Stadig brunalger efter 3/4 år

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 2622



Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AnneH (Inaktiv) - 14/07-2014 21:34 14/07-2014 21:34


Opstart: sept.2013
størrelse: 360 liter
temperatur: ca. 25 gr.
Filter: baggrundsfilter, RockZolid-baggrund
Cirkulation: mellem
lys: 2 stk. t5-rør, fra sept. 2013. Farvekoder 827 + 865
Gødning: bundlagsgødning USB-style + daglig tilførsel af flydende gødning (mikro+makro)og EasyCarbo

Fisk: 10 ambastaia sidthimunki
10 botia kubotai
5 crossocheilus siamensis
15 danio choprae
øvrige dyr: 10 zebrasnegle
5 sorte majssnegle

vandskifte: 25-40% hver uge

Jeg tror, der er lidt cyano ind over. I hvert fald er brunalgerne ikke forsvundet af sig selv efter nu 3/4 år. Jeg har for længst opgivet at gnide det af med fingrene. Det sidder overalt.
I starten var akvariet tættere beplantet, men en del af planterne er gået til med tiden.

Hvad kan jeg gøre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/07-2014 22:40 14/07-2014 22:40
Såvidt jeg kan se, er der IKKE tale om brunalger, men der er en rødalge på roden og måske også den du har på en del af baggrunden, formentlig den her Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Det første jeg ser er faktisk en udfældning og jeg vil tro den er effektueret af et for lille co2 indhold og er et resultat af at planterne har spaltet karbonat og bikarbonat for at få adgang til carbon/kulstof... det giver en kalkudfældning på planterne og bliver også ofte efterfølgende genstand for andre mikroorganismer/æggehvidestoffer, som kan farve kalkbelægningen helt mørk... som oftest vil den til en start være gråhvid....

Du kan forsøge at vaske planterne med en svag opløsning af eddike, 1:5 vil jeg tro, lad være at bruge ren eddike, det kan være hård kost for dem, så hellere en opløsning og giv dem turen over flere omgange... du kan jo f.eks. fremstille opløsningen i en vaskebalje og så ligge diverse planter med det ramte område under overflade niveau, og lad dem bare få nogle minutter det skulle der ikke ske noget ved... men som nævnt skal du nok gøre det af flere omgange, det er eddikesyren der opløser kalklaget som sidder rimeligt godt fast... du kan iøvrigt kontrollere om der er tale om karbonatudfældning, belægningen skal føles ru næsten som sandpapir... så er den god nok hvis det er tilfældet...

Det ser ret kraftigt ud på Anubias, så det er langt fra sikkert at du kan redde de eksisterende blade på den, somme tider tager vævet skade på bladene hvis det har siddet længe nok..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AnneH (Inaktiv) - 14/07-2014 23:59 14/07-2014 23:59
Hm... interessant. Jeg overvejer at købe et co2-anlæg. Ville det kunne løse problemet fremadrettet? Så kunne jeg måske i samme hug skifte de fleste af planterne ud. Det er mestendels aflæggere fra planter jeg har i de andre akvarier, så det er måske lettere end at forsøge redning af de nuværende?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 15/07-2014 00:37 15/07-2014 00:37
Det kan hvertfald løse problemet med udfældningen... investerer du i et "stort" anlæg, kan det også lade sig gøre at lave det flerstrenget, så man kan forsyne flere akvarier med CO2 på engang...

Hvorvidt du vil bytte planterne eller give de eksisterende en chance er et valg du skal træffe ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AnneH (Inaktiv) - 15/07-2014 06:11 15/07-2014 06:11
Indlægget er rettet 15/07-2014 06:50 15/07-2014 06:50 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Akvarierne står ikke i samme rum, og jeg har ikke disse alger i de andre, så jeg overvejer blot at starte her. Har heller ingen erfaring med co2, så dette kunne være chancen for at få noget erfaring. Har kigget på et JBL ProFlora m603. Er det ikke passende til et 360L?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 15/07-2014 22:27 15/07-2014 22:27
Nu kan jeg så kun tale for mig selv, men det er ikke et sæt og en del andre sæt også, som jeg ville sætte mine skillinger på... selve reduktionventilen er formentlig god nok og kan bruges til formålet, men resten der skal bruges til et system, ville jeg håndplukke hvor jeg nu kunne skaffe det... nu er alt jo relativt, men skal der tilsættes en del co2 og man vil være sikker på at kunne bytte flasken til ny, så vil jeg anbefale at købe en 6 kilo, den fylder, ja... men lidt kreativitet så kan den faktisk mere eller mindre gøres usynligt og måske endda ligefrem poppet, har set en engang der var blevet pakket ind diverse former for kulørte og brogede halstørklæder og den faldt ikke i øjnene, så der er mange muligheder for at skjule en flaske af den størrelse og så er det langt billigere end det er med de små flasker...

Med hensyn til tilsætningsmediet ville jeg aldrig vælge en stige som jbl's er, den har sine begrænsninger og er egentlig kun egnet til akvarier hvor man vil holde et meget lavt niveau af co2 og vil slet ikke kunne forsyne med de 30-40 ppm som de fleste plantenørder går efter eller for den sags skyld mere, men det er der rigtigt mange af de tilsætningsmedier der er på markedet i dag der også har... reaktorerne er de mest effektive, men de er generelt underdimensionerede og så at sige er de fyldt med den ene kompenserende feature efter den anden for at det kan lykkes så godt som muligt, men de er bestemt ikke problemfrie...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 15/07-2014 23:58 15/07-2014 23:58
Nu behøves man jo ikke køre på fuld blus for, at tilsætte CO2 og tror næppe en ung dame som AnneH vil have en 6kg gasflaske stående inde i stuen :D

Jeg synes en 2 kg flaske er et godt bud, den holder længe nok, hvis man forbruger på lidt mindre plan og så kan den skjules i et akvarie kabinet.

CO2 stigen stinker i effektivitet, brug en keramisk diffuser med indbygget dråbetæller, så fysisk kan se hvor meget der ryger igennem :)

Køb evt en af de billigste flasker i tyskland og skid på om den kan genfyldes eller find evt et sted hvor den kan lejes, så er du sikker på de genfylder din flaske (til de ophører med produktet selvfølgelig).
Ville selv købe delene fremfor et sæt og delene kan jo gå defekt, så ville klart vælge de billigste ud, der så fornuftige ud.
Har selv haft en magnetventil fra JBL der gik defekt ved det mindste kik på den.

Det vigtigste er:
Flaske.
Reduktionsventil.
Magnetventil.
Lidt slange.
Alm kontraventil.
CO2 diffuser.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/07-2014 00:34 16/07-2014 00:34
Mr.Frog skrev :
Nu behøves man jo ikke køre på fuld blus for, at tilsætte CO2 og tror næppe en ung dame som AnneH vil have en 6kg gasflaske stående inde i stuen :D


Nu smigrer du ;) . Jeg er både voksen og indretningsblind, men det ville være vildt upraktisk med en stor flaske stående i stuen og børn susende rundt. Og en 6kg-flaske er for stor til et 360L-kabinet? Min mand ville heller ikke finde det pynteligt.

Mr.Frog skrev :
CO2 stigen stinker i effektivitet, brug en keramisk diffuser med indbygget dråbetæller, så fysisk kan se hvor meget der ryger igennem :)

Ville selv købe delene fremfor et sæt og delene kan jo gå defekt, så ville klart vælge de billigste ud, der så fornuftige ud.


Problemet i en nøddeskal: når jeg ikke har prøvet et co2-anlæg før, har jeg intet begreb om, hvad der ser fornuftigt ud, eller hvad det skal koste. Selv om jeg har læst lidt om det, er det sindsygt abstrakt, når jeg ikke har stået med udstyret. Desuden har jeg en forestilling om, at der kan høre sig særlige forhold gældende, når jeg har baggrundsfilter (eller hvad?).

Mr.Frog skrev :

Det vigtigste er:
Flaske.
Reduktionsventil.
Magnetventil.
Lidt slange.
Alm kontraventil.
CO2 diffuser.


Hvis jeg skulle være rigtig fræk, ville jeg spørge om nogle konkrete links her. Ellers er det stadig sort ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/07-2014 00:57 16/07-2014 00:57
Et er at såvidt jeg er orienteret, så forsvinder de små flasker og er mere eller mindre på vej ud af markedet, hvor jeg får byttet flasker er mindste flaskestr. man arbejder med 6 kilo versionen, så skal man have genfyldt en mindre flaske, skal man enten gøre det selv eller kende nogen der kan gøre det for een...
jeg har noget på vej omkring co2 og mulighederne, men artiklen er ikke færdig og der kan godt gå 14 dage endnu måske mere inden den går public...
Men jeg kan da smide et billede af det minimums-system jeg vil anbefale

Både diffusere og atomizere har et stort spild af CO2...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/07-2014 13:57 16/07-2014 13:57
Tak for visualiseringen, Jørn. Dog løser det ikke min manglende viden mht. hvilke konkrete dimser, jeg skal købe, og hvad jeg stiller op med, at jeg har baggrundsfilter på akvariet, ikke spandpumpe.
Indsugningsristene er nederst i højre side, udstrømmer i venstre "rod" lige til venstre for midten (jeg kunne ikke rigtigt placere den anderledes pga. baggrundens udformning)


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/07-2014 18:44 16/07-2014 18:44
ja, definitionerne har et afsnit for sig i artiklen der er på vej, så den del skulle gerne kunne gøre "plancherne" mere læse og forståelsesvenlige... men artiklen vil som sådan ikke komme til at pege noget bestemt brand ud som værende bedre end et andet, men er udelukkende for at skitsere "teknikken" eller sammensætningen om man vil...
Det er også umuligt mere eller mindre at angive alle 'brands' for der er sgu mange og nogle af dem er klart bedre end andre og der kan være lidt forskel på div. features... det er så noget man må undersøge selv, så man vælger den rette løsning der kan opfylde det behov man måtte have...
Men der er er og det bliver stadig et større marked en masse p.., for at sige det lige ud, som er til salg, meget ringe kvalitet og meget ringe holdbarhed, men nogen skal jo forsyne himmelrummet med en masse co2 helt unødvendigt, så det er der vi som planteakvarister kommer ind i billedet og kan omdanne en hel del co2 til ilt og plantemateriale i stedet B)

Til vinter håber jeg at være leveringsdygtig med en reaktor der sparker r.. som man vist siger, der vil hvertfald være en god distance fra den og til de øvrige jeg kender til på markedet, men de sidste stumper kan først skaffes efter sommerferien og der bliver der så fremstillet x-antal prototyper der kommer til test, så evt. fejl, forbedringer osv. kan komme med på den endelige version, den vil have et spænd fra 200-3000 liter og vel at mærke at kunne forsyne med co2 på minimum 30 ppm og jeg har selv en pre-prototype kørende, som ikke har problemer med at forsyne med langt langt mere, så formentlig vil den kunne forsyne akvarier over 5.000 liter og mere, men det vil ikke blive testet af i forbindelse med prototypen, slet og ret af mangel på materiale..
Den vil også være istand til at forsyne et akvarium ret hurtigt(det kommer dog an på hvilken pumpe og dennes ydelse som man vælger til formålet) i mit setup er det ikke noget problem at nå en pH på 6,4 fra ca. 8,4 på ca. 10 minutter, der er tale om 325 liter og det svarer til et co2 indhold på over 120 ppm sådan cirka... og altså 3-4 gange mere end der er behov for under normale omstændigheder selv for den mest kræsne planteakvarist. Der vil så også være tale om at man enten skal ind over manuelt ved første opstart, eller man slet og ret fjerner eller venter med at indsætte fisk, hvis man anvender så store niveau-forskelle, der er trods alt tale om at pH sænkes til noget der er 100 gange så surt og det vil fiskene reagere på hvis ændringen sker indenfor de 10 minutter. Reaktoren vil også i opstartsfasen kunne give en smule bobler til akvariet(det mest effektive er ingen bobler), men de er så små at de næsten ikke synes.Det sker ikke ved vedligeholdende kørsel altså normal anvendelsen af den. Anvender man f.eks. en pH-kontroller til styring, så er det ganske ukritisk at indstille niveauet, man kan bare skrue op og den æder med den rette pumpe/filter nærmest alt det co2 man kan levere til den... det er tæt på i det mindste og det gør så også at det er meget nemt på den måde at justere den ind, er der tale om en manuel indkøring så skal der som ved mange andre "fifles" indtil man når det ønskede niveau, men det er for mig at se et luksus problem at man skal være forsigtig med at skrue op og betyder egentlig at reaktoren kan forsyne stort set hvad som helst... Det har også den fordel at i stedet for at have et system der nærmest "kører" hele tiden, så vil denne tilsætte co2 langt sjældnere og er man så heldig at man kan time pumpen der trækker reaktoren, så kan der på den konto spares adskillige watt i løbet af et år... de større pumper har trods alt et forbrug på ca. 65 Watt så det kan hurtigt blive til en rimelig post på strømregningen...

Opbygningen bliver sådan at den mere eller mindre kan skilles ad i "atomer" og så længe man ikke smadrer den totalt vil det være muligt at få reservedele hvis det skulle blive nødvendigt, der er ingen limning, i det mindste ikke for nuværende i kogebogen.
Bliver en slange rykket af ved et uheld, så lukker "systemet" selv af for vandet, det er dog ikke aktuelt for pumpeslangerne, de skal stadig sikres med et godt spændebånd.. men slanger der forsyner med co2 og anvendes til udluftning eller gødningstilsætning vil formentlig være selvlukkende, forholdet er ikke testet og vil først blive introduceret i prototypen efter sommerferien, så der kan ske ændringer hvad det angår er systemet ikke troværdigt, så vil der blive valgt noget mere traditionelt til formålet...
Så med mindre der sker noget revolutionerende håber jeg den bliver en realitet, jeg glæder mig i det mindste selv til at få "noget der dur"...
En pris.. tja... forsøges holdt under en tusse, men kan ikke garantere at den kommer på den anden side, kommer an på hvilken pris der kan opnås på diverse der skal anvendes til fremstilling, timeløn osv. men den kan ikke fremstilles på 5 minutter.. men alt omkring fremstillingen er tænkt som kvalitet og holdbarhed, så formentlig vil man også have reaktor om 30 - 40 år eller mere...
Det bliver en ekstern model, og er tiltænkt at stå gulv-placeret, og planen er at holde dimensionerne på et leje som gør at den kan placeres f.eks. under et af Akvastabils borde, altså omkring max. 67 cm i højden, håber at kunne holde den der, men kan ikke garantere endnu, det er bl.a. en af de ting som prototypen skal udredde...
Det vil iøvrigt være muligt at forsyne delvis via f.eks. en gærblanding med co2, men det vil ikke fungere som alene mulighed, men det vil være en mulighed at kunne spare på den købte co2 og dermed lidt penge til co2... det vil ikke være en standardløsning, men vil kunne etableres ret enkelt uden de store omkostninger...
Så ja, den forventer jeg mig meget af, og at den løser mange af de problemer der er kendte med de nuværende muligheder og der vil selvfølgelig blive udfærdiget en fyldestgørende brugsanvisning til "svinet"...
her et princip rids hvor den dog ikke udviser særlig forskelle i forhold til hvad man ellers ser, men det er der så og vil nemmere kunne ses "in natura".


Der er også lidt strø tanker omkring at få fabrikeret noget der kan anvendes i forbindelse med diverse baggrunde, men det er langt mere kompliceret pga. den begrænsede plads og ligeledes at der kan vælges en stor nok pumpekapacitet til formålet, men tanken er ikke opgivet endnu i det mindste og formentlig vil erfaringerne kunne bidrage til evt. ideer...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/07-2014 18:56 16/07-2014 18:56
Med hensyn til div. hardware til en løsning, så har jeg selv en Aqua light reduktionsventil, som jeg iøvrigt har haft omkring 9 år, der har aldrig været det mindste vrøvl med den overhovedet, men jeg tror desværre ikke der er nogen her i landet der sælger dem længere, men skal se om jeg kan finde et link... så vidt jeg husker er den tysk produceret og kan formentlig findes der... man skal lige se sig for, for jeg ved de også laver en version, der kun er anvendelig til sodavandsflasker, sodastream eller hvad de nu hedder efterhånden...
envejs ventiler kan næsten købes i enhver akvarieforretning.
co2 slange kan købes mange steder men vær opmærksom på at det rette at bruge er den type der hedder polyurethan, den er modstandsdygtig overfor tryk og co2, anvender man de forkerte slangetyper, så er der meget der kan fise ud gennem slangen, hvilket er lidt ligegyldigt til gær-co2, men når der er tale om et konstant tryk som i dette tilfælde, så står der trods alt ca. 4 bar konstant... så det kan hurtigt blive til noget co2 på den konto...
en bobletæller er stort set ikke nødvendigt, men den kan give en visuel ide om hvor meget der er skruet op eller for den sags skyld ned, altså kan man rent fysisk se om systemet kører eller ej..
en magnetventil skulle også være at finde mange steder, er det ikke en traditionel akvarieforretning der købes ved, så skal man være opmærksom på at typen man vælger er "default" closed, altså lukket ved strømudfald og ingen strøm, det modsatte findes nemlig også...
Skulle valget falde på en diffuser, så vælg den så stor som mulig, det er mit indtryk at de større af dem opløser co2 bedre hvor de små kan have en tendens til lige som at samle co2 og give det fra sig i større bobler og det er klart ineffektivt...
Med hensyn til flaske, der ville jeg se mig om efter en 6 kilo via den blå/gule avis, der er ofte flasker til salg, prisen svinger lidt men fra ca. 800 kr. og op og nogen gange er flasken fyldt, det bør du tage med i betragtning en bytteflaske eller dermed fyldning ligger på en pris omkring 500 kr.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/07-2014 19:38 16/07-2014 19:38
Aqua Light reduktionsventil med manometre, kan køber her
Eksternt link http://www.aquatropshop.de/index.php?cat=c1048_Aqua-Light-CO2.htm...
anden post fra oven... magnetventilen lige over er iøvrigt til en rimelig pris også...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/07-2014 21:06 16/07-2014 21:06
Indlægget er rettet 16/07-2014 21:07 16/07-2014 21:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Sikke et spændende projekt, Jørn. Wow! *blink* :)

USB_akvariegødning skrev :
Skulle valget falde på en diffuser, så ...

HVIS? Hvad er alternativet? Jeg er desværre så blank stadigvæk mht. udtrykkene indenfor dette udstyr, at jeg ikke ved, hvad der er hvad. Er det et spørgsmål om ENTEN en diffuser ELLER en reaktor for at fordele co2 i vandet? Hvis det er tilfældet, bliver det nok ja til en diffuser, da jeg jo ikke har spandpumpe på dette akvarium.

USB_akvariegødning skrev :
Med hensyn til flaske, der ville jeg se mig om efter en 6 kilo via den blå/gule avis, der er ofte flasker til salg, prisen svinger lidt men fra ca. 800 kr. og op og nogen gange er flasken fyldt, det bør du tage med i betragtning en bytteflaske eller dermed fyldning ligger på en pris omkring 500 kr.

Jeg har faktisk kigget lidt på den blå/gule avis, men aner ikke, om man kan bruge samme slags flasker, som dem der sælges til svejsning, fadølsanlæg, osv. Hvad skal man kigge efter?
Jeg hælder mest til at se mig om efter en 2kg-flaske, så den kan være i kabinettet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 16/07-2014 23:00 16/07-2014 23:00
ja, det er spændende og har været meget lang tid undervejs, så det bliver klart spændende og en lettelse den dag der er en ende og forhåbentlig godt resultat på det...

personligt ville jeg vælge reaktoren, men det er så som det vist lykkes at få nævnt ikke uproblematisk for de er for det meste utilstrækkelige hvis man for alvor vil have dem kørt op i at levere noget co2... dit akvarium er en smule større end mit og der har jeg anvendt Aquamedics reaktor 1000, den skulle kunne forsyne op til 2000 liter efter hvad de angiver, men det er helt klart mere ønsketænkning end det er en realitet men for nuværende er det nok det bedste bud... indtil der forhåbentlig kommer herfra...
Diffusere, selv om du vælger de store, vil jeg mene at du for at forsyne ok i den størrelse du har skal have 2 af dem mindst... diffusorer og Atomizere er begge over samme skuffe, en keramisk skive eller cylinder hvor co2'en presses igennem og giver små fine bobler, der giver en ok opløsning af co2, men der er også en hel del spild for co2 er gas og vil søge mod overfladen og der gør det ikke specielt meget gavn, det er bl.a derfor reaktorerne er gode, de kan opløse co2'en fuldstændig inden det ledes i akvariet... det kan de så ikke hvis man virkelig sætter tryk på.. men det nemmeste vil vist være at du ber om at blive oprettet som bruger på gødningen, der ligger et par pre.pdf'er med artiklen og den del er jeg måske ikke færdig med, men trods alt i en form der har en essence... du kan se i venstre side på forsiden af gødningen hvordan det foregår med at blive oprettet...

Personligt bryder jeg mig heller ikke om den boble tåge som både diffuser og atomizer fremstiller... jeg synes det er hamrende irriterende at se på især når man i forvejen har krystalklart vand i akvariet og det så skal skæmmes af sådan en tågedis... det undgår man helt ved reaktoren.... planterne skal nok komme til at boble, men det er ilt og sjældent så markant ...
ja, co2 er co2, så om det er en flaske til svejsning eller fadøl er sådan set ligegyldigt, de har samme tilslutning nemlig en halv tomme gevind, og er omfattet af samme sikkerhedsgodkendelse osv... så det er ikke noget problem....

Jeg kan sagtens følge præferencen for en mindre flaske der kan stå under akvariet, det er af samme årsag vi vil forsøge at fremstille reaktoren i den str. ... men problemet er, som jeg vist fik nævnt at de små flasker er på vej ud, så ikke engang akvarieforretningerne kan få dem byttet og fyldt, med mindre de selv har adgang til at gøre det... det er hvertfald de oplysninger jeg har om det... og så står man en skønne dag og ikke kan hverken bytte flaske og dermed få co2 uden man alligevel skal op i de større flasker, så spørgsmålet er om man ikke lige så godt kan tage tyren ved hornene først som sidst... men der findes også muligheder for at skjule så stor en flaske, bare man er kreativ nok... nævnte hvis den med halstørklæderne, en anden jeg har set er en stor papcylinder der passer ud over flaske osv... malet så den matchede væggens farver og på toppen var stillet en underskål til potteplanter og øverst en grøn plante, ... faktisk faldt det så godt ind at man faktisk ikke opdagede at der var sådan en papcylinder omkring en co2 flaske og der er sikkert mange andre muligheder... hvis man kan finde et skab i en passende højde der kan stilles op ved siden af akvariet, er det også en mulighed, men det kræver lidt mere plads...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger AnneH (Inaktiv) - 18/07-2014 09:42 18/07-2014 09:42
Mjah, jeg kan godt se, at det er en nydelig camouflage ;) Dels handler det lidt om det visuelle indtryk, men en vigtig grund til at skjule apparatet er simpelthen for at forhindre diverse legekammerater i at få lyst til at pille. En sød lille fyr på 5 år var engang ved at give mine fisk hedeslag, fordi han havde skruet temperaturreguleringen på min eheim2315 helt op. Jeg opdagede det heldigvis i tide.

Noget andet er, at jeg er dødbange for, at de i vildskab vil komme til at vælte flasken. Det kan godt gå lidt vildt for sig af og til i stuen med de små bøller. Men jeg er overbevist om, at det er en 6kg-flaske, jeg vil gå efter. Måske kan jeg bygge en slags kasse omkring den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 18/07-2014 23:11 18/07-2014 23:11
Ja, man bør sikre sin co2 flaske så den ikke kan vælte, og især hvis der er børn ... så det kan godt svare sig at tænke sig lidt om hvor man placerer den, ... den behøver ikke stå klods op og ned ad akvariet, det er ikke noget problem med 10 meter fødeslange og enkelte der f.eks. har et bryggers, borer en kanal gennem væggen og forsyner akvariet på den måde.. .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AnneH (Inaktiv) - 19/07-2014 13:52 19/07-2014 13:52
Smart! Jeg finder en løsning af en slags

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 20/07-2014 11:09 20/07-2014 11:09
Hmm.. er der ikke noget med, at biogen afkalkning er værre ved hårdt vand med lavt CO2 indhold end ved blødt vand med tilsvarende lavt CO2 indhold?
Måske en løsning også kunne være at sænke hårdheden gennem osmoseanlæg? Hundested står opført med 17 °dH.
Men måske jeg husker forkert?

Baggrundsfilter er efter min mening ikke det bedste valg til et planteakvarie. Helt klart not.

Har du ellers målt nogle vandværdier?

Hvad der kradser mig - jeg er af typen, som nægter at arbejde med CO2.
ønsker ikke have et atomanlæg stående under akvariet, døje med genfyldning af flasker, trykprøvninger, og hist og pist.

Efter at have døjet med rette plantevalg, og et par slag over nakken, har jeg nu idag et meget frodigt "Skovakvarie", som fungerer rigtigt fint, desuden et rift akvarie - med hovedsageligt mosser. Begge uden CO2.


Begge akvarier er østasiatiske.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 23/07-2014 02:48 23/07-2014 02:48
#8
Du må da gerne være fræk :P
Tror bare ikke det hjælper :D

Har ikke noget desideret jeg vil anbefale, har kun haft 2 sæt med trykflasker. Hvor det ene er defekt og det andet udskiftet dele på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger AnneH (Inaktiv) - 27/07-2014 22:11 27/07-2014 22:11
#19: Jeg har set billeder af dine østasiatiske akvarier. De er en pinsel at betragte, idet jeg altid bliver muggrøn af misundelse ;) I mangel af dine evner, forsøger jeg nu med det brugte co2-anlæg, jeg endte med at købe i sidste uge. Jeg var i forvejen blevet nysgerrig for at prøve det. Så må vi se, hvordan det går.

#20: Du har helt ret: det hjalp ikke meget at være fræk ;) Det smarte ved at købe et brugt sæt, er at det i forvejen var dimensioneret til min akvariestørrelse, og man kunne forklare mig sammenhængene, mens jeg stod med dimserne, så jeg kunne forstå det :) Det endte i øvrigt med en 6kg-flaske. Som umiddelbar nødløsning i mangel af diffuser og reaktor bruger jeg en iltsten.

Man kan allerede efter en uge se en forskel på nogle af planterne. Så er jeg spændt på at se, hvordan det hele ser ud efter nogen tid. Nogle af planterne bliver stensikkert skiftet ud, mens andre måske kan reddes. Min nymphaea lotus og flydebregnen er begyndt at skyde helt vildt. Den hammerslåede cryptocoryne er smeltet fuldstændig ned, men hvis den ikke kommer igen, har jeg en anden, jeg bare kan rykke over i dette akvarium.

I dag ser akvariet sådan ud:


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger AnneH (Inaktiv) - 19/08-2014 22:53 19/08-2014 22:53
Nu har jeg kørt med co2 i en måneds tid og synes virkelig, det gør noget godt for planterne. I mangel af diffuser forsøgte jeg mig efter et tip med at køre co2'en gennem en iltsten lige under indsugningen til det primære powerhead i baggrunden. Fiskene var/er også glade, og så var jeg jo glad... i en måneds tid!

Jeg købte en bobletæller, som klart viste, at der suser ALT for meget co2 ud, som ikke udnyttes. Den ligger på ca. 180 bobler/minut. Nogenlunde samtidig løb flasken tør (den var fyldt for en måned siden).

Derfor overvejer jeg nu én eller form for løsning. Jeg overvejer,
A. ... om jeg skal have fat i en diffuser (hvilken ville være fantastisk? Jeg synes, at alt på nettet bliver testet til at være noget skrammel i brug eller rengøring)
B. ... ELLER finde på en løsning med den reaktor, der fulgte med det udstyr, jeg købte brugt.

1. Hvis jeg prøver med reaktoren, skal jeg have fat i en spandpumpe. Hvor stor mon sådan én skal være for at kunne gøre jobbet? Den skal kun trække co2en, for der er jo baggrundsfilter i akvariet. Det er et 360L akvarium. Selve reaktoren tror jeg er ok (alt er i hvert fald bedre end nu), men vil en ekstra spandpumpe med indsugning i baggrunden ikke kunne påvirke baggrundsfilterets flow i en grad, så det i værste fald ødelægger/ nedsætter den biologiske filtrering?

2. Jeg har lidt kig på en brugt Aqua Nova Eksternt link http://www.novaeuro.com/?a=produkty&opcja=show&idprod=71&idkat=4&... Ville den kunne gøre jobbet?

3. Og eftersom slangerne på denne pumpe er 12/16, mens der skal tilsluttes 16/22-slange til reaktoren, kan man så indsætte en dims, der kan samle de to slangestørreser - eller vil det ødelægge reaktorens arbejde?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 20/08-2014 08:12 20/08-2014 08:12
spgsml 3) Ja - Eheim har koblingsstykker til at samle de to slangedimensioner. Har selv et par styks af dem.


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Hugo - 20/08-2014 11:09 20/08-2014 11:09
Jeg havde det samme problem med de møg alger i mit 660L
Til sidst blev jeg tvær og smed 8 ancistrus sp paraguaj deri og 4 dage efter stod pytten som et spejl :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 20/08-2014 14:01 20/08-2014 14:01
Hugo det er fint Ancistrus tager alger, men det er ikke tilfældet her, det er nærmere som nævnt længere oppe en udfældning af kalk grundet mangel på co2.. det tvivler jeg på de gider æde... :D

Grunden til de bliver sorte er formentlig en afsætning af div. mikroorganismer samt aflejring af protein... evt. fosfat der binder sig til kalken...

Med hensyn til valg af filter/studstørrelse ville jeg gå efter 16/22, 12 mm er slet og ret begrænset så der er stor reduktion af gennemløbet og dermed også effektiviteten hvis du vil montere det på en reaktor...
Jeg kan ikke forestille mig at et større "træk" gennem filterbagggrunden vil influere på bakterierne overhovedet, der er udelukkende tale om iltkrævende bakterier så en større gennemstrømning kan kun være en fordel for dem...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger AnneH (Inaktiv) - 20/08-2014 20:20 20/08-2014 20:20
#23 Smart - men jeg måtte lade den pågældende pumpe "flyve" pga. logistiske komplikationer.

#24 Ancistrus er vand-/bandlyst i mit asiatiske smerlingevarium :D

#25 Jeg vil kigge efter noget med 16/22 så. Hvor lille en pumpe vil være nok til formålet?

Til min store glæde fik jeg genfyldt co2-flasken for kun 120 kr. i Roskilde i dag *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 20/08-2014 23:01 20/08-2014 23:01
Hvis det er en Aquamedic 1000 Reactor, så skal du op omkring samme liter antal altså 1000 liter i timen og det skal være netto, så formentlig et filter der yder omkring 1250 liter pr. time, det er såvidt jeg husker også det antal liter de selv anbefaler...

ja, det er hamrende billigt for co2, tror ikke der findes nogen steder her i det Jyske der kan klare tilnærmelsesvis noget i den prisklasse...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger AnneH (Inaktiv) - 21/08-2014 05:07 21/08-2014 05:07
Indlægget er rettet 21/08-2014 05:10 21/08-2014 05:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den er fra Aquamass, men jeg kender ikke modellen. Den ser sådan her ud:


Eftersom den "kun" skal trække co2'en og jeg har tænkt mig at sætte indsugningen til pumpen i det "kammer" i baggrundsfilteret, hvor det filtrerede vand er, tænker jeg, at den vel bare skal have lidt (?) grov filtervat for at reaktoren ikke slammer til... Dermed behøver den måske ikke være helt oppe på 1250 l/t?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Cory-Mike - 21/08-2014 07:47 21/08-2014 07:47
Hej Anne.

Nu har jeg ikke så mange planter i mine akvarier.

Men i mit smerlinge akvarie har jeg haft samme problem. Jeg syntes også jeg har prøvet alt men kunne ikke slippe af med algerne (ikke CO2 dog :) )
På et tidspunkt snakkede jeg med Ole fra Unimati om det og han mente at mit problem kunne skyldes utæthed i baggrundsfilteret eller måske at filteret ikke sluttede tæt.

Måske du skulle tjekke om det kan været dit problem. Måske kontakte Ole.

(jeg blev så træt af mit akvarie så nu er det blevet byttet ud med et andet akvarie med baggrundsfilter)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger oko (Inaktiv) - 21/08-2014 10:25 21/08-2014 10:25
Hej - Jeg følger lige med her. Jeg har 260 liter nogle mbuna og nogle algespisere og lidt anubias. Jeg har Eheim 2075 + 2xTunze 6045 og vandskifte 50% 2 gange om ugen. jeg har døjet med de samme alger hele tiden. De kan ikke vaskes af eller lignende. For at holde væksten på algerne nede, hælder jeg kogende vand på baggrunden samt sten, og sparer lidt på fodringen.
Her er lidt billeder:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger AnneH (Inaktiv) - 21/08-2014 13:59 21/08-2014 13:59
Indlægget er rettet 22/08-2014 08:44 22/08-2014 08:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Cory-Mike skrev :
På et tidspunkt snakkede jeg med Ole fra Unimati om det og han mente at mit problem kunne skyldes utæthed i baggrundsfilteret eller måske at filteret ikke sluttede tæt.
Måske du skulle tjekke om det kan været dit problem. Måske kontakte Ole.


Pokkers, jeg håber sandelig ikke, at det er det, der er på spil, for det er Ole selv (eller én af hans slaver), der har sat baggrunden i. Hvordan ville man kunne tjekke, om filteret er utæt? Og hvad pokker kan man gøre ved det? Jeg kan ikke lige overskue at skulle genstarte det...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger AnneH (Inaktiv) - 22/08-2014 08:44 22/08-2014 08:44
Jeg er i mellemtiden blevet rådet til at købe en Eheim 1046 til at trække reaktoren. Der står godt nok kun 300 l/t på salgssiden, men så skal den heller ikke trække diverse filtermaterialer. Er det helt tosset eller et ok bud?

Den bruger også 12/16-slanger, så hvis man bruger denne løsning, skal jeg have fat i en slangeadapter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 22/08-2014 09:12 22/08-2014 09:12
skal pumpen være bag baggrunden, for hvis du skal det, så ville jeg vælge sådan en her
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/eheim-compact-1000-2563/
den er både billigere og yder bedre end universalpumpen og så kan den reguleres i outputtet... hvilket kan være en fordel når den skal tilpasses reaktoren...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Cory-Mike - 22/08-2014 12:57 22/08-2014 12:57
Hej Anne.H.

Det kan jo være de har lavet en fejl eller noget i den stil.

jeg har fundet det her link

Eksternt link http://unimati.forumotion.com/t9-fordele-og-ulemper-ved-baggrunds...

hvor Ole diskuterer fordele og ulemper ved baggrundsfilterer.der er i sær en del hvor han skriver om luftlommer osv der kunne være interessant for dig.

Måske du skulle tage en snak med Ole. ;)

Mvh. Michael

ps jeg syntes dog også Jørns råd er gode og CO2 er vel nærmest et must når du skal ha gang i planterne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger AnneH (Inaktiv) - 22/08-2014 22:30 22/08-2014 22:30
#33-34 Tak for de gode tanker og tips. Interessante links. I mellemtiden har jeg talt m Martin fra Chiclidecentret, og synes måske lige så godt, at man kan få ekstra filtrering på, hvis der alligevel skal vand "ud af akvariet".Jeg er blevet lidt lun på tanken om en Eheim experience 350. Har et par af de gamle 2224 på mit 160L, og de er de mest lydløse og driftstabile pumper Jeg har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/08-2014 15:40 23/08-2014 15:40
USB_akvariegødning skrev :
... og så kan den reguleres i outputtet... hvilket kan være en fordel når den skal tilpasses reaktoren...


Hvorledes skal jeg forstå, at den skal tilpasses reaktoren?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/08-2014 17:15 23/08-2014 17:15
Som jeg vist skrev i den anden tråd, da du købte hjem, så er de fleste reaktorer ikke ordentligt dimensionerede i forhold til gennemløb og opløsning af co2'en, derfor fylder man diverse materiale i, som i dit tilfælde Eheim ehfifix, der tjener det formål at fange boblerne og holde dem længere tid i selve reaktoren og dermed en større chance for at få opløst så meget co2 som muligt... altså virker det som kompensation for en for mig ringe dimensioneret reaktor...
De reaktorer der er monteret med en bypass ordning vil tildels have nogenlunde samme mulighed for kompensation for gennemløbet, men kun i reducerende retning, altså gennemløbet gennem reaktoren reduceres og den resterende mængde føres uden om reaktoren... det er også kompensation, for det retter ikke op som sådan på funktionen af reaktoren, men det kan gøre at den mængde co2 der tilføres opløses bedre inden det føres ud i akvariet...

De to scenarier er,...
for højt gennemløb, hvis det er tilfældet at filter/pumpe yder for godt i forhold til reaktoren, så vil co2'en blive skudt igennem den uden at blive ordentligt opløst, resultat lavere udnyttelsesgrad og co2 bobler i akvariet...

For lille gennemløb, co2 bliver ikke ordentligt opløst og ikke hurtigt nok, resultatet er ophobning af co2 i reaktoren, jo mere co2 der kommer til, jo større gaslomme opstår der og det nedsætter også chancen for at co2'en bliver opløst, altså resultatet bliver ringere og ringere, og kræver konstante/jævnlige udluftninger af reaktoren...

i begge tilfælde er det en fordel at kunne regulere pumpe/filter med gennemløbshastighed og dermed optimere udnyttelsesgraden så effektivt som muligt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/08-2014 20:10 23/08-2014 20:10
Ååååh nej. Endnu mere at tage stilling til... der er ikke specielt meget plads bag baggrunden, faltisk er det en kamp at få det powerhead ned, som trækker filteret nu. Eftersom reaktoren er ekstern, er det vel smartest ikke at skulle have et internt powerhead til at trække den?

Jeg har ikke før haft en Eheim Experience 350, så jeg ved ikke, om flowet kan justeres på den (ved andre herinde mon det?). Og hvordan finder man ud af med en justerbar pumpe, hvor lidt/ meget fut, der skal være på den? Kan det tjekkes med co2-computeren, eller kan man se det på bobbelstørrelsen, eller hvad?

Mht reaktorens dimensionering har den jo kørt problemfrit på et akvarium af samme størrelse med en Eheim Professionel (husker ikke den præcise model)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger John1 (Inaktiv) - 24/08-2014 12:48 24/08-2014 12:48
Hej Anne
Hvis du skal have en udvendig pumpe vil jeg anbefale en Eheim professionel 3 serie der fås i flere størrelser og de kan nemt reguleres i flowet, det er bare at dreje på et håndtag og der sidder en flowmåler på, strømforbrug er heller ikke voldsomt stort i forhold til Experience og der er større gennemløb i professionel i forhold til Experience med samme strømforbrug (strømforbrug Experience 24W flow 1050L og 2075 16W flow 1250L og 2080 30W flow 1700L. Jeg ved ikke om det er i orden at jeg reklamerer for den her men nu prøver jeg, jeg har en Eheim 2080 der har kørt 1-1,5 år (alder ca 3 år) med filtermaterialer og slanger lige til at slutte til, den kan købes for 1000,- + fragt så har du rigeligt med flow som kan reguleres, til at trække reaktoren og samtidig et godt stort filter, jeg vil kun af med den fordi jeg kører med en 2260. John

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger AnneH (Inaktiv) - 24/08-2014 15:47 24/08-2014 15:47
I mellemtiden er jeg begyndt at overveje, om ikke på en eller anden måde jeg kan tilslutte reaktoren til det AquaClear powerhead, som allerede kører bag baggrunden? Det trækker 990 l/t og har en udstrømmer med 16/22-slange. Mht indsugningen er der pt bare en rist, mener jeg, men hvis jeg kan finde den dims, der på pakken hedder "cone adapter",kan jeg måske sætte en 16/22-slange på der også? Erfaringer? Meninger?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger AnneH (Inaktiv) - 23/10-2014 17:19 23/10-2014 17:19
Update:

I mellemtiden købte jeg så en spritny Eheim Experience 350 til at trække reaktoren, og det gør den såmænd godt, bortset fra at den faktisk brummer lidt, hvilket irriterer mig noget (de to Eheim 2224, jeg har på et andet akvarium, er fuldstændig lydløse).
Dyrene er glade, og planterne sætter flotte, nye blade.

MEN...
selv om der kommer mange flotte nye blade, begynder de ret hurtigt at blive brune ovenpå og efterhånden sorte - præcis som før, der kom co2 på :(

Her er billeder af fænomenet:



Har indstillet co2-computeren til en pH på 6,95.
- Er der for lidt lys? Kører med to T5-rør, 827 + 865
- Har jeg lyset kørende for længe? ca. 10 timer
- Der er sunriser på akvariet og svagt natlys. Kan det have noget med det at gøre?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/10-2014 17:39 23/10-2014 17:39
Næppe Sunriseren, ....
og 10 timer er sådan set fint nok...
Hvorvidt natlyset kan have en dårlig indflydelse skal jeg være usagt, men fundamentalt er jeg ret sikker på at det er Cyano-bakterien der driller dig, der er et fint blågrønt skær både på første og andet billede på bladene og netop Brunalgerne har en tendens til at gå i symbiose med Cyano, den mørke belægning der opstår er formentlig en blanding af æggehvidestoffer og diverse former for mikroorganismer evt. kan der være tale om en kemisk udfældning, grundet cynaoen, som man ret ofte ser som en mørk belægning i bundlaget op mod frontruden ... den har nemlig flere stadier, hvis lysforholdene ikke er til at den trives, så kan den som øvrige bakterier trække sig tilbage til bundlaget og fungerer så længe den er der på nøjagtigt samme vis som bakterierne der normalt opholder sig i bunden....
men er forholdene til det, så foretrækker den at være igang hvor der er gode lysbetingelser og i det stadie kan den formere/brede sig ret hurtigt....
Jeg har den ofte selv på den nederste del af frontruden, den er ikke til at tage fejl af med den grønlige blå klare nærmest gennemsigtige farve, så den er forholdsvis let at spotte...
i mit tilfælde er årsagen altid at planterne er groet for tæt på frontruden og dermed lukker af for cirkulationen i akvariet, altså bliver der skabt stillestående områder og det ELSKER CYANOEN....
så eneste løsning er at du får optimeret cirkulationen i de områder hvor den optræder....
Det kan godt være at du bliver nødt til at foretage en flere dages mørkelægning for at få has på den eller nærmere at få den til at trække sig formentlig vil akvariet stå krystalklart uden synlig Cyano efter en 4 døgns mørkelægning, men det hjælper på sigt intet, hvis der ikke ændres på cirkualtionen også og der vil den så hurtigt komme igen...
Personligt ville jeg give pH'en et nøk mere så du ikke kommer over 6,8 - 6,9 .....
Det bedste vil være mellem 5,5 og 6,5 da planterne optager deres næringsstoffer bedst i det område... men det vil formentlig især med den laveste værdi være en del over hvad fiskene bryder sig om, men 6,5 er nærmest ideel... og det koster selvfølgelig en del mere co2.... men såvidt jeg husker er du på "billig-vognen"... :P
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger AnneH (Inaktiv) - 24/10-2014 09:00 24/10-2014 09:00
Tak for dine tanker. Det er sandt, at jeg er en nærrigpind, men når jeg nu alligevel har sparket adskillige tusinde kroner i at få dette co2-projekt til at køre, så kan jeg nok godt klare at sætte forbruget lidt op. Især efter jeg har fundet ud af, at man kan fylde en 6kg-flaske for 120 kr i Roskilde ;)
mht cirkulationen er der ret godt knald på særligt venstre side af akvariet. Må se, om noget kan skubbes eller rykkes for at undgå stille zoner :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 24/10-2014 09:53 24/10-2014 09:53
Hej Anne

Nu kører jeg jo med lidt det samme som du. Og de samme kræ. Og har været igennem det samme, indtil jeg fik styr på et par ting.

Kender du dine vandværdier som PO4 og NO3?

Jeg personligt tror, at dine planter nu med bedre vækst, er løbet ind i nye problemer. Nemlig et skævt forhold mellem phosphat og nitrat. Dette giver nemlig efter min mening ofte blåalger.

Den med cirkulation er sikkert god nok - men helt ærligt.. også med absolut knald på i mallebaljer har jeg oplevet blåalger.

Har du overfladefilm? Et ret sikkert indiz på næringsubalance.


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 25/10-2014 00:00 25/10-2014 00:00
Redfield forholdet ja.... det er et gammelt kendt forhold og går for mig mere på at forholdene og afhængigheden af de enkelte næringsstoffer overfor hinanden, har stor betydning... og er mere kompliceret end som så Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

forholdet har jeg testet af mange gange og også under forskellige forhold i perioden hvor jeg arbejdede mest med alger og jeg vil til enhver tid skrive under på, at man ikke opnår nogen form for reduktion af cyano, ved at tilføre mere nitrat....
Som der er beskrevet i algeartiklen er Cyano en ret kreativ størrelse og kan enten selv danne næringsstoffer eller få del i dem ved at indgå i symbiose med diatomalger og er der intet af det der slår til, så kan den altid trække sig tilbage til gemakkerne i bundlaget og her eksistere på lige fod med de øvrige bakterier...

At den er i bundlaget, kan jeg næsten bevise med denne lille billedserie, flowet i akvariet kommer iøvrigt fra venstre og bremses op af nogle enkelte forholdsvis høje planter, som skaber ro i flowet omkring bundlaget, hvor der iøvrigt ikke har været synlig Cyano gennem lang tid, men efter der blev "hevet" et par planter op er der opstået cyano ud fra de "huller" plantestænglerne har efterladt sig, hvor der formentlig er trukket cyano med op fra selve bundlaget og de ændrede forhold med lys, gør så at den nu udvikler sig til den blågrønne kendte form, som man kan se ud af billederne er det helt tydeligt hvor stænglerne har været placeret...





Der er rigtigt mange ting i akvariet der skal eksistere i et samspil hvilket man næsten syntes er en umulighed og jo dybere man graver i det jo mere usandsynligt ser det faktisk ud at det vil kunne lade sig gøre, så godt at ikke mange graver så dybt, så ville der nok ikke dukke så mange ny akvarister op...
En af de ting jeg tænker på, og som oftest ikke hører meget om er det såkaldte REDOX-potentiale i akvariet eller for den sags skyld også i naturen hvor processen foregår i eet væk døgnet rundt, det er svært eller næsten umuligt at finde noget om det og også at sætte sig ind i hvad det betyder for akvariet som helhed, hvilket bestemt ikke er nemt og især fordi akvariet også i eet væk arbejder i flere retninger på eengang, der foregår nemlig konstant både Oxidation og Reduktion mellem samtlige kemiske stoffer der er tilstede i akvariet og de der nu påstår at de aldrig kommer kemi i akvariet og at det heller aldrig vil ske mens de har det, kan godt sadle om, fordi det ikke er noget de bestemmer, det er slet og ret en del af naturen og akvariet ville ikke fungere uden disse forhold ej heller ville naturen, så fiskene er omgivet af kemi konstant, hvilket også alle andre genstande, levende som døde, der er i akvariet også er...
Der er tale om elektro-kemiske reaktioner i akvariet og der kan aldrig foregå en oxidation uden der også foregår en reduktion forholdet kan måles med en såkaldt REDOX elektrode, nu er det så også blevet "moderne" at kalde det for ORP, men det er i bund og grund det samme der dækkes over og er måske en overførsel for SMS-sproget hvor alt helst skal forkortes så meget at man må gætte sig frem til betydningen :D
I denne tråd Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/forum/Anden-Kemi/20482-Re... kan man finde et pdf dokument med en tabel over diverse stoffer, deres Reduktions eller Oxidations skala bl.a. kan man se at både Kalium og Magnesium er kraftige midler til at Reducere og at CO2 og H2O2(Brintoverilte) er gode Oxidationsmidler, der fremgår også af skemaet at en værdi på +700 er nok til at slå bakterier ihjel og det er desværre kan man næsten sige i den modsatte ende af skalaen i forhold til både brintoverilte og CO2. Måske derfor nogen har oplevet en reduktion af Cyano ved at tilføre KNO3 som jo bekendt også indeholder en hel del Kalium som netop har den Reduktive virkning, men NO3 har ikke og vil trække i modsat retning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 25/10-2014 08:59 25/10-2014 08:59
Jamen du siger det jo selv Jørn, det nytter egentlig ikke meget at vide det hele. Der er stadig faktorer som kan blande sig i nye kombinationer.
Og igen igen.. lærer man at falde tilbage på good old school regler, som virker. Selvom man lærer at betragte disse fra en ny side.

Men i denne forbindelse kun at slå på CO2 og cirkulation, synes jeg er lidt mangelfuldt.
Intet steds i denne tråd er der nogen som helst oplysninger om vandværdier - det er ski da rystende, når det handler om alger. Helt ærligt.
Og jeg siger det igen, blåalger trives også i en halv orkan. De er forfærdeligt tilpasningsdygtige.

Jeg havde også et helvede af blåalger. Over et halvt år. Det eneste jeg ikke ændrede var - CO2 og cirkulation.

Jeg ser følgende problemer her:

Baggrundsfilter er alt for stort til sådant et akvarie, hvor man gerne vil pleje planter. Til Gravsø akvarie - fint - men ikke til planter. Det ødelægger næringsstofferne til planterne. Som du selv påpeger ovenfor.

Asiatiske fisk gøder kanondårligt, og akvariet er i forvejen underbesat. Der er for lidt belastning.
Og så til sådan et kæmpefilter.

Tilsætning af kalium er iøvrigt et fint lille kniff. Det brugte jeg også.

Personligt, hvis jeg kører et nyt akvarie ind, hvor jeg ønsker nul alger :
kæmpe planteindsats (75% bundflade),
de rigtige planter,
og løbende overvågning af NO3 og PO4. Uge for uge for uge.. jeg justerer dem særskilt.
Belysningstid langsomt for opadgående.
Først efter zig uger kører jeg udelukkende med en færdig makrogødning.

Og jeg nægter at bruge CO2.

Temmelig anstrengende med al det måleri, men alger slider endnu mere på nerverne. Og når først akvariet har "fanget sig", så kører det også temmelig stabilt.


Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 25/10-2014 10:08 25/10-2014 10:08
Dette er min indpakning af co2 flasken

Vh. Michael :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 25/10-2014 17:06 25/10-2014 17:06
Der er ikke nogen "Good old school" regler der virker ... tidligere har jeg gennemtrævlet hvad der var af oplysninger omkring algebekæmpelse, for netop at bekæmpe alger eller skaffe nogle forhold der kunne holde dem på afstand og lige lidt hjalp det... de ting der listes er så "old school" at de er kopieret ukritisk fra side til side på nettet, men det gør dem absolut ikke mere nyttig, når man læser det samme 120'ende gang og resultaterne bliver derefter ... og en listning af et enkelt tilfælde, hvor man har gjort sådan og sådan og så forsvandt algerne som dug for solen er slet og ret ikke godt nok til at man kan tillægge den "viden" nogen værdi, skal man være sikker i sin sag på at det virkelig forholder sig sådan, så skal forsøget som minimum gentages under helt de samme betingelser mindst een gang, som oftest anvender jeg 3 gange og så er det interessant hvis man opnår samme resultat...
Hvis du ikke tror på cirkulationens "lyksaligheder", så lav to fuldstændig ens setup's hvor forskellen er netop cirkulation og se hvor du får flest alger.
At et akvarium f.eks. fra start har fungeret i lange perioder uden alge-problemer er ikke ensbetydende med at det fortsætter sådan, især ikke når man har planter i akvariet, hele biomassen ændrer sig konstant, når der er vækst, og det betyder at cirkulationsforholdene ændres fra dag til dag, så det er klart et forhold man bør være opmærksom på og dermed også sørge for at få reguleret på plantemassen eller evt. på den cirkulation man har at få den tilpasset til ændringerne. Planter bruger masser af næringsstoffer og har et behov for en konstant tilførsel, i det mindste i belysningperioden, hvis denne del mangler, så sker der det som jeg beskriver i algeartiklen at planterne går kolde på næringsstoffer og så er miseren der ikraft af algerne der optræder på planterne....
Algerne er mere eller mindre ligeglade med cirkulation, eller behovet er meget lille og det gør som oftest at de trives fint i de områder hvor der er mindst cirkulation og hvor de så at sige er upåvirkede af plante forekomst, det er bl.a. derfor det er en virkelig god ide at etablere en cirkulation der også har en vis vortex effekt.

Jeg er nu skruet sådan sammen at jeg helst også skal vide hvad det er der er årsag til en given effekt fremfor at have en paratløsning med gør dit og gør dat og så er det løst, fint nok, men hvorfor virker det og hvorfor gør det ikke, det er ikke godt nok at man hælder en portion KNO3 i akvariet og så forsvinder en evt. blågrønalge(Cyano), hvilket den så heller ikke gør for ikke at blive misforstået, men det er muligt at Kalium-delen kan have en vis effekt men ikke fordi Kalium i sig selv ændrer på næringsbalancen, men det kan som nævnt tidligere være en mulighed at netop Kalium kan være med til at øge reduktionen i akvariet, men det er eller vil være sjældent, at et enkelt stof kan bidrage med en løsning, der er som oftest tale om at der er flere stoffer der har samme effekt eller måske rettere bidrager til det samlede hele og det er bestemt ikke det samme ... nærmer man sig sådan en "løsning" vil man også ofte kunne se at det har bivirkninger på andre områder der både kan øges eller reduceres eksempelvis kan de ændredede forhold "måske" eliminere eksistensgrundlaget for Cyano, men øge den for f.eks. den grønne støvalge...

Så for mig at se iflg. huskerådende uanset om de er Old School eller ej, så er det ikke givet at man vil kunne opnå de ønskede forhold ved at overvåge niveauerne af hverken NO3 eller PO4.
NO3 har iøvrigt ikke nogen direkte indflydelse på PO4 eller optagelsen af det, men ser man på diagrammet som jeg linkede til ovenfor, vil det have en betydning for hvorvidt planten er i stand til at optage Magnesium og Magnesium er netop hvad planten har behov for, for at kunne håndtere Fosfat, så det er ikke altid at tingene er særligt overskuelige... eller helt lige til, så i relation til manglerne omkring Fosfat, vil der altså være tale om at flere mangler vil kunne have indflydelse på et givet mangelsymptom og af samme årsag er det nærmest umuligt at lave en oversigt, som jeg dog har på siden, men den kan ikke stå alene og man er nødt til at inddrage Mulders diagram i sammenhængen for at få et billede af hvor "hunden evt. er begravet"....

Du bruger CO2 uanset om du vil eller ej, det er naturligt tilstede i vandet og vil vedblive med det og formentlig vil indholdet stige efterhånden som drivhuseffekten slår mere og mere igennem...
men du kunne have skrevet tilføre fremfor at bruge, så ville det også stadig have været forkert, for begge dele kan man ikke på nogen måde undgå med mindre der er tale om et helt lukket miljø afsondret fra den øvrige verden...

Nå, ja, fisk regner jeg aldrig ind i forholdet omkring tilførsel af næringsstoffer, det vil bare give yderligere problemer, for hvad og i hvilke mængder er der tale om der smutter gennem en fisk og det kommer formentlig også an på sammensætningen af og hvilket foder man anvender og det er iøvrigt også den del der i stor udstrækning er med til at kunne give en overfladehinde i akvariet, men det er ikke i kraft af selve næringsstofferne som sådan, snarere pga. de forskellige former for aminosyrer... hvor planterne kan danne så at sige dem alle. Eksternt link http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Biokemi_og_molek...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Mrs.Fish (Inaktiv) - 25/10-2014 21:08 25/10-2014 21:08
<Du bruger CO2 uanset om du vil eller ej, det er naturligt tilstede i vandet>

Nu skal du jo ikke lige klassificere andre på kravlegårdsniveau, vel? Jeg regner jo med, at du nok kan læse konteksten i det skrevne. Selvfølgelig mener jeg tilsætning.

Uanset hvor meget du skriver, kommer du ikke udenom, at det havde været relevant at spørge til vandværdier.

Blot at springe over fiskenes indflydelse på vandværdierne, opfatter jeg temmelig - nåja - "specielt".
Det gør en kæmpeforskel - naturligivs også igennem fodermængden og fodringstypen.

Når jeg talte om cirkulation, talte jeg ikke om totalt døde vande. Jeg talte om, at også rigelig cirkulation ikke alene kan fjerne blåalger.

Et akvarie er ej heller efter min mening en statisk indretning. Den ændrer sig, planter tager til, eller af. Det behøver du ikke gøre særligt opmærksom på.
Alger er altid på lur efter en chance, og akvariet skal altid passes. Det er elementært.
Ved i grunden ikke, hvorfor du hidser dig op.
Fordi jeg påpegede, at vandværdier burde efterspørges? Det bliver jeg ved.
Men tag du bare over.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/10-2014 03:09 26/10-2014 03:09
Det er nu ikke for at klassificere noget som helst, men udelukkende for at få fakta på bordet, der kan sagtens sidde andre og læse over skulderen og dermed tro at de ikke har co2 i vandet... det naturlige indhold kan så diskuseres hvor effektivt det er i relation til diverse planter, der er også her øvrige parametre der spiller ind for udnyttelsen af det...

Nej, i denne situation vil jeg mene at vandværdierne ikke er interessant, som nævnt er Cyano netop i stand til at "levere" varen selv hvad det angår... der er som vist på billederne i indlæg#45 hverken tilført eller fratrukket noget i relation til den normale tilføring af næringsstoffer, som nævnt kun der er hevet et par planter op, som efter min bedste overbevisning har trukket Cyano med op fra bundlaget, hvor den netop er i en hviletilstand som nævnt for øvrige bakterier, og... nu udsættes den så for lys og er i stand til at danne grønkorn(klorofyl og bliver dermed synlig)... så altså ingen ændring i næringsværdierne og hvis det ikke har skinnet igennem ved mine indlæg, så er jeg stadig af den overbevisning, at Cyano som sådan ikke er afhængig af næringsværdierne i akvariet...

Fisk og foder tilfører næringsstoffer, men det er ikke noget man kan regne med og man kommer længst ved at tilføre en kendt størrelse, der kan nemt optræde mangler hos planter ved at forlade sig på fiskene alene og planterne lever trods alt af andet end kvælstof... iøvrigt hvis man har et rimeligt velfungerende akvarium, så vil planterne i stor udstrækning snuppe det kvælstof som fiskene afgiver først, da der er tale om ammonium som planterne i langt de fleste tilfælde foretrækker... i det mindste så længe vi taler om akvarier med pH-værdier under 7.

Der er sådan set ikke noget der kan fjerne blå algerne, det eneste man kan gøre er at holde dem nede og der er cirkulationen en rigtig god hjælp.

Jeg hidser mig nu ikke op, der skal heldigvis en hel del mere til end lige nogle alger eller bakterier.
og en anden holdning eller udveksling af meninger, erfaringer osv. er vel hvad sådan et forum er til og et modspil kommer man sådan set længere med end man gør med ene "medløbere" det er sjældent der er nogen udvidelse af "horisonten" på den bekostning...
Så der er vist ikke rigtigt noget at tage over, såvidt jeg ser det... det står enhver frit for at have en mening eller holdning af sin egen.. ;)

Annoncører
Annoncører