Har jeg fået de forkerte fisk?

Postet under : Cichlider - Andet - Artsidentifikation
Visninger : 2357

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger hofer - 26/07-2014 15:25 26/07-2014 15:25
Jeg er i tvivl. Jeg har for få uger siden været på det private marked for at anskaffe mig nogle Psodotropheus Saulosi. Fiskene er ungfisk, og havde ikke indledt udfarvningen endnu da jeg købte dem. Nu er en af fiskene så begyndt at udfarve. Bedømt på adfærden vil jeg tro det hannen, da den opfører sig meget som en alpha-han (jagter de andre, holder øje osv.).

Jeg har dog undersøgt processen omkring Saulosiers udfarvning, og umiddelbart opfører mine fisk sig ikke efter normen; som jeg har forstået det, skal de begynde at få mørke striber (hannen altså). Det er dog ikke tilfældet for min, da den i stedet er begyndt at blive gul/hvid med lyseblå finner osv.

Det helt store spørgsmål er så, om jeg kan have fået de forkerte fisk, eller om 'der er forskel på fisk'?

Lidt bonus info:

- Fiskene er ca. 5 cm
- De skulle efter sigende være fra et kuld født i Januar i år.
- De gik sammen med en MEGET dominerende han (hvilket måske kan forklare den sene udfarvning?)
- Jeg så fiskene der efter sigende skulle være 'mor og far', og dem er jeg temmelig sikker på er Saulosier.

Her er et par billeder:

Fisken, som opfører sig som alfa-han.

En, der måske er en hun?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 26/07-2014 17:33 26/07-2014 17:33
Det der er helt 100 % ikke saulosi, desværre

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 26/07-2014 17:35 26/07-2014 17:35
saulosi han under udfarvning. Undskyld kvaliteten :-/

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger hofer - 26/07-2014 19:34 26/07-2014 19:34
Åh... Du godeste. Det var det jeg frygtede. Hvad kan vi så have fat i? En krydsning, eller...?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger hofer - 26/07-2014 19:40 26/07-2014 19:40

Jeg har selv kigget lidt på ovenstående, samt diverse fiskehandleres under udfarvning, og kan godt se, at det ser galt ud. Men er det helt udelukket at processen kan variere?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger michaelnielsen - 26/07-2014 20:10 26/07-2014 20:10
Det kunne være sjovt hvis der var nogen som ved hvad det er for en art. De ligner nogle jeg har haft men ikke kender navnet på.
De er egentlig pæne når de bliver store, hvis det er dem jeg tænker på

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Systemmeddelelse - 27/07-2014 02:04 27/07-2014 02:04

Indlægget er flyttet fra 'Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna' til 'Cichlider - Andet - Artsidentifikation' af Patrick

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 27/07-2014 06:53 27/07-2014 06:53
Jeg har selv over de sidste 10 år haft saulosi 5-6 gane og det variere ikke overhovedet. Hvad du så har fået fat i er udefinerbart, men saulosi er det ikke

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger hofer - 27/07-2014 09:07 27/07-2014 09:07
Det er surt! Det må hermed være mit sidste køb på det private marked. Jeg er nu i færd med at få sælgers forklaring; jeg hælder mest til en 'ubevidst krydsning'.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger marginatus (Inaktiv) - 28/07-2014 11:14 28/07-2014 11:14
Ahh, rolig nu :) Dit sidste køb på det private marked? :) De fleste folk der sælger fisk herinde, er nu ret seriøse, og ved hvad de har med at gøre. Der vil dog altid være rådne æg imellem, men chancen er der jo også for, som du selv er inde på, at der er tale om et ubevidst kryds. Så jeg er da næsten sikker på, at sælgeren vil refundere dit køb, hvis han/hun bliver gjort opmærksom på problemet. Hvis ikke, så må det jo siges at være for dårligt, og så er det jo bare at strege den sælger af sin liste :)

Jeg tror nu, at du vil gå glip af mange gode og fine fisk, såvel som mange gode timer og hygge, hvis du streger det private marked på grund af én dårlig oplevelse :)

Men det hjælper altid på det, hvis man sørger for at sætte sig godt og grundigt ind i, hvad det er for nogle fisk, man er ved at købe. Så minimerer man også chancen for, at man kan snydes.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger hofer - 28/07-2014 11:32 28/07-2014 11:32
Jeg er skam helt rolig - jeg vil bare spare mig selv for ærgelserne. Jeg ved strengt taget ikke hvad der er værst; bevidst eller ubevidst inkompetence? Indtil videre har sælger ignoreret alle henvendelser og svarer således slet ikke.

Og så vil jeg da sige, at det er noget af en frækhed at antyde, at jeg ikke har sat mig ordenligt ind i tingene. Det har jeg skam. Der findes vel 10 mbuna'er med gul yngel, og hvis vi så ovenikøbet har fat i en krydsning, ja, så er det jo tæt på umuligt at fastlå den slags før de begynder at udfarve.

Når det så er sagt, er jeg overnevist om, at der findes rigtig mange dygtige folk privat, men lige nu er mit indtryk af det private marked ødelagt af denne her oplevelse. Mon ikke jeg tager chancen igen, før eller senere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger marginatus (Inaktiv) - 28/07-2014 11:48 28/07-2014 11:48
Har jeg nogen steder antydet, at du ikke har sat dig ind i tingene? Det var nu bare en generel ting jeg talte om, og ikke møntet på dig personligt. ;) Jeg skrev bare at det altid hjælper at sætte sig godt og grundigt ind i de fisk, som man har tænkt sig at købe :)

Derudover giver jeg dig fuldstændig ret i, at det kan være tæt på umuligt at artsbestemme, hvis vi snakker om meget småt yngel. Men fra 2 cm. og op efter, burde det være muligt at se, om der er tale om rene saulosi :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 28/07-2014 12:08 28/07-2014 12:08
Der er sgu lige så stor sandsynlighed for at bliver røvrendt af en forhandler som privat. Det eneste man kan gøre er uanset ved hvem man handler, er ikke at købe fisk man ikke selv kan se hvorvidt de er rene eller ej. Folk tænker desværre bare oftere på at de bare skal være billige frem for kvalitet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger hofer - 28/07-2014 16:15 28/07-2014 16:15
Det kan du have ret i, men jeg kunne heller ikke drømme om at købe hos en forhandler jeg ikke har tillid til. Samtidig kan man gå tilbage og kyle fiskene tilbage i den butik de er købt. Samme luksus har man ikke privat. Desværre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 28/07-2014 16:32 28/07-2014 16:32
skulle vi ikke LIGE holde op med at kalde hinanden for noget som helst, både direkte og inddirekte..
bare sådan lige for den gode tones skyld :-)

Du har vel ikke givet så meget for dem ?
yngel mellem private koster ofte ikke så meget..
og sælgeren er vel rimeligt uvidene om sagen, behøver jo ikke være en super expert ?
og har sikkert en masse andet som har krydset og kokset arterne op,
og kan i øvrigt sagtens være på en 3 ugers jordomsejling uden internet, det er da stadig ferie tider for mange.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 28/07-2014 16:35 28/07-2014 16:35
Har desværre også oplevet forhandlere der nægter at tage fisk retur. Det er desværre ord mod ord, f.eks: det er ikke de fisk du har købt her" eller "de er da rene, kan du ikke se det? Så du har fået hvad du har betalt for". Som udgangspunkt bør man bare aflive lortet så er man sikker på de ikke kommer videre.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger hofer - 28/07-2014 18:22 28/07-2014 18:22
Indlægget er rettet 28/07-2014 18:54 28/07-2014 18:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

@ThomasBallerup - du bliver nød til lige at præcisere; jeg kan ikke se hvor i denne debat tonen ikke er god og sober?

Nej, min økonomiske fremtid er på ingen måde bragt i fare pga. Denne sag, men 250,- kr er da også penge, dog er det mere ærgrelserne der er de værste.
Dertil vil jeg gentage, at jeg ikke ved om bevidst eller ubevidst salg af forkerte fisk er værst, da resultatet for mig som køber er det samme; ærgelser og irritation.

Igen skal det også fastslås, at jeg på ingen måde er ude i en heksejagt på alle private sælgere af fisk i Danmark, det er på ingen måde min hensigt. Der findes helt sikkert mange dygtige folk, som ved hvad de laver. Det skal også nævnes, at det ikke er igennem siden her, at salget er formidlet. Jeg vil dog alligevel prøve en forhandler næste gang.

Og så håber jeg da helt sikkert at sælger blot er bortrejst, og snarligt melder sig på banen. Det ville da være et kærkomment plaster på såret.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 29/07-2014 11:53 29/07-2014 11:53
op med humøret, vi køber desværre alle, sager som er forkerte eller ville hellere have noget andet hele tiden,
min kone er danmarksmester i denne deciplin :-)

der er altid to sider af alle handler, en sælgers og en købers,
en sælger bør kende sin vare, og bør beskrive den korrekt
(igen efter bedste evne, og bedste mening og intentioner, det må vi gå ud fra)
og en køber bør dobbelt checke varen grundigt (igen efter bedste evne)
samtidig kan man lave en dobbelt proof aftale med hinanden
om at hvis noget er fejl beskrevet eller indeholder usete fejl,
kan man måske aftale at lade handlen gå tilbage,
men husk nu at lave sådan nogle aftaler INDEN i handler.
Men dette er nok meget svært med fiske yngel som skifter farve og får striber under udviklingen,
eller bør få disse ændringer,
når man kommer et par uger senere, ligner de ikke dem man købte, og sælgeren kan måske ikke genkende dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger hofer - 29/07-2014 20:07 29/07-2014 20:07
Indlægget er rettet 29/07-2014 20:07 29/07-2014 20:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du har ret. Den værste frustation har nu lagt sig - og jeg har netop fået nye fisk :D Så må vi se om jeg kan få kontakt til sælger på et tidspunkt. Ellers har jeg 10 gule mbuna'er billigt til salg!?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger malawi-pusher (Inaktiv) - 30/07-2014 06:26 30/07-2014 06:26
Jeg håber det er ironisk ment at du vil sælge dem ? Kryds afliver man :-/

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger hofer - 01/08-2014 15:55 01/08-2014 15:55
Indlægget er rettet 01/08-2014 15:56 01/08-2014 15:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

OPDATERING:

Jeg har nu fået fat i sælger, som dog til min store forundring nægter ALT - han hævder hårdnakket at jeg kun kan have fået Saulosi. De har tilsyneladende kun gået sammen med Burtoni og Red Empress - hvilket gør, at han ikke tror på krydsning som en mulighed.

Dertil har han snakket med sin fiske-leverandør, som siger, at udfarvningen fint følger de Saulosier han har haft.

Jeg vil meget gerne tro på det bedste i folk - og har derfor brug for, at folk er 110% sikre på, at dette IKKE kan være Saulosi - OG, ligeså vigtigt: hvorfor kan det ikke? Hvad er det der gør, at det ikke kan være Saulosi?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger vorup - 01/08-2014 17:34 01/08-2014 17:34
Enhver med forstand på Saulosi kan se at det ikke er Saulosi. Både form og farve er helt forkert. Ægpletten er også for stor. :(
Her ser du mine voksne og en ung han igang med udfarvningen

Men sælger kan jo stadig være i god tro. Hvis han er, kan han jo melde ind i tråden og måske lægge billeder op af forældrefiskene. Kunne være interessant at se om de er Saulosi.
Har der ikke været andre fisk i baljen end dem du nævner, ændrer det intet. Det ER et kryds. Og i praksis skulle et kryds mellem dem vel nok kunne lade sig gøre, hvilket dine fisk beviser hvis din sælger taler sandt. Sorry *skeptisk*

Sælger må da også kunne se forskellen...... ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger vorup - 01/08-2014 17:37 01/08-2014 17:37
Læg også mærke til at finnerne på en Saulosi hun er uigennemsigtig, altså solid gul.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger hofer - 02/08-2014 01:03 02/08-2014 01:03
Tak for hjælpen Vorup - det er håndfaste beviser. Min tanke var, at nogle af mine stadig ligner saulosi i ganske tidlige udfarvning (jævnfør det billede jeg tidligere har smidt ind) - men jeg kan kun vurdere det ud fra farven.

Men jeg er kommet frem til en fin aftale med sælger, som er gået med til at lade handlen gå tilbage - dog venter vi en måneds tid for at se om de begynder at få striber. Han er overbevist om at fiskene er de rigtige, hvorfor jeg er gået med til at se måneden an. Men det lyder jo ikke til at der er nogen tvivl.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger daizuke (Inaktiv) - 02/08-2014 01:36 02/08-2014 01:36
Har selv saulosi til at gå på 4-6 cm, og jeg kan se hvad der er hanner og hunner, og mine hunner har altid haft en helt gul anal finne, den har aldrig vært klar som dine, og selve fisken ser også anderledes ud, men måske er det noget FX som er krydset med noget andet langt tilbage, ved bare mine er F1 og ikke ser sådan der ud :)

Men godt og høre i fandt en løsning

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger hofer - 02/08-2014 08:06 02/08-2014 08:06
Jeg synes godt jeg kan se forskellen på de billeder Vorup har lagt ud og mine; mine fisk ser ud til at have en smallere og tyndere 'snude'. Det får formentlig aldrig de striber den skal - men så får sælger dem tilbage d. 1. september :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Superbruger malawicarsten - 02/08-2014 10:31 02/08-2014 10:31
Det kunne være meget interessant at vide hvilke arter der er blandet....

Gad vide om der kan laves en billedtråd med alverdens krydsninger vi er stødt ind i igennem tiden også så andre har en reference fremover....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger vorup - 02/08-2014 15:10 02/08-2014 15:10
hofer skrev :
OPDATERING:

Jeg har nu fået fat i sælger, som dog til min store forundring nægter ALT - han hævder hårdnakket at jeg kun kan have fået Saulosi. De har tilsyneladende kun gået sammen med Burtoni og Red Empress - hvilket gør, at han ikke tror på krydsning som en mulighed

Synes også det kunne være interessant at se forældrene, det kan jo være de rent faktisk ikke er Saulosi, men krydsninger ;)

#24 Uanset om de får striber eller ej, er der ingen tvivl. Striber vil ikke få dem til at blive Saulosi :|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 02/08-2014 22:44 02/08-2014 22:44
Betaler sælger så det foder du skal bruge på at fodre hans fisk op :-P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger hofer - 02/08-2014 23:31 02/08-2014 23:31
Jeg kan desværre nok ikke rigtig være behjælpelig angående mysteriet om 'artens oprindelse' da sælger er helt overbevist om det umulige ved en krydsning - og da slet ikke tanken om at hans egne fisk skulle være det samme :-)
Men som MalawiCarsten foreslår kunne en slags krydsnigernes Wall of shame være meget godt.

#29 - nej, jeg må nok bide i det sure æble. Jeg gik primært med til denne her model for at vise lidt velvilje. Det er trods alt sælger der sidder med alle trumferne nu, så en alt for stejl og rå taktik kunne føre til noget rod.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 03/08-2014 00:29 03/08-2014 00:29
Jeg tvivler på at sælger så står om 1 mdr og giver dig penge retur,men man kan jo håbe.
Vi havde hugget hovedet af de fisk og så ærget os over vi havde brugt de penge.
Men sådan er det,man bliver klogere :-)
Jeg ville slet ikke have sådan nogle fisk gående i en måned og fodre på dem.
Har du prøvet at vise sælger denne tråd,så han evt kan se hvad de kloge hoveder skriver?

Ang med at stoppe med at købe privat,så håber jeg du ombestemmer dig,vi har godt nok fået en masse fine fisk i privaten og især igennem denne side. Butikkerne er noget skravl og ikke til at råbe hurra for her på Fyn,og det har kostet os mange dyre lærepenge i starten =-O

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger nellemann (Inaktiv) - 04/09-2014 11:15 04/09-2014 11:15

den skal du længere ud på landet med der ikke er nogen forhandlere på fyn ,du er jo det store problem fordi du ikke kan hitte ud af det ,bare se alle dine l maller de dør :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 04/09-2014 16:14 04/09-2014 16:14
hofer ? bor du ikke ret tæt på carsten ?
hvad med at købe dine fisk hos en der ved noget om sagen :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger daizuke (Inaktiv) - 04/09-2014 18:31 04/09-2014 18:31
Thomasballerup, han har ingen butik længere

Så nok derfor :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Superbruger Nullepigen (Inaktiv) - 05/09-2014 23:38 05/09-2014 23:38
Nellemann!!
Hvor fanden kom den fra? MIN mening om butikker på fyn er MIN og helt MIN egen ud fra MINE oplevelser,at du har en anden kan jeg ikke tage mig af! Og påstå at jeg ikke kan hitte ud af fisk kan jeg kun skraldgrine af.
Hvordan kan jeg overhovedet være et problem i denne tråd? og i forhold til maller! så ejer jeg 3 L-maller og alle lever i bedste velgående,så hvor du har den fuldstændig ligegyldige info fra kan kun være en gåde.

Har du et problem med mig,så henvend dig privat i stedet for det her barnlige Pis! Har andet og tage mig til end og kommenterer på småbørns ligegyldigheder og ondt i røven!!

Ha en fantastisk fredag

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger hofer - 06/09-2014 07:30 06/09-2014 07:30
Som afslutning på sagaen kan jeg informere om, at sælger gave pengene retur, da jeg endelig fik overbevist ham om fiskenes fejl.
Så nu har jeg købt nogle skønne og dejlige maingano og golden specs hos styr på dyr.

Annoncører
Annoncører