Bedste og mest økonomiske powerhead til hmf-filter.

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1670

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger dybber - 17/01-2015 23:52 17/01-2015 23:52
Hvilken type powerhead er bedst til et hmf filter i akvarier på ca 325 l? Er det f.eks. Aquaclear 50 eller 70/Aquabee Up 2000 med en lille studs og et forbrug på ca. 20 watt eller er det Seio P530 med stor studs og et forbrug på 3 watt? Alle powerheads leverer ca. 2000 l/t.

Er Seios powerheads kun velegnede til cirkulation og ikke til at sidde i et hmf-filter? Jeg har haft et Seio P1500 siddende bag mit hmf i mit 360 l Tropheusakvarium i flere år uden det har givet problemer. Hvordan kan det være, at dette setup ikke er særligt udbredt? Det er jo den billigste måde at drive et hmf filter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 18/01-2015 00:20 18/01-2015 00:20
hvordan får du transporteret vandet fra pumpe igennem filtermåtten i dit nuværende HMF filter?
gerne et par billeder hvis det lader sig gøre, jeg er lidt nysgerrig

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger dybber - 18/01-2015 00:26 18/01-2015 00:26
Min pumpe og filteret blev monteret hos den forhandler, hvor jeg købte akvariet. Der sidder et rør på powerheadet og dette rør går gennem hmf-filteret. Billeder kommer når jeg skal rode med akvariet i morgen alligevel.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dybber - 19/01-2015 22:42 19/01-2015 22:42
Indlægget er rettet 19/01-2015 23:04 19/01-2015 23:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så blev der endelig tid til at skifte vand og tage billeder her til tråden. (Havde strømafbrydelse i går søndag, som gav en vis portion panik og manglende tid til akvariesjov *doh* )

Som billederne viser, ryger vandet fra min seio p1500 powerhead (12 watt) via et rør i samme diameter til en 90 grader bøjning og videre i et kort stykke rør, der går ind i og har samme længde/dybde som hmf-måtten. I mit tilfælde 100 mm. Det virker fint, vandet er rent, fiskene (Tropheus) har yngel non stop og jeg skifter de obligatoriske 20-25 pct vand hver uge.
Fordelen ved dette powerhead er det lave strømforbrug. Hvis man kunne nøjes med en Seio P530, der leverer 2000 l/t har man kun et forbrug på 3 watt. Hvilken anden powerhead kan matche det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Foslund (Inaktiv) - 19/01-2015 23:01 19/01-2015 23:01
Jeg har kun haft gode erfaringer med Eheim og Aquaclear 50/70 powerheads, alle de andre brummer og suser generelt.
Så det kan ikke betale sig at købe de billige.
Jeg har selv 2 store HMF-filtre med powerheads i mit cichlideakvarie :P

Tunze laver dog en der hedder Silent, som kan justeres op/ned på strømforsyningen, men de er lidt dyre.

De store bredstrålede pumper, som Tunze og Eheim laver, er ikke gode til at få lavet ordentligt skub i cirkulationen, men de flytter en masse vand med få watt.

Det er ihvertfald mine erfaringer ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger dybber - 19/01-2015 23:28 19/01-2015 23:28
Seio pumperne er meget billige i indkøb. De er billige i drift og de flytter meget vand. Jeg leder efter en grund til ikke at udvide med flere pumper af den slags.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger lindgren87 (Inaktiv) - 20/01-2015 10:22 20/01-2015 10:22
Hvis løsningen med Seio Prop. virker, så er der vel ingen grund til at ændre på det ? (y)

MEN... Problemet med Seio prop er at de nærmest ingen løftehøjde har og det nedsætter flowet på pumpen drastisk hvis den møder modstand.
Så ja.. Du har ret i at de flytter meget vand, så længe de IKKE har modstand / løftehøjde at skulle overvinde

Lav selv forsøget med egen pumpe:
Tag røret som er monteret på pumpen og start ud med at have det liggende langs vandoverfladen (Indsugning skal selvf. være dækket af vand). Vend den stille og roligt til røret på udstrømningen peger direkte opad, hvorved pumpen nu skal løfte vandet en smule.
Der burde kunne ses med det blotte øje, at flowet nedsættes væsentligt efterhånden som løftehøjden øges. (Kan godt være en p1500 er for kraftig til dette)
Med en p530 vil dette fænomen være endnu mere udtalt.

Ovenstående "problem" opstår ligeledes når / hvis HMF-filteret bliver snasket til og der kommer forskel på vandstanden i selve akvariet og bag filteret, hvilket vil nedsætte flowet som ovenstående forsøg.
^^ Derfor de er beregnet som flow-pumper.

Eksempel på en billig pumpe med lavt strømforbrug til formålet kunne være Hydor Pico - ligeledes er den støjsvag.
Pico har heller ikke meget løftehøjde, men lang bedre en Seio flow pumper (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 20/01-2015 13:10 20/01-2015 13:10
Jeg har brugt de omtalte P530 som pumper i HMF filtre i 6 akvarier. De kører rigtig fint i starten, men i løbet af et halvt år, havde jeg brugt 9 pumper (de første der stod af, blev erstattet af forhandleren) og havde kun 2 tilbage der virkede...

Jeg vil klart anbefale at bruge et PH. Det er i øvrigt ikke nødvendigvis en fordel at pumpen kører hurtigt.

Annoncører
Annoncører