Slangehovedfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 1810

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 26/10-2014 18:53 26/10-2014 18:53
Nogle af jer, som har erfaringer med de mindre Channa-arter?

Har lidt kig på bl.a. bleheri og asiatica.

Input vedr. hvilke temperaturer I kører med (sommer/vinter), minimumsakvariestørrelser (havde planlagt at holde et enkelt eksemplar - og selvfølgelig ikke andre fisk), egnet bundmateriale og forslag til velegnede planter modtages med kyshånd!

Jeg har researchet en del, men hold op, hvor er der mange forskellige og ind i mellem modstridende holdninger til ovenstående!

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger saads (Inaktiv) - 26/10-2014 20:20 26/10-2014 20:20
Indlægget er rettet 26/10-2014 20:21 26/10-2014 20:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#1 hold dig til dværg arten, de helt store er næsten umulige at holde i alm. akvarier. De er subtropiske så det vigtigt du holder temperaturen så lavt nede som muligt jeg holder selv mine på stuetemperatur som ligger på 20-22 grader hjemme hos mig.. de har ikke godt af +24 grader, har læst at det forringer deres levetid. det skulle ikke gøre så meget hvis temperaturen overstiger de subtropiske temperature i korte perioder i sommertiden. jeg har faktisk valgt helt at køre uden varmelegeme.

jeg har selv 4 stk unge channa pulchra rendende i 400 liter det vigtigt de har massere af gemmesteder, de kan godt lide lavt belyst akvarier. det også vigtigt de har noget at dække sig under, nogle store høje planter ville være rigtig godt eller trærødder. mørkt bundlag syndes jeg ser fedest ud og frembringer farverne på fisken..

bleherien bliver faktisk ikke så stor så hvis du har et akvarie på nogle 250 liter eller noget så kan du nok godt have et par rendende. asiatica bliver næsten double så stor, men en enkel kan sagtens være i 250 liter.

de er faktisk ikke så aktive især efter fodring, *doh* derfor har de ikke brug for meget svømmeplads trods deres str.

er den ikke bar sød :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 26/10-2014 20:57 26/10-2014 20:57
Fantastisk fisk :P

Ja, læste mig godt frem til at varmelegeme var overflødigt. Gælder det for alle arterne - eller i hvert fald bleheri og asiatica - at de kan holdes ved stuetemperatur? Det er som sagt lige umiddelbart dem jeg har i kikkerten, og som det ser ud til, at der er en god chance for at finde.

Har du pumpe i akvariet? På de forskellige fora jeg har kigget, er der en del, som ikke benytter sig af nogen form for mekanisk rensning, da de mener, at cirkulationen i vandet fra pumper stresser slangehovederne. Og da de samtidig ikke har behov for den samme iltning af vandet som ikke luftåndende fisk har, mener de, at pumper er unødvendige. Men vi snakker selvfølgelig om akvarier med kun en enkelt dværg-Channa eller to. Men hvad siger du/I?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger saads (Inaktiv) - 26/10-2014 21:51 26/10-2014 21:51
Indlægget er rettet 26/10-2014 21:54 26/10-2014 21:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

alle channa arterne er subtropiske så ja de kan holdes ved stuetemperatur. De afrikanske pachanna arter, har jeg dog ikke ikke styr på. De to arter er kommet på market igen, jeg blev nød til at tage til sverige og købe opdrætter fisk grundet utålmodigehed efter 4 måneders vente. De seriøse fiskehandlere kan typisk også skaffe andre arter hvis du spørger dem.

Det rigtigt de ikke har behov for iltning, det også rigtigt at de i princippet heller ikke har brug for filtrering som andre fisk, det er en ret hårdføre fisk så vandskift skal heller ikke ske så ofte, Men jeg syndes personligt selv det en god idé når der er planter i akvariet. Jeg køre selv med 2 spandpumper og en cirkulations pumpe men det er mere for planternes skyld. syndes også bunden bliver hurtigt klam med rovfisk hvis vandet ikke er bevægelse. dem der holder akvarier uden filter plejer som regel kun at have en enkelt fisk eller to som du selv skriver men så er akvariet helt tomt. det syndes jeg er synd.

ligesom fjolserne her der holder den største slangehoved fisk i alt for små akvarier:

akvariet her syndes jeg er den rigtige måde at holde en slangehoved på

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger saads (Inaktiv) - 26/10-2014 22:26 26/10-2014 22:26
forresten her er en rigtig god hjemmeside. artbeskrivelsen er også lidt mere gennemført
Eksternt link http://www.seriouslyfish.com/species/channa-bleheri/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 27/10-2014 09:20 27/10-2014 09:20
Synes godt nok det er nogle klaphatte, der holder fiskene som ovenfor. Det minder mig lidt om de typer, jeg også ser i terrariehobbyen :(

Men den sidste video er ret lækker! Hvor vigtige er planter hvis man sørger for skjul i form af rødder og stenopsætninger? Kan de holdes i akvarier helt uden planter, hvis man sørger for iltning og rensning af vandet med en lille pumpe i stedet? Er virkelig skod til at holde akvarieplanter i live!

Jeg ser de fleste har en lav vandstand hos slangehovederne. Er det for at de hurtigere og nemmere kan nå overfladen - samt for at undgå udslip? Er det ikke et problem med tætsluttende låg på akvariet når de er luftåndende fisk?

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger saads (Inaktiv) - 27/10-2014 12:01 27/10-2014 12:01
tror ikke det har den vilde betydning så længe de har noget at skjule sig i så de nok godt tilfredse. *santa* Tror grunden til vandstanden er så lav i de akvarier er fordi de kan hoppe ud, derfor har man formindsket vandstanden så de ikke kan få nok moment, og selvfølgelig også fordi de skal kunne trække vejret.

men igen læg mærke til arterne i videoerne i de to øverste er der tale om en channa micropeltes som også er ret stærke jeg kan forstille mig hvis de får chancen så smadre de dækglasset. jeg har læst historier om at de har smadret akvarie glasset. :/

i den sidste video med pulchraen kan du også se at kan har fyldt vandet op til kanten af rammen. så længe der er lidt mellemrum fra dækglasset så det sku fint nok.

Annoncører
Annoncører