja, det der er verdens rekorden :D Tror ikke nogle i fangeskab er så store, men jeg har personligt set mange på 30 - 31. men de skulle normalt blive 25 - 30cm. Hvilket jo også er meget stort, og tanken om at organerne der er beregnet til en fisk på 25cm fisk er inde i en fisk på 10cm... Det er ikke godt. Men vi har været igennem dette, er guldfisken i bowlen for længe vil den tage skade D: Og for længe er 1 - 2 Måneder, den er i den tid i dens liv hvor den skal vokse mest (Jeg går udfra det er en ung en)

I kunne også vise det rigtige billede, og ikke et der er trukket/trykket ud af facon.
Her er det oprindelige billede:
Eksternt link http://newswatch.nationalgeographic.com/2013/01/18/3-pound-goldfi... læg mærke til mandens ur, på dette billede er det rundt.
Jeg ved overdrivelse hjælper på forståelsen, men .....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 12:21 21/03-2014 12:21
Hans Andersen skrev :
Karl K skrev :
AndersNø skrev :

I kunne også vise det rigtige billede, og ikke et der er trukket/trykket ud af facon.
Her er det oprindelige billede:
Eksternt link http://newswatch.nationalgeographic.com/2013/01/18/3-pound-goldfi... læg mærke til mandens ur, på dette billede er det rundt.
Jeg ved overdrivelse hjælper på forståelsen, men .....
Det siger den er 37cm, ja selvfølgelig ser fisken større ud på billedet, det gør de fleste fiskeri billeder. Men du kan jo selv tage og se på et målebånd hvor stort 37cm er. Og 7 centimeter er er specielt meget i forhold til 30 cm, som de tit bliver, og stadig hvis den bliver 25cm er det en stort fisk. Men det er irrelevant, da en fisk i en bowle ikke vil gro ordenligt, og af en meget yngere alder, end en normal guldfisk. De bliver normalt 15 - 25 år, men hvis mig en guldfisk der har levet hele livet i en bowle som er over 5 år gammel, eller bare 3 år gammel. En Guldfisk i en bowle, vil få et kort liv fuld af smerte, .pga. organer der bliver ved med at vokse, når den ikke gør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AviMille (Inaktiv) - 21/03-2014 19:48 21/03-2014 19:48
Jeg må tilstå at jeg finder jer meget iltre i jeres svar til mig - eller mangel på samme. En ting er at gå op i dyrevelfærd om det så gælder slørhaler, akvariefisk, smågrise eller giraffer så gælder samme regler - man må gøre alt i verden for at give dem gode livsvilkår ellers skal man ikke holde dyr!
Dermed også sagt, at jeg godt forstår passionen bag de skrevne ord. Men come on guys! Hvis man ikke svarer på spørgsmålet skal man lade være med at svare!!! Lige som hvis man ikke har noget godt at sige skal man holde sin mund. Det er ganske enkelt uhøfligt andet - efter min mening. Og nu er jeg vel at mærke medlem i indtil flere forskellige grupper - alle med hver deres passion, hver deres kultur og bestemt også med hver deres tone. Grundreglen er stadig: kan du ikke svare på det stillede spørgsmål så lad være at blande dig. Punktum.

Når man har svaret så godt som muligt (eller har skrevet at man desværre ikke kan svare - men har andre guldkorn at tilføje) så kan man jo lufte sine egne bekymringer i forbindelse med den beskrevne situation. Hvis ikke det fremgik tydeligt i mit første indlæg at jeg er ved at finde en anden løsning hurtigst muligt kan man jo høfligt spørge ind til hvilken tidshorisont jeg havde i tankerne. Og så begrunde sit spørgsmål med forklaringen om stunted fisk - det kunne jo være både omsorg og fakta i samme sætning :-)

Og til sidst tusind tak jer alle som har kommet med svar, yderligere spørgsmål, gode forklaringer, fakta, links og alt andet godt - hver på vores måde :-)
Bertram - som jo så viste sig at være en Bertramsine - har det godt (så godt som muligt) med nyt vand, renset bowle, plante og sten og kan glæde sig til et nyt hjem om nogle få dage når jeg kan slippe for de huslige pligter og køre ud og hente mit nye fine akvarium.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger molo (Inaktiv) - 21/03-2014 20:50 21/03-2014 20:50
;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 21:01 21/03-2014 21:01
AviMille skrev :
Jeg må tilstå at jeg finder jer meget iltre i jeres svar til mig - eller mangel på samme. En ting er at gå op i dyrevelfærd om det så gælder slørhaler, akvariefisk, smågrise eller giraffer så gælder samme regler - man må gøre alt i verden for at give dem gode livsvilkår ellers skal man ikke holde dyr!
Dermed også sagt, at jeg godt forstår passionen bag de skrevne ord. Men come on guys! Hvis man ikke svarer på spørgsmålet skal man lade være med at svare!!! Lige som hvis man ikke har noget godt at sige skal man holde sin mund. Det er ganske enkelt uhøfligt andet - efter min mening. Og nu er jeg vel at mærke medlem i indtil flere forskellige grupper - alle med hver deres passion, hver deres kultur og bestemt også med hver deres tone. Grundreglen er stadig: kan du ikke svare på det stillede spørgsmål så lad være at blande dig. Punktum.

Når man har svaret så godt som muligt (eller har skrevet at man desværre ikke kan svare - men har andre guldkorn at tilføje) så kan man jo lufte sine egne bekymringer i forbindelse med den beskrevne situation. Hvis ikke det fremgik tydeligt i mit første indlæg at jeg er ved at finde en anden løsning hurtigst muligt kan man jo høfligt spørge ind til hvilken tidshorisont jeg havde i tankerne. Og så begrunde sit spørgsmål med forklaringen om stunted fisk - det kunne jo være både omsorg og fakta i samme sætning :-)

Og til sidst tusind tak jer alle som har kommet med svar, yderligere spørgsmål, gode forklaringer, fakta, links og alt andet godt - hver på vores måde :-)
Bertram - som jo så viste sig at være en Bertramsine - har det godt (så godt som muligt) med nyt vand, renset bowle, plante og sten og kan glæde sig til et nyt hjem om nogle få dage når jeg kan slippe for de huslige pligter og køre ud og hente mit nye fine akvarium.
Meget fint, som sagt du må undskylde hvis jeg virkede aggressiv. Må jeg spørge hvor mange liter det nye akvarie er? Også lige et tip med :) Lad den gå i bowlen de første 2 uger akvariet er oppe, med filter, og luftpumpe. Akvariet skal havde tid til at danne de gode bakterie kulturer, som nedbryder nitriterne. Hvis ikke man gør dette, kan man eventuelt dræbe fisken, og helt sikkert skade den. Det hedder at cycle akvariet, og jeg er sikker på du kan læse mere om det på Google osv. Held og lykke, men pas på man bliver hurtigt bidt af hobbyen, som snart bliver en livsstil :)

Ps. Man kan ikke se nitriter, og andre giftstoffer, så bare fordi vandet ser rent ud, betyder ikke det er :)
Du skal skifte ca. 20 - 30% vand om ugen, og køre temperaturen på omkring 20 - 25 grader, med slørhaler :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 21/03-2014 21:53 21/03-2014 21:53
Her er jeg så ikke hel enig, hvorfor skal den stakkels fisk gå i en bowle når der er står et større akvarie :o

Så snart du har akvariet ville jeg sætte den i det nye akvarie, med samme temp. som den går i nu, og så sørge for, at laver et par store vand skift om ugen indtil du har akvariet op og køre, så kan du sikkert godt nøjes med en gang til den tid.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Karl K (Inaktiv) - 21/03-2014 22:41 21/03-2014 22:41
Martin´s mormor skrev :
Her er jeg så ikke hel enig, hvorfor skal den stakkels fisk gå i en bowle når der er står et større akvarie :o

Så snart du har akvariet ville jeg sætte den i det nye akvarie, med samme temp. som den går i nu, og så sørge for, at laver et par store vand skift om ugen indtil du har akvariet op og køre, så kan du sikkert godt nøjes med en gang til den tid.
Fordi vandet vil være fyldt af nitriter .pga. de bakterier der nedbryder dem ikke er dannet i nu. Nitriter kan dræbe fisken. Med et akvarie omkring 100l kan man jo ikke skifte vand vær dag, eller hver anden dag. Nitraterne skal dannes, så de kan nedbryde nitriterne, før man man putter fisk i. Du kan selv prøve at undersøg at "cycle" et akvarie. Man skal havde det kørende i omkring 2 uger, med indretning, vand, pumpe og alting undtagen fisken, så de gode bakterier kan dannes. Hellere fisken går 2 mere uger i bowlen, ind den dør af nitrit, eller amonia forgiftning. Som sagt du kan læse om det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 21/03-2014 23:26 21/03-2014 23:26
Karl det er vi så ikke enige om - selvfølgelig kan man skifte vand et par gange om ugen uanset hvilke størrelse akvariet har.

Bowlen er ny opstartet og havde der været en pumpe (hvor den gode bakterie flora bliver opbygget) så kunne den sættes i akvariet.

Det vand der er i bowlen = snavset vand. ;) Så absolut ingen grund til at fisken skal gå i en lille bowle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 22/03-2014 07:52 22/03-2014 07:52
Endnu en slørhaletråd kørt totalt af sporet..... :)

AviMille - Følg mine links i #3 og så er du klar til at holde slørhaler i nyt akvarie.
Og du kan godt putte slørhalen i akvariet fra dag et af, hvis du er flittig til at skifte vand i starten.

Kan godt forstå hvis denne tråd forvirrer dig mere end den forklarer.

Æg skal ses på ligesom mad, så dem som ikke blev spist ligger bare og rådner = forringer vandkvaliteten.
I mit 250 liters akvarie er det ikke et problem (min Redcap Oranda lægger æg hver 1-2 uge) pga. de fylder så lidt
forhold til vandmængden, men i en bowle ville det være en god ide at fjerne mange uspiste æg.

Du er velkommen til at skrive hvis mine guides ikke svarer på alle dine spørgsmål.

Mvh
Jesper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger halo15 - 22/03-2014 08:18 22/03-2014 08:18
Hjp skrev :
Kære Karl K.

..............................
:D :D :D der er mange sure gammle mænd herinde. Tag ikke alt hvad de skriver så bogstaveligt.
Min erfaringer med slørhaler/ guldfisk er at de tit lægger æg efter en kolder vandskift
Æggene bliver måske måske til nogle larver hvis de er befrugtet og ikke bliver spist, hvilket normalt gør fiskene lige efter at være spredt over det hele.
Larverne er mega svært at holde. De kræver meget vandskift og behandling mod svamp.
Måske hvis heldig ka du få en overlevelse på 2% ud af 100%
Ha haft slørhaler og div. Gulfisk i 7 år i alle slags, calicos, telescopes, fantails, koi ghosts, koi sommerfugle, comets osv.
Ja guldfisk sviner meget men husk ikke at overfodre da dette slår fisken i hjel.
Det har stor tendens til dropsy en grim sygdom. Søg det på google.
I alle mine år med guldfisk ha jeg set den sygdom utællige gange og brugt mange penge på medicin fra hjemme og udlandet.
Det er derfor jeg ha skiftet fiskinteresse til Discus fisk i stedet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 09:10 22/03-2014 09:10
Martin´s mormor skrev :
Karl det er vi så ikke enige om - selvfølgelig kan man skifte vand et par gange om ugen uanset hvilke størrelse akvariet har.

Bowlen er ny opstartet og havde der været en pumpe (hvor den gode bakterie flora bliver opbygget) så kunne den sættes i akvariet.

Det vand der er i bowlen = snavset vand. ;) Så absolut ingen grund til at fisken skal gå i en lille bowle.
Ja, men i bowlen har man mulighed for at skifte vand hver dag, det har man jo ikke rigtig i et 100l+. Min erfaring med at putte fisk i et ikke cycled akvarie har jeg virkelig dårlige erfaringer med. Hvis ikke man har nitraterne, så er den intet der ud filtrere nitritner, og så tager fiskene enten en masse skade, eller dør, før de er opstået. Hvis man er frisk på at skifte 30% vand vær dag, og bruge bakterie kultur opstarter, så kan man vel godt gøre det. Det her er vi så uenige om :) Den her tråd, gik som Jesper Green, sagde helt af sporet :) Eventuelt fordi vi har alle sammen har forskellige erfaringer med forskellige ting.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 22/03-2014 11:11 22/03-2014 11:11
Karl ja vi drager alle vore egne erfaringer, og når man lærer "at læse" sine fisk, så er man kommet langt. ;)
Jeg kan fortælle dig, at når vi flytter i sommerhus, så tager jeg fiskene med, og de bliver efter ca. 3 timers kørsel, sat i rent temp. vand, sammen med den hjemmefra let renset pumpe, de første par uger skiftes ofte vand, herefter som derhjemme mindst 1 gang om ugen.
Denne metode fungerer godt for os ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 11:24 22/03-2014 11:24
Martin´s mormor skrev :
Karl ja vi drager alle vore egne erfaringer, og når man lærer "at læse" sine fisk, så er man kommet langt. ;)
Jeg kan fortælle dig, at når vi flytter i sommerhus, så tager jeg fiskene med, og de bliver efter ca. 3 timers kørsel, sat i rent temp. vand, sammen med den hjemmefra let renset pumpe, de første par uger skiftes ofte vand, herefter som derhjemme mindst 1 gang om ugen.
Denne metode fungerer godt for os ;)

Det kommer nok også an på hvilke fisk det er :) Nogle fisk er jo meget mere sarte til amonia, og nitrit end andre :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 22/03-2014 11:44 22/03-2014 11:44
I AviMille´s tilfælde er det en enlig slørhale i et større akvarium, og det var ud fra den situation, jeg skrev i mine tidligere svar.

Ovenstående - OT - kun for at fortælle dig, at det kan lade sig gøre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 22/03-2014 11:54 22/03-2014 11:54
Karl K - Tror du en bowle uden filter er kørt ind/cycled?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 15:09 22/03-2014 15:09
Jesper Green skrev :
Karl K - Tror du en bowle uden filter er kørt ind/cycled?

Nej, men som jeg sagde oven oven over, har man mulighed for at skifte akvariet meget oftere for at holde nitriterne nede :) Der jo forskel på at tage et par kopper vand ud, og 20 - 30l hvis man har et 100l.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 22/03-2014 15:45 22/03-2014 15:45
Undskyld Karl men forstå ikke din logik, du mener altså, at AviMille´s slørhale sviner mere hvis den går i 100 ltr vand - end den gør i 10 ltr vand ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 15:50 22/03-2014 15:50
Martin´s mormor skrev :
Undskyld Karl men forstå ikke din logik, du mener altså, at AviMille´s slørhale sviner mere hvis den går i 100 ltr vand - end den gør i 10 ltr vand ?
Nej. Men i et 10ltr bowle, du kan skifte vand hverdag, men i et 100l, skifter man jo ikke hverdag. Min logik er at man hele tiden kan tage et par kopper vand ud af en bowle, og putte nyt i for at holde nitraterne nede. Det kan man ikke i et 100ltr.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 15:51 22/03-2014 15:51
Her kan du læse noget om at cycle: Eksternt link http://www.oscarfishlover.com/helpful-articles/cycling-an-aquariu...

Det var det første link jeg fandt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 22/03-2014 16:10 22/03-2014 16:10
Pjat....Du kan let skifte vand i 100 liter også.
Og feks 2 gram lort sviner mindre i feks 100 liter.

Et akvarie er som regel heller kørt ind på 14 dage, så du slipper ikke for nitrit efter kun 14 dage.

Jeg har indkørt rigtig mange baljer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 22/03-2014 16:18 22/03-2014 16:18
Indlægget er rettet 22/03-2014 16:20 22/03-2014 16:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Karl din logik er altså stadig,
- hvis 2 kopper vand udskiftes hver dag i en 10 ltr`s bowle med AviMille´s slørhale giver en bedre værdi !!
- end hvis 2 kopper vand udskiftes hver dag i 100 ltr. med AviMille´s slørhale, så er vi meget, meget langt fra hinanden uanset hvor mange link´s du kommer med. ;)

NB: Jesper du er og bliver åbenbart hurtigere end mig :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Karl K (Inaktiv) - 22/03-2014 16:34 22/03-2014 16:34
Jesper Green skrev :
Pjat....Du kan let skifte vand i 100 liter også.
Og feks 2 gram lort sviner mindre i feks 100 liter.

Et akvarie er som regel heller kørt ind på 14 dage, så du slipper ikke for nitrit efter kun 14 dage.

Jeg har indkørt rigtig mange baljer.
Ja, afføringen sviner selvfølgelig mindre i 100l, end 10. Men jeg personligt har ikke tid til at skifte, eller gider at skifte vand hver dag, (Jeg bruger slanger, så det tager ingen tid at skifte vandet, dog tager det tid at sætte det hele op) Så jeg ville cycle den. Min erfaring er ikke med slørhaler, jeg ved ikke hvor sarte de er med nitrit. Jeg har holdt mange fisk, hvor nitrit er et fuldstændig no-go, derfor cycler jeg altid mine akvarier med bakterie kultur starter, og 14 dages vente tid :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Jubel-Bille - 23/03-2014 07:21 23/03-2014 07:21
Det er godt, at du kigger efter andre boliger til din slørhale.

Du kunne indrette din bowle til rejer, når din slørhale flytter.
De kan fås i mange farver og er sjove at se på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 23/03-2014 10:09 23/03-2014 10:09
AviMille, jeg synes du gør det helt rigtige. Din slørhale kan sagtens gå i bowlen, indtil du får et større akvarie. Det har jo også været din plan hele tiden, lige siden dit første spørgsmål. Der er bare nogen der ikke gider læse hvad du skriver, de ser bare 2 ord: slørhale og bowle, og så ruller lavinen.
Det bedste er næsten at eksperten til sidst siger" jeg ved ikke en skid om slørhaler" det siger da lidt om seriøsiteten *skeptisk*

Jeg ønsker dig god held med din slørhale, og god weekend.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Mr.Frog - 23/03-2014 13:42 23/03-2014 13:42
AndersNø skrev :

Fordi minus gange minus giver plus :D

Annoncører
Annoncører