Isolere gulv i garage/akvarierum?

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 3628



Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger dybber - 10/01-2015 23:47 10/01-2015 23:47
Indlægget er rettet 11/01-2015 18:49 11/01-2015 18:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ville I isolere gulvet i en garage, der skal bruges til akvarierum? Problemet er, at der kun er 210 cm frihøjde og jeg måler selv 197 cm, så der er ikke plads til ret meget isolering og beton.. Evt kunne jeg lægge styrolitplader på gulvet rundt om benene på reolerne og lægge et klikgulv henover. Eller helt droppe projekt isolering og leve med et større varmetab i gulvet og isolere desto mere på vægge og loft (hulrum)?

Hvis jeg isolerer, hvad siger I så til følgende overvejelser:
-Er det forsvarligt at lægge f.eks. et lag på 5 cm flamingo oven på den eksisterende beton og herefter lægge et nyt lag beton med armering? Hvor tykt vil dette øverste lag beton skulle være? Vil 5 cm beton i øverste lag være nok?
- Er det en bedre løsning at lægge f.eks. 8 cm isoleringsbeton og så droppe flamingoen under betonen? Kan isoleringsbeton holde til akvarier? Er det overhovedet strengt nødvendigt med isolering i gulvet?

Væggene tænker jeg bliver isoleret med rockwool/batts. Der skal blæses papiruld ind i hulrummet på loftet.

Input/gode ideer modtages med kyshånd, da der ikke er plads til flere akvarier inde i huset :( og planerne for flere fisk er mange og store ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jesperkristensen (Inaktiv) - 11/01-2015 21:26 11/01-2015 21:26
Jeg nærmer mig afslutningen på udvidelsen af mit akvarierum, også i et værksted.
Jeg stod i lidt samme situation som dig mht. gulvet. Jeg ville ikke miste højde i rummet, og var MEGET ked af at skulle brækket det eksisterende betongulv op, for at skulle lave et nyt med isolering.
Jeg endte med en nødløsning med en tynd masonitplade på det rå betongulv, pladerne er beregnet til feks. gulve i fortelte til campingvogne. Derefter dampspærre plastik, og så et tæppe på med drænknupper under, gulvet har fald mod en kloak.
Løsningen er jo slet ikke optimal, og det kræver at en lille blæser ( 4 watt ) Sidder i loftet, og blæser ned mod gulvet.
Hvis ikke blæseren kører er der 3 grader varmere ved loftet end ved gulvet.

Jeg må nok indrømme at hvis vi ikke havde planer om at finde os et større hus på et tidspunkt, havde jeg nok valgt den drøje løsning med at brække det eksisterende betongulv op, for at lave et nyt gulv "efter bogen"

Men det virker :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Mathisj (Inaktiv) - 11/01-2015 21:29 11/01-2015 21:29
Hvis jeg var dig, ville jeg droppe isoleringen i gulvet, da der oftes kommer (lidt varme) fra jorden, har det ikke den store betydning. Med hensyn til beton, ville jeg nok ikk støbe under de normale 10 cm hvis du vil have isolering under, ellers kan du jo nøjes med et tyndt lag ovenpå det gamle gulv, evt et lag flydebeton. En anden mulighed er vel at banke det gamle klaplag væk for at kunne grave ud og isolere med 100-150mm og støbe 100mm med armering selvf.

Det er bare nogle løse bud, hvis det kan bruges ;)


Mvh.
Mathis

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 11/01-2015 22:17 11/01-2015 22:17
Du kunne også lægge el-varme kabler ud, de skal dækkes af flydespartel, ca 15mm. De vil så holde gulvet lunt. Det er ikke at regne for gulvvarme, det kaldes "komfort-varme". Altså kun beregnet til at holde gulvet lunt og rart, ikke til at opvarme rummet, men det ville stoppe dit varmetab.
Jeg ville nok isolere mere i loft og væg. Varmen vil stige opad, og et stykke nedløbsrør med en pc blæser i , vil snildt kunne flytte det ned til gulvet og skabe cirkulation i rummet.
Vil du bruge lidt flere penge, så er en varmepumpe en fin ting, så får du også luftet fugten ud, samtidig med at du får varme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hugo - 12/01-2015 00:16 12/01-2015 00:16
Væk med gulvet og isolering i, og så støbe et nyt gulv.
Varme fra jorden er noget vås, det går sgi den anden vej uden isolering, og en elkabel til at varme jorden under garagen op er jo at fyre for gråspurvene.

Når gulvet er så ringe at det ikke kan bære, så væk med skidtet, så kan du også få en flamingoplade, mellem vægen og gulvet, det fjerner en kuldebro, ved soklen når du isolere garagen inde fra

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger passatb5 (Inaktiv) - 12/01-2015 09:50 12/01-2015 09:50
Tror desværre ikke at det er det rette forum at stille spørgsmålet i :(

At svare på spørgsmålet kræver byggeteknisk viden og det er langt fra sikkert at folk herinde er i besiddelse af dette!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kobotobo (Inaktiv) - 12/01-2015 10:02 12/01-2015 10:02
#6 det er da et fint spørgsmål hvor skulle han ellers spørge gratis? os der sidder her inde er da helt alm. mennesker og vi har vel alle en eller anden uddannelse og der skal da non sidde nogle der ved noget om det så syntes da det fair da give det et forsøg :) får han ingen svar så kan han jo arbejde videre der fra :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger passatb5 (Inaktiv) - 12/01-2015 13:30 12/01-2015 13:30

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/01-2015 15:04 12/01-2015 15:04
Indlægget er rettet 12/01-2015 16:13 12/01-2015 16:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej dybber
Start med at levere lidt mere info :
Et det opholdssted ?
"Garage" lyder ikke som om at du kommer til at sidde og kikke på fisk 5 timer om dagen ?
Dvs hvorfor vil du isolere ?
Hvis foremålet er at så kan omgivelserne for dine akvarier holdes varmere ?
hvorfor det ?
du kan bare tage sko eller sutsko på så du ikke fryser ik ?
fisk er jo ligeglad med hvor varmt du har det !
bare vandet har korrekt temperatur :-)
ok, er dit foremål så at du ønsker at kunne opvarme vandet, billigst muligt ?
hvorfor så ike bare isolere dine akvarier ?
jeg har skrevet en tråd om isolering af akvarier, og der er rigtigt meget at score på den konto !

Hvis det handler om gulv isolering, hvordan det gøres bedst, tyndest, billigst, lettest,
så er jeg ikke expert på dette, og vil derfor henvise dig til at søge råd hos experter på dette.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/01-2015 15:05 12/01-2015 15:05

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ipsen (Inaktiv) - 12/01-2015 19:10 12/01-2015 19:10
hug dit gulv op, og grav ned så du kan få 100mm sten ral, 300mm styrolit, 100mm beton- med armering - evt med vandgulvvarme. (elgulvvarme er 4 gange dyrere end vand i drift)
evt afslut med at slibe gulver og derefer epoximaling.

har selv lige lavet det herhjemme i mit hus. det bliver rigtig godt, men koster nogle penge, og arbejde...



Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Principia - 12/01-2015 19:39 12/01-2015 19:39
#10 Super genial tråd, du har startet der. Den giver en lidt at tænke over, ved de samlede driftsomkostninger.

Men jeg kan følge opretteren af tråden, for at hæve temperaturen i rummet, og holde varmen inde i rummet, så burde man også spare.

#1. Jeg vil nok overveje om pengene nogen sinde kommer hjem, hvis du hugger gulvet op. Jeg ville nok isolere vægge, og loft, da dette kan være en fordel, når det skal være garage igen. Og måske få sat en ekstern varmekilde op, for at hæve temperaturen i rummet. Samt ville jeg jagte utætheder, ved porte døre osv...... hvor vinden typisk finder ind i en garage. Jeg tror man skal være usædvanlig glad akvarist hvis man er villig til at lægge 30000kr + i midlertidige løsninger. Men ok, når man kigger rundt på siden er der flere der gør det :) .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger dybber - 12/01-2015 19:51 12/01-2015 19:51
Tak for svarene allesammen. Garagen er tænkt som et opholdssted for både fisk og et par personer samt sofa og noget drikkeligt B)
Det er et hjørne af garagen, der skal bruges til formålet så bilen også kan være der.
Jeg er lidt lun på ideen om at grave op så der kan komme isolering under gulvet og jeg kender betonens tykkelse men jeg har ikke prøvet at lave sådan noget før, så ...
Det er tanken om at have et par reoler med tropheus uden at konen brokker sig over det og uden at jeg bliver ruineret af de løbende omkostninger, der trækker.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger dybber - 12/01-2015 20:15 12/01-2015 20:15
Alternativet til at hugge gulvet op og bygge op igen efter gældende forskrifter kunne også være at lægge regler med passende mellemrum og isolere med 50 mm flamingo og så lægge f.eks. en krydsfinerplade henover. Det vil isolere noget og vil også kunne bære akvarierne.
Hvad siger I til den ide?

Jeg satser på at kunne holde en 18-20 grader i rummet om vinteren og så komme resten af vejen med varmelegemer og lidt isolering af baljerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Hugo - 12/01-2015 21:07 12/01-2015 21:07
Jeg ville ikke have trægulv og pjaske med vand samtidig

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger dybber - 12/01-2015 21:17 12/01-2015 21:17
Det er ikke en ideel løsning, det er jeg godt klar over. Der ville skulle være et afløb, så vandet ville kunne løbe væk.
Det er godt der er tid til at lægge planer/tænke over, hvor grundigt der skal gåes til værks ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger ipsen (Inaktiv) - 12/01-2015 21:31 12/01-2015 21:31
jeg har lige lavet 25m2 gulv i mit hus.

der var et betongulv i forvejen, som jeg bankede op.

gravede 500mm af. 100mm ral, 300mm styrolit, 100mm beton med armering. pris: under 5000,-
så det syntes jeg ikke er så dyrt.

jeg har så kommet gulvvarme i, det koster jo lidt ekstra. men alt i alt undet 10.000 for gulvet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/01-2015 22:16 12/01-2015 22:16
Et "rigtigt" akvarie rum, har afløb og ikke gulv af træ, alle os der ikke har dette, må leve i frygt og hele tide tøre arbejds dryp op for ikke at skade gulvet, drøn bøvlet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/01-2015 22:20 12/01-2015 22:20
Har du prøvet at køre din bil ind i garagen, lukke alle døre et par timer, stille en sofa ved siden af bilen, og prøve og bare sidde og hygge dig ? Men mindre din næse er defekt, eller bilen aldrig har været startet, vil stanken nok være svær at holde ud i længden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger daltiny (Inaktiv) - 12/01-2015 22:41 12/01-2015 22:41
hej for mig er der kun en fornuftig grund til at isolere og det er at spare på varme udgiften om den kommer fra el eller vand jeg er selv igang med at bygge mit værksted om har rykket alle vægge ned har rykket hele loftet ned og har isoleret med 200mm nogle steder 300mm på både loft og vægge gulvet har jeg bare ladet være(mit gulv er rigelig stærk hvis jeg skulle komme i tanke om akvarie i værkstedet)
jo mere der isoleres jo mere koster det og jo mindre vil de koste at holde en given temp på sine akvarier

dbh bjarne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger daltiny (Inaktiv) - 12/01-2015 22:42 12/01-2015 22:42
ps
godt med lidt debat om lidt andet end fisk :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 12/01-2015 23:41 12/01-2015 23:41
jeg ville nok formulere det lidt anderledes bjarne.
jo mere du isolere dit rum, jo billigere er det at holde varmt om vinteren,
og jo mindre varmt bliver det også om sommeren,
det går jo begge veje.
når dit rum så holdes konstant på noget der ligner opholdstemperatur
for menesker, skal man stadig opvarme til de fleste typer tropiske fisk,
det er denne hævning af vand temperatur i forehold til omgivelses temperatur der koster kassen,
men hvis akvariet er godt isoleret som jeg har været inde på,
så er det her den største gevinst ligger !
selv et lille akvarie kan bruge for 5000 kr om året i el,
hvis det står i en halv kold garage, og ikke selv er isoleret,
put flamingo for 150 kr på det, og nu bruger det så for 2500 kr om året,
se pointen ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Systemmeddelelse - 13/01-2015 02:05 13/01-2015 02:05

Indlægget er flyttet fra 'Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr' til 'Akvariesiden.dk - Gør det selv' af Patrick

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger kenter (Inaktiv) - 13/01-2015 14:01 13/01-2015 14:01
Er der ikke noget med at flamingo skal indkapsles i beton eller lign ikke brændbart. Flamingo brænder temmeligt godt, så hvis det skal være lovligt til at isolere med så skal det "lukkes" inde. Du må heller ikke bruge det på loftet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 13/01-2015 14:08 13/01-2015 14:08
NETOP Kenter, der er masser af regler om isolering, hvordan det skal udføres og hvilke materialer man må bruge hvor.
angående flamingo står der en masse kloge ord, meget forståeligt, da det kan brænde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger kenter (Inaktiv) - 13/01-2015 14:15 13/01-2015 14:15
Indlægget er rettet 13/01-2015 14:17 13/01-2015 14:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#25
Især vigtigt at tage med hvis man tænker på, at gøre det med reglar og trægulv. Man kan godt gøre det, men det er piv-ulovligt. Og potentielt en brændfælde, hvis der nu skal laves noget med bilen osv i den garage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger langebæk - 13/01-2015 21:59 13/01-2015 21:59
#24 lige præcis og 50 mm støbind i beton giver absolut intet du skal op på mindst 200 mm af du kan mærke det på din varmeregning


er uddannet og arbejder til daglig med beton og isolering


hvis du laver gulv at træ eller plade så ville jeg anbefalde dig at lime lenolium ovenpå ellers bliver det et helvede hvis der gå hul på dine kære baljer eller slangen smutter når du skifter vand

hvad har du af varmekilde i dit hus?? fjernvarme? eller fyr??

jeg har lige fået el regningen på min 2000 liters reol med discus, 800 kilowatt for 12 måneder det er dælme billigt men der er også brugt en go gjat penge på strømbesparene pumper lys og har lagt alupex rør i sumpen til at trække varmen med

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger blizzie (Inaktiv) - 13/01-2015 22:52 13/01-2015 22:52
Hejsa

Der findes mange måder at gøre det på, men kun få rigtige :) Her er et par korrekte måder
Eksternt link http://www.mucdesign.dk/murtag/?kp=1&up=T

Mindre kan jo også gøre det da man ikke har samme muligheder ved renovering, men af vigtige ting:

Tæt radonsikring
- Kappilarbrydenden lag (afretningsgrus 50 mm). Hvis der er rotteproblemer kan ærtesten være gode da de ikke bryder sig om at grave i sten (rottegange falder sammen).
- Gulvisolering BR10 kræver en vis mængde for at overholde endimensionel U-værdi, men hvis det var mig ville jeg ligge 2 plader i højden (undgå lodrette kuldebroer) og 200 mm i tykkelsen minimum.
- Ny betonplade uden revner :)
- Radonsikring langs kanter optimalt føres ud under bagmur, men hvis det var mig ville jeg lime den til bagmur

Jeg ville helt klart også holde mig fra at bruge træ eller tætte membraner (linoleum) oven på gammel utæt beton. Husk at et betongulv uden grus/isolering altid vil blive fugtigt på oversiden da beton i sin porestruktur er et utæt materiale. Jeg ville aldrig undlade at isolere mod den fugtige jord.

Mht. varmetab det meste forsvinder ved tag og ydervægge. Husk den største isolans kommer i de 0-100 mm isolering. Selv et lille lag giver en stor forskel.

Mvh Lars

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger blizzie (Inaktiv) - 13/01-2015 22:54 13/01-2015 22:54
Inden i sender flamingoen helt ud i tågen skal I lige vide de også har lavet brandsikre produkter. Den der hetz mod Sundolitt er startet af Rockwool. Der findes også brandsikre produkter i flamingo :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger dybber - 13/01-2015 23:11 13/01-2015 23:11
Indlægget er rettet 13/01-2015 23:14 13/01-2015 23:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så blev problematikken lige endnu mere relevant for mig, da jeg fik købt endnu et 325 liters akvarium i dag. Er snart klar med første reol :) Mangler bare lidt mere til porsaen og en pumpe mere og lidt hmf. Så er jeg kørende.

Annoncører
Annoncører