Hjælp!..der er massedød i mit akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1540

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/04-2014 18:07 10/04-2014 18:07
Hej!

Vi har for ca. 2-4 uger siden købt 15 røde platyer hos en forhandler i Hvidovre.Da vi købte dem,gjorde vi som man skal med nye fisk,for at undgå at de dør m.v...Og ca. 2 uger efter købte vi brogede platyer i Rødover Center...men men men...siden har vi bare måtte fiske døde fisk op som enten lå på bunden eller flød rundt i overfladen.Skal lige sige at vi havde også en sejfinde molly,som vi mistænkte for nogle af fiskenes død,så den har vi forærret til en anden dyrehandler.Den fejlede intet (den var også købt i RC)Pr dags dato har vi nu kun 8 platy'er tilbage...Vi tror at forretningen i Hvidovre har haft sygdom i deres akvarie,for vi har aldrig haft så mange døde fisk som nu..Jeg undersøgte de døde fisk,men kunne ikke se hvad de fejlede...Nogen der kan hjælpe?..Evnt om en rensning af akvariet? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger andr12345 (Inaktiv) - 10/04-2014 18:12 10/04-2014 18:12
hvor tit renser du vand i akvariet?
er der meget overskydende foder som bare ligger på bunden?
Hvad er vandkvaliteten? (No3, Ph, No2 cl, osv..)
Du bliver nød til at sige noget om akvariet, ellers kan man jo ikke hjælpe dig. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Karl K (Inaktiv) - 10/04-2014 18:27 10/04-2014 18:27
Størrelse på akvariet? Hvor tit skifter du vand, og hvor meget? Hvor tit støvsuger du bunden?
Hvor højt er nitrat, nitrit og ammoniak? Hvad fodre du med, hvad for noget filtration er på akvariet?
Hvor tit renser du filteret, og hvordan gør du?

Kan du putte et billede op af de døde fisk?
Hvis du kan svare på alle spørgsmålne, eller så mange så muligt vil det være lettere at finde ud af hvad der er galt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/04-2014 18:31 10/04-2014 18:31
Jeg renser vandet 1 gang pr uge,men jeg kender ikke vandkvaliteten..har jeg ikke forstand på..når jeg renser pumpen gør jeg det som regl i noget af vandet fra akvariet..har et 60 l balje,men det undre mig at fiskene bare dør hele tiden..har ellers aldrig haft dette problem nogen sinde før.Tror du jeg skal begynde helt forfra igen?..altså starte et nyt op?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hesselholm (Inaktiv) - 10/04-2014 18:46 10/04-2014 18:46
De er højest sandsynligt døde af stress fordi du har haft for mange fisk i baljen. 60 liter til sådan en flok er altså for lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Meng (Inaktiv) - 10/04-2014 18:48 10/04-2014 18:48
Du kan være uheldig at være rendt ind i et dårligt gen - Jeg havde et par sværddragere der ynglede hele tiden, og efter 2 sunde kuld, kom der et kuld der voksede op til halvvejs voksen størrelse, og pludselig døde allesammen i løbet af 14 dage med perfekte vandkvaliteter og ingen sygdomme. Jeg har talt med andre akvarister om dette, og de fleste har været ude for dette fænomen.

Der er også den mulighed at du har tilsat for mange fisk i dit akvarie, til at filteret kunne følge med - så går det RIGTIGT stærkt med at de dør... Jeg vil mene at 15 nye fisk i et 60 liters akvarie er alt alt alt for mange på én gang.

I mine akvarier under 200 liter tilsætter jeg sjældent over 6 nye fisk ad gangen - derefter venter jeg nogle uger, og ser hvordan det går med interval på rensning af filteret - det er en god indikator for hvor mange fisk man kan have i et akvarie. Jeg har et akvarie på 135 liter, som jeg har omkring 30 fisk i - en del er yngel, der er Eheim spandpumpe på, og jeg må rense forfilteret 1 gang hver 14 dag, pga. tilstopning fra mine 3 voksne sugemaller hovedsageligt. Derfor ved jeg at vil jeg have flere fisk i dette akvarie, skal jeg ud og købe et meget større filter - ellers kommer sygdomme og død MEGET hurtigt! ;)

Jeg håber du kan bruge dette til noget... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/04-2014 18:50 10/04-2014 18:50
tak..min mand sir at vi starter helt forfra..gider ikke have syge fisk..tak for rådet ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 10/04-2014 18:54 10/04-2014 18:54
Skal lige tilføje at jeg før har haft 10-15 platyer i samme akvarie uden masse død

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger anders4202 (Inaktiv) - 10/04-2014 23:04 10/04-2014 23:04
#7 Starter i helt forfra vil det væsentlig længere tid inden filteret er helt oppe at køre , hvilket er vigtigt med så mange fisk.

Vil mene i skulle lade det kører som det er og se hvordan fiske har det og evt skifte vand lift oftere.
Hvis i har hanner og hunner er det for mange at købe 15 platy på en gang, da der også skal være plads til ungerne.

Så de 8 der er tilbage nu vil nok blive nogle med tiden hvis der er begge køn.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 11/04-2014 17:59 11/04-2014 17:59
Tak anders4202

Kan oplyse at de 8 platyer nu er blevet til 5 styks..hvilket betyder at de er døde af et eller andet,siden jeg skrev sidst..Men jeg tror forsat på at en ny opstart vil hjælpe på problemet...Hvis jeg starter forfra,kan jeg så ikke bare beholde pumpen med det gamle vandmiljø i,og så lade den køre indtil vandet har fået de nødvendige forhold der skal til,inden jeg sætter nye fisk i?
Eller er jeg helt på glatis der? :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 11/04-2014 18:24 11/04-2014 18:24
Starte forfra? - kan du ikke bare sætte fisk i en balje/spand, med pumpen, rense bund godt med suger, ordne planter o.s.v. og så lave et kæmpe vandskift, med temp. som det vand de går i, og som du skriver sætte pumpen i med "det hele".

Når du kun har 5 platy, så sætter du dem i akvariet, og så laver du vandskift på 20-30% mindst hver uge, husk at "slamsuge" bunden godt ca. ved 2-3 vandskif (men hold dig til ialt max 10 platy)

Hvis du vil have andre fisk sammen med de 5 platy, så er der vist lige plads til f.eks. 3-4 guppy, men sæt ikke flere fisk i, før om 2-3 uger, så tror jeg det hele vil kører igen. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 11/04-2014 18:40 11/04-2014 18:40
takker for infoen..det vil jeg prøve,men går det helt galt,så gør jeg det andet.
Mvh sugefisken :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Marc T - 12/04-2014 10:19 12/04-2014 10:19
Hvis det er sygdom er du jo reelt lige vidt hvis du starter nyt op og tager urenset pumpe med over. Ja du får hurtigere akvariet op at køre igen men den samme sygdom følger med.

Annoncører
Annoncører