Rød juvel m æg

Postet under : Cichlider - Afrika - Øvrige Afrika
Visninger : 3071

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
armani - 12/09-2007 10:23 12/09-2007 10:23
Hej jeg har købt nogle rød juvel (version uden sort plet på siden)
de har nu lagt æg her igår eftermidag og så var det jeg sad og funderede over,hvornår de klækker osv

kan nogen hjælpe mig med mere info om alt hvad følger ved disse fisk ang æg, klækkning hvordan ynglet ser ud, hva de skal fodres med osv.

MVH mig

ps de er nu klægget så venter håbningsfuld på svar om fodring osv.
pt er de mega små, gule/orange og så er de på sandbunden i et hjørne.

forældrene er flyttet vilket de ikke er yderlige tilfredse med, de lagde ægende lige efter at vi havde hældt koldt vand i akvariet og var 2 dage om at klægge.
:e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Esben (Inaktiv) - 12/09-2007 14:50 12/09-2007 14:50
Hvis at du har mulighed for det, vil vi da meget gerne se lidt billeder ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Steffen kbh - 12/09-2007 15:27 12/09-2007 15:27
I starten kan du fordre med Liquifry. Ungerne er så små at de ikke kan take artemia fra start.
Hvis dit akvarie er godt kørtind, så skulle der gerne være nok biologisk mattariale (aufwuch og detrius) til ungerne indtil de kan tage artemia (efter ca en uge).
Husk hvis paret er ungt, så skal de lige øve sig et par gange før yngleplejen er indøvet.

Uden plet på siden siger du. Hos H. guttatus kan sidepletten forsvinde når fiskene er i legehumør.
Eller måske H. cerasogaster der har pletten sidende i rygfinnen.
Billeder er altid dejlige.*S*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Jakob - 12/09-2007 16:39 12/09-2007 16:39
Vent med at foder til de svømmer frit. Ind til da lever de af deres blommesæk.
Pøj pøj
Jakob

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
armani - 12/09-2007 17:08 12/09-2007 17:08

okay

Siden jeg skrev sidst.

1. de voksene er kommet tilbage til ynglen da jeg fandt en side hvor der stod at de tager sig af ynglen. jeg troede nemlig at de var igang med at æde dem,da jeg så det, men de var faktisk kun igang med at flytte dem over i et hjørne, så puuhh det var lettende.

2. det ser ud til at perret har prøvet det før, de er meget opmærksomme på larverne og bliver hele tiden ved med at flytte ynglen ind i hjørnet når de ryger lidt, (meget lidt) udenfor hulningen i sandet.

3. jeg har sat en neglon strømpr på powerheadet/ pumpen??, så ynglen ikke ryger der ind, den suger nemlig rimelig godt til sig, jeg kan evt skruge lidt ned for den men så bliver der hurtigt beskidt, så det er ikke lige største prioitet.

4. så har jeg fundet ud af hvordan man kan få dem til at lade planterne være.....håber jeg, der er ikke blevet flyttet med dem siden jeg for 120 gang gravede enu en plante i sandet igen. tror simpelthen det er pga indretningen og måden planterne står på. Mine vil ikke på nogen tænkelig måde have at planterne står på den side af træroden hvor de lagde æggene og de må tilsynladende heller ikke så tættere på larverne end 2 voksne fisk efter hinanden, ellers bliver de gravet op.

siden jeg fik dem har de ellers gravet planter op på må og få forskellige steder, jeg gjorde så det at jeg plantede dem et andet sted end hvor de stod da de gravede dem op og nu ser de ud til at være tilfredse, hunen er dog lidt hys på et blad der står forkert,men det er kun det blad der bliver skubbet lidt på ikke selve planten, så tror det er løsningen. om det virker på andres røde ciclider kan man jo kun finde ud af ved at prøve, personligt har jeg flyttet planter rundt og rundt i over en mdr nu men nu har de ikke revet mere end 1 plante op idag og den blev så plantet på den anden side af træroden og de har ikke revet noget op siden, så ud over at hunnen er utilfreds med det ene blad så er der ellers intet spetakel over nogen af planterne nu...håber så bare det vare ved, skal nok lige gi besked om hvad der så sker.

ANG. hvor gamle parret er så er de på størelse i længden med en af de almindelige læbepromad, pt er de rødgule med blå pletter, hunnen er den med flest pletter og så er de voldsomt ureglmæssige+ at hendes gæller er mere blå end hannens. hannen er mere rød end hunnen, han har blå, meget regelmæssige pletter, heltklart ret gentelmand agtig at se på, ikke en plet sidder forkert, hvor hunnens er mere eller mindre tilfældigt smidt på. ( Personligt kan jeg bedst lide hannens udsene, men de er nu flotte begge to)

Jeg kan desværre ikke finde ud af alt det med billeder, så dem må i vente med men lover at ta massere af billeder af dem så jeg kan vise dem, på et senere tidspunkt fra hvordan de ser ud nu til når de bliver større og så derud ad, prøver at lokke fyren til at sætte dem ind på puteren og må så lige finde ud af det derfra til den til.

MVH mig

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
armani - 12/09-2007 17:21 12/09-2007 17:21

Hej rettelse af udsene.

jeg kiggede lige lidt mere grundigt på dem,

Hunnen:
er meget GUL i det og mindre rød (kan dog stadig ses ret tydeligt) halen er helt gul,med en rødlifkant, over og under finde ( den på bugen og ryggen) er også næsten helt gule med bliver mere rødlig fortil, meget lyseblå prikker, ureglmæssige og mange. har en sølvfarvet plet på gællen, kan muligvis være falmet sort????? ellers intet.

HANNEN:
tja orangerød, med blå pletter, sølvfarvet plet på gællerne, sikkert faalmet sort.
når han bliver sur, er han tomatrød, med LILLA'e pletter

jeg kunne forestille mig at de er falmet i farverne pga, at de evt er et forholdsvist nyt sted, eller at det er forde de er m unger måske. de bliver vel mørkere når ungerne kan passe sig selv sku man tro.????

MVH mig

Annoncører
Annoncører