Aktivkul i filter

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 613

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger raser - 07/08-2014 08:52 07/08-2014 08:52
hej, jeg er nybegynder og skal til indrette et akvarium. Der følger et internt filter med, hvor der bl.a. er en aktivkulsvamp. Den skal efter beskrivelsen skiftes ud efter en måned. Er der bare producentens måde at score kassen på eller kan svampen bare blive siddende? Noget andet er, at jeg har læst mig til at en sådan svamp kun skal bruges til at filtrere medicin fra og at den vil afgive giftstoffer til vandet, når svampen er mættet? Håber på et klart svar
mvh michael

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 07/08-2014 11:37 07/08-2014 11:37
Jeg bruger aktivt kul i mit filter, men det er fra storkøb (10 liters spand), hvor jeg fylder en nylonstrømpe og binder knude på denne. Jeg har ikke hørt noget om, at kullet skulle afgive giftstoffer til vandet efter, at det ikke er aktivt mere.
Grunden til, at jeg bruger aktivt kul, er fordi, at jeg ikke helt stoler på renheden i vandet fra hanen. Desuden synes jeg, at jeg fået klarere vand efter, at jeg begyndt at bruge det. Måske er jeg lidt overforsigtig, men det har ikke gjort nogen skade at have kullet i filteret.
Jeg skifter det dog efter en måneds tid.
Ved skiftningen sørger jeg for at gennemskylle kullet i nylonstrømpen ret grundigt, da der er relativt store mængde kulstøv, som ellers ville farve mit vand gråsort (plus, fiskene ville nok heller ikke være så super glade for det).

Normalt bruges aktivt kul dog kun til at fjerne medicinrester ved endt medicinering af akvariet. Så du kan egentligt godt lade være med at bruge det, hvis du ikke føler, at det er nødvendigt.
Jeg vil sige, at du kan lade svampen være og gemme den indtil, at du får brug for den.
Selv brugte jeg ikke aktivt kul i mit akvarie de første 4-5 måneder, men begyndte på det efter en række behandlinger for diverse sygdomme i akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mipe (Inaktiv) - 07/08-2014 16:05 07/08-2014 16:05
Aktivt kul bruges til filtrering af medicin rester og mod misfarvet vand og det begynder allerede at miste sin effekt efter 2 uger.
Så ja, hvis man fortsat vil bruge det, så skal det udskiftes.
Det vil ikke afgive stofferne igen, men mister bare evnen til at optage mere!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger raser - 07/08-2014 19:58 07/08-2014 19:58
Mange tak for de hurtige svar. det er dejligt at få gode råd.

Annoncører
Annoncører