Hjælp! Mine guppyer dør

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 2714

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 05/12-2014 08:48 05/12-2014 08:48
Hej jeg er ret ny indenfor akvariefaget, så jeg har virkelig brug for hjælp. Der har været en del dødsfald i mit akvarie, og de virker slet ikke normale. Men det startede med at nogle af mine guppyer gemte sig ovre ved varmelegemet. Hvorefter at de inden for nogle dage døde.. Det virkede ikke så slemt. Pludselig begyndte de en efter en ikke at kunne svømme, altså de blev trukket rundt i vandet via strømmen, og de blev selvfølgelig aflivet. For nyligt blev den sidste voksne aflivet, da den havde fået pukkelryg. Jeg troede endelig, at jeg var sluppet af med flere dødstilfælde, da jeg kun har mine unger tilbage. Men så ser jeg en unge der ikke kan svømme, som så ligger helt stille da jeg tager den op. Mine unger har alle meget røde gæller, og de gemmer sig alle ovre varmelegemet, indtil at jeg kommer hen til akvariet, hvor de så svømmer hen imod strømmen. Kan nitratforgiftning være problemet? Nogle af mine voksneguppyer havde også meget røde gæller, men de døde så hurtigt, at jeg ikke kunne nå at gøre noget. Nu vil jeg gerne prøve at redde mine unger fra at dø..

Jeg har et 58 liters, hvor der cirka er 24-25 grader

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger mor2010 (Inaktiv) - 05/12-2014 09:30 05/12-2014 09:30
Jeg vil foreslå vandskifte ugentligt på 25%.
Har de sammenklistrede finner? Lyder lidt den vej. Det findes der nogle kogler og blade imod :) Elle kogler og bladene burde kunne købes hos din fiskepusher :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 05/12-2014 09:37 05/12-2014 09:37
Det vil være en god ide, at du skriver lidt mere om dit akvarie, så kan vi bedre hjælpe dig.
Hvordan startede du det op, hvor længe har det været i gang?
Har du planter i dit akvarie?
Er der andre fisk end guppyer i dit akvarie og hvor mange fisk er der i alt?
Er der andre fisk der er syge?
Hvor tit fodrer du og hvor meget?

Beskrivelsen kunne tyde på dårlig vandkvalitet og ubalance i akvariet, men kan jo også være sygdom, så vi må vide noget mere...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger daltiny (Inaktiv) - 05/12-2014 10:05 05/12-2014 10:05
hej jeg har oplevet noget ligende læste i en tråd(råd fra villads her på siden) at der kan være noget sygdom i akvariet så jeg flyttede mine guppyer tømte akvarier og gjorde akvariet klinisk rent(godt og vel :D :D )
har ikke haft problemer siden

mvh bjarne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 05/12-2014 11:34 05/12-2014 11:34
Indlægget er rettet 05/12-2014 11:36 05/12-2014 11:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 jeg skifter i forvejen cirka 30% hver uge. Mener du med sammenklistrede finner, at der stikker en form for tråde ud af hver side på deres krop ved nogle af guppyerne?
#3 mit akvariet har været igang i ca nogle måneder, og jeg bruger AquaSafe hver gang jeg skifter vand. Jeg har 3 rigtige planter, og har kun 14 guppy unger i akvariet. Der er en del af dem der har noget trådligende stikkende ud ved siden af deres finner, og udover det har de næsten allesammen ret røde gæller. Jeg fodre en gang om aften, hvor det så bliver spist på et par minutter.

Har hørt at det kunne være godt at skifte halvdelen af vandet ret ofte i en periode samt tilsætte noget salt, hvordan skal det gøres? Hvor meget salt skal der så i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jacan (Inaktiv) - 05/12-2014 15:36 05/12-2014 15:36
røde gæller kunne tyde på for højt ammoniak niveau, grumden til at de gemmer sig over varmelegemet kan være for at spare energi hvis det er mindre strøm. Hvis fiskene har svært ved at optage ilt og har forholdsvis mange gælleslag er det sikkert ammoniak forgiftning. Salt vil ikke hjælpe, skift alt vandet og rengør undlaget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 05/12-2014 17:23 05/12-2014 17:23
Trådlignende ting ved finnerne? Det lyder da som orm - har du mulighed for at sætte et billede på?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 05/12-2014 21:04 05/12-2014 21:04
Har skiftet alt vandet og rengjort det hele grundigt. Allerede nu ser det ud som om, at de alle har det meget bedre. Men stadig har nogle af dem dette trådlignende hængene ud af deres side? Det kunne godt ligne lidt en hvid udgave af afgøring lidt, men samtidig ser det også lidt flænset ud? Ved ikke hvor meget i kan se ud fra billedet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger mor2010 (Inaktiv) - 05/12-2014 23:34 05/12-2014 23:34
Sammenklistrede finner hedder klisterhale som jeg tænkte på. Men det ikke det hvis du oplever tråde..

Når du skifter vand, er det på en kop i og du tømmer ca 30%?
Hvis ja, så køb en skamklokke (eller lav en med en colaflaske og noget slange) og rod forsigtigt rundt i bunden ved vandskifte. Her får du al afføringen med, der skaber giftstoffer i baljen hvis ikke man får det ryddet af vejen (dvs den afføring, madrester der ikke blir spist, "gasser i bundlaget") håber det forståeligt.
Har du råd til et par planter mere så vil det kun hjælpe :)

Mit bud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 06/12-2014 11:48 06/12-2014 11:48
Mange tak #9! ;)
Kunne det være gatorm, som mine fisk fejler? Er ikke sikker på hvordan orm ser ud nemlig

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Satura (Slettet) - 06/12-2014 12:43 06/12-2014 12:43
Det kunne godt tyde på forstoppelse prøv at fodre lidt mindre :-)
Og å

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger MSV - 06/12-2014 12:48 06/12-2014 12:48
Når du kigger efter, hænger den trådlignende ting så ud af siden, eller sidden den fast i gællen?
Og når du har taget en op til aflivning, slipper den trådlignende ting taget i fisken efter lidt tid eller ej? Hvis du ikke har prøvet at lade den døde fisk med tingen ligge i en skål med lidt akvarievand, så prøv det ved det næste dødsfald, hvor der er sådan en ting med.
Hvis den slipper taget, så kan du studere den nærmere og tage et billede af den.

Personligt mistænker jeg enten gælleorm eller igler.

Gatorm ligner små røde sytråde, som stikker ud af gattet (kan være ret svære at se), så det er ikke det, som du har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 15:54 07/01-2015 15:54
Troede endelig at jeg var sluppet af med flere dødsfald og det der var årsagen: men selvom at jeg havde kogt alt i akvariet, så begyndte det igen efter en uges tid.. Havde lige fået købt nye fisk, og så startede det forfra. Nogle af dem står og vipper lidt fra side til side oppe ved vandkanten, hvor andre svømmer normalt rundt. Det de alle har til fælles er en form for tråde der stikker ud alle veje fra på deres krop, samt at de ikke længere kan svømme efter noget tid, så jeg bliver nødt til at aflive dem. Enten så ligger de omvendt i vandet, samtidig med at de kæmper med hale og finner for at vende sig rundt. Andre er helt livsløse og bevæger sig slet ikke imens strømmen trækker dem rundt (kan se de bevæger munden lidt samt finner lidt) ellers har jeg også fundet nogle helt døde. En af dem har åbenbart lige fået unger, hvilket undrer mig når de tydeligvis er syge, og ingen af dem var tykke. Har fået en del snegle i mit akvarie pga. nogle uheldig valg af planter, så jeg ved ikke om det påvirker noget. Har i hvert fald nogle billeder af fiskene hvis det hjælper til at finde ud af hvad det er der er galt.her er nogle billede af fiskene

Har nogle teorier til hvad der kunne være skyld i det, men jeg ved ikke helt? Kan det være pga
Snegle
Overfodring (selvom jeg ikke selv synes jeg giver dem meget)
For kraftig pumpe(der kommer bobler i vandkanten og partikler spredt over det hele) den har også taget en del unger både store og små. Kan de have været skyld i det, fordi det er sket om natten og jeg først har rengjort pumpen dagen efter.
Jeg rengører pumpen hver 3. Dag, er det ikke ofte nok eller skal det være hver dag.
Aquasafe(for meget af det?)
For mange guppyer
Jeg roder i bunden når jeg gør rent for at fiske det op jeg kan med et net, men får ikke alt op, så lidt af det flyder stadig rundt
Kan det give dem forgiftning og de trådlignende ting?
Temperaturen(den er 22-26)
Når jeg gør rent(der er vandpartikler over det hele i akvariet, som nok er fordi det er vandhanevand)
Det er sket en gang imellem, at der er smuttet et hår ned til fiskene(jeg har katte), hvor jeg fisker dem jeg kan hurtigst muligt op.

Ellers er jeg på bar bund, angående hvad der er skyld i det.
Skal også lige tilføje at mine sugemaller fejler intet, så det er kun guppyerne det påvirker.

Startede med at have cirka 15-20 voksen guppyer og 20 unger.
Har et 58l, med 4 rigtige planter.
Gør rent i akvariet 1 gang om ugen, hvor jeg skifter 25%
Gør pumpen rent hver 3. dag
Håber i kan hjælpe mig, så jeg kan have nogle sunde og raske fisk.

Hvis i kan se noget, så er der også en video af fiskene:
https://www.youtube.com/watch?v=uZ_5flA9fZQ&list=UUT4NlIqn3lOubtshl8Xv-Cg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 07/01-2015 17:17 07/01-2015 17:17
Indlægget er rettet 07/01-2015 17:22 07/01-2015 17:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej AlexJ. Du skal ihvertfald starte med IKKE at gøre pumpen ren hver 3 dag! Du ødelægger din bakteriekultur og så der jo ikke noget til at tage No2 i vandet og amoniak. Du ska kun rense filter når der er nedsat flow i pumpen. Det er nok der dit problem ligger. Og hold en foder pause på 1-2 dage i løbet af ugen. Det betyder intet. Fortsæt med dit vandskifte som du gør nu og lad pumpen være så retter din vandkvallitet sig stille og roligt. Når dit filter kører laver den din No2 om til No3 som planterne kan bruge i en hvis mængde.

Når du skal rense pumpe så tag en spandfuld vand op fra akvariet i forbindelse med vandskifte og ta indholdet ud af din pumpe og skyld dem forsigtigt i det så det værste skidt er væk og sæt dit filtermateriale i igen.

Gør som #9 skriver. Få en slam klokke og brug den ved vandskifte og få fjernet skidt i bundlaget. Det med at rode efter skidtet med et fiskenet det duer bare ikke. Det laver mere lort i det end godt er.

Med fiskene ville det nok hjælpe en del dette her. Men ved ikke om de er til at redde dem du har.

Mvh. Michael.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 17:48 07/01-2015 17:48
#14 så jeg skal rense pumpen i vand fra akvariet? Og ved du hvor vigtigt det er at bruge AquaSafe? Nogle fortæller mig at det er spild af penge og fiskene klarer sig fint uden, og andre siger det er vigtigt for fiskene?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 07/01-2015 18:01 07/01-2015 18:01
Ja nemlig du skal rense filtermaterialet i vand fra akvariet så har det samme temperatur som filteret og du mindsker risikoen i at slå for mange af de bakterier ihjel vi gerne vil beholde deri. :)

Aquasafe er spild af penge. Nogen svermer for sådan nogen produkter, det er meget individuelt. Jeg har aldrig brugt det. Bare sørg at vandet er tempereret når du skifter vand så er det rigtig fint.

Mine fisk har det rigtig fint uden. Aquasafe fjerner så vidt ved kun tungmetaller og klor, men det er der ikke noget af i betydning i vores danske vandhanevand. :)

Spørg endelig hvis der er mere. Ingen dumme spørgsmål findes. Forummet er her så alle kan blive hjulpet og få en fornøjelse ud af sin hobby som akvarist.

Vh. Michael.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 19:40 07/01-2015 19:40
#16 tak for hjælpen Michael, men ved du noget om, hvordan man slipper af med snegle? Har gjort alt rent osv, men de kommer igen. Er der bestemte planter der tiltrækker snegle?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger anders4202 (Inaktiv) - 07/01-2015 20:33 07/01-2015 20:33
#17 Sneglene kommer bla ind med planterne.

En af mulighederne for at fjerne er enten Helena snegle der spiser dem eller fjerne dem manuelt.
en sneglefælge kunne være løsningen.

Bruger selv reje foderskåle med mallepiller i et af mine akvarier, dagen efter er der som regel en del snegle som kommer over i mine øvrige akvarier

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 07/01-2015 22:04 07/01-2015 22:04
Ja jeg ville gøre som #18 skriver. :) Er en god måde. Nu har jeg et par Dværgkuglefisk så jeg har slet ikke problemer med snegle :D tvært imod så får jeg snegle af andre som har akvarie som ikke ønsker dem i akvariet. Jeg jagter snegle hele. Da kuglefiskene er vilde med dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger B_Bekker (Inaktiv) - 07/01-2015 22:19 07/01-2015 22:19
Jeg syntes det kunne ligne Ankerorm.

Ankerormen er en snylter som man normalt får gennem frostfoder eller når der kommer nye fisk til akvariet.

Nu ved jeg ikke om du har brugt frostfoder, men der er ihvertfald kommet nye fisk til.

Ormen behandles normalt ved at man fjerner den, ved at trække ormen ud med en pincet.

Snylteren burde ikke være dødbringende, men evt. sammen med en NO2 forgiftning på grund af rengøring af filteret, syntes jeg symptomerne passer.

Du kan finde mere om det ved at søge på nettet og fingrene væk fra filteret!!!!

Tag meget gerne en vandprøve og test dine værdier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 22:46 07/01-2015 22:46
Snelgefælde lyder som en god ide, da jeg har læst at Helena snegle kan formere sig kraftigt. Og vil nu helst ikke have mit akvarie fuld af snegle deraf grunden til jeg vil af med de nuværende. Jeg har lige læst om Ankerorm, og det passer præcis på beskrivelsen af mine fisk. De laver også disse spontane bevægelser en gang imellem. Det er sket at jeg har brugt frostfoder, da jeg har fodret med myggelarver, så skal jeg stoppe med dette fremover? Kan ikke finde noget helt konkret om det, men er det muligt at slippe af med Ankerormen, hvis der ikke er flere fisk tilbage og man rengører akvariet godt og grundigt? Kogende vand, nye planter, rodalon?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 22:52 07/01-2015 22:52
Forresten, hvordan får jeg ormene trukket ud med en pincet? Fiskene må vel ikke være for lang tid ude af vand? Hvordan skal jeg gøre det, og skal de have medicin - fiskene/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 07/01-2015 23:05 07/01-2015 23:05
Tag dem ud på et håndklæde og træk dem forsigtigt af med pincet. De kan godt ligge et minut uden at tage skade. Helena sneglene regulere selv bestanden efter hvor meget der er at spise.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 23:12 07/01-2015 23:12
men formere de sig ikke voldsomt, helena sneglene? Læste noget om at der skal desinficeres der hvor jeg tog ormen ud fra, skal jeg gøre det? Og hvordan.. Vil de ikke dø alligevel pga forgiftning, så det ikke hjælper noget at fjerne ormene? Kan jeg forebygge mod ormene, hvis de nu har lagt æg i akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 07/01-2015 23:22 07/01-2015 23:22
Vil fisken ikke samtidig sprælle voldsomt, så jeg ikke kan få fat i ormen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 07/01-2015 23:22 07/01-2015 23:22
En ret let sneglefælde er at tage et tykt stykke agurk, flække det på midten, dolke det med en gaffel så det synker, og lade det ligge i baljen natten over... næste morgen, vil det være fyldt med snegle og lige til at tage op og kyle i skralderen :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 07/01-2015 23:26 07/01-2015 23:26
Forveksler du mon Helena sneglene med skidtsnegle? Helenaerne koster penge, og æder de såkaldte skidtsnegle. Jeg har for nylig læst herinde, at de kun lægger ét æg ad gangen, hvorimod de andre lægger riiiigtig mange! *doh*

Skyller du planterne, inden du sætter dem i akvariet? Ofte kan der sidde snegleæg i dem, så hvis du skyller dem grundigt, nedsætter du risikoen for, at det pludselig vrimler med snegle i dit akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 08/01-2015 08:07 08/01-2015 08:07
#27 Åh så må jeg have blandet dem sammen :D plejer faktisk at vaske planterne inden, men det er bare hurtigt. Måske har jeg ikke været grundig nok?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger cichlid123 (Inaktiv) - 08/01-2015 08:13 08/01-2015 08:13
Det er ikke sygdom du har du skal bare have styr på dine vandværdier og hved guppyer skal man ikke skifte vand så tit jeg skifter vand 1 gang hver 2-3 måned og det lever fint og får masse unger og du skal også huske vandplejemidler :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 08/01-2015 08:28 08/01-2015 08:28
det åbne sår som ankerormen har efterladt, skal behandles med et bakteriedræbende middel. Når alle parasitterne er fjernet flyttes fisken over i karantænebassinet.

Hvad er det for et slags bakteriedræbende middel?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Triggerhappy - 08/01-2015 11:05 08/01-2015 11:05
Jeg har et par Ancistrus maller du kan få. De hjælper med at holde akvariet rent, de efterlader dog afføring men den er let at spotte og fjerne.

mvh Erik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 08/01-2015 13:05 08/01-2015 13:05
#31 Bor du på Fyn Erik?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger AlexJ (Inaktiv) - 08/01-2015 13:47 08/01-2015 13:47
Valgte at aflive de sidste par fisk jeg havde tilbage, da de var så afkræftede og fulde af orm, at jeg ikke kunne gøre så meget. Var også bange for at tage noget af deres hale eller finner med, da de sad derinde.
Nu er akvariet tømt for fisk, så hvordan slipper jeg helt af med ankerormene?
Kan jeg nøjes med at gøre akvariet godt og grundigt rent med kogende vand og rodalon og få nye planter eller skal jeg også bruge medicin der gør så ankerormene ikke formere sig? (Sera Cyprinopur)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Michael87dk (Inaktiv) - 08/01-2015 17:07 08/01-2015 17:07
Jeg vil ikke mene du skal foretage dig noget yderligere når du ikke har flere fisk tilbage bare vente 14 dage inden du sætter nye fisk i. Så vil jeg mene at ormene ikke har noget at leve af da de Ingen værter har og dør i løbet af kort tid. Nye planter skal bare lige skylles kort i temperet vand. Jeg har ikke selv gjort mere ud af det. :)

Annoncører
Annoncører