Understøtning af akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1354

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 29/10-2014 10:47 29/10-2014 10:47
Nu har jeg (stort set) besluttet mig for at investere i et 160 l. akvastabil akvarie til et par Channa bleheri.

Næste udfordring jeg står overfor er nu, hvordan akvariet skal opstilles i min lejlighed (på gammelt skævt plankegulv).

Har I nogle tips og tricks til hvordan jeg undgår en mindre katastrofe i den henseende? :D

At akvariet står i vater - er det noget jeg skal være opmærksom på, også ved et så "lille" akvarie?

Har planer om at bruge et originalt akvastabil understel - men kan forstå, at det ikke er tilstrækkeligt at justere benene så stellet ikke står og vipper. Vil jeg være nødtsaget til at investere i en plade af en slags så, som jeg så placerer understellet på?

Mvh.
Morten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 29/10-2014 12:17 29/10-2014 12:17
et 160 liters er 1 meter bredt og 40 cm dybt,
Det gir ikke rigtigt noget extrem gulv belastning, du bør være bange for

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 29/10-2014 12:36 29/10-2014 12:36
Ok - så jeg behøver ikke tænke på om det er i vater? Eller for at stille understellet direkte på gulvet? (så længe det ikke står og vipper selvfølgelig - men det kan jo justeres).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger RiggWelter (Inaktiv) - 29/10-2014 13:08 29/10-2014 13:08
Indlægget er rettet 29/10-2014 13:11 29/10-2014 13:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Et plankegulv er normalt lagt på strøer, som går på tværs af gulvbrædderne.

Og for at akvariet står stabilt, så skal vægten gerne deles ud på så mange strø, som muligt.

Akvariet vejer over 160 kg. med vand og grus, så du kan jo prøve at hoppe lidt på det sted, hvor akvariet skal stå, og så mærke om gulvet giver sig.

Personligt ville jeg lægge en plade under akvariet, så det ikke kun trykker med 4 små ben.

Akvariet behøver til gengæld ikke være i vater, men akvariet må ikke stå, så det vrider sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup - 29/10-2014 13:09 29/10-2014 13:09
ja for pokker, det skal indstilles så det står i vater :-)
på begge leder, det gøres dog lettest uden vand i, da vægt gør skruerne svære at dreje,
MEN man skal nok fin justere lidt når der kommer vand i, da gulvet giver sig ganske lidt,
det er helt normalt.

Husk på at man fylder vand i akvarier. så man ikke kan se vand kanten, men kun lige akkurat over alu kanten,
din alu kant er 2-3 cm høj, og akvariet 100 cm langt, så det skal jo stå virkeligt skævt
før du ser problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger RiggWelter (Inaktiv) - 29/10-2014 13:14 29/10-2014 13:14
Indlægget er rettet 29/10-2014 13:18 29/10-2014 13:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er enig med #5 i, at det kan se frygteligt ud, hvis akvariet er så meget ude af vater, at man kan se vandkanten i den ene ende.

Men efter min bedste overbevisning, så tager akvariet ikke skade af ikke at stå i vater.

Der imod kan glasset springe/revne, hvis akvariet vrider sig

Det kan godt være at det er et strid om ord, for hvis akvariet er i vater i begge retninger, så vrider det sig heller ikke. :D

Men jeg mener ikke, der sker noget ved, at det er ude af vater i den ene retning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 29/10-2014 15:51 29/10-2014 15:51
Må nok hellere sørge for at det er i vater også af kosmetiske årsager, da det kun skal fyldes med 30 cm. vand (Channa).

Dvs. at man afgør om et akvarie har mulighed for at vride sig ved at konstatere om det er i vater? Eller hvordan ved man om det kan vride sig? :D

Er ret overbevist om at det vil stå og - hvis ikke skvulpe - så i hvert fald vibrere en pæn del hvis jeg hopper/stamoer selv ganske let på gulvet. Når underboen fyrer op for subwooferen kan jeg i hvert fald mærke det i sofaen/se det i mit glasskab og gulvet knirker samtidigt også enkelte sted når man går på det.

Det korte af det lange er, at jeg investerer i en plade (spån?) som jeg stiller understellet med akvariet på og så justerer jeg benene indtil akvariet er i vater? Og det kontrollerer jeg også efter jeg har en fyldt en brøkdel af vandet (og grus) i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 29/10-2014 17:00 29/10-2014 17:00
Drop det spåntræ der, det er noget af et værste du kan vælge.
Hvad er det du mener går galt, hvis det stellet stor direkte på gulvet ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 29/10-2014 17:33 29/10-2014 17:33
Ved jeg egentlig ikke. Jeg søgte bare lidt rundt og så, at en del mente, at det var sikrest at placere stellet+akvarie på en plade af en art. For at stabilisere/udjævne tænker jeg. Måske særligt hvis man har et ujævnt (planke)gulv?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Morten Nielsen (Inaktiv) - 30/10-2014 10:13 30/10-2014 10:13
Nu har jeg googlet og googlet og googlet :-p

Når I/andre anbefaler en plade under akvariet (på skævt trægulv) er det så udelukkende når vi snakker akvarier på understel - altså fordi et akvarie på stel ikke har mulighed for at "sætte sig"? Hvis jeg f.eks. brugte et helt almindeligt bord og placerede et liggeunderlag mellem bordet og akvariet, så ville akvariet vel - så at sige - selv have mulighed for at bestemme (sætte sig i vater, udligne vrid)? Eller har jeg misforstået noget :D

Der står også flere steder at det kun er akvarier uden ramme som kan give problemer med at glasset vrider sig? Behøver jeg så bekymre mig så meget om det med et akvarie med alu-rammer?

Er en anelse forvirret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 31/10-2014 07:32 31/10-2014 07:32
Det er fordi bunden på akvariet bevæger sig lidt hmt belastning og temperatur.
Når der ingen ramme er på, så kan bundglasset løfte akvariet en smule, feks i et hjørne eller i den ene side. Og så kan der komme et sandkorn ind under akvariet og det kan flække bunden. Derfor er der nogen der bruger underlag, hvis der er ramme på, så står bunden ikke direkte på pladen (hvis der skulle være sådan en).
Når der er ramme under, så er det ikke det største problem. Heller ikke hvis det står på et stel, hvor der ingen plade er under bundglasset.
(jeg bruger selv underlag under de akvarier der ingen ramme har, uanset om det står på et stel eller en plade).

Alle akvarier kan vride sig lidt, men det hjælper gevaldigt, at det står på en plan plade eller et stel, hvor bunden er frithængende.

Annoncører
Annoncører